Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Potdomme...
zelfs in 1971 hadden ze beter moeten weten dan een schip uit 1895 te slopen !
Zou anno nu 123 jaar oud geweest zijn !!
Ik had verrekte graag ff door zo'n schip gestruind, en mussinekoamer en dakkommedoasje willen bekijken....
Wát een gemiste kans !
Een Maarten Toonder's "Albatros", Blommers ! iig als ze geen shelterdek achter had gehad...
Oost, west...ook best

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Prachtig scheepje!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zou anno nu 123 jaar oud geweest zijn !!
"ALS"....ik geld had zou ik zo'n scheeepie laten bouwen " ergens in Grunning'n" met een HOOG GLIMMENDE Triple expansie ( of misschien wel een mederne Lenz kleppenkar? :roll: ) in de MK en dan een " medern uitgerust Schots Keteltje" en fanselluf een " medern Kombuis" voor de vreterij! :lol:
en dan....zomaar heel af en toe om die lieden an dek ietsie te zieken " midden op de dag" even lekker ROET blazen! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jancorjoh »

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door RobertB »

Fraai filmpje. Dat was niet direct Boem is Ho!
Die containerbak wordt nog een aardig stukje door geduwd en ik verbaas me er over dat de achter trossen het hebben gehouden. Die kunnen daarna wel de vuilnishoop op.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1146
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jeroen »

Dat was ook mijn eerste ingeving Robert, echter waarschijnlijk hebben de winches op auto tension gestaan.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Ja dat dacht ik ook, Robert, maar vlgs mij is er geen enkele tros met zoveel rek...
Ik denk daarom dat dit tensionwinches zijn, en die ene lijn die breekt (aan bb-zij), zal wel nét niet lang genoeg geweest zijn...
Maar trossen die hier tegen kunnen, bestaan volgens mij niet..een andere verklaring dan die tensionwinches zou ik niet weten...

Ik heb ook eens een geval als dat gezien, met kleinere schepen welliswaar, maar dat schip (+ 2 die daar weer voor in een rij lagen !) lag voor de kant met polyproptrossen én cobra's (staaldraad in/met touw geslagen).
Op een zondagochtend lagen we met de Alert (ik dacht Hamburg) op de kop van een kade, en langs de lange kant lagen 2 ghv en 1 khv schepen, en een ghv Deen/Zweed/Noor (Scandinavie iig) wilde daarrachter plaatsnemen aan een vrije ligplaats. Ik slenterde net even over die rustige kade en keek naar 'het gebeuren'...
Ze kwam aansluiten met een motor die achteruit niet startte; een hoop gesis, maar geen "gehobbeldebommel" en geen schroefwater als gevolg, en knalde zo op dat achterste schip in de rij. Het was echt nét wat je wel eens op tv ziet hoe vrachtwagons worden gerangeerd: de een stoot de ander door naar een volgend plekje...
De cobra's werden geluidloos uitelkaar getrokken op de splits rond de (wal-)bolder of braken met een korte 'tsják', de polyprops stonden te trillen en rekten met knallen op de (boord-)bolders (later bleek dat sommige zelf door die wrijving deels smolten) en braken met een harde knal en sloegen als zwepen terug.
Een indrukwekkende gebeurtenis als je er bij staat, geloof me. Alleen het laatste schip in de rij, een flinke coaster, kwam (zichtbaar op 1e oog) met weinig schade vrij: een kleine deuk in de achterverschansing, en verbogen railing op een dek hoger...
De schepen weer vastkrijgen, was een heel probleem: zoveel trossen heb je nou ook weer niet aan boord. de coaster had aardig snel z'n motor aan de praat en lag al snel weer voor de kant, 2 andere lieten zich afdrijven en gingen ten anker. De ene havensleepboot die die Deen/Zweed/Noor even tegen de kant zou helpen had het er maar druk mee: zwarte wolken uitbrakend was ze bezig...
De kade liep inmiddels aardig vol, dus ik ging maar weer naar boord. Met pikheet lag het hele zwikkie weer keurig in gelid langs de kade. Alleen een stuk-of-wat Polizei-Streiffenwagens verraadden nog enige anomaliteit
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door pe7eb »

"China Steel Indentator" zou een betere naam zijn :)
73 es gud dx de pe7eb eric k
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tyrone.jpg
Tyrone.jpg (119.56 KiB) 4860 keer bekeken
Tyrone-1.jpg
Tyrone-1.jpg (131.09 KiB) 4860 keer bekeken
IDNo: 1114064 Year: 1901
Name: DRAYTON GRANGE Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 6592
Country of build: GBR Builder: Workman Clark Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-12
12 TYRONE
wrecked 1nm S Taiaroa Head 27.9.13 [UK-New Zealand, general]
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Allen »

SS OHIOAN 1914 - Grounded 08-10-1936 near Seal Rock - Golden Gate - San Francisco

OHIOAN001.JPG
OHIOAN001.JPG (138.85 KiB) 4478 keer bekeken
Owner: American - Hawaiian Steamship Company.
Builder: Maryland Steel Company Sparrows (Bethlehem Sparrows Point Shipyard)
Yard number: 133
Launched: 18-04-1914
Number: 212314
Type: cargo ship
Tonnage: 6,649 GRT 9,920 LT DWT
Length: 407 ft 7 in (124.23 m) 428 ft 8 in (130.66 m) (overall)
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine, 1 × screw propeller
Speed: 12 knots (22 km/h)
Capacity: Cargo: 438,154 cubic feet (12,407.1 m3)
Crew: 18 officers, 40 crewmen


>>> HIER

Lijkt mij eerder een walvis. :?
OHIOAN002.JPG
OHIOAN002.JPG (111.73 KiB) 4478 keer bekeken
OHIOAN003.JPG
OHIOAN003.JPG (110.71 KiB) 4475 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie