Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 23 jun 2018 11:47

Ja dat dacht ik ook, Robert, maar vlgs mij is er geen enkele tros met zoveel rek...
Ik denk daarom dat dit tensionwinches zijn, en die ene lijn die breekt (aan bb-zij), zal wel nét niet lang genoeg geweest zijn...
Maar trossen die hier tegen kunnen, bestaan volgens mij niet..een andere verklaring dan die tensionwinches zou ik niet weten...

Ik heb ook eens een geval als dat gezien, met kleinere schepen welliswaar, maar dat schip (+ 2 die daar weer voor in een rij lagen !) lag voor de kant met polyproptrossen én cobra's (staaldraad in/met touw geslagen).
Op een zondagochtend lagen we met de Alert (ik dacht Hamburg) op de kop van een kade, en langs de lange kant lagen 2 ghv en 1 khv schepen, en een ghv Deen/Zweed/Noor (Scandinavie iig) wilde daarrachter plaatsnemen aan een vrije ligplaats. Ik slenterde net even over die rustige kade en keek naar 'het gebeuren'...
Ze kwam aansluiten met een motor die achteruit niet startte; een hoop gesis, maar geen "gehobbeldebommel" en geen schroefwater als gevolg, en knalde zo op dat achterste schip in de rij. Het was echt nét wat je wel eens op tv ziet hoe vrachtwagons worden gerangeerd: de een stoot de ander door naar een volgend plekje...
De cobra's werden geluidloos uitelkaar getrokken op de splits rond de (wal-)bolder of braken met een korte 'tsják', de polyprops stonden te trillen en rekten met knallen op de (boord-)bolders (later bleek dat sommige zelf door die wrijving deels smolten) en braken met een harde knal en sloegen als zwepen terug.
Een indrukwekkende gebeurtenis als je er bij staat, geloof me. Alleen het laatste schip in de rij, een flinke coaster, kwam (zichtbaar op 1e oog) met weinig schade vrij: een kleine deuk in de achterverschansing, en verbogen railing op een dek hoger...
De schepen weer vastkrijgen, was een heel probleem: zoveel trossen heb je nou ook weer niet aan boord. de coaster had aardig snel z'n motor aan de praat en lag al snel weer voor de kant, 2 andere lieten zich afdrijven en gingen ten anker. De ene havensleepboot die die Deen/Zweed/Noor even tegen de kant zou helpen had het er maar druk mee: zwarte wolken uitbrakend was ze bezig...
De kade liep inmiddels aardig vol, dus ik ging maar weer naar boord. Met pikheet lag het hele zwikkie weer keurig in gelid langs de kade. Alleen een stuk-of-wat Polizei-Streiffenwagens verraadden nog enige anomaliteit
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door pe7eb » 23 jun 2018 12:23

"China Steel Indentator" zou een betere naam zijn :)
73 es gud dx de pe7eb eric k

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 jun 2018 11:52

Tyrone.jpg
Tyrone.jpg (119.56 KiB) 2657 keer bekeken
Tyrone-1.jpg
Tyrone-1.jpg (131.09 KiB) 2657 keer bekeken
IDNo: 1114064 Year: 1901
Name: DRAYTON GRANGE Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 6592
Country of build: GBR Builder: Workman Clark Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-12
12 TYRONE
wrecked 1nm S Taiaroa Head 27.9.13 [UK-New Zealand, general]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3460
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Allen » 28 jun 2018 15:54

SS OHIOAN 1914 - Grounded 08-10-1936 near Seal Rock - Golden Gate - San Francisco

OHIOAN001.JPG
OHIOAN001.JPG (138.85 KiB) 2275 keer bekeken
Owner: American - Hawaiian Steamship Company.
Builder: Maryland Steel Company Sparrows (Bethlehem Sparrows Point Shipyard)
Yard number: 133
Launched: 18-04-1914
Number: 212314
Type: cargo ship
Tonnage: 6,649 GRT 9,920 LT DWT
Length: 407 ft 7 in (124.23 m) 428 ft 8 in (130.66 m) (overall)
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine, 1 × screw propeller
Speed: 12 knots (22 km/h)
Capacity: Cargo: 438,154 cubic feet (12,407.1 m3)
Crew: 18 officers, 40 crewmen


>>> HIER

Lijkt mij eerder een walvis. :?
OHIOAN002.JPG
OHIOAN002.JPG (111.73 KiB) 2275 keer bekeken
OHIOAN003.JPG
OHIOAN003.JPG (110.71 KiB) 2272 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2936
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door rspeur » 28 jun 2018 16:59

Positie hebben we al, doe ik er nog een paar plaatjes bij. 2000. Met de bus door Haight-Ashbury, lopend door het Golden Gate park naar de kust, via een hobbelig kustpad langs o.m. de seal rocks en Point Lobos naar de brug. Dwarsaf.
René
SF 2000, seal rocks (1).jpg
SF 2000, seal rocks (1).jpg (122.79 KiB) 2237 keer bekeken
SF 2000, seal rocks (2).jpg
SF 2000, seal rocks (2).jpg (183.12 KiB) 2237 keer bekeken
SF 2000, bij point lobos.jpg
SF 2000, bij point lobos.jpg (121.15 KiB) 2237 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 28 jun 2018 17:05

Het lijn- en wippertoestel dat gebruikt werd om de bemanning van de Ohioan van boord te piekelen.

