Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

dat was een flinke klap...
dat was 'languit op de plaat' voor de vetputters....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
kees
Berichten: 233
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door kees »

Deze is ook lekker:
https://www.youtube.com/watch?v=tPiwL9nARew

Schampschot gelukkig.
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

Geen schampschot, 5 weken Hong Kong (1976)
Voor belangstellenden zijn er meer foto's
HongKong.jpg
HongKong.jpg (113.89 KiB) 4360 keer bekeken
GRT Thomas
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door RobertB »

Dit is mij niet bekend. Hier wil ik graag het verhaal van horen en meer foto's zijn natuurlijk erg welkom.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Geen schampschot, 5 weken Hong Kong
DAT lijkt erg op " Machine Kamer reageerde veel te traag en te laat" :lol: en vervolgens wilde die betonnen kade muur niet aan de kant gaan :roll: :mrgreen:altijd benieuwd :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij. In dit geval was dat op 16 februari 1976 in de Zuid-Chinese Zee, waar de Straat Algoa de onder Somalische vlag varende tanker Nanyang van 20.000 DWT aanvoer. De Nanyang zonk. De kapitein van de Straat Algoa werd door de Raad voor de Scheepvaart schuldig bevonden. Zes maanden ontzegging. In die tijd wist men nog van straffen. Nu krijgt iemand die een schip over de stenen rammelt, ernstige bodemschade veroorzaakt, die schade niet (zelf) bij de klasse meldt, maar 350 mijl naar Halifax vaart voor een noodreparatie, twee maanden waarvan één maand voorwaardelijk.

-------------------------------Afbeelding

-------------------------------Afbeelding
-----------------------------------------------De Nanyang, hier nog als de Noorse Horn Crusader.

Nu nog het verhaal uit de eerste hand met meer foto's. :wink:

-------------------------------
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

Was indertijd leerlingwtk a/b Straat Algoa
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
StraatAlgoa197602_001.jpg
StraatAlgoa197602_001.jpg (125.88 KiB) 4046 keer bekeken
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
StraatAlgoa197602_002.jpg
StraatAlgoa197602_002.jpg (121.9 KiB) 4046 keer bekeken
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
StraatAlgoa197602_003.jpg
StraatAlgoa197602_003.jpg (143.71 KiB) 4046 keer bekeken
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
StraatAlgoa197602_004.jpg
StraatAlgoa197602_004.jpg (137.76 KiB) 4046 keer bekeken
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
StraatAlgoa197602_006.jpg
StraatAlgoa197602_006.jpg (284.45 KiB) 4046 keer bekeken
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.
StraatAlgoa197602_005.jpg
StraatAlgoa197602_005.jpg (146.12 KiB) 4046 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Hele mooie plaatjes, van een niet-zo-mooi incident !
Prachtig
Bedankt, man !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
Zeer interessante foto's en verslaggie. Dat " Volle kracht in dichte mist" weeet wat!! :lol: Ik kan me NU nog herinneren dat we met de " Forest Hill" geladen met heerlijke snuivende en gassende crude, zal wel Ras Tanuhrah zijn geweest :lol: , VOLLE kracht in dichte mist het Engelse Kanaal in kachelden, ik- toen dus 7e massinist- zie nu nog in gedachten die 1e stuurman " op de kop" in dat Radar mellochumpie kijken EN hoorde links en rechts hoeterende en toeterende schepen en dacht bij mezelf toen iets van : "DIT is gekkenwerk en MOET linke soep zijn"....aaahwel " was het geluk???...OF was het wijsheid??" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Ik zei het immers...
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij.
Ik heb zelf ook een keer een fractie van zo'n geintje aan de hand gehad. Ik knalde in potdichte mist - zonder radar - in het Skagerrak op een gloednieuwe Deense viskotter die net uit Skagen was vertrokken om voor de eerste keer te gaan vissen. Onze overhangende steven boorde zich in zijn stuurhuis en de enorme stapel viskisten die daar net achter lagen. Die schade zou - voor mij - aardig beperkt zijn gebleven, maar ik voer op een zestig centimeter boven de waterlijn op zijn hoofddek een gaatje in de steven. Zo'n hoofddek is sterk en dat kan door je steven gaan als een warm mes door een pakje boter.

Ik moest met zout naar Sarpsborg en daar had je in Fredriksstad een werf, de Fredrikstad Mekaniske Verksted, die in die tijd van Verolme was. Die maakten, terwijl wij zout lagen te lossen een keurige plaat voor dat gat en een betonbekisting erachter waarna we van BV door mochten tot de eerstvolgende werfbeurt. Dat viel dus nogal mee. Laat die Nanyang die door de Straat Algoa in de grond werd geboord nou toevallig in 1957 als Horn Crusader bij diezelfde Fredrikstad Mekaniske Verksted zijn gebouwd...

Ik hoefde niet voor de Raad te verschijnen. Ik werd alleen gehoord door de scheepvaartinspectie. Dat was een gedenkwaardig verhoor dat eens te meer bewees dat je gewoonlijk het beste uit bent met gewoon eerlijk te zijn.
-------------------------------


Plaats reactie