Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Afbeelding

Op de foto's lijkt het wel of er een schuimspoor is te zien bij motor 1. Inwendige bluspoging, of toch een brandweerpoging?
Het lijkt wel op een buiklanding, althans je ziet geen landingsgestel. Niet zo logisch tijdens een landing, maar die kan ook zijn afgeschoven als hij b.v. een dijkje na de landingsbaan heeft geraakt, net zo als de 2 binnenste (en laagsthangende) motoren.

Alstie bij jouw in de buurt was geland had je gratis kreeft kunnen scoren. Oh nee, hij landde op Halifax, dus de kreeft moest nog geladen worden.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Alstie bij jouw in de buurt was geland.....etc.
Dit IS bij mij in de buurt Adri :roll: Ik hou niet van dat soort bakkies zo " vlakbij" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Eerst maar even mijn Kombuispraat handigheidjes weer wat opfrissen om dit gezonken "Halifax en omstreken" onderwerp wat lens te pompen.
Co maakt op de HAL blz. referenties naar " Memoriiees in Halifax" en omdat ik een ....met het stijgen der jaren en onder invloed van goed gezelschap langzaam aan..... ietsie nettere omhoog gelopen zeeman ben geworden :lol: ...zal ik proberen om het zig zaggen slechts tot "Convooi vaart tijdens de oorlog" te beperken om het meer reguliere KB publiek niet onnodig met bloeddruk verhogende aspecten te verwarren :lol:

EN......om het de eventuele lezer wat makkelijker te maken, zet ik hieronder....Wat Co zei!

Mocht er interesse zijn dan kan ik over de genoemde onderwerpen wel het e.e.a. mededelen........maar het was " hoeveel mensen van daar uit naar het verre binnenland vertrokken, het onbekende tegemoet".......wat werkelijk mijn interesse heeft en mijn aandacht trok!!!

Co wilde mij waarschijnlijk een beetje "de kachel aanmaken"......met z'n "Zomaar een haven in Nova Scotia" kreet.......en dat komt wel gelegen want er komt net een mooi bekkie sneeuw naar beneden.....een overblijfsel van wat onze Zuiderburen op de pet kregen......maaar jaa....DIE hebben er ook "om gevraagd"

Quotaaassie.
Halifax, memories, zeg dat wel Harry!

Het Cenotaph monument.

De Sackville, misschien wel een van de laatste WW2 "flower class" korvetten.
als je daar aan boord bent en je dan voorsteld hoe men zich op zo'n scheepje in de winter op de noord atlantic de wachten moesten draaien

Het hydrografisch stoomschip Acadia.

De toch wel indrukwekkende pier 21, als je je voorstelt hoeveel mensen van daar uit naar het verre uitgestrekte binnenland vertrokken, het onbekende tegemoet.

De explosie van een munitieschip in 1917.

