Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Wow, wij ruiken soms de paasvuren in Duitsland, een goeie 400 Km verderop....
Peanuts met deze afstand...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bluenose II-1.jpg
Bluenose II-1.jpg (112.45 KiB) 5142 keer bekeken
Bluenose II-3.jpg
Bluenose II-3.jpg (150.24 KiB) 5142 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aaaahwel Jos......nou we het toch over " Blauwe Neuzen" hebben :lol: een paar plaatjes van " The 'Ol Girl" en eentje van de nieuwe ouwe Blue Nose :lol:allemaal glimmende belasting centjes :roll:
Bijlagen
200312124.jpg
200312124.jpg (129.39 KiB) 5049 keer bekeken
bluenose-feb-1921-700.jpg
bluenose-feb-1921-700.jpg (91.47 KiB) 5049 keer bekeken
bluenose-ii.jpg
bluenose-ii.jpg (70.77 KiB) 5049 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

IN MEMORIAM

Eer-gisteren was het dus 20 jaar geleden, toen op 2 September 1998 de Swiss Air Vlucht 111 hier net aan de kust bij Peggy's Cove en de ingang van St. Margarets Baai in zee stortte. Iedereen aan boord van dat vliegtuig kwam om, totaal 229 personen.
Ik ken enkele personen die heel nauw betrokken waren bij de berging/onderzoek van die ramp en was er zelf zijdelings bij betrokken en adviseerde de bazen van het Canadese Transport Onderzoek team om de toen haast splinternieuwe Boka Hopper " Queen of The Netherlands" voor enkele aspecten van de berging in te scheren. Aldus geschiede, de hopper was toevallig offshore NewFoundland.
Hieronder enkele websites betreffende deze ramp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111

https://www.cbc.ca/news/canada/the-myst ... -1.1051965

https://nationalpost.com/news/canada/se ... r-disaster

http://www.cnn.com/WORLD/9809/swissair. ... index.html

https://www.ctvnews.ca/canada/families- ... -1.4077353
Bijlagen
QofTheNetherlands-SheetHarbour-SwissAir-1998.JPG
QofTheNetherlands-SheetHarbour-SwissAir-1998.JPG (47.67 KiB) 4238 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Kan me die crash nog zeer goed herinneren Harry. En het maakt jezelf aware (slecht Engels/Nederlands alert) dat alle techniek kan falen.

Wat heeft de QotN precies gedaan?

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Het merendeel van het wrak opgebaggerd meen ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat heeft de QotN precies gedaan?
@Adri et all,
De Queen heeft "gestofzuigerd" over het wrakgebied en heeft - ik meen te herinneren van 1-een-lading-dit a/d wal gepompt op het kleine stortje dat is te zien op de bovenstaande foto in Sheet Harbour.Hier is het opgepompte materiaal vervolgens "gescreend" en geselecteerd door de mensen van de Canadian Transportation Safety Board met medewerking/toezicht van de RCMP.
Het is onder baggeraars wel bekend wat zo'n hopper als de Queen wel/niet kan verpompen.Uit respect voor alle omgekomen personen zal ik daar hier niet verder over uitweiden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Aha, nu zie ik de walpers vanaf de boegaansluiting naar het stortje toe.
Het is wel een grofstoffelijk methode om alle brokstukken en resten 2 maal via de sneldraaiende schoepen van de pomp te transporteren. Maar elke methode heeft voor- en nadelen en deze methode is snel en "it does the job".

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat alle techniek kan falen.
In Memoriam.
Da's een wel bekend feit Adri, maaaar veelal ligt er ook menselijk falen aan ten grondslag. De recente herinnering aan o.a. Swissair 111 ramp deed me vanmiddag denken aan een andere vliegtuig ramp hier op Halifax Airport, we horen/zien hier regelmatig zwaar geladen vracht vliegtuigen na een tussenstop weer verder kachelen met zogezeid rammelende en soms ook rokende karren. :roll: Ik heb de stellige indruk dat dit vaak ouwe kisten zijn.
Dat loopt ook wel eens goed verkeerd af, met name als die jongens de verkeerde gegevens in de komputer stoppen.
Op 14 Oktober 2004 maakten de piloten van MK vlucht 1602 deze katastrofale en voor hun dodelijke fout bij vertrek HFX Airport- ze hadden hier even gebunkerd en/of meer lading ingenomen geloof ik- door 240.000 kg in te tikken i.p.v. 353.000 kg.Die 747 kwam amper van de grond en kleunde een paar honderd meter na het einde van de startbaan een flink gat in de grond. Alle 7 bemanningsleden kwamen om bij deze ramp. Zie wikipedia hieronder.

https://en.wikipedia.org/wiki/MK_Airlines_Flight_1602
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Janna »

Beide vliegtuigrampen kwamen voor mij close to home Harry.

Ben zelf veel op Halifax geweest want we (ik vloog bij Martinair) hebben een tijdlang de lijndienst AMS-YHZ-YOW uitgevoerd voor KLM.

Tijdens de SR111 crash vloog ik zelf op de MD-11, en deden we onze trainingen op de Swissair simulators. Swissair stond bekend als een degelijke en professionele maatschappij. Dus dat die zo'n crash hadden maakte veel indruk.
Ze kregen brand in de isolatie rondom de cockpit, waarschijnlijk veroorzaakt tgv kortsluiting in een verkeerd geinstalleerd passagiers video systeem. Het moet verschrikkelijk geweest zijn wat die vliegers meemaakten in hun brandende cockpit.
Wij hadden geen idee dat die isolatie kon branden, en deze is toen op alle MD-11's zsm vervangen.
Deze crash is een van de redenen geweest dat alle vliegtuigfabrikanten de checklisten aangepast hebben, met bij brand meer nadruk op onmiddellijke landing in plaats van het opsporen en eventueel verhelpen van het probleem. Brand is onvoorspelbaar en in plaats van braaf allerlei systemen af te zetten kun je de kist beter eerst op de grond proberen te krijgen, of desnoods ditchen.

En toen die MK (Mike Kruger uit Zuid Afrika) 747-200 vrachtmachine vlak na de start tegen dat dijkje vloog zat ik wederom op datzelfde type vliegtuig, ook in de vrachtoperatie. We kwamen die mannen in Afrika vaak tegen.
Ze berekenden hun performance (motorvermogen en startsnelheden) met een verkeerd gewicht. Dat klinkt misschien stupide, maar Halifax was een tussenstop op een hele lange vlucht, waarbij een simpele rekenfout van de een niet werd opgemerkt door de collega.
Vermoeidheid, jetlag en nachtwerk; een gevaarlijke combinatie..


Plaats reactie