Stork Hotlo

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Wellicht is het handig e.a. even in het juiste perspectief te zien :wink:

De motor was kennelijk ingevoerd in Brasil omdat ze niet in een douaneruimte(bonded-area) kon worden opgeslagen, dat is Noble niet te verwijten zo'n bedrijf heeft tenslotte andere doelstellingen.
De mensen die bij Noble hun nek uitgestoken hebben om de motor te schenken aan SOS-Hotlo zullen zich tenslotte hebben moeten verantwoorden voor de kosten die natuurlijk bleven oplopen.
Denk aan douanekosten, importpenningen, kraankosten, opslagkosten, extra demontagekosten enzovoort, iemand bij Noble zal gezegd hebben: "We zijn gekke Henkie niet"!.
Het is ze nauwelijks kwalijk te nemen, ze hebben zich behoorlijk uitgesloofd en ergens houdt het een keer op.
Dat mag denk ik toch wel eens genoemd worden :!:

De motor vertegenwoordigt, zelfs als schroot, nog een aanzienlijke waarde dus de schrootboer zal met de uitkomst van het hele proces niet ontevreden zijn.
Ze hebben mee gewerkt, maar achter de schermen toch hun eigen belangen niet uit het oog verloren schat ik in. :wink:

De douane in Brasil volgt gewoon de procedures en die hebben natuurlijk niet zoveel met een stel Hollanders en een oude scheepsmotor, hoe bijzonder ook :cry: .
Wat betreft de invloed of hulp van de ambassade en/of Nederlandse regering, die hebben, mag je aannemen, op dit moment wel andere zaken aan het hoofd en kun je niet kwalijk nemen dat ze voor een oude Stork geen tijd maken.

SOS-Hotlo heeft zich, moeten we aannemen, tot het uiterste ingespannen om de motor naar Nederland te krijgen.
Je moet daarbij wel bedenken dat nog helemaal niet zo zeker was dat de motor dan ook ergens onder dak zou komen en zou kunnen draaien.
Dat vergt nog behoorlijke investeringen en op dit moment loopt niemand met zakken vol geld projecten te zoeken.

Een bescheiden en wellicht nu nog haalbare mogelijkheid is wat van die al ingepakte spullen naar Hengelo halen voor het Heim museum.
Ook daarvoor zullen douane formaliteiten overwonnen moeten worden, echter met de sloper is het , met geld op zak, iets makkelijker onderhandelen.

Jammer dat het niet doorgaat, maar het helpt niet dat wij hier de Brazilianen de zwarte piet toespelen.
Wellicht dat SOS-Hotlo nog wel eens met een verklaring komt hoe alles gelopen is.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stork Hotlo

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan dat hebbie goed uitgelegd.....maar ik blijf erbij dat een behoorlijke portie onwil en onverschilligheid ook de oorzaak waren.Mischien het te goedkoope flessie op het verkeerde bureau neergezet :?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stork Hotlo

Bericht door Lemans »

wat weegt deze HOTLO nu eigenlijk, zo kaal op de kant?.
mvg A
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stork Hotlo

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Elke dag MINDER :cry:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jolly Sailor

Re: Stork Hotlo

Bericht door Jolly Sailor »

Ben benieuwd hoe hoog de invoerkosten waren, dacht dat de stichting ook geld in kas heeft zoals in het krantenartikel vermeld staat.

Nou deze meneer kan zijn titel verwijderen.

Vice president and content manager website www:sos-hotlo.nl

Stichting SOS-HOTLO
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork Hotlo

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Laten we hopen dat er nog veel onderdelen gered worden van de sloop, die moeten we dan maar koesteren.
Voor de inzet en de bijdrages van iedereen van de Stichting SOS-HOTLO, niets dan lof! :-D
Tja, het had zo mooi kunnen zijn...... :(
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Lemans, de motor weegt toch zeker 450 ton dus is de schrootwaarde nog wel de moeite waard :wink:
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stork Hotlo

Bericht door Lemans »

v+d schreef:Lemans, de motor weegt toch zeker 450 ton dus is de schrootwaarde nog wel de moeite waard :wink:
kijk v+d, daar was ik naar op zoek, met je overwegingen in je vorige post over lokale belangen en een schrootprijs van 0,21 euro/kg kom je dan op een waarde van 95.000 euro. voorwaar geen gering bedrag. en stel dat die opbrengst niet gehaald wordt, maar de helft dannog heb je het over 50.000 euro. als ik een lokale schroothandelaar was (die niets anders doet dan slopen) wist ik het wel, de snijbrander erin.

"om niet" naar de NL of 50.000 euro verdienen?.

nu zijn er veel ex-opvarende met emoties rond dit type motor, zo heb ik zelf ook wel wat favoriete constructies maar moet je die dan allemaal gaan opstellen, de TM410, TM620, SW280, DRO, F240, MAN 6V6 en ook de Paxman ellende of Pielstuk PA4VG?. ik geloof van niet.

het is niet gelukt, jammer en jammer voor de mensen die zich er zo voor ingezet hebben, niets dan lof en respect. ik had ze graag een beter resultaat toegewenst maar "pecuniae conlata".

succes met de volgende
mvg A
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork Hotlo

Bericht door v+d »

Lemans, het is wel hoogwaardig schroot, maar ik denk dat de schrootprijs niet eens de doorslag heeft gegeven.
Zolang het schip van Noble voor de kant lag zal de werf zich wel royaal meewerkend opgesteld hebben en kon ook de projectmanager van Noble nog wel met zijn budgets schuiven.
Zodra het schip vertrokken was en het project afgesloten stond daar een grote kostenpost op de kade die bovendien nog gelazer gaf met de douane.
Dan gaat de bureaucratie draaien en is het feest gauw voorbij.
Ik denk dat de mannen van Noble die hun nek uitgestoken hebben om de motor te schenken ook erg teleurgesteld zijn, maar zaken gaan nu eenmaal voor.

Een Hotlo is wel een bijzondere motor en als zodanig het bewaren waard, tweetakt met langs-spoeling en vier uitlaatkleppen was niet een alledaags ontwerp.
Eigenlijk hoop ik dat er nog een budget is om wat grote delen naar Nederland te halen, we wachten maar af.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork Hotlo

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kreeg dit zojuist per PB binnen van Theo Pondaag, ik ga er vanuit dat het de bedoeling is om het hier te plaatsen. :wink:

Industrieel icoon Hotlo niet naar Twente
In ons voortgangsbericht van 1november 2013 (zie onder) hebben we aangekondigd dat er door de Nederlandse regering een laatste poging zou worden gedaan de Hotlo voor de ondergang te behoeden. We hebben Noble hiervan op de hoogte gebracht.
In verband met de besprekingen van de Nederlandse ambassade hadden wij al contact gelegd met het recyclingbedrijf GSS; dit bedrijf verwees ons echter direct door naar Noble.
Van Noble ontvingen we deze week het bericht dat de sloop was begonnen. Noble heeft niet kunnen en/of willen wachten op de onderhandelingen van de Nederlandse ambassade met de Braziliaanse douane. De projectleider van Noble schreef: I deliver this report of the destruction of the engine to you with great sadness and sympathy for the Hotlo Group.
Een bruut en voor ons onverwacht einde van de laatste Hotlo-motor.
Na de euforie van een jaar geleden is de teleurstelling erg groot. Vooral omdat de motor verloren is, maar zeker ook omdat het vele werk en enthousiasme van velen niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Twente zal een machtig object als één van haar iconen moeten missen.
Voor de stichting betekent dit dat zij zich zorgvuldig moet beraden op haar doelstellingen en haar toekomst.
Wij blijven u op de hoogte houden.
=============================================================
Theo Pondaag
09-12-2013, 10:52
De reacties van oud-zeevarenden door mij tot nu toe ontvangen in volgorde van binnenkomst, en allen van deze plaats hartelijk dank:
01. Dat is slecht nieuws Theo ! Piet Sinke
02. Heel erg spijtig! Vriendelijke groet, Ronald van Erkel
03. Geachte heer Pondaag, Hoewel ik zelf als WTK bij de “Nederland” heb gevaren, ben ik via mijn KPM broer lid geworden van de KPM club in het noorden. Ik heb menig samenzijn meegemaakt en ook ooit eens kort met u gesproken. In mijn SMN tijd was ik meer een “stoom man” en heb op verscheidene turbineschepen gevaren. Mijn motor ervaring is met een Stork HODT (Hesselemans Omkeerbare Dubbele Tweetakt)”. Ik heb met veel belangstelling het proces gevolgd om de HOTLO naar Nederland te krijgen. Mijn complimenten voor het doorzettingsvermogen van U en de HOTLO-Club. Het bericht dat U vandaag stuurde is inderdaad een heel zwart bericht. Onbegrijpelijk (!!!!) dat dit moest gebeuren. Brazilië, één van de opkomende BRIC landen laat hierbij zien dat de bureaucratie het nivo van een ontwikkelingsland nog niet is ontstegen. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de support van onze Nederlandse Ambassade. Na mijn varenstijd heb ik een aantal jaren in twee verre buitenlanden gewoond als uitgezonden expat. Mijn ervaring met NL ambassades is dat ze goed feesten kunnen organiseren, maar dan houdt het wel op. Met vriendelijke groet van een collega WTK, Marcel van Eekhout.
04. Verdomme Theo, wat een zwarte dag voor de HOTLovers! Al dat werk, al die tijd, en al dat geld voor niks. Toch benieuwd hoe dit verder gaat! Gewoon patsboem-uit? Nou, ik heb mijn kleine (vertaal-) bijdrage graag geleverd, maar mensen als Cor, Wil en Ben hebben hier toch wel heel veel energie in gestoken. Ik zie nog het glunderende gezicht van Ben op het filmpje, toen onze HOTLo "los"kwam. Tragisch hoor... Groeten, Hans Guikink
05. dat is klote theo,gadverdamme,dat ze zo de snijbrander erin zetten,jammer! groeten frank macville
06. M’n condoleances voor je THeo! Heel erg spijtig. Je hebt er zoveel voor gedaan. Ik hoop van harte dat je het van je zult kunnen afzetten : je hebt er alles aan gedaan wat mogelijk was en mijn respect daarvoor blijft. Wim Gronloh
07. Dag Theo, Op andere wijze had ik er van gehoord. 't Is bisonder spitich Theo, vooral voor jou die er zo voor ijverde en je hebt gelijk het kon een echte trek worden voor een dagje uit. Ik hoop dat je er niet te veel aan blijft denken, ik heb enigszins geleerd los te laten en ik zeg niet dat ik er overheen ben maar het helpt wel als je wat anders ervoor in de plaats vindt. Misschien kan je je opp een andere hobby storten of, of .. . En mijdt deze avond de Piterbaas met de roe en de zak. Jaap Kramer.
08. Beste Hotloers, Helaas heeft de bureaucratie het weer eens gewonnen van goede bedoelingen L Desondanks wil mijn bewondering voor jullie stichting nogmaals uitspreken. En schrale troost maar jullie hebben er echt alles aan gedaan om dit stukje uniek Nederlands Industrieel Erfgoed van de ondergang te redden, waarvoor ik ,denk ik met mij velen anderen, mijn diep respect uitspreek. Ik wens jullie sterkte met het wennen aan het idee dat het helaas niet is gelukt jullie doelstelling te realiseren. Met vriendelijke groet Arjan van Mourik
09. Hoi Theo, een slechter bericht konden we niet ontvangen. Een gemiste laatste kans om een mooi product te bewaren! Groeten, Robert Bersma
10. Beste Theo, Jammer, jammer van alle moeite die jullie hebben gedaan en Van de Kamp heeft kennelijk ook niet veel geholpen. Je berichten heb ik altijd met interesse gevolgd en er het beste van gehoopt. Met meelevende groet, Max van Eekhout.
11. Hoe kan dit toch gebeuren Theo. Dat ding is al voor de sloop verklaard, maar er zijn (jullie) belangstellenden en wilden er voor betalen maar het is toch door de handen geglipt. Ligt dat weer aan teweinig smeer geld? Ron Pondaag.
12. Heel triest, Theo! Succes met verdere initiatieven. Alle goeds, Emie
13. Theo. Jammer dat de motor zo aan zijn einde moet komen na alle inspanning van betrokkenen. Velen zullen nu met andere ogen naar de wereldkampioenschappen voetbal in “Brazilië” kijken denk ik. Met groet, Jan Verweij
14. Wat een teleurstelling voor iedereen die zich zo ingespannen heeft.Sjonge,jonge,dat het zo zou aflopen had ik toch echt niet verwacht,wat verschrikkelijk jammer. Carl en Edith Topp.
15. Theo, wat ongelooflijk triest om te horen. Een mooi stukje historie verloren gegaan. Was er nou helemaal niets te regelen met die douane? Het is toch te grijs voor woorden dat het hierop strand. met vriendelijke groet: Wim Eijsvoogel
16. Goedenavond Theo, Wat een uiterst vervelend eind voor al jullie inspanningen !. In feite is het een onverteerbaar einde van al deze pogingen. Eigenlijk ook, naar onze Europese maatstaven gerekend, een onverkwikkelijke zaak. Helaas is het proces blijkbaar onomkeerbaar gebleken. Nu heb ik het idee dat dit toch niet de laatste Stork – HOTLo is die nog bestaat. Sinds 1997 schijnt de voormalige “Chiron” van de K.N.S.M. als uitgeleefd wrak in het Meer van Maracaibo te liggen. Ook daar staat nog een HOTLo in. Zover mij bekend ligt het schip daar geladen met scrap te verkommeren. Het schip heeft van 1960 tot 1974 voor de K.N.S.M. gevaren waarna ze als “Arabian Express” voor Vroon, Breskens voer. In 1976 verkocht naar Maracaibo en hernoemd “Nela Altomare”. Zover mij bekend ligt het schip dar nog steeds te verkommeren. Is het een idee om dit na te trekken ?. Misschien direct na het inschakelen van de Hollandse ambassade in Venezuela. Ter info: In de ex “Chiron” staat een Stork – HOTLo van 3.600 pk.. met 8 cilinders, b. x sl.: 540 x 1150 mm. Er staan 3 stuks Stork, ( Ricardo ? ) hulpmotoren in van elk 130 kW. Als eigenaar wordt in de Lloyds Register of Shipping opgegeven: Compania Anonima Naviera de Transporte y Turismo, Maracaibo, Venezuela. Mogelijk wil men graag van het hele theater af en kan i.s.m. een scrap boer een dealtje gemaakt worden om het spul er weg te halen. Dit alles ingegeven onder het motto “je weet nooit hoe een koe een haas vangt”……………… Per slot van rekening was / is het een project dat Hengelo niet door de vingers kan laten lopen. Daar is het idee / plan veel te mooi voor. Het is allemaal maar een ideetje hoor !. Succes, prettig weekend, m.v.g., Roy.M. Helleman, Den Helder