Zo maar een haven in Nova Scotia....
Einde quotaaassie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 17 dec 2020 23:14Mocht er interesse zijn dan kan ik over de genoemde onderwerpen wel het e.e.a. mededelen........maar het was " hoeveel mensen van daar uit naar het verre binnenland vertrokken, het onbekende tegemoet".......wat werkelijk mijn interesse heeft en mijn aandacht trok!!!
Interesse is er.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het was met name die opmerking van kollega Co.......over "emigranten die vanuit Halifax het verre binnenland in trokken het onbekende tegemoet"....wat mijn aandacht trok Adri.......nou wil ik meselluf op geen enkele wijze ook maar vergelijken met de "vroegere emigranten" die dan per schip o.a. hier in Halifax op Pier 21 aankwamen en dan met hun "barang" in de trein stapten om verder te reizen. Echter na 40 jaar woonachtig te zijn -op meerdere plaatsen-in dit grote land kannik "leuk mee kan praten" over de verschillende plekken van Canada waar ik persoonlijk ben geweest of heb gewerkt......EN hebben die "ouderwetse emigranten" dus veelal mijn onverwaterde respect.Enkelen heb of kennik nog persoonlijk.Velen kwamen van o.a. Oost Europa en waren reeds "arm" voor ze op pad gingen naar " het land van melk en honing".......tegen de tijd dat ze hier in Halifax waren hadden ze al een wereldreis achter de rug EN hadden de "diverse schuinsmarcheerders along the way" hun al van hun laatste centjes beroofd.....soms letterlijk......en tegen de tijd dat ze dan ....om maar even ergens te beginnen..."In Winnipeg of zo" aankwamen.....waren ze letterlijk "zo arm als de kerk muizen". Als ze dan b.v in hun thuisland via de een of andere mooi pratende "agent" voor duur geld een ogenschijnlijk mooi stukkie grond hadden gekocht......wat dan "toevallig" b.v. in Regina of zo bleek te liggen........DAN was dat nog een allemaaaachtig end lopen om daar te komen.....en bleek snel "een van God & gebod" verlaten oord in de prairie te zijn....waar ze moesten proberen de barre winter te overleven voor een eerste oogst was het vaak TE laat in het seizoen.
Ik heb o.a. die verre en koude Canadese Prairie heeel goed bekeken.....in zowel de bloedhete zomer als ook in de zeeeer barre winter ( klinkt MIN dikke 40 koud genoeg met harde platte kanten aan de banden???) ......voorzien van alle gemakken in een warme truck met mijn eigenste "vat benzine met een pompie" in de laadbak......en huiver met grote huivers als ik aan die mensen denk!
Ooit -zal in 1986 of zo zijn geweest- sprak ik met een hele ouwe emigrant......vlak bij Lloydminster op de grens van Alberta & Sascatchewan....ik denk dat hij vroegaah uit de Oekraine kwam die mij destijds vertelde van die dagen "long before WW2".....toen hij van Lloydminster naar Grande Prairie was gelopen....juist jaaa GELOPEN....omdat hij had gehoord dat daar werk was op een papier fabriek......kijk maar eens op de toverdoos naar de geografie en neem dan maar een slokkie kouwe thee!!!! denkende aan die beste man.
Ik heb dus ook wel iestie aan dat "verre binnenland met het onbekende" geproefd....en eindig dit eerste ...uit het losse polsje stukkie met "aan de pet te tikken" voor ...."Those that came on dreams and made Canada".

Wie weet??????....misschien krijg ik wel "de geest" en heeft Co met zijn referentie naar die " haven in Nova Scotia" :lol: mij de aanzet gegeven om de diverse Canadese ervaringen van een "omhoog gelopen massinist" ...( da's een kreet die ik heb geleend van mijn grote vriend Theodorus the Greek R.I.P.) eens op een rijtje te zetten.NU...kannik het me nog herinneren :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 19 dec 2020 16:15dagen "long before WW2".....toen hij van Lloydminster naar Grande Prairie was gelopen....juist jaaa GELOPEN....omdat hij had gehoord dat daar werk was op een papier fabriek......kijk maar eens op de toverdoos naar de geografie en neem dan maar een slokkie kouwe thee!!!! denkende aan die beste man.
Alberta wandelen.jpg
Alberta wandelen.jpg (159.49 KiB) 712 keer bekeken
Is een slokkie warme thee ook goed? In die tijd zullen er nog wel geen ondergrondse shopping-malls zijn geweest, toen hij halverwege een stop maakte in Edmonton.

