Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Rose »

Ron H schreef:Nu we de Ceres kranen nog een laatste keer zien, vraag ik me af of iemand nog kan vertellen wat er een jaar of tien geleden met een exemplaar is gebeurd. De kraanklap is toen gedemonteerd geweest en in Dordrecht geverfd en waarschijnlijk gerepareerd. Waarom? Wat was er gebeurd?
De kraan zelf is in die tussentijd ook achteraan in de rij gezet.
Ik werkte er vanaf aug 2005 tot dec 2010.
Dat voorval weet ik nog, ze waren een containerschip aan het laden/lossen en er braken een paar trossen waardoor de brugvleugel tegen de kraan aan kwam.
De kraan werd toen in z'n geheel uit de rails getild, en stopte ermee, de kraanmachinist is nog nooit zo snel de ladder afgegaan.
Het heeft toen aardig wat tijd geduurd voordat de kraan weer in werking gesteld werd, met de 'verkleurde' ( zo leek het) klap.
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door proet »

Rose,

Je bent terug ik heb je zo vreselijk gemist.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Rose »

Dank je Proet, de afgelopen 3 jaar ging snel voorbij.....ik hoop tegenwoordig wat vaker langs te komen hier!
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Joost.R »

Curious to Know and See: Service at the Port of Amsterdam

Vessels, cranes, barges, tugs and pushers arrive, depart or just shift. Ships are being loaded and unloaded,
boatmen moor, Police-, Customs-, and Pilot boats patrol, guide or assist otherwise.
The port of Amsterdam (Dutch: Haven van Amsterdam) is a seaport in Amsterdam, the Netherlands.
It is the 4th port in Europe by metric tonnes of cargo.
The port is located on the bank of a former bay named the IJ and the North Sea Canal, with which it is connected to the North Sea.
HA.jpg
HA.jpg (181.03 KiB) 5327 keer bekeken
Image: Port of Amsterdam
The port was first used in the 13th century and was one of the main ports of the Dutch East India Company in the 17th century.
Today, the port of Amsterdam is the second largest port in the Netherlands, the largest being the Port of Rotterdam.

In 2014, the port of Amsterdam had a cargo throughput of 97.4 million tons, most of which was bulk cargo.

The port of Amsterdam is located on the banks of the North Sea Canal and the IJ. The port is connected to the North Sea through the North Sea Canal,
to Den Helder through the North Holland Canal, to the Markermeer through the IJ and the IJmeer, and to the Rhine through the Amsterdam-Rhine Canal.

In total, the port comprises 620 ha (1,500 acres) of waterways and 1,995 ha (4,930 acres) of land area, including port estates,
quays, roads, railway tracks, ditches and green space.

Bulk cargo:
-the port of Amsterdam is the biggest dry bulk port in Europe, mostly coal and gasoline,
Amsterdam is both the biggest gasoline and cocoa port in the world.
Breakbulk:
-the third biggest break-bulk port in Western Europe.
Food:
-world's largest cocoa port.
The port of IJmuiden is a European hub for fish, and the port of Beverwijk is a big port for fruit and potatoes.
Cruises:
-ranking the 4th cruise port in North-Western Europe with more than 150 cruise ships every year.

VIDEO
Footage including but not limited to: Viking Adventure, The CVV boatmen of IJmuiden, tanker Martine with two Tugs,
Svitzer Tug, Moleson, Veronica PG, Miho Pracat, KP19 Koperen Ploeg boatmen, Svitzer Amstel, Koperen Ploeg boatmen mooring Kati,
Piavia, P97 Police boat, Iskus Arion Tug, Themsestern, Queen Victoria, Igma barge cranes, RWS 70 Rijkswaterstaat service boat,
Port of Amsterdam 3 pilots, Svitzer Svezia tug, Diana Shipping Inc, Anita, barge crane Vanitas, Turchese, GVB Pont 4, Durban Bay,
Lady Ami, Safmarine Linyati, MaJa barge crane, RIO, GVB IJveer 56, Weichelstern, pushboat Scorpio, Erasmus barge crane, Yong Huan,
Port of Amsterdam 5 port authority service boat, Dumlupinar
About the song:
"(port of) Amsterdam" is a 1964 song by Jacques Brel. It combines a powerful melancholic crescendo with a rich poetic
account of the exploits of sailors on shore leave in Amsterdam, it's one of his most enduringly popular works and been published in at least 9 languages.
The song used in the video is a live recording, performed by Ute Lemper.

Source: BbqHoorn
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Eind februari/begin maart 1966, dus nu 50 jaar geleden, heb ik bij de NDSM nog eens wachten gelopen op de Koningswaard, schip van de SMN, dat daar ter reparatie lag na een rampzalig koude reis naar Turku, Finland. Wekenlang heen en weer tuffen op mijn brommertje vanuit Amsterdam-Oost.
Een mooie aanleiding om nog eens terug te keren naar het NDSM-terrein. En daarbij was er vandaag in de hallen een grote snuffelmarkt en dat vind ik ook leuk. Lopende door die gigantische hallen kom je toch weer onder de indruk van het enorme complex dat hier toen geweest is. De laatste kraan is omgetoverd tot hotel Faralda.
NDSM Faralda 27-02-2016.jpg
NDSM Faralda 27-02-2016.jpg (223.28 KiB) 5236 keer bekeken
Aan een pier in de buurt ligt de Pollux, het voormalige opleidingsschip dat in het Oosterdok lag.
Mooi om te zien de zeemeermin nog steeds goed in de verf zit. :-D
Boegbeeld Pollux 27-02-2016.jpg
Boegbeeld Pollux 27-02-2016.jpg (228.46 KiB) 5235 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat daar ter reparatie lag na een rampzalig koude reis naar Turku, Finland.
Als ik me goed herinner heeft " Jan uut Warken" daar toen nog zijn steentje aan bij gedragen Paul, door met zijn geliefde HOTLO er stevig tegen aan te gaan met het "In-deuken" van die ouwe "Koningswaard" daar tussen die ijsblokkies in de Baltic :lol: Was dat trouwens niet een beetje een " strafbootje" voor jonge en andere niet helemaal " deugende" officieren van de Kon. Mij. "Nederland" die niet helemaal naadloos in het " Koninklijke" Gareel liepen??......OF misschien - net als ik- omdat ze de grote zonde hadden begaan om b.v. zwarte sokken te dragen onder hun witte tropen broekie :lol: Mijn ouwe dorps vriendje- kollega G.S. werd meen ik ook van Hare Majesteits " Oranje" naar de "Koningswaard" ( of de " Keizerswaard"??? :roll: ) geshift. Het eventuele volgende station was dan Mij." Amsterdam" :mrgreen: :roll: :lol: Daaaar kregen "ze" een fles Jenever in de week, aldus een van mijn toendertijd varensmaatjes Vonkentrekker.........en daaar heppik "drinken van geleerd" zei tie dan, ondertussen een paar stijve borrels weg slingerend :mrgreen: :lol: I would not have missed it " For ALL the tea in China" :mrgreen:
Heeel fraaaai meissie trouwens :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door rspeur »

Harry, je gaat te ver!!! :lol:
Ik zat op de Koningswaard na de roemruchte "ijsreis" waar Paul het over heeft ('66-'67), en het was een keurig schip!
Zo gingen we in Punta Cardon nooit de wal op, en liepen we daar dus nooit langs die Polar reclame, en wisten we zeker niet dat de barkeeper van de kroeg een fluit had waarop hij blies als er stront aan de knikker was zodat de politie met gepast geweld kon komen optreden. (Over dat laatste: dat heb ik dus écht zelf nooit meegemaakt, maar ik ken de verhalen. Volgens mij heeft Willem Oldenburg er nog een verhaaltje aan gewijd.)
Maar zonder gekheid: ik heb nooit iets gemerkt van "strafplaatsing", daar hadden we volgens mij de Rederij Amsterdam voor. Daarnaast: het gezag was in mijn tijd kapitein Tonkens (rip), die een goede naam had; ik maakte hem later weer mee op de Antilla Cape.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, je gaat te ver!!! :lol:
OK...dan doe ik NU een stappie terug :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door rspeur »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

De schade waarvoor de Koningswaard eind februari/begin maart 1966 bij de NDSM lag is eerder besproken op het SMN-topic pagina's 338 en 349.
Het betrof de nasleep van reis 40 met onderstaande bemanning.
Koningswaard reis 40 1966.jpg
Koningswaard reis 40 1966.jpg (47.38 KiB) 5101 keer bekeken
Groeten, Paul G.


Plaats reactie