Effe Apeldoorn bellen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Hier liep het minder goed af met de opvarenden.
https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... rocks.html
https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... rocks.html
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11050
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Effe Apeldoorn bellen
Ietsie verder om De Zuid Jan, net FF voorbij Kaap Hoorn!ff een arctic cruisje maken.....

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Effe Apeldoorn bellen
Ok, Harry, ANT-arctic dan maar ?
Definitief niet de baltic, het tegenovergestelde daarvan..... euhhh is dat dan niet antbaltic, zoals Antipode-Island de tegenpool is van GB/NL ???
Iig ff zuidelijker dan een eilandje waar we (met de Noordzee ?) ooit met heel veel moeite één containertje hebben gelost, en waar zelfs Floortje Dessing nog nooit van heeft gehoord....
Maar ik vond het de meest desolate plek die ik ooit zag.....Het Franse Ille d' Amsterdam en Ille Saint George....er zat eoa weerstation met bemanning op Ille d' Amsterdam; "locals", hebben ze daar nooit aangetroffen, meen ik....
De brugwachters kennen ze ongetwijfeld: flink grootcircelend van Kaapstad naar Sydney vaar je er tussendoor....althans: dat deden we met de Abel Tasman....de hoogste golven die ik ooit zag, was in die contreien ! De kapitein noteerde hoogstpersoonlijk (hij vond ze eveneens errug hoog) "30m gemiddeld" in het wachtboek.
Niet dat we er veel last van hadden hoor: op 1 mijl maar een paar toppen, maar na het ontwaken en het openen van de gordijntje schrok ik er onwillekeurig even van. Mezelf tegelijk realiserend dat we de hele nacht al over die dingen heen waren gekomen, en degene die ik als eerste zag dan ook wel genomen zou worden....
De hoogste golven die ik zelf ooit heb gezien: ook bij Kaap Hoorn en (vooral !) nét na de Pacific-kant daarvan, waar het pas écht spookt, niet...
...en gezien het feit dat ik dit hier nu zit in te kloppen op de slagletterbak van muh peesee.....
King George Isl en de Falklands waren al behoorlijk desolaat, maar hun equivalenten in het zuiden van de Indische Oceaan waren zelfs van God verlaten....
Overeenkomsten tussen die eilanden waren er -behalve de verlatenheid- ook : per 24 uur had je minimaal 2 x alle 4 jaargetijden gehad: het ene moment loop je in blote bast, en 2 uur later zit je zowat in poolpak te klappertanden in een sneeuwstorm

Definitief niet de baltic, het tegenovergestelde daarvan..... euhhh is dat dan niet antbaltic, zoals Antipode-Island de tegenpool is van GB/NL ???

Iig ff zuidelijker dan een eilandje waar we (met de Noordzee ?) ooit met heel veel moeite één containertje hebben gelost, en waar zelfs Floortje Dessing nog nooit van heeft gehoord....
Maar ik vond het de meest desolate plek die ik ooit zag.....Het Franse Ille d' Amsterdam en Ille Saint George....er zat eoa weerstation met bemanning op Ille d' Amsterdam; "locals", hebben ze daar nooit aangetroffen, meen ik....
De brugwachters kennen ze ongetwijfeld: flink grootcircelend van Kaapstad naar Sydney vaar je er tussendoor....althans: dat deden we met de Abel Tasman....de hoogste golven die ik ooit zag, was in die contreien ! De kapitein noteerde hoogstpersoonlijk (hij vond ze eveneens errug hoog) "30m gemiddeld" in het wachtboek.
Niet dat we er veel last van hadden hoor: op 1 mijl maar een paar toppen, maar na het ontwaken en het openen van de gordijntje schrok ik er onwillekeurig even van. Mezelf tegelijk realiserend dat we de hele nacht al over die dingen heen waren gekomen, en degene die ik als eerste zag dan ook wel genomen zou worden....
De hoogste golven die ik zelf ooit heb gezien: ook bij Kaap Hoorn en (vooral !) nét na de Pacific-kant daarvan, waar het pas écht spookt, niet...
...en gezien het feit dat ik dit hier nu zit in te kloppen op de slagletterbak van muh peesee.....