Mijn suggesties voor de titel van jouw memoires staan nog steeds.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

KIJK.........DIT is nou een typisch geval van "van de regen in de drup" raken......met zo'n Google kaartje van Noord Alberta....raaak ik helegaar van slag :lol: .....om te beginnen bennik al net als vroeger de "jonge binkies afhouders" op de haringvisserij...AFhoudend!!!...dit uit het losse polsje geschrijf neemt veeel te veeel tijd in beslag en vertraagd het oooit zeilklaar maken van die glimmende plankies in de schuur weeeer verder......DUS hou ik meselluf goed voor ogen om daar niet in te trappen......en dan komt er zo'n plaatje van Noord Alberta langs en dan denk ik aan die hele ouwe rancher die ik daar toendertijd toevallig tegenkwam...."in the middle of nowhere" en de weg vroeg naar een contractor die er kennelijk ergens zijn pet aan een spijker hing. Die ouwe baas vertelde me dat dit klopte....."just a little bit down the road"....dat "little bit" bleek later bekant 3 kwartier rijden te zijn, maar slechts een Nederlandse kniesoor herinnert zich zulke details......afstanden betekende heel weinig voor die man die in zijn jonge jaren bekant 700 km had gelopen "door de prairie" omdattie had gehoord "dat er werk was". Ik raakte met de man aan de praat op een zodanige wijze dat ik hem ..NU pak weg 35 jaar later....niet ben vergeten en DAN zo'n kaartje van N.A.......waar ik destijds op kosten van mijn toenmalige werkgever bekant 1.5 jaar "met vakantie" door alle hoekies en gaatjes heb rondgereden met een vat benzine in de laadbak want er staan niet overal benzine pompies in de prairie!!!......onkosten vergoed EN een plakkie kaas op het roggebrood :D............Veel van die namen op dat kaartje roepen herinneringen en/of ervaringen op....zo OOK van die andere rancher......waar "we" een bron moesten afhandelen die er op zijn land reeds was geboord en ik klopte "beleefdheidshalve" eerst bij hem aan de deur om te melden dat "we" er waren en vroeg ook en passant ...waaar die bron dan precies wel was op zijn hoekie van die eindeloze prairie.....waar je voor dat soort zaken haast moet navigeren als op zee.....hij melde me dattie dat zelf ook niet wist....dus WEL dat "ze" daar bezig waren geweest maar hij was nog niet zelf wezen kijken.....het was "daaaar een endje achter die bulten"....waaar ik de lokatie ook uiteindelijk vond door een oud en haast overgroeid spoor in het gras te volgen. ( de bron was kennelijk jaren eerder geboord!) Deze rancher had een ontiegelijk groot "stukkie grond" en had een hele speciale veestapel van die mooie bruine Franse koeien...die hij speciaal fokte.Later bennik nog met mijn dochters naar hem toegereden om de geboorte van een kalfje bij hem in de schuur mee te maken......maaar DAT en dat navigeren is weer een ander verhaal! :mrgreen:.....Moet ik toch mijn notities van die dagen eens op gaan zoeken....aaanders denken die lezers achter de diek dattik het uit de duim zuig! :D....weg wezen!

Maaar...voor ik helegaar door de bomen het bos niet meer zie, zal ik eerst Co z'n lijssie even aanhalen.

1) Het Cenotaph monument.

2) De Sackville, misschien wel een van de laatste WW2 "flower class" korvetten.

3) Het hydrografisch stoomschip Acadia.

4) Pier 21. Da's dus de kade met de havenloodsen -achter het treinstation- waar vroegaah de schepen afmeerden en waar NU nog de "bontjassen bootjes" afmeren EN waar een "emigranten museum" is ingericht genoemd "Pier 21"

4a) en mensen die het verre uitgestrekte binnenland in trokken, het onbekende tegemoet.
( dat zijn dus emigranten of landverhuizers die o.a. hier in Halifax aankwamen, maar dus ook in Montreal of Quebec City!)

5) De explosie van een munitieschip in 1917........dus IN de haven van Halifax!

6) Zo maar een haven in Nova Scotia....da's dus in feite HET " Bedford Basin" een natuurlijke en zeer beschermde haven...in feite DE aanleiding dat Halifax & Dartmouth op deze lokaassies zijn gesticht.

Notitie: Het lijkt me wel transparant en gewenst om eventuele toekomstige lezers te informeren dat "schrijver dezes" heeel makkelijk van de -veelal door anderen- gebaande paden afwijkt en een haast aangeboren afwijking heeft.....( er zijn er meerdere maar deze wil ik :mrgreen: best publiceren!!). om te ZIG- ZAGGEN.....en "van onderwerp te veranderen al naar gelang het e.e.a.uit de duistere catacomben van mijn geheugen boven water komt"......uitgaande van het gegeven dattik deze eventuele toekomstige episteltjes "in principe" voor mijn eigenste genoegen in elkaar draai en me dus niet gedwongen voel om deze "Personal Notes from the Canadian fields" langs strakke al of niet KBP "on topic" regeltjes hier te publiceren....wie zich daar en/of aan mijn schrijfwijze mocht ergeren raad ik vooral aan deze blz. dan maar "links te laten liggen".......EN mocht vervolgens blijken dat er heeel weinig of geen lezers interesse is...dan is mijn ego helegaar niet beschadigt en werk ik -weer- wat meer aan mijn nog niet glimmende plankies!!! :D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

2) De Sackville, misschien wel een van de laatste WW2 "flower class" korvetten.


Nou ga ik voor de 3e keer een aanloopie nemen om te gaan zig zaggen en geen betere kandidaat dan de HMCS ”Sackville” dacht ik....dan snijdt het mes aan 2 kanten :D .......maaar m’n dikke vingers op de nieuwe toverdoos lieten de bij elkaar gescharrelde tekst net zo snel verdwijnen als ik het op kon schrijven...dus een andere truuk bedacht.
De “ Sackville” ligt hier achter het Halifax Maritiem museum...vlak bij Pier 21..en Co heeft ongetwijfeld tijdens een bezoek met een bontjassen boot eventjes op dit WW2 monument gekeken.......een monument opdat we de buitengewone Canadese zeelui in WW2 die op deze koekblikkies op de Noord-Atlantic zaten om de konvooien te beschermen....”Come hell or high water”....opdat we die kerels nooit vergeten.
Ik schrijf hier maar even JossieUno –R.I.P. zijn kreet neer van “Wie nog nooit gevaren heeft weet niet hoe een zeeman leeft”....nou ook al heppie gevaren...en met slecht weer op de Noord Atlantic...dan nog is zo’n Veur niks nie bang nie corvette kop& kont bootje een heeeel ander verhaal......voeg er wat Moffrikaanse onderzee-ers aan toe.....en ik moet mijn broekspijpies rap dicht knopen....als U begrijpt wat ik bedoel!!!

Ooit hielp ik een Nederlandse modelbouwer met detail foto’s van het schip....maar ik kan het archiefje niet vinden dus dat schiet ook niet op...wel staan er enkele boeken over deze corvetten hier op de plank..............maaaar er staat zoveel wijsheid op de toverdoos en het IS veel beter te lezen dan ik het kan bedenken...DUS zie hieronder.

Mochten er desondanks nog vragen zijn dan zal ik er gaarne mijn boeken op naslaan:

a) Canada’s Flower’s. History of the Corvettes of Canada. 1939-1945. van Thomas G. Lynch
en/of
b) The Flower Class Corvette “Agassiz” John McKay & John Harland.