Ohioan.jpg
Ohioan.jpg (185.74 KiB) 2227 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jacob Bothof
Berichten: 443
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jacob Bothof » 29 jun 2018 10:10

Volgens mij was hij nog niet helemaal opgegeven,en was het zwarte koor nog
steeds beneden bezig :x Ik dacht nog een rookpluimpje uit de schoorsteen te zien komen :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 29 jun 2018 10:34

Aan de naam te oordelen is ze geen Italiaan, want daar is het gebruikelijk dat de ouwe en z'n mannen al in de boten zitten, en van daaruit- of nog liever vanaf de wal- hun commando's overschreeuwen naar dat zwarte koor en de passagiers, en erg boos worden als aan boord niemand reageert...
En uiteraard de roerganger de schuld geven, want die heeft niet op tijd gereageerd op de nadrukkelijke commando's van de ouwe...

En idd: er staat een klein pluimpje op de schoorsteen.... ze lijkt me geen kolenboot meer, dus het vuurtje is uit als je het kraantje dichtdoet...
Dus als de mk aan het volstromen is, ontwijkt de lucht óók door de schoorsteen, en wordt er op natuurlijke wijze voor de laatste keer roet geblazen...
Op filmbeelden van getorpedeerde schepen in ww1 of ww2 zie je dat fenomeen ook wanneer ze de kelder induikt...
Bij het wippertoestel heerst rust. Dus ik neem aan dat die lucht met dat roet uit een inmiddels verlaten laboratorium komt...
Daarentegen: als het nog wél een kolenboot is, én de mk is nog droog, dan ettert zo'n vuurtje nog wel effe door...
Maar zolang er leven is in de mk, verlaat je zo'n boot toch niet in "de broek" ?
Laatst gewijzigd door jdbvos op 29 jun 2018 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 jun 2018 10:51

Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 29 jun 2018 11:03

Yep, dank je Jos. Eerst beter lezen, nietwaar ? :-D
M'n vrouw vraagt net "dat heet toch machinekamer, en niet laboratorium ? " Dus ik raadde haar aan eens te zoeken naar de vertaling van het Latijnse woord 'labora'... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 155
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 29 jun 2018 15:23

Op veel foto's van de OHIOAN uit 1936 is nog wat rook uit de pijp te zien. Er zijn ook foto's met kleine bootjes langszij. Ik denk dat ze de donkey of misschien zelfs een grote ketel nog een tijdje aan de praat gehouden hebben om zoveel mogelijk materiaal met eigen tuig te kunnen lossen. Op 6 maart 1937 brak er brand uit op het schip en dreigden 60 staven dynamiet in het voorschip te ontploffen. Die lading is toe overboord gezet. De brand is succesvol geblust, maar op de foto's van 1937 is de rook verdwenen en in 1938 ligt het hele schip in brokken uit elkaar.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 29 jun 2018 22:02

Mooi, dat zegt behoorlijk veel: een lading dynamiet.... Dan dreutelt het je dun door de broek in een dergelijke situatie....
Bedankt voor de toevoeging, Gert !
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 155
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 30 jun 2018 14:01

Gelukkig geen lading, die 60 staven waren bestemd voor het sloopwerk. De lading bestond uit wasmachines, auto's enz. Maar er is dus nog maandenlang lading uit het wrak gelost. Dat verklaart de rook uit de pijp, blijkbaar konden ze de machinekamerplaten wel droog houden.
The Ohioan was a steam powered 5,153-ton freighter built in Maryland in 1914. Operated by the American-Hawaiian Steamship Company she was requisitioned for use in World War I transporting material and troops to Europe. After the war the ship went into service between the east and west coasts of the United States via the Panama Canal.

In early October, 1936, she was nearing the Golden Gate with a cargo of washing machines, trucks and general merchandise. Her captain and the pilot who had come on board lost their bearings in a thick fog. Narrowly missing Seal Rock, the Ohioan ran aground off Point Lobos, casting a sea of sparks into the night air as her steel hull hit the rocks. She came to rest 100 yards off shore and the following day her crew was rescued and barges started a salvage operation. Huge crowds came and watched as cargo was transferred in heavy seas crashing over her stern.

The salvage rights were sold at auction to William Mitchell for $2,800.20 who continued to take cargo and gear from the ship for the next several months. In the process the Ohioan was set afire when a workman torched spoiled meat and flames spread threatening to set off dynamite left on the ship for salvage operations. Nine thousand gallons of crude oil were still on board. An explosion would foul the surrounding waters and beach and threaten the entrance to the Golden Gate. Mitchell and Joseph Rosenberg rowed out to the ship and, while holding the flames at bay, threw the dynamite overboard.

Mitchell finally managed to remove virtually all the machinery and furnishings and sold the scrap metal rights. But the rusted hulk of the Ohioan remained off Point Lobos until a winter storm finally broke up the ship two years later.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 01 jul 2018 11:34

Etrusco.jpg
Etrusco.jpg (219.83 KiB) 3297 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

JaapTermes
Berichten: 705
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door JaapTermes » 01 jul 2018 22:56

Jos,
ik wil toch een rechtzetting omtrent de Etrusco.

De Etrusco is gestrand op de kust van Massachussets USA, de vuurtoren is van Scituate.

Google op de Etrusco en vindt het ware verhaal.

Groet,
Jaap
ja

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 01 jul 2018 23:13

Bedankt voor de correctie, Jaap. :wink:
Ik zal het aanpassen om misverstanden in de toekomst te vermijden.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie