Effe Apeldoorn bellen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Positie hebben we al, doe ik er nog een paar plaatjes bij. 2000. Met de bus door Haight-Ashbury, lopend door het Golden Gate park naar de kust, via een hobbelig kustpad langs o.m. de seal rocks en Point Lobos naar de brug. Dwarsaf.
René
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Effe Apeldoorn bellen
Het lijn- en wippertoestel dat gebruikt werd om de bemanning van de Ohioan van boord te piekelen.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Effe Apeldoorn bellen
Volgens mij was hij nog niet helemaal opgegeven,en was het zwarte koor nog
steeds beneden bezig Ik dacht nog een rookpluimpje uit de schoorsteen te zien komen
steeds beneden bezig Ik dacht nog een rookpluimpje uit de schoorsteen te zien komen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Aan de naam te oordelen is ze geen Italiaan, want daar is het gebruikelijk dat de ouwe en z'n mannen al in de boten zitten, en van daaruit- of nog liever vanaf de wal- hun commando's overschreeuwen naar dat zwarte koor en de passagiers, en erg boos worden als aan boord niemand reageert...
En uiteraard de roerganger de schuld geven, want die heeft niet op tijd gereageerd op de nadrukkelijke commando's van de ouwe...
En idd: er staat een klein pluimpje op de schoorsteen.... ze lijkt me geen kolenboot meer, dus het vuurtje is uit als je het kraantje dichtdoet...
Dus als de mk aan het volstromen is, ontwijkt de lucht óók door de schoorsteen, en wordt er op natuurlijke wijze voor de laatste keer roet geblazen...
Op filmbeelden van getorpedeerde schepen in ww1 of ww2 zie je dat fenomeen ook wanneer ze de kelder induikt...
Bij het wippertoestel heerst rust. Dus ik neem aan dat die lucht met dat roet uit een inmiddels verlaten laboratorium komt...
Daarentegen: als het nog wél een kolenboot is, én de mk is nog droog, dan ettert zo'n vuurtje nog wel effe door...
Maar zolang er leven is in de mk, verlaat je zo'n boot toch niet in "de broek" ?
En uiteraard de roerganger de schuld geven, want die heeft niet op tijd gereageerd op de nadrukkelijke commando's van de ouwe...
En idd: er staat een klein pluimpje op de schoorsteen.... ze lijkt me geen kolenboot meer, dus het vuurtje is uit als je het kraantje dichtdoet...
Dus als de mk aan het volstromen is, ontwijkt de lucht óók door de schoorsteen, en wordt er op natuurlijke wijze voor de laatste keer roet geblazen...
Op filmbeelden van getorpedeerde schepen in ww1 of ww2 zie je dat fenomeen ook wanneer ze de kelder induikt...
Bij het wippertoestel heerst rust. Dus ik neem aan dat die lucht met dat roet uit een inmiddels verlaten laboratorium komt...
Daarentegen: als het nog wél een kolenboot is, én de mk is nog droog, dan ettert zo'n vuurtje nog wel effe door...
Maar zolang er leven is in de mk, verlaat je zo'n boot toch niet in "de broek" ?
Oost, west...ook best
Re: Effe Apeldoorn bellen
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine
Re: Effe Apeldoorn bellen
Yep, dank je Jos. Eerst beter lezen, nietwaar ?
M'n vrouw vraagt net "dat heet toch machinekamer, en niet laboratorium ? " Dus ik raadde haar aan eens te zoeken naar de vertaling van het Latijnse woord 'labora'...
M'n vrouw vraagt net "dat heet toch machinekamer, en niet laboratorium ? " Dus ik raadde haar aan eens te zoeken naar de vertaling van het Latijnse woord 'labora'...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Effe Apeldoorn bellen
Op veel foto's van de OHIOAN uit 1936 is nog wat rook uit de pijp te zien. Er zijn ook foto's met kleine bootjes langszij. Ik denk dat ze de donkey of misschien zelfs een grote ketel nog een tijdje aan de praat gehouden hebben om zoveel mogelijk materiaal met eigen tuig te kunnen lossen. Op 6 maart 1937 brak er brand uit op het schip en dreigden 60 staven dynamiet in het voorschip te ontploffen. Die lading is toe overboord gezet. De brand is succesvol geblust, maar op de foto's van 1937 is de rook verdwenen en in 1938 ligt het hele schip in brokken uit elkaar.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Effe Apeldoorn bellen
Mooi, dat zegt behoorlijk veel: een lading dynamiet.... Dan dreutelt het je dun door de broek in een dergelijke situatie....
Bedankt voor de toevoeging, Gert !
Bedankt voor de toevoeging, Gert !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Effe Apeldoorn bellen
Gelukkig geen lading, die 60 staven waren bestemd voor het sloopwerk. De lading bestond uit wasmachines, auto's enz. Maar er is dus nog maandenlang lading uit het wrak gelost. Dat verklaart de rook uit de pijp, blijkbaar konden ze de machinekamerplaten wel droog houden.
The Ohioan was a steam powered 5,153-ton freighter built in Maryland in 1914. Operated by the American-Hawaiian Steamship Company she was requisitioned for use in World War I transporting material and troops to Europe. After the war the ship went into service between the east and west coasts of the United States via the Panama Canal.
In early October, 1936, she was nearing the Golden Gate with a cargo of washing machines, trucks and general merchandise. Her captain and the pilot who had come on board lost their bearings in a thick fog. Narrowly missing Seal Rock, the Ohioan ran aground off Point Lobos, casting a sea of sparks into the night air as her steel hull hit the rocks. She came to rest 100 yards off shore and the following day her crew was rescued and barges started a salvage operation. Huge crowds came and watched as cargo was transferred in heavy seas crashing over her stern.
The salvage rights were sold at auction to William Mitchell for $2,800.20 who continued to take cargo and gear from the ship for the next several months. In the process the Ohioan was set afire when a workman torched spoiled meat and flames spread threatening to set off dynamite left on the ship for salvage operations. Nine thousand gallons of crude oil were still on board. An explosion would foul the surrounding waters and beach and threaten the entrance to the Golden Gate. Mitchell and Joseph Rosenberg rowed out to the ship and, while holding the flames at bay, threw the dynamite overboard.
Mitchell finally managed to remove virtually all the machinery and furnishings and sold the scrap metal rights. But the rusted hulk of the Ohioan remained off Point Lobos until a winter storm finally broke up the ship two years later.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -