Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Chr.Vr. »

Goeden morgen Paul,
Dat je met een bootje van af de Java kade naar de N.D.S.M. [stenen dok] werd gebracht als je bij moest werken ,dat was zo ,ik ben een aantal maanden op een van die bootjes dek jongen geweest ,dat was de Lombok, als er dan een boot in het dok lag, dan gingen we van af de stijger vlak voor loods Holland, naar de voor kant C.S. naar stijger 2 daar lagen de schepen van rederij Zwaag [witte] die naar Harderwijk voeren, dat was naast de gemeente stijger, daar haalden we ook mensen op van de Nederland, die ook naar het dok moesten, zo hadden we een uur dienst .v.v.
en wat die dekschuiten betreft, daar waren er twee van, die werden dan gebruikt als er geproviandeerd moest worden voor verschillende diensten of als er stores van boord af moesten , of als personeels boot zoals op de foto
Ik heb dat anderhalf jaar gedaan waar van een jaar op het directie bootje dat heten de Madoera daar gingen we vaak met zee lui mee naar het tropen museum als ze een gele koorts prik moesten hebben, die kreeg je niet bij de keuring op het S.M.N.med.dienst . in die tijd dat ik zelf voer ben ik ook wel met het bootje geweest voor die prik
grtn,
Chris

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Da Silva »

Goedemorgen Paul.

Je hebt gelijk. Ik had dit niet gezien. Ik wandel daar wel eens, het is een mooi schip om te zien.


Grt.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Chr.Vr. schreef: 27 apr 2017 10:35 Ik heb dat anderhalf jaar gedaan waar van een jaar op het directie bootje dat heten de Madoera daar gingen we vaak met zee lui mee naar het tropen museum als ze een gele koorts prik moesten hebben, die kreeg je niet bij de keuring op het S.M.N.med.dienst .
Goedemiddag Chris,
Dat van die prik voor de gele koorts in het Tropenmuseum kan ik me ook nog herinneren. Ik woonde toen in Oost dus ging er lopend naar toe.
Wel mooi om met een clubje zeelui zo'n tochtje te maken van de SMN-kade naar de Mauritskade. Waar meerde je dan de Madoera af?
Ik vraag me ook wel af welke route je volgde. :)
Uiteraard de toegang vanaf het IJ het Oosterdok in, maar dan. Namen jullie de route via de Oude Schans en de Zwanenburgwal naar de Amstel en verder door de Singelgracht? Of ging het via de veel mooiere onderdoorgang naar de Oudezijds Kolk en werd er hier en daar een stopje ingelast? Vooral bij "De Juiste Koers". :lol:

Oudezijdskolk mei 1968.jpg
Oudezijdskolk mei 1968.jpg (219.47 KiB) 5641 keer bekeken
Ik hoor het wel van je. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

naar de voor kant C.S. naar stijger 2 daar lagen de schepen van rederij Zwaag [witte] die naar Harderwijk voeren,
We schrijven nu " pak weg" 1950 of zo.M'n beste Vader Jan zaliger had " een fiets met een Berini eitje op de voorband" en ook een ouwe militaire dienst vriend die in Amsterdam woonde.DUS achterop dat "Berini eitje" helemaal vanuit Olst de Ijssel over en via Epe over de Veluwe naar Harderwijk en TOEN met de " Kasteel Staverden" HET Ijsselmeer over naar Amsterdam. De volgende dag naar Artis waar ik voor het eerst van m'n hopelijk " lang sal se leven" een heuse olifant zag. De oppasser kende het beste dier z'n gedrachtspatroon tot in de puntjes want op het " moment supreme" kwam ie met een kneiter van een kruiwagen uit een deur gescheurd en parkeerde achter die olifant die " in enen grote PLOP" die kruiwagen VOL scheet- met een kop er op- met dampende/stomende olifanten stront :lol: :mrgreen: .....waarvan akte!! :roll: E.e.a. werd vanzelf in mijn toen nog jonge en flexibele en ontvangkelijke en vooral a.s. massinisten-onbedorven brein geplaatst zodat ik het nu NOG " voor me zie!! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Paul,
Als ik het me goed voor de geest kan halen hoe we naar het tropen museum over het water gingen ,Oosterdok ,Schippersgracht, Nieuwe Herengracht,
dan de Mauritskade, als ik het alle maal goed heb , het is pas 60 jaar terug, maar er waren geen tussen stops voor een versnapering onderweg .
grtn,
Chris
P.S.
Harry , zo wordt er nog eens wat naar boven getakeld.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja Chris, dat is ook de meest logische route.
Je moest tenslotte onder wat redelijke hoge bruggen door met die Madoera of misschien moesten de bruggen wel open.
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Stad Vlaardingen van de Halcyon-lijn arriveerde op 17 september 1948 in de Coenhaven met de allereerste lading steenkolen van de Marshallhulp, 9000 ton voor de Nederlandse Spoorwegen.

Stad Vlaardingen Coenhaven 17-09-1948a.jpg
Stad Vlaardingen Coenhaven 17-09-1948a.jpg (271.2 KiB) 7123 keer bekeken
Stad Vlaardingen Coenhaven 17-09-1948b.jpg
Stad Vlaardingen Coenhaven 17-09-1948b.jpg (365.42 KiB) 7123 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Gouwe van de NV Houtvaart (Vinke) op 26 juli 1949 in de Houthaven.

Gouwe Houthaven 26-7-1949.jpg
Gouwe Houthaven 26-7-1949.jpg (327.32 KiB) 7121 keer bekeken
Groet, Paul G.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door jan stolp »

Dit is de houthaven in Zaandam.Op de achtergrond zie je een H staan.Voluit stond daar;
Houthandel v/h William Pont
Als klein jongetje was ik daar veel te vinden.
Groeten
Jan
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik denk dat je gelijk hebt. Alleen zie ik géén H staan maar wél een N.
Kan het zijn dat er NV Houthandel enz op die loodsen stond? :)
Ik heb nog wel gezocht maar kon geen plaatje van die loodsen met tekst vinden.
Groet, Paul G.


Plaats reactie