17. Jammer Theo. In en in triest. Zou de claim van Hollandse baggeraars toch een rol hebben gespeeld in Brazilië? Hoe dan ook, de klok draai je niet meer terug. Of zou je maar één machtige zuiger met cilinder overhouden om er een doorsnee of i.d. van te kunnen maken. Er komen nog wel meer ideeën vermoed ik.Sterkte in de verdere strijd. Theo bedankt voor de regelmatige info omtrent het project. Gr. Harry van Twillert
18. Theo erg jammer van de bureaucratie,het is niet te geloven,bedankt voor al je berichten. Groet Louis van Heulen.
19. Beste Theo, Wat een bizarre ontwikkelingen!! Dit is ná al die jaren van inspanning en hoop zijn de plannen dus bij gebrek aan medewerking van de Brazilianen uiteindelijk vast gelopen. Aardig om eventueel de containers met reservedelen naar Nederland te laten komen, maar het kan natuurlijk niet tippen aan het oorspronkelijke plan. Ik wens je bij deze veel sterkte bij het verwerken van deze tegenvaller! Een zéér trieste ontwikkeling!! Bij een volgend treffen in Groningen of bij een andere Kumpulan, moeten we daar dan maar samen een glas op drinken. Met vriendelijke groet, Hans Rudy Bos
20. Beste Theo, Heel jammer , maar er valt niets meer aan te doen! Het leven gaat gewoon door. Ik wens jou en alle andere KPM/RIL-ers een hele fijne kerst en laten we hopen een heel goed en gezond 2014. Groetjes , ook van mijn vrouw Meta, Willem Flach
21. Vergeet niet dat dit Zuid Amerika is waar de douane oppermachtig is. Bij de KJCPL wisten daar goed mee om te gaan en vooral onze Chineese bemanning! Jammer. Een questie van een zak geld.......de sloper zal dat wel hebben toegestopt.. De hoogste beider wint! Groeten, Wim van de Molen.
22. Hr. Pondaag, wat is dit een grote teleurstelling, ik had mij er al helemaal op verheugd om ter zijner tijd op bezoek te gaan in Hengelo om de motor te bezichtigen. Was die douane niet om te kopen, daar zijn ze in die Zuid Amerikaanse lande wel gevoelig voor, was mijn ervaring toen ik nog voer. Nogmaals jammer, jammer, vr. gr. H. Fokkens.
23. Hallo Theo, Een groot verlies en een enorme teleurstelling voor iedereen die zich voor het zichtbaar-behoud van de herinnering van onze zware industrie heeft ingezet. Het zakendoen met dit soort landen kan wel als je een tas met geld mee kan nemen. Uit onze koopvaardij achtergrond hebben we ervaren dat een Griekse reder in Brazilië wel lading contracten rond kreeg maar Nedlloyd niet. Nedlloyd nam die tas niet mee. Zo'n tegenvaller kan mogelijk iets verrassends voortbrengen waarmee de Stichting SOS toch op een of andere manier gestelde doelen kan bereiken. Bedankt voor je zorgvuldige informatie en hoop kennis te nemen van verdere ontwikkelingen. Alle betrokkenen in de Stichting sterkte toegewenst. De afbeelding van mijn aquarel hier in de bijlage geeft misschien toch een goed nostalgisch gevoel en ik wens je een prettige kerst en een voorspoedig 2014. Hartelijke groet, Johan Hosmus
24. Beste Theo, De teleurstelling moet enorm zijn. Ooit heb ik gevaren met die Stork Hotlo. Wat mij verschrikkelijk boos maakt, is dat “De Nederlandse regering“ met hun grote bekken - en de hele EU- kennelijk niet in staat zijn om een stukje geschiedenis – zijnde een hoop schroot- veilig te stellen. Dit geheel lijkt mij absoluut niet acceptabel. Laurens van Bijlevelt.
25. Beste Theo en overige teamleden, Heel erg jammer, ook na de vele inspanningen die jullie verricht hebben. Hopelijk lukt het laatste initiatief nog. 2 schepen met Hotlo gevaren, blijft een aparte ervaring! M.vr.gr. Frank van Riel Raamsdonksveer


Plaats reactie