Haven van Halifax e.o.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
@Adri et all,Wat heeft de QotN precies gedaan?
De Queen heeft "gestofzuigerd" over het wrakgebied en heeft - ik meen te herinneren van 1-een-lading-dit a/d wal gepompt op het kleine stortje dat is te zien op de bovenstaande foto in Sheet Harbour.Hier is het opgepompte materiaal vervolgens "gescreend" en geselecteerd door de mensen van de Canadian Transportation Safety Board met medewerking/toezicht van de RCMP.
Het is onder baggeraars wel bekend wat zo'n hopper als de Queen wel/niet kan verpompen.Uit respect voor alle omgekomen personen zal ik daar hier niet verder over uitweiden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Haven van Halifax e.o.
Aha, nu zie ik de walpers vanaf de boegaansluiting naar het stortje toe.
Het is wel een grofstoffelijk methode om alle brokstukken en resten 2 maal via de sneldraaiende schoepen van de pomp te transporteren. Maar elke methode heeft voor- en nadelen en deze methode is snel en "it does the job".
Adri
Het is wel een grofstoffelijk methode om alle brokstukken en resten 2 maal via de sneldraaiende schoepen van de pomp te transporteren. Maar elke methode heeft voor- en nadelen en deze methode is snel en "it does the job".
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
In Memoriam.dat alle techniek kan falen.
Da's een wel bekend feit Adri, maaaar veelal ligt er ook menselijk falen aan ten grondslag. De recente herinnering aan o.a. Swissair 111 ramp deed me vanmiddag denken aan een andere vliegtuig ramp hier op Halifax Airport, we horen/zien hier regelmatig zwaar geladen vracht vliegtuigen na een tussenstop weer verder kachelen met zogezeid rammelende en soms ook rokende karren. Ik heb de stellige indruk dat dit vaak ouwe kisten zijn.
Dat loopt ook wel eens goed verkeerd af, met name als die jongens de verkeerde gegevens in de komputer stoppen.
Op 14 Oktober 2004 maakten de piloten van MK vlucht 1602 deze katastrofale en voor hun dodelijke fout bij vertrek HFX Airport- ze hadden hier even gebunkerd en/of meer lading ingenomen geloof ik- door 240.000 kg in te tikken i.p.v. 353.000 kg.Die 747 kwam amper van de grond en kleunde een paar honderd meter na het einde van de startbaan een flink gat in de grond. Alle 7 bemanningsleden kwamen om bij deze ramp. Zie wikipedia hieronder.
https://en.wikipedia.org/wiki/MK_Airlines_Flight_1602
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Haven van Halifax e.o.
Beide vliegtuigrampen kwamen voor mij close to home Harry.
Ben zelf veel op Halifax geweest want we (ik vloog bij Martinair) hebben een tijdlang de lijndienst AMS-YHZ-YOW uitgevoerd voor KLM.
Tijdens de SR111 crash vloog ik zelf op de MD-11, en deden we onze trainingen op de Swissair simulators. Swissair stond bekend als een degelijke en professionele maatschappij. Dus dat die zo'n crash hadden maakte veel indruk.
Ze kregen brand in de isolatie rondom de cockpit, waarschijnlijk veroorzaakt tgv kortsluiting in een verkeerd geinstalleerd passagiers video systeem. Het moet verschrikkelijk geweest zijn wat die vliegers meemaakten in hun brandende cockpit.
Wij hadden geen idee dat die isolatie kon branden, en deze is toen op alle MD-11's zsm vervangen.
Deze crash is een van de redenen geweest dat alle vliegtuigfabrikanten de checklisten aangepast hebben, met bij brand meer nadruk op onmiddellijke landing in plaats van het opsporen en eventueel verhelpen van het probleem. Brand is onvoorspelbaar en in plaats van braaf allerlei systemen af te zetten kun je de kist beter eerst op de grond proberen te krijgen, of desnoods ditchen.
En toen die MK (Mike Kruger uit Zuid Afrika) 747-200 vrachtmachine vlak na de start tegen dat dijkje vloog zat ik wederom op datzelfde type vliegtuig, ook in de vrachtoperatie. We kwamen die mannen in Afrika vaak tegen.
Ze berekenden hun performance (motorvermogen en startsnelheden) met een verkeerd gewicht. Dat klinkt misschien stupide, maar Halifax was een tussenstop op een hele lange vlucht, waarbij een simpele rekenfout van de een niet werd opgemerkt door de collega.
Vermoeidheid, jetlag en nachtwerk; een gevaarlijke combinatie..
Ben zelf veel op Halifax geweest want we (ik vloog bij Martinair) hebben een tijdlang de lijndienst AMS-YHZ-YOW uitgevoerd voor KLM.
Tijdens de SR111 crash vloog ik zelf op de MD-11, en deden we onze trainingen op de Swissair simulators. Swissair stond bekend als een degelijke en professionele maatschappij. Dus dat die zo'n crash hadden maakte veel indruk.
Ze kregen brand in de isolatie rondom de cockpit, waarschijnlijk veroorzaakt tgv kortsluiting in een verkeerd geinstalleerd passagiers video systeem. Het moet verschrikkelijk geweest zijn wat die vliegers meemaakten in hun brandende cockpit.
Wij hadden geen idee dat die isolatie kon branden, en deze is toen op alle MD-11's zsm vervangen.
Deze crash is een van de redenen geweest dat alle vliegtuigfabrikanten de checklisten aangepast hebben, met bij brand meer nadruk op onmiddellijke landing in plaats van het opsporen en eventueel verhelpen van het probleem. Brand is onvoorspelbaar en in plaats van braaf allerlei systemen af te zetten kun je de kist beter eerst op de grond proberen te krijgen, of desnoods ditchen.
En toen die MK (Mike Kruger uit Zuid Afrika) 747-200 vrachtmachine vlak na de start tegen dat dijkje vloog zat ik wederom op datzelfde type vliegtuig, ook in de vrachtoperatie. We kwamen die mannen in Afrika vaak tegen.
Ze berekenden hun performance (motorvermogen en startsnelheden) met een verkeerd gewicht. Dat klinkt misschien stupide, maar Halifax was een tussenstop op een hele lange vlucht, waarbij een simpele rekenfout van de een niet werd opgemerkt door de collega.
Vermoeidheid, jetlag en nachtwerk; een gevaarlijke combinatie..
Re: Haven van Halifax e.o.
Janna, dat idee had niemand toen.Janna schreef: ↑07 sep 2018 16:46 Ze kregen brand in de isolatie rondom de cockpit, waarschijnlijk veroorzaakt tgv kortsluiting in een verkeerd geinstalleerd passagiers video systeem. Het moet verschrikkelijk geweest zijn wat die vliegers meemaakten in hun brandende cockpit.
Wij hadden geen idee dat die isolatie kon branden, en deze is toen op alle MD-11's zsm vervangen.
In het uiteindelijke rapport wordt de naam Mylar gebruikt. Ik herinner me van destijds dat er over Cafton/Kafton of Capton/Kapton werd gepraat.
En dat bleek dan ook onder bepaalde omstandigheden als een fakkel te kunnen branden
Louis
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
veel op Halifax geweest etc.... een tijdlang de lijndienst AMS-YHZ-YOW uitgevoerd voor KLM.
Tjaa Janna....da's ook alweer een pikheetje terug dat MartinAir hier vloog...ook de tijd " vliegt" zogezeid!Vermoeidheid, jetlag en nachtwerk; een gevaarlijke combinatie..
Zogezegd " door omstandigheden" kreeg ik een redelijk inzicht in het toenmalige onderzoek werk van de CTB en ik ben er niet zo van overtuigd dat bepaalde eigenschappen van dat isolatie materiaal niet echt bekend waren, maar da's dus allemaal "water onder de brug"..hoe je het ook bekijkt.
Maaaar ..een gewaarschuwd mens telt voor twee.....DUS o.a. even goed kijken naar de brandstofleidinkies van die mooie ouwe opgeknapte Deutz....dubbele bescherming er omheen en verder geen gelazer, lekbakkies onder de filters, brandblus handeltjes prima donna voor elkaar en ook de rookmeldertjes bij de les EN indien een bietje slaperig dan maar even ergens een vluchthaventje binnen schieten wie weet kom ik nog eens naar die ouwe Deutz luisterenWij hadden geen idee dat die isolatie kon branden
Dat andere "staart motor-bakkie" met een MD 11, die "ze" dus wel fuel heavy aan de grond hebben gezet-ergens in de US- was ook een ramp vanzelf....maaaaaaar er waren wel velen die het er af hebben gestroopt.De twee-kennelijk zeer ervaren- Swiss Air piloten hadden daar ook verschil van mening over, maar uiteindelijk won "de checklist" het......" Monday morning quarterbacking" heet dat hier!!meer nadruk op onmiddellijke landing
Money talks Louitje!!...Money talks!!Janna, dat idee had niemand toen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
Ik weet niet of ik van JossieUno hier wel reclame mag maken voor Canadese tuinhuisjes, maar dit is zo'n goeie deal, die kan ik de Kombuizers niet onthouden.Vroegaah toen er hier in de buurt driftig scheepsbouw werd gepleegd werd er ook wel "hier en daar" eens een leuk huissie neergezet als de timmerlieden het eventjes niet al te druk hadden...in Windsor...aan de Baai van Fundy, leuk tuintje d'r bie en best te betalen voor die stinkend rijke Nederlanders met dikke Euro's, 'tis wat behelpen met de slaapkamers, en het zwembadje is wat an de kleine kant maar verder gaat het wel 400K Canadese $.....'tis demoeite jaa nait
https://www.huffingtonpost.ca/2018/09/1 ... _23526185/
https://www.huffingtonpost.ca/2018/09/1 ... _23526185/
- Bijlagen
-
- LawsonHouse-Windsor.jpg (91.07 KiB) 3861 keer bekeken
-
- windsor3-1.jpg (176.32 KiB) 3861 keer bekeken
-
- windsor8-1.jpg (200.65 KiB) 3861 keer bekeken
-
- windsor24-1.jpg (152.52 KiB) 3861 keer bekeken
-
- windsor31-1.jpg (234.31 KiB) 3861 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Haven van Halifax e.o.
Ik vind het zwembadje nog wel meevallen Harry, die slaapkamers.... ach, maar helemaal geen fatsoenlijke berging voor je trekker.
Hoe zit dat eruit "on a grey day" in februari? Altijd foto's met mooi weer en de tuin mooi in bloei, gazonnetje net nog met the mower overheen geweest (en ook nooit last van mollen!). Wel mooi ruimte voor een whiskeystokerij in zo'n torentje natuurlijk
Hoe zit dat eruit "on a grey day" in februari? Altijd foto's met mooi weer en de tuin mooi in bloei, gazonnetje net nog met the mower overheen geweest (en ook nooit last van mollen!). Wel mooi ruimte voor een whiskeystokerij in zo'n torentje natuurlijk
Louis
Re: Haven van Halifax e.o.
Ik blijf maar in Warken, kan ik gewoon op mijn klompen naar binnen(als het gezag niet thuis is )
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Haven van Halifax e.o.
Ik zou het graag kopen Harry maar het halve jaar wonen in een poolklimaat houdt mij tegen.
Tegenwoordig hebben wij in Holland een heerlijk sub tropisch klimaat dus ik blijf lekker hier.
vr gr Henk
Tegenwoordig hebben wij in Holland een heerlijk sub tropisch klimaat dus ik blijf lekker hier.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.