King George Isl en de Falklands waren al behoorlijk desolaat, maar hun equivalenten in het zuiden van de Indische Oceaan waren zelfs van God verlaten....
Overeenkomsten tussen die eilanden waren er -behalve de verlatenheid- ook : per 24 uur had je minimaal 2 x alle 4 jaargetijden gehad: het ene moment loop je in blote bast, en 2 uur later zit je zowat in poolpak te klappertanden in een sneeuwstorm

Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11050
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Effe Apeldoorn bellen
Ik ben nooit zover " om de Zuid" geweest Jan en jammer genoeg dus niet " om Kaap Hoorn".Met de " Reus van Heusden" maakten we ooit een geladen reis van de PG naar Montevideo en dan kom je via de GC in de buurt van Tristan da Cunha, waar het toendertijd al baaie slecht genoeg was toen we daar een pikheetje gestopt lagen te rollebollen met muchas problemas met die MAN van Ome Cor.GROTE bulten water daar in die wereld waar ze vroegaah met de windjammers - met name die moffen met die P-liners- door heen rosten alsof het op het Tjeukermeer was.ook bij Kaap Hoorn

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Effe Apeldoorn bellen
"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) 

Re: Effe Apeldoorn bellen
Maar hij ligt wel mooi afgemeerd Dat dan weer wel 

Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !
LEO
LEO
Re: Effe Apeldoorn bellen
En hier zijn nog een paar filmpjes te zien:https://m.youtube.com/watch?ebc=ANyPxKo ... IlgrfoXfDk
"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) 

Re: Effe Apeldoorn bellen
TETELA, built by Bremer Vulkan,Vegesack,completed 4/1960 .
Re: Effe Apeldoorn bellen
dat was een flinke klap...
dat was 'languit op de plaat' voor de vetputters....
dat was 'languit op de plaat' voor de vetputters....
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: Effe Apeldoorn bellen
Geen schampschot, 5 weken Hong Kong (1976)
Voor belangstellenden zijn er meer foto's
GRT Thomas
Voor belangstellenden zijn er meer foto's
GRT Thomas
Re: Effe Apeldoorn bellen
Dit is mij niet bekend. Hier wil ik graag het verhaal van horen en meer foto's zijn natuurlijk erg welkom.
Groet,
Robert
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11050
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Effe Apeldoorn bellen
DAT lijkt erg op " Machine Kamer reageerde veel te traag en te laat"Geen schampschot, 5 weken Hong Kong




MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Theo Horsten
- Berichten: 7788
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
- Locatie: N.Griekenland
- Contacteer:
Re: Effe Apeldoorn bellen
-----
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij. In dit geval was dat op 16 februari 1976 in de Zuid-Chinese Zee, waar de Straat Algoa de onder Somalische vlag varende tanker Nanyang van 20.000 DWT aanvoer. De Nanyang zonk. De kapitein van de Straat Algoa werd door de Raad voor de Scheepvaart schuldig bevonden. Zes maanden ontzegging. In die tijd wist men nog van straffen. Nu krijgt iemand die een schip over de stenen rammelt, ernstige bodemschade veroorzaakt, die schade niet (zelf) bij de klasse meldt, maar 350 mijl naar Halifax vaart voor een noodreparatie, twee maanden waarvan één maand voorwaardelijk.
-------------------------------
-------------------------------
-----------------------------------------------De Nanyang, hier nog als de Noorse Horn Crusader.
Nu nog het verhaal uit de eerste hand met meer foto's.
-------------------------------
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij. In dit geval was dat op 16 februari 1976 in de Zuid-Chinese Zee, waar de Straat Algoa de onder Somalische vlag varende tanker Nanyang van 20.000 DWT aanvoer. De Nanyang zonk. De kapitein van de Straat Algoa werd door de Raad voor de Scheepvaart schuldig bevonden. Zes maanden ontzegging. In die tijd wist men nog van straffen. Nu krijgt iemand die een schip over de stenen rammelt, ernstige bodemschade veroorzaakt, die schade niet (zelf) bij de klasse meldt, maar 350 mijl naar Halifax vaart voor een noodreparatie, twee maanden waarvan één maand voorwaardelijk.
-------------------------------

-------------------------------

-----------------------------------------------De Nanyang, hier nog als de Noorse Horn Crusader.
Nu nog het verhaal uit de eerste hand met meer foto's.

-------------------------------
If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
Re: Effe Apeldoorn bellen
Was indertijd leerlingwtk a/b Straat Algoa
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.
Re: Effe Apeldoorn bellen
Hele mooie plaatjes, van een niet-zo-mooi incident !
Prachtig
Bedankt, man !
Prachtig
Bedankt, man !
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos