Uit winkelen voor een tender.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Uit winkelen voor een tender.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alweer een mooi poosje geleden werkte ik voor een Engels "Crewing Agency", wat een mooi woord is voor een doodgewone koppelbaas.
We waren officiëel gevestigd in Gibraltar, maar dat stelde natuurlijk weinig voor; een telefoon op een kantoor met een heleboel telefoons die, als je belde, overigens wel keurig met je firmanaam werd beantwoord. Tot we het op den duur zo druk kregen dat het een goed idee leek om in plaats van alleen maar een telefoon en een postbus ook werkelijk een écht kantoor in Gibraltar te hebben. Zo gezegd zo gedaan. Leuk kantoor gehuurd, ingericht, vent erheen, plaatselijk meisje ingehuurd.
Na aanvankelijk twee keer te hebben geweigerd, kwam ik daar uiteindelijk te zitten. Gib is overdag best leuk en als je in Spanje gaat wonen en de dagelijkse ellende bij de grens voor lief neemt, is het best uit te houden.

Toen de zaak eenmaal draaide, leek het een nog beter idee om een vergunning aan te vragen om voor de schepen van onze klanten ook als agent te mogen optreden.
Dat was eenvoudiger gezegd dan gedaan. Op enige medewerking hoefden we natuurlijk niet te rekenen, want er zijn al zoveel agenten in Gib, dus om een gekke Hollander in Engelse dienst zaten ze bepaald niet verlegen.
Maar, nadat we werkelijk aan alle voorwaarden, voorschriften en regelementen hadden voldaan, konden ze niet langer om ons heen en was ik ten slotte officiëel agent.
Dat was best leuk en het liep al spoedig heel aardig. Het was een hele ervaring en het gaf me een geheel nieuwe kijk op sommige hedendaagse gezagvoerders. Maar dit terzijde.

Opnieuw kregen we een lumineus idee: we moesten een tender hebben om op de rede van Gibraltar en zelfs verder de Straat in, eventueel tot onder Ceuta een crew change te kunnen doen, onderdelen aan boord te zetten, dat soort zaken. Weer of geen weer, bij nacht en ontij, varen met die handel. Ik zag mezelf al met die boot varen. De bloedvlag in top, schrik van de Straat. :D

En dus ging ik winkelen voor een geschikte boot.

- Hij mocht niet te duur zijn, anders kon het niet uit.
- Hij moest goed handelbaar zijn.
- Hij moest minstens een mijltje of tien kunnen halen.
Veel schepen mogen vanwege hun time-charter niet zomaar even dicht onder Gibraltar komen en bijdraaien omdat dat als een deviatie wordt beschouwd. Ze mogen wel even afslacken zodat je langszij kunt schieten, maar dat is dan ook alles.

De eerste boot die ik ging bekijken, was deze:

Afbeelding

De Krimpen van Smit Havensleepdienst.
Die lag in Cowes, Isle of Wight en was omgebouwd tot pleziervaartuig, maar heette nog altijd Krimpen

Op de foto zag het er heel aardig uit en de man vroeg £ 47.000, dus dat leek wel gunstig. Maar toen ik hem ging bekijken, viel het zwaar tegen. Hij was in slechte staat en absoluut niet zeewaardig. Een kennis van me, een gepensioneerde Rotterdamse loods, wist te vertellen dat het een waardeloze boot was waarmee je altijd goed moest uitkijken dat hij niet kapseisde. Bij het mnste of geringste viel hij scheef en kwam het dek onder water. Niet voor niets zit die onderdeur van de machinekamer dicht!

Ik heb er leuk een middagje mee gevaren en aan het eind van de rit deed de eigenaar, die mijn aarzeling merkte, maar liefst 12.000 pond van de prijs af: £ 35.000, maar nee, dank u, toch maar niet.

En dus moest ik verder gaan winkelen.

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, zo zag 'ie er echt uit, hoor. Maar als je goed ging kijken en spitten was het niet veel (meer). Zo was de hele elektrische installatie verrot.

Dat kapseizen weet ik ook niet. Die loods zei dat je daar bij de Krimpen altijd op verdacht moest zijn.

Daarna kwam deze in beeld:

Afbeelding

De Camperduin. Leuke boot, in prima conditie. Had in de tropen gewerkt. Er stond een nieuwe Cat in.

Helaas was de man er veel en veel te duur mee. Volgens mij wilde hij er eigenlijk niet vanaf. :) Hij loopt daar op de kade. Zijn naam ben ik vergeten. het algemeen plan heb ik nog ergens.

Afbeelding

Dus toen maar weer verder gewinkeld.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heel interessant Theo.
Iedereen is uiteraard benieuwd hoe het verder afloopt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd onder welke omstandigheden zo'n ouwe havensleepboot als de Krimpen opeens slagzij maakt of om kan donderen. Er altijd op verdacht kunnen zijn, als een oud havenloods dat zegt moet het wel waar zijn, het zal al die jaren in Rotterdam dus een boot met speciale gebruiksaanwijzing geweest zijn en daardoor nooit gekapseist. Maar als dat algemeen bekend is kan er op een werf toch wel iets aan het schip veranderd worden?
Doet me toch aan rederij Kwel denken...
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daarna ben ik nog even bezig geweest met de Nicoline.

Afbeelding

Die lag, als ik het wel heb, in Casablanca, dus dat was vanaf Gibraltar ook maar een wippie.
Dat was een levensechte sleepboot met een 6 cilinder Deutz van goed 1000 ipk. Gebouwd in 1961. Toen eigendom van Rederij Waterweg BV in Workum. Er was iets mee, maar wat, dat weet ik niet meer. We zijn niet verder gekomen dan telefoon en telexverkeer, maar eigenlijk was hij ook te groot voor ons doel.

Dus maar weer verder gewinkeld.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daarna kwam deze in beeld en toen werd het pas echt interessant.

Afbeelding

De CRICCIETH een echte "fleet tender" van de "Clovelly"


Plaats reactie