Stork Hotlo
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Gerard en Ton, wel bij de les blijven..
We hebben het over motoren niet over werk..
Zo vol details als bij de Doxford kan het nooit worden.
Met dank aan de heer Verheijden.
Maar nu toch over details:
Ik weet 100% ZEKER dat ik bij de HOTLo uitlaatkleppen getrokken heb ZONDER hydraulische moeren over de tapeinden?
En dat het aan de rederij lag, ja zeker wel, want je kunt niet eeuwig blijven oplassen.
Verder was de "geweldige" spoelluchtdruk van wel 0,35 bar ook niet bevordelijk voor een gezonde temperatuur huishouding.
Mooie tekening RobertB, ga zo door.
GRoeten van Co.
We hebben het over motoren niet over werk..
Zo vol details als bij de Doxford kan het nooit worden.
Met dank aan de heer Verheijden.
Maar nu toch over details:
Ik weet 100% ZEKER dat ik bij de HOTLo uitlaatkleppen getrokken heb ZONDER hydraulische moeren over de tapeinden?
En dat het aan de rederij lag, ja zeker wel, want je kunt niet eeuwig blijven oplassen.
Verder was de "geweldige" spoelluchtdruk van wel 0,35 bar ook niet bevordelijk voor een gezonde temperatuur huishouding.
Mooie tekening RobertB, ga zo door.
GRoeten van Co.
//
Hallo Co. Je hebt gelijk ouwe reus, terug naar de les .
Ik heb van die mooie tekening van Robert een kleine uitvergroting gemaakt. Ik zal jou natuurlijk niet afstrijden dat er klephuizen met gewone moeren waren, die je met een slagsleutel moest lossen. Zeker, die waren er ook. Maarrrr....Als je even naar Robert`s tekening kijkt zie je het volgende:
,,wa" is wartelmoer van ,,w" waterpijpje, ,,kl" is klepsteel, en ,,k" is een koelwaterkanaal. Dit even ter oriëntatie. Daar rechts van zie je: ,,T" is tapeind, ,,1" is beschermdop voor de draad van dat tapeind, ,,2" is die RONDE GLADDE moer waar je duidelijk de gaten in ziet om het pennetje in te steken om hem te draaien, en ,,3" is de losse drukring waar die vijzel op gezet werd, het bovenstuk van die vijzel kwam dan op het tapeind geschroefd en drukte bij het pompen die drukring naar onder, de moer kwam vrij, en je kon door een sleuf in dat vijzelhuis die moer naar boven draaien. Ik hoop dat ik het zo een beetje uitgelegd heb Vr. Gr.Gerard
(p.s. anders maak ik er wel even een schets van).
Ik heb van die mooie tekening van Robert een kleine uitvergroting gemaakt. Ik zal jou natuurlijk niet afstrijden dat er klephuizen met gewone moeren waren, die je met een slagsleutel moest lossen. Zeker, die waren er ook. Maarrrr....Als je even naar Robert`s tekening kijkt zie je het volgende:
,,wa" is wartelmoer van ,,w" waterpijpje, ,,kl" is klepsteel, en ,,k" is een koelwaterkanaal. Dit even ter oriëntatie. Daar rechts van zie je: ,,T" is tapeind, ,,1" is beschermdop voor de draad van dat tapeind, ,,2" is die RONDE GLADDE moer waar je duidelijk de gaten in ziet om het pennetje in te steken om hem te draaien, en ,,3" is de losse drukring waar die vijzel op gezet werd, het bovenstuk van die vijzel kwam dan op het tapeind geschroefd en drukte bij het pompen die drukring naar onder, de moer kwam vrij, en je kon door een sleuf in dat vijzelhuis die moer naar boven draaien. Ik hoop dat ik het zo een beetje uitgelegd heb Vr. Gr.Gerard
(p.s. anders maak ik er wel even een schets van).
De motor van de Main Lloyd was, dacht ik, inderdaad een soort tussenvorm tussen Hotlo en SW. De ondervoering kon je wel laten zakken, maar was niet deelbaar.Arie Hazebroek schreef:Ik heb ook op de Neder Rijn gevaren , 1974/75, en meen me te herinneren dat daar al een soort SW in stond. Net als in de Main Lloyd, de ondervoering kon in zijn geheel losgenomen worden. Na het laten zakken konden zo de zuigerveren verwisseld worden
Alleen lekte het nogal wat uitlaatgassen (tenmiste op de Main Lloyd), zodat je na het "temperaturen" even aan dek moest gaan staan om uit te blazen.Hadden ook niet veel problemen meer met de uitlaatkleppen.
Verder een geweldig schip, een schitterende ploeg mensen en één van mijn leukste reizen (1981).
Hallo Bart,
Het was een reis in de Chiwas dienst (denk ik) waar ik in Monrovia aan boord gekomen ben en op spectaculaire wijze in Lagos ben afgelost. Dat was nog wel een tijd dat we ook in West Afrika overal de wal op gingen.
Ik pieker me suf om me wat namen te herinneren. Boy van Gemert herkende ik in ieder geval zo weer, maar veel verder dan 1e stuurman Bakels kom ik niet. Was dit de reis waarbij we een hwtk hadden die even langs de kade ging wandelen en toen z'n bril en horloge kwijt was en waarbij wel zelf eens aangehouden zijn omdat we geen paspoorts bij ons hadden ??
Ik moet me dit wel herinneren, want ik sta op die fotoBartR schreef:Hallo Han
Long time no talk to. Herinner je deze nog ?? Dit was de Nedlloyd Algoa in 1980. vlnr Boy van Gemert (ll Wtk), Richard ?? (3e wtk), 4e stuurman ?? Ik was de andere leerling wtk
Het was een reis in de Chiwas dienst (denk ik) waar ik in Monrovia aan boord gekomen ben en op spectaculaire wijze in Lagos ben afgelost. Dat was nog wel een tijd dat we ook in West Afrika overal de wal op gingen.
Ik pieker me suf om me wat namen te herinneren. Boy van Gemert herkende ik in ieder geval zo weer, maar veel verder dan 1e stuurman Bakels kom ik niet. Was dit de reis waarbij we een hwtk hadden die even langs de kade ging wandelen en toen z'n bril en horloge kwijt was en waarbij wel zelf eens aangehouden zijn omdat we geen paspoorts bij ons hadden ??
Hallo HanHanW schreef: Was dit de reis waarbij we een hwtk hadden die even langs de kade ging wandelen en toen z'n bril en horloge kwijt was en waarbij wel zelf eens aangehouden zijn omdat we geen paspoorts bij ons hadden ??
De hwtk was toen dhr Pruyt en die had volgens mij geen bril.
Ik kan mij inderdaad een voorval herinneren waar we aangehouden zijn. Dat was volgens mij in Douala of Abidjan. Het was in ieder geval een voormalige Franse kolonie, want ik weet nog wel dat de communicatie een probleem was omdat niemand van ons Frans sprak.
Ik heb nog meer foto's van die tijd. Als je geintereseerd ben kan ik je ze wel emailen
Dat kwam om dat die net gejat wasBartR schreef: De hwtk was toen dhr Pruyt en die had volgens mij geen bril.
Ik kan mij inderdaad een voorval herinneren waar we aangehouden zijn. Dat was volgens mij in Douala of Abidjan. Het was in ieder geval een voormalige Franse kolonie, want ik weet nog wel dat de communicatie een probleem was omdat niemand van ons Frans sprak.
Ik heb nog meer foto's van die tijd. Als je geintereseerd ben kan ik je ze wel emailen
Die foto's zijn van harte welkom. Ik heb er namelijk nog steeds spijt van dat ik in die tijd zelf maar heel weinig (zeg maar geen) foto's heb gemaakt en ook niet een beetje heb bijgehouden waar ik precies gevaren heb en met wie.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam