Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

Was indertijd leerlingwtk a/b Straat Algoa
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
StraatAlgoa197602_001.jpg
StraatAlgoa197602_001.jpg (125.88 KiB) 4019 keer bekeken
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
StraatAlgoa197602_002.jpg
StraatAlgoa197602_002.jpg (121.9 KiB) 4019 keer bekeken
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
StraatAlgoa197602_003.jpg
StraatAlgoa197602_003.jpg (143.71 KiB) 4019 keer bekeken
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
StraatAlgoa197602_004.jpg
StraatAlgoa197602_004.jpg (137.76 KiB) 4019 keer bekeken
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
StraatAlgoa197602_006.jpg
StraatAlgoa197602_006.jpg (284.45 KiB) 4019 keer bekeken
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.
StraatAlgoa197602_005.jpg
StraatAlgoa197602_005.jpg (146.12 KiB) 4019 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Hele mooie plaatjes, van een niet-zo-mooi incident !
Prachtig
Bedankt, man !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
Zeer interessante foto's en verslaggie. Dat " Volle kracht in dichte mist" weeet wat!! :lol: Ik kan me NU nog herinneren dat we met de " Forest Hill" geladen met heerlijke snuivende en gassende crude, zal wel Ras Tanuhrah zijn geweest :lol: , VOLLE kracht in dichte mist het Engelse Kanaal in kachelden, ik- toen dus 7e massinist- zie nu nog in gedachten die 1e stuurman " op de kop" in dat Radar mellochumpie kijken EN hoorde links en rechts hoeterende en toeterende schepen en dacht bij mezelf toen iets van : "DIT is gekkenwerk en MOET linke soep zijn"....aaahwel " was het geluk???...OF was het wijsheid??" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Ik zei het immers...
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij.
Ik heb zelf ook een keer een fractie van zo'n geintje aan de hand gehad. Ik knalde in potdichte mist - zonder radar - in het Skagerrak op een gloednieuwe Deense viskotter die net uit Skagen was vertrokken om voor de eerste keer te gaan vissen. Onze overhangende steven boorde zich in zijn stuurhuis en de enorme stapel viskisten die daar net achter lagen. Die schade zou - voor mij - aardig beperkt zijn gebleven, maar ik voer op een zestig centimeter boven de waterlijn op zijn hoofddek een gaatje in de steven. Zo'n hoofddek is sterk en dat kan door je steven gaan als een warm mes door een pakje boter.

Ik moest met zout naar Sarpsborg en daar had je in Fredriksstad een werf, de Fredrikstad Mekaniske Verksted, die in die tijd van Verolme was. Die maakten, terwijl wij zout lagen te lossen een keurige plaat voor dat gat en een betonbekisting erachter waarna we van BV door mochten tot de eerstvolgende werfbeurt. Dat viel dus nogal mee. Laat die Nanyang die door de Straat Algoa in de grond werd geboord nou toevallig in 1957 als Horn Crusader bij diezelfde Fredrikstad Mekaniske Verksted zijn gebouwd...

Ik hoefde niet voor de Raad te verschijnen. Ik werd alleen gehoord door de scheepvaartinspectie. Dat was een gedenkwaardig verhoor dat eens te meer bewees dat je gewoonlijk het beste uit bent met gewoon eerlijk te zijn.
-------------------------------
Kleppentrekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Kleppentrekker »

Aan de scheepsbouw fetisjisten op dit forum,

Die scheepsontwerpers van toen hadden toch wel wat in hun mars. Een scheepsboeg ontwerpen met het alom bekende stampverband maar tevens voorzien van KREUKELZONE. :-D

Begrijp als ex vetputter (nog) niet waarom die Ouwe door de RvS een vaarverbod opgelegd kreeg! Op de foto is toch duidelijk zien dat dat oliebootje bemand door Dim Sum vreters van BB inkomt. Of het is, dat de foto in spiegelbeeld gescand.

Groet,
Henk.
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

Naar aanleiding van bovenstaande opmerking over kreukelzone kun je aan onderstaande foto's duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al
duidelijk rekening mee is gehouden.
Blijkt maar weer dat de KJCPL zijn tijd ver vooruit was, zelfs vergeleken met de toenmalige autoindustrie.
Stond de K niet voor kreukelzone? :lol:
Bijnaam: Straat Knalgoa
StraatAlgoa197602_007.jpg
StraatAlgoa197602_007.jpg (146.21 KiB) 5088 keer bekeken
StraatAlgoa197602_008.jpg
StraatAlgoa197602_008.jpg (138.11 KiB) 5088 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al duidelijk rekening mee is gehouden.
Kom kom kom TBH.......da's natuurlijk wel behoorlijk oud nieuws en daar loop je mooi mee achter de feiten aan met die " Knalgoa".De beroemde passagiers liner "Oranje", welke een uniek ontwerp was van " Vooooor de Oorlog" :roll: had al een ingebouwde kreukelzone ontworpen in de boeg direct van de tekenborden van de ADM van de laat 1930tiger jaren, speciaal voor " doordouwerige schippers in de dikke mist" :lol: Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht op klaarlichte dag, tesamen met de " Willem Ruys" in 1953 in de Rode Zee om te bewijzen dat "het" zou functioneren zoals bedacht.Zoiets moet je dan goed aanpakken en geen lullige vrachtbootjes of kleine potjes of zo voor inscheren toch, maar serieuze passagiers schepen met voldoende en comfortabele accommodatie voor de zodoende ruimschoots aanwezige getuigen en waarnemers ? :lol: Voor de cruise line advertenties zorgden "ze" ervoor dat er dus EN voldoende passagiers waren die dit feit dan persoonlijk konden aanschouwen " ter leeringhe ende vermaaeck" zullen we maar zeg'n EN tevens de Nautische bloem van de Nederlandse Christelijke Koopvaardij in de vorm van " Commodores van de Vloot" op de wederzijdse scheepsbruggen van zowel de "Oranje" van de Koninklijke Nederland als ook de "Willem Ruys" van de Rotterdamse Lloyd met de navigatie werden belast om met wat extra goud op de mouw gelijk wat extra Cachet aan de affaire te geven.....het oog wil uiteindelijk ook wat in de passagiers vaart, omdat dit een " full scale test was in volle en open zee met beide