Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jos, Harry G.H. en Ferry,

Dit is toch echt even schrikken.

Zelf ben ik altijd nogal terughoudend geweest bij het verzamelen van artefacten uit het beroeps verleden. Slecht nautische spullen sieren mijn kasten omdat ik (mogelijk uit valse bescheidenheid) vind dat ik misschien een WTK tekort zou doen door er óók spullen uit die beroepsgroep aan toe te voegen. :oops:

Maar nu zie ik met eigen ogen het MULTI-DISCIPLINAIRE bureau van Harry G.; als je niet beter wist zou je er een eed op doen dat hij ook als 7e stuurman gevaren heeft. :o Een kompas ? Nou ja, dat kan ik vergoelijken maar een anker, compensatie magneten en een sextant dat doet de emmer overlopen. Het is alsof een boedist in een processie loopt met een relikwie van de heilige Sint Martinus ! :cry:

Als ik dan ook nog moet lezen dat een ex-SPARKS een eigen sextant bezit!!! Dat is toch wel de bloody limit ! :shock:

Vanaf nu zal ik rücksichtsloss alles gaan verzamelen wat voohanden komt en ik heb voor alle duidelijkheid al een verlanglijstje samengesteld.

Om te beginnen zo'n fraai indicateuraperaat met een houten kistje en origineel diagram papier (hoorde er niet ook nog een meetaperaatje bij om de oppervlakte/vermogen te bepalen?)
Verder heb ik al ruimte vrij gemaakt voor een kistje met een mooie micrometer met hulpstukken om cylinder- en zuigerdiameters te bepalen.
Ook zo'n metertje met wieltje om omwentelingssnelheden te bepalen mag niet ontbreken. :!: :!:

In mijn radio-hoekje komen dan natuurlijk een mooie, door gebruik gepolijste seinsleutel. Ook een ouderwetse analoge osciloscoop zal niet ontbreken en als klap op de vuurpijl zo'n setje van dat handige, peperdure Zwitserse "Belzer" gereedschap. :!: :!:

Vanaf nu is de markt vrij en zal er een onbeperkte koopslag woeden. :wink:
Morgen eerst eens een reisbureau bellen of ze Gadany Beach ook in het programma hebben. :?:

p.s. Hebben jullie zelf nog iets in de aanbieding? :)

Groetjes,
Bert de Boer

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Bert, deze verzameling is voer voor psychologen.
Ik heb na afloop van de zeewacht heel wat potjes gedronken met wtk's en af en toe kwamen dan de emoties los.
"Als ik het over kon doen, dan was ik stuurman geworden".
Snik, snik.
Ik sprak dan wat troostende woorden als: je komt wel op je pootjes terecht, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ex-wtk's die ik van het forum en verhalen ken beter op hun pootjes terecht zijn gekomen dan ondergetekende.
All the best
Jos
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Bert, dat dingetje dat erbij hoorde heet een planimeter. Jos en Bert, laat je niet in de maling nemen dor Harry G.
Zoals een bekende zegswijze luidt: Het zijn niet allen koks die lange messen dragen, of mischien voor Canada: It are not all huntsmen who can blow the huntsmen's horn.
Misschien wordt het een keer tijd om daar poolshoogte te nemen om te zien of al dat spul niet uit een boekkie gekiekt is.

Gr.
Harry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Femilie!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

KOmbuis,

Ja die Oomuh Koomuh maakt er helemaal wat fan met z'n "snik snik!!!"
8) :shock:
En uuuuh dat cardan ringetje van dat OUWE en versleten compasring meloochum hangt scheef omdat de scharnieren kats versleten zijn Oomuh Jos!!!
En dat neeffie van me met z'n lange messen, DAT regel ik wel achter de schermen, ik mot uiteindelijk de femilie naam een beetje hoog houwe en kan niet alle vuile was buiten hangen "foto's uit een boekie!!"@#$$%^&^*&(*)(*!!! :shock: 8)
Een multi-diciplinair buro, tja da's ouwe koek, WIE houdt de handel an de praat, licht inclusief!! Als ik t'r nog an denk hoe vroeger die stuurlui de strippers naar de galamiesjes klepperden dan kan ik NOG nijdig worden, multidiciplinair Koomuh se dan mee op!!

Ik zal dus nu onmiddelijk overschakelen op de technische kant van mijn prive verzameling en schroeven, voering, zuiger, pompen en lagers gaan presenteren alsof mijn EER als wtk ervan af hangt.
Ik krijg er al spijt van als haren op m'n kop want nu zijn d'r dus stuurlui met indicateurtoestelletjes en planimeters, het mot toch #@$%^&*(*))__+)niet gekker worden. (Zeg Bert wat mot je voor dat indicateur toestelletje hebben???? Ik heb een origineel EN kompleet Walker log, in een kissie!! en jij snapt toch nie hoe het werkt! 8) :shock: :roll: :wink: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jos en Harry C.

Ik geloof dat we nu toch een beetje te ver zijn gegaan met Harry G. de (hoge)boom in te jagen want hij heeft er in blinde drift / hebzucht / verzamelwoede / afgunst kennelijk overheen gelezen dat die machinekamer artefacten slechts een verlanglijstje zijn en probeert mij nu al mijn FICTIEVE indicateur afhandig te maken. :?
Maar zodra ik er een te pakken heb mag hij een royaal :!: bod doen.

Hij zal nu eerst wel even aan een glaasje van zijn Ierse of Schotse medicijn moeten nippen om de klap te verwerken :wink:

Nee Harry G. , hoe zo'n Walker log werkt weet ik inderdaad niet want zo'n loglijn moet STRAK gehouden worden als hij eenmaal achter het schip hangt en met alsmaar afslackende en koppen trekkende WTK's lukt het gewoon niet om daar ooit achter te komen. :) Dan kunnen we maar beter op het oude, vertrouwde recept van gissen buitenboord terugvallen en leuke fel gekleurde dingen over de muur zetten met een stopwatch (heb je die trouwens óók Harry G. :?: ) in de hand.

Maar ik ben blij dat je nu eindelijk alle reserves laat varen en een we binnenkort een volledige "List of Personal effects" kunnen opmaken van je bureau en omgeving. Kom maar op met die foto's en sla geen boutje, moertje, palletje en transistorrretje over. FOTO'S willen we zien. 8) :lol:

Groetjes,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Van deze discussies fleur ik helemaal op. :lol:
Groetjes Gerrit.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry, jij was waarschijnlijk even op de brug om, op kousevoeten want je klompen stonden voor de deur van de brugvleugel, naar het oliepeil van de hydraulische stuurinrichting of iets dergelijks te kijken, want het was "machinstenweer" toen je hoorde dat de "Log gehaald" moest worden door de stuurmansleerling.
Jij zei natuurlijk: "Dat doe ik wel even, moet toch die kant op".
:lol: All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Harry

Een paar echte schroeven!!!

MVG
HH


Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een "Walkerlog" uit 1880.
Staat helaas niet bij me thuis...
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jos,

Dan had je Harry toch even in moeten schakelen voor zo'n log !!

Dat kompas zal hij wel "versierd" hebben onder het motto "die moet gesteld worden en laat ik beneden nu nét een kompassleutel hebben!" waarna hij op de bekende subtiel wijze met een moordenaar het kompas uit het nachthuis heeft gehaald en daardoor de ophanging voor eeuwig naar de galemiezen geholpen.

Groetjes,
Bert de Boer


Plaats reactie