https://hmcssackville.ca

https://en.wikipedia.org/wiki/HMCS_Sackville_(K181)
Bijlagen
HMCSSackville06.jpg
HMCSSackville06.jpg (94.48 KiB) 622 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Navigeren op de Canadese Prairies.
Net als op de onmetelijke Oceanen zijn de Prairies van Noord Amerika ( en dus ook van Rusland en verder Oost, maar daar ben ik niet bekend mee :mrgreen: ) zijn dus de Canadese prairies zoooo ontiegelijk-onmetelijk wijds en groot en slechts sinds de mid 1800's of zo van liever lede zgn. ontgonnen en bewoond door van origine Europeanen.( Het diend hier te worden vermeld dat de echte en van origine Canadezen er natuurlijk al duizenden jaren woonden en oook zonder kaarten er de weg wisten, maar dat onderwerp bespreek ik hier nu even niet.) Er was dus een noodzaak om Landkaarten te maken en een kadaster-land registraaasie systeem op te zetten, zodat bepaalde lokaties konden worden aangegeven en dan ook weer worden terug gevonden met behulp van kaarten. Terwijl ik op dit moment ook weer even achter mijn oren zit te krabben hoe het ook al weer werkte ...is het in principe heeel eenvoudig...d.w.z. het systeem wat momenteel in de Prairies wordt gebruikt is gebaseerd op een "schaak of dambord" systeem van vierkantjes...( ik meen Townships van 36 vierkante mijl per stuk!)...en dan zijn die hokkies vervolgens weer verder onder verdeeld in steeds kleinere hokkies...in een bepaald en systematisch numeric systeem al of niet ten Westen van een Meridiaan.DUS met een numeric aangegeven lokaaassie en een goeie bijgewerkte kaart kun je op de Prairies tot op..ik meen..een kwart mijl van ieder punt komen.
Destijds in Alberta haddik praaaachtige kaarten van de hele provincie en wist er ook goed weg mee.....hier in Oost Canada is dat niet nodig en heppik het even niet meer aan de vingertoppies.
Het systeem is bekend als het Dominion Land Survey System, wordt gebruikt in Manitoba, Sascatchewan en Alberta met een stukkie in British Columbia.

NOU....vooor dat ik meselluf helemaal klem in de hoek praat zal ik een paar plaatjes plaatsen om dit wat toe te lichten en enkele websites aangeven, indien er verdere vragen zijn dan zal ik proberen er antwoord op te geven.
E.e.a. schoot me te binnen toen ik aan die ouwe Rancher in de buurt van Lloydminster moest denken.....ik herinnerde me die ontiegelijk grote grens marker die er stond.......DAT was even wat aanders dan "die kleine stenen paaltjes" die ik me herinnerde vanuit de Sallandse dreven :lol:
Hier zijn wat lokaaassies op de toverdoos die het veeel beter uit kunnen leggen dan ik......dan komen ook de bovenstaande plaatjes beter to hun recht.
PS. Zo lees ik net in mijn notities dat ik op 12 October 1985 druk doende was omeen gas bron te testen op lokatie 4-8-42-22W4m.....geeen idde meer waar dat dan wel was ...het enige wat ikme nu herinner is dat dit W4m.....betekend dat het dus ten Westen van de 4e meridiaan was....go figure.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_Land_Survey

https://uwaterloo.ca/earth-sciences-mus ... ocked-west

https://www.isc.ca/signedinhome/help/la ... tions.aspx

https://www.ihsenergy.ca/support/docume ... theory.htm
Bijlagen
Dominion LandSurvey System-1.gif
Dominion LandSurvey System-1.gif (9.82 KiB) 923 keer bekeken
Dominion-land-survey-township-2.png
Dominion-land-survey-township-2.png (21 KiB) 923 keer bekeken
Township Grid system-2a.jpg
Township Grid system-2a.jpg (168.36 KiB) 923 keer bekeken
Township Grid system1.jpg
Township Grid system1.jpg (123.3 KiB) 923 keer bekeken
WesternCanada Survey system-1a.jpg
WesternCanada Survey system-1a.jpg (94.08 KiB) 923 keer bekeken
Township Grid system5.jpg
Township Grid system5.jpg (62.57 KiB) 923 keer bekeken
Grensmarker tussen Sascatchewan & Alberta
Grensmarker tussen Sascatchewan & Alberta
Lloydminster_border_marker_AB-SK_Canada.jpg (225.49 KiB) 923 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Het lijkt op het Maidenhead locatorsysteem wat wij radioamateurs gebruiken.
Voor het idee, mijn huis woont in vakje JO22ir
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie