Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bredero & Vader Cats

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallooooh Koomuh,

Bredero of Vader Cats?? dat waren toch buren toendertijd???

Wij deden dat nooit met de butterworth fans, als ik me goed herinner, wel hadden we een "Golar-Fan" boven in de pompkamer staan, dat was dus een turbine gedreven Fan, ik geloof een Zoelly wieltje!! en daarmee konden we een beste klap lucht in die tanken scheuren. Dat het "verse lucht VOL met zuurstof" in tanken pompen helemaal geen goed idee was, daar maakten we ons toen weinig of geen zorgen om. IK kan gerust zeggen GEEN zorgen!! IK was opgebracht met de wijze woorden van Oomuh Rinus Kuipers (God hebbe z'n ziel) toen we de schroothoop van de "Luisa" voorbijvoeren en de laatste luchies van "Bertus de Meurder" me in de neus woeien; " Kijk Hogeboom Daaaar krijg je nu tankertoeslag voor!!" DUS DAT was in ene GEHEEL duidelijk en werkt in mijn ogen ook veeeeeeeeel beter als een hele partij kursussen, mooie Veiligheidsboekies en God mag weten!!!
Maar ik dwaal af, nou is dat niet zo erg want in gedachten ben ik nu toch "laatst in het konvooi" en dan kan er feitelijk weinig mis gaan!!
Wij pleurden dus wel af en toe de GolarFan bij en bliezen, gelukkig met goede afloop, de hele handel schoon, op de terugweg van Zuid Amerika hadden we dan een Asado, met halve koeien ribben, mag ik <>>>.. als ik die foto's kan vinden.
Hoe we nou bij een Assado terecht Koomuh via een Stuurman's Hokkie is mijn ook een raadsel, maar dat zien we dan wel weer.

mazzel eeeeeh
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Zo te zien ging het er op die ouwe Hill heel anders aan toe dan op tankers die door stoomturbines aangedreven werden.
Dat butteren hield ook het schoonmaken van de tengen in.
Slangen met een koperen ronddraaiende kop in de tanks laten zakken en dan maar hopen dat we genoeg HEET water aan dek kregen.
Stripperpompie op een zacht pitje bij om de sludge naar centertank 10 te pompen. Je kent dat wel, zo'n mooi zuigend armen en benengeval in de pompkamer. Als leerling moest ik daar uren met mijn reet op een afsluiter naar zitten koekeloeren. Als de zuigers hard begonnen te klepperen, even de stoomtoevoer en de afzuig of de pers knijpen.
ZO leerde je hoe je een tank goed leeg kon slurpen.
OOK weten waar de zuig zich in de tank zelf bevond.
Dan even met de ballast het scheepje een beetje over een andere kant gooien als je op een andere tank overging.
Mooi geluid, mooi gezicht beneden in de pompkamer bij een tevreden zuigend stripperpompje.
Was echter blij dat dit tijdelijk was en 's nachts op de brugvleugel weer van de frisse zeelucht kon genieten en middels de aldislamp met andere schepen kon ouwehoeren.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Hallo Jos,

Alhoewel ik van een later bouwjaar ben, hadden wij op de door Nigoco bemande tankers ook nog steeds de armen en benen stripping pomp.
Ik had er een speciaal oor voor,
werd er in de pompkamer niet opgelet dan hoorde ik dit geklapper door het pumproom schot heen.
Draaide ik doodleuk de hoofstoom afsluiter tegen het schot dicht.
Kwamen ze vanzelf wel vragen waarom......

Of ook een leuke, het water onder de slops uitpompen.....
Dan niet opletten en ja hoor zwarte streep buitenboord.
Niet erg?
Nee, niet als de goede zee-inlaat open stond!
Verkeerde zeeinlaat olie binnenboord!

De een kon/kan het beter als de ander SAMENWERKEN.

Groeten van Co.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Hoofdstoom dicht

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Co,

Toch wel typisch dat de wtk's allemaal dezelfde ervaring hebben, rammelende pompen, "hoofdstoom dicht"; had natuurlijk ook best iets te maken met het " Rij JIJ OF rij IK" gebeuren maar OOK met " Repareer JIJ OF Repareer IK ? "

En op DAt onderwerp wordt je vroeg of laat, maar meestal vrij vroeg in de PG en omstreken heeeeel kort van begrip!!!

Hallo Jos,

Wat betreft de "butterworth fans" dacht ik dat je op een of andere "lucht-meloochum doelde" die door de butterworth dekseltjes met koperen boutuh!! de tanks in gingen (en om eerlijk te zijn dacht ik " Waaaaar??? hep die Koomuh het nou over??), uiteraard hadden we op de "Hill" dat cirkus net zo, dus we zitten wel op dezelfde bladzijde, met DAT verschil dat ik NU nog weet hoe je zo'n grote getrapte Begeman pomp ,daar ergens uit Limburg, met 86 waaiers en schotten en pakkingen en weet ik wat voor cholerezooi, HOE je zo'n pomp in en uit elkaar sleuteld, inclusief de heater enz. enz. omdat het zooitje voor de 22 e keer net weer in elkaar gezakt was, VLAK NA het vorige maand gerepareerde armen en benen pompie, waarvan NU weer de klepdeksels naar de pest waren, na slechts 3 keer lossen!! EN het verhaal dat hun zieke over groot-moeder het ECHT niet kon hellepuh!! :roll:
Dus zoals reeds eerder vermeld, vroeg OF laaat gaat dit soort ervaringen, vooral in Rode Zee en omstreken, je kijk op de mensheid blijvend be-invloeden, en volgens mij komt DAT omdat het via de blaren op je beide klauwtjes blijvend in je schone Christelijke Nederlandse Koopvaardij Wtk zieltje wordt gebrand!! :shock:
Zelfs de beroemde Haarlemmer Olie veegt dat niet meer uit! Ik zou graag hier de mening van Norse Leo eens op horen, maar die mannuh van de pakjesbootjes hebben wat DAT betreft alleen ervaringen met naar de galamiesjes geholpen deklieren en over de kop gedraaide elec draaikontakten al of niet ingebrand OF kats aan elkaar gesmolten!! Maar ja om dat te repareruh met een "mandie sessie" in het vooruitzicht, NA een Kouwuh Gouwuh met je "Sobat Kras" DAAAR kom je wel overheen!! :wink:

Trouwens:

Armen en benen strippers zijn NOG steeds in zwang, d'r IS niks beters als het op slobberen an kompt! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo JOs en de hele Kombuis,

Hieronder volgt een verslag van de "Mercator" die vanuit Port Said, de Middellandse Zee op schiet, dit zijn die Belgen die in THailand toen flink hebben geholpen na die Tsunami. Ik dacht dat het verslag, naast het feit dat het NU is gebeurt, wel leuk was om te lezen, ook schrijft die Belze schipper best leuk!! Hier komt ie.
Ik geef mijn hersenpan een curetage om iets over het tweede deel van het Suezkanaal te kunnen zeggen maar kan alleen maar melden dat het zeven uur lang saai en rechtdoor was. O ja, we hadden een eigen loods aan boord. Die nam zwijgend het stuurwiel over en hij mocht hem houden van me. Makkelijk zat.

Het was donker toen we de rommelige drukte van Port Saïd binnenvoeren, langs feestelijk verlichte schepen die geladen en gelost werden, langs werven waar laspunten als ontploffende sterren fonkelden, langs veel drukte, lawaai en stank. Op de kade flitsten auto's voorbij rode stoplichten, de moskees schitterden als kermiskramen, op het water kriskrasten de amper verlichte schimmen van allerhande bootjes over het zwarte water waarop een laag olie glinsterde.

"Heb je geen Marlboro?", vroeg de loods verontwaardigd toen we hem een hele slof sigaretten als baksish toestopten. En de Egyptische ponden die we nog overhadden, dat waren er volgens hem niet genoeg. Hij wilde trouwens liever dollars. Terwijl ik hem pas al een nieuw t-shirt had gegeven, nota bene. Eerder had hij gevraagd of hij mijn jas, die ik hem wegens een koude wind geleend had, mocht houden. Neen? Mijn zonnebril dan? Ook niet? De man toonde nadrukkelijk hoe beledigd hij zich voelde. "Was ik dan geen goeie piloot?" - "Jawel, maar ik heb de Suez Canal Authority al een pak geld gegeven en daar zitten jouw diensten in begrepen." Uiteindelijk schoot Els in een Spaanse furie, ook zij is dat Egyptische gezeik beu. 'No bloblem', zuchtte de man verongelijkt en hij deed alsof wij hem een mes in de rug geploft hadden.

"Sigarets! Sigarets!", eiste de kerel van het bootje dat onze loods kwam oppikken. Ik negeerde hem.
Mazzel
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
mink

H.H

Bericht door mink »

Harry dat laatste overkom mij veel .

mink
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Hi Guys,
All the way from Halifax.
Even een paar plaatjes voor de mannen met "nautische" kennis.
De atributen zijn bekend. Echter de whisk(e)y is voor ons, dus voor jullie alleen om naar te kijken he Bert.
Je ziet zowaar zelfs een foto rechtstreeks op het forum dus als het goed is snapt de "grote" neef dit in de toekomst ook. De tijd zal DAT (hoop ik) leren.

Afbeelding

Afbeelding

De foto ten bewijze dat het allemaal echt is komt nog want de wisk(e)y is nog effe in de man.

PROOST!

Groeten
Harry G en
Harry C
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry C.
Heb je die pleinschaal en die passer als cadeautje meegemomen voor je grote neef?
Die is nogal gehecht aan nautische souvenirs, zoals bekend.
Maar veel plezier samen toegewenst, er zullen vocaal weer heel wat zuigers getrokken worden!
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jos, grote oen !! :cry:
Daar geef je Harry G. zomaar even ongevraagd weer even een stuk munitie om op de brug af te vuren!!!! :oops:

Dat is geen pleischaal maar een REKENLINEAAL zoals ik er zelf ook nog een in de kast heb liggen voor als de batterijen van de zakjapanner het nog eens opgeven. :!:

Sorry old boy, nog één zo'n foutje en ik vraag politiek asiel in de machinekamer :? :wink: en ik wip je uit ons koor :roll:

Groetjes,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
Pleinschalen zijn tegenwoordig doorzichtig!
Zo'n rekenlineaal daar liep iedereen, zelfs wtk's en de hofjood aan boord mee rond, heb ik dus niet als nautisch atribuut beschouwd.
All the best
Jos


Plaats reactie