Haven van Amsterdam
Re: Haven van Amsterdam
De sluiskolk van de Kikkerbilssluis, nu met zicht op het 's-Gravenhekje. De sleepboot Utrecht stoomt toch met een behoorlijke snelheid op die sluisopening af; waarschijnlijk had de kapitein goed zicht.
In de midden de gevel van het West-Indisch huis, met links daarvan nog net zichtbaar de zijgevel van het toenmalige SMN-kantoor op de hoek van de Peperstraat.
Groet, Paul G.
In de midden de gevel van het West-Indisch huis, met links daarvan nog net zichtbaar de zijgevel van het toenmalige SMN-kantoor op de hoek van de Peperstraat.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
gr.Bas
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 dec 2011 23:12
Re: Haven van Amsterdam
Zo, dat is veranderd in 94 jaar:
Adri
Adri
Re: Haven van Amsterdam
Ondanks alle opmerkingen en bijschriften wil ik toch het volgende opmerken.
De benaming "toegang Westerdok" en "Westelijke toegang" (tot het havenfront vóór het CS) worden nogal eens door elkaar gehaald. Hetzelfde geldt voor de Oostkant van het CS.
Ik waag te betwijfelen dat de foto die Allen, met het krantenknipsel uit november 1924, plaatst van de toegang tot het Westerdok en verder naar de Korte Prinsengracht is. Je zou dan denk ik achter de brug ook het Westerdokseiland met de toeleidende spoorbrug moeten zien.
Onderstaande foto is wat duidelijker. Daar is tevens op te zien dat links op de foto nog de toegang naar het havengedeelte vóór de Droogbak aanwezig is. Ook zijn nog de leeuwen links en rechts boven de deuren met ronde top (naast de muren van een kwartcirkel, wel wat vaag, maar toch) aanwezig en die zijn al tussen 1904 en 1909 weggehaald.
Kortom, ik denk dat dit een foto is van de brug direct westelijk van het CS, de Westelijke doorgang. De brug naar het Westerdok is nog westelijker gelegen. Maar ik sta open voor andere visies.
Oost, West, thuis best.
Groet, Paul G.
De benaming "toegang Westerdok" en "Westelijke toegang" (tot het havenfront vóór het CS) worden nogal eens door elkaar gehaald. Hetzelfde geldt voor de Oostkant van het CS.
Ik waag te betwijfelen dat de foto die Allen, met het krantenknipsel uit november 1924, plaatst van de toegang tot het Westerdok en verder naar de Korte Prinsengracht is. Je zou dan denk ik achter de brug ook het Westerdokseiland met de toeleidende spoorbrug moeten zien.
Onderstaande foto is wat duidelijker. Daar is tevens op te zien dat links op de foto nog de toegang naar het havengedeelte vóór de Droogbak aanwezig is. Ook zijn nog de leeuwen links en rechts boven de deuren met ronde top (naast de muren van een kwartcirkel, wel wat vaag, maar toch) aanwezig en die zijn al tussen 1904 en 1909 weggehaald.
Kortom, ik denk dat dit een foto is van de brug direct westelijk van het CS, de Westelijke doorgang. De brug naar het Westerdok is nog westelijker gelegen. Maar ik sta open voor andere visies.
Oost, West, thuis best.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Op deze ansichtkaart uit begin 19e eeuw staat ook weer Westerdok, maar dat is het niet.
Uit de Westelijke toegang naar rechts voor de Droogbak langs kom je via de Haarlemmersluis in de Singel.
Groet, Paul G.
Uit de Westelijke toegang naar rechts voor de Droogbak langs kom je via de Haarlemmersluis in de Singel.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Paul, ik denk dat je gelijk hebt, onder die brug vlak bij het station ben ik heel wat keren doorgelopen op weg naar het SMN pontje.
Re: Haven van Amsterdam
Om kort te gaan, ik denk dat Paul gelijk heeft.
Ik had al geen goed gevoel bij mijn recente vogelvluchtfoto van Goegel Aarde, maar de aanwijzingen:
(die ik overigens niet terugvond op de oude kaart) maakten mij ook aan het twijfelen.Het staat er onder Het Westerdok.. Westerdoksdijk / Korte Prinsengracht
Dit vond ik:
Een topografische kaart van omstreeks 1925. Alles wijst op de Westelijke Doorgang.
Adri
Re: Haven van Amsterdam
Bedankt voor de bijval. Om het verhaal af te ronden.
De landhoofden van het viaduct begonnen al vóór 1900 te verzakken, te zien op een foto uit 1897 (kant van de De Ruyterkade).
Tussen 1906 en 1909 is de gehele Westelijke doorvaart, compleet met viaduct, 70 meter naar het westen verplaatst.
Daarmee kwam de as van de doorgang in het verlengde van de Singel.
Bijgaand de kaarten van Publieke Werken uit 1900 en 1922.
De Korte Prinsengracht staat daar ook wel op.
Groet, Paul G.
De landhoofden van het viaduct begonnen al vóór 1900 te verzakken, te zien op een foto uit 1897 (kant van de De Ruyterkade).
Tussen 1906 en 1909 is de gehele Westelijke doorvaart, compleet met viaduct, 70 meter naar het westen verplaatst.
Daarmee kwam de as van de doorgang in het verlengde van de Singel.
Bijgaand de kaarten van Publieke Werken uit 1900 en 1922.
De Korte Prinsengracht staat daar ook wel op.
Groet, Paul G.