Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zie slechts " Pagina niet gevonden" en " Tubantia" met grote letters :roll: ...zal wel aan mijn ouwe toverdoos liggen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Allen »

Wel donderjuu nog an toe @Harry

Ik heb in mijn voorgaande bericht een tweede link -zonder poespas- geplaatst van RTV Oost.
Is deze wel te zien. :?:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Is deze wel te zien.
Jaa, die was wel te zien Allen.....ik begrijp dat je in Cuxhaven van het mooie weer en van de Lichtscheepies zit te genieten...waarschijnlijk wel met een kouwuh Pilsner erbij! :lol:

@ Jan uut Warken et all, betreffende Verolme MAN Motoooor'n! Mede n.a.v. je vraag heppik de toverdoos nagezocht op informatie en stommelde tegen een toch wel interessant archiefje van deze MAN karren aan.Om niet TE veel te zig zaggen op die foto blz. heppik hier die info maar geplaatst........het is allemaal verleden tijd, maar toch..." Ge wiet mar nooit" waren de woorden van de beroemde Broabaaander in Braziel!! :lol:
Toen ik jaren geleden eens op een Reunie van Muller & Co het onderwerp zuigertrekken eens aan de orde bracht met enkle ouwe maaatjes, toen werd er al ras besloten dat ik niet moest overdrijven en " dat dit best nog wel meeviel".......geheugen en herinneringen zijn soms vreemde zaken :roll:
Ik heb toen het dagboek van mijn vrouw eens nagespit en haar opmerkingen betreffende zuigertrekken eens op een rijtje gezet.Haar notities waren slechts gebaseerd op " wat er die dag a/b gebeurde"... :roll:
Hieronder een uitreksel daarvan, maar eerst een reclame plaatje van Ome Cor van een glimmend koppenbordes van een vreemde Reus van Heusden.-Notitie: Dit is een foto van een zgn. Zusterschip van een van de vijf " Reuzen van Heusden" ik zie dat aan enkele afwijkende maar verder onbelangrijke details. Ome Cor heeft indertijd veel meer schepen van het zgn. " Reus Model" gebouwd, ook met andere motoor'n er in.
Bijlagen
Verolme-MAN-taker Solent.jpg
Verolme-MAN-taker Solent.jpg (189.86 KiB) 2391 keer bekeken
MANN-zuigertrekken.jpg
MANN-zuigertrekken.jpg (300.02 KiB) 2391 keer bekeken
MANN-zuigertrekken (1).jpg
MANN-zuigertrekken (1).jpg (117.63 KiB) 2391 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op Scheepvaartfoto's diversen raakte ik met Jan uut Warken aan de praat over de nokkenas op een Verolme MAN van Ome Cor......in feite zou ik me NU moeten "bezatten"......waaant dit brengt wervelingen in de grijze cellen te weeg omtrent de bijbehorende brandstofpompen en verpekelde nokken.De ietwat jongere generatie massinissies hoor ik nu denken : " En WAT is er dan zo speciaal aan een paar brandstofpompies".......NOU bij de originele MAN brandstofpompen...NIET te verwarren met een eenvoudige BOSCH pomp,kon je na verloop van tijd je sleutelende hart ophalen om die orgels met dubbele perskleppen, zuig en regel/overstroomkleppen tesamen met de zeer gekompliceerde afstelling in redelijk bedrijf te houden..en maar schuren en schuren :roll: .....uiteraard een essentiele zaak tesamen met de verstuivers en de diverse bescheten hemden...etc.Bij tijd en wijle brak dat "regelhefboompie" wel eens af....ALTIJD als je net een blaasje stond te pakken onder een fan of even in de Zware Olie Separator kamer een Purifier stond af te schieten! gevolg was VOLLE plunjer opbrengst fuel inspuiting......ontiegelijke dreunen van lichtende ontlastkleppen met giga wolken zwarte rook op dat koppenbordes.......EN toen me dit de eerste keer gebeurde de linker broekpijp van mijn ketelpakkie vol met stront toen ik van schrik in mijn broek scheet :roll:
zie hieronder:
Bijlagen
MANN-br-pomptekening.jpg
MANN-br-pomptekening.jpg (108.5 KiB) 2370 keer bekeken
MANN-br-pomptekening (1).jpg
MANN-br-pomptekening (1).jpg (31.17 KiB) 2370 keer bekeken
MANN-br-pomp.jpg
MANN-br-pomp.jpg (129.37 KiB) 2370 keer bekeken
MANN-br-pom-omschrijf-afstel.jpg
MANN-br-pom-omschrijf-afstel.jpg (232.92 KiB) 2370 keer bekeken
MANN-br-pom-omschrijf-afstel (1).jpg
MANN-br-pom-omschrijf-afstel (1).jpg (60.56 KiB) 2370 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor het geval Jan dat "ze" in Den Haag je wat vragen over zo'n MAN van Ome Cor, hier nog even wat over " bescheten lange hemden" en aanverwantte zaken. Notitie: de hier besproken uitlaatschuif zat er bij de MAN van Ome Cor reeds niet meer op! Ook waren de koelwater pijpies IN de zuiger vervangen door toe/afvoer van koelwater via de holle zuigerstang, vandaar de notitie "oud" bij de plaatjes.Als de stalen bracket waar de telescooppijpies aanhangen onder vol bedrijf afbreekt en vervolgens de halve tussen bodem en de bijbehorende carterdeuren te barsten slaat DAN schijt je spontaan OOk je rechterbroekspijp van je ketelpakkie VOL! believe you me! :lol:
Bijlagen
MANN-spoeling.jpg
MANN-spoeling.jpg (271.31 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling1.jpg
MANN-spoeling1.jpg (198.45 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling2.jpg
MANN-spoeling2.jpg (361.2 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling3.jpg
MANN-spoeling3.jpg (205.04 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling4schuif-oud.jpg
MANN-spoeling4schuif-oud.jpg (257.84 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling5-schuif-oud.jpg
MANN-spoeling5-schuif-oud.jpg (269.55 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling6.jpg
MANN-spoeling6.jpg (202.46 KiB) 2362 keer bekeken
MANN-spoeling7-zuiger-oud.jpg
MANN-spoeling7-zuiger-oud.jpg (272.85 KiB) 2362 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Nou dan viel het met de Hotlo nog wel mee, die uitlaatkleppen dat was wel eens balen maar minder werk als het trekken van zuigers met bescheten hemden.
Interessant het begint te dagen, mijn motorenboek is met de muziek mee maar dat van die uitlaatschuiven heb ik nog geleerd. Werkbootjes maar ome Cor moest toch ook wat om de prijs laag te houden.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar ome Cor moest toch ook wat om de prijs laag te houden
Hij heeft er destijds heel wat gebouwd en ook verkocht en ik ben er ook niks "minder" van geworden! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat geneuzel over ouwe oliepotjes en motoooorn is allemaal verleden tijd :roll: .....maaar geen verleden tijd zijn de hele bijzondere vliegende zomer gasten uit Mexico/Florida hier in Nova Scotia, de Kolibri's oftewel Hummingbirds.....zij vermaken ons in de zomer met hun stuntvliegen vlak voor onze neuzen en vliegen als raketjes tussen de bomen door.
Er is van alles over deze miniatuur razendsnelle vliegmachientjes te lezen op het internet, ik heb wat foto's gejat van het internet, zie hieronder.
http://novascotianature.com/ruby.html
Bijlagen
Hummingbird.jpg
Hummingbird.jpg (54.01 KiB) 3247 keer bekeken
Hummingbird1.jpg
Hummingbird1.jpg (60.14 KiB) 3247 keer bekeken
Hummingbird2.jpg
Hummingbird2.jpg (65.98 KiB) 3247 keer bekeken
Hummingbird3.jpg
Hummingbird3.jpg (55.46 KiB) 3247 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

En ik maar denken dat die alleen in mien tuuntje dartelen op zoek naar zoetigheid ,Wij hebben daar flesjes voor aan de bomen hangen, gevuld met suikerwater en zuignapjes in de vorm van bloemetjes.Nu is het te koud voor ze ,winter hier en 13 graden,dus zijn ze jou kant op? :?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Mart ik geloof dat Harry whisky in zulke glaasjes in de bomen hangt, zullen die kolidingens daar wel blijven. 13 graden is wel koud Mart of heb je nu alle ramen dicht?


Plaats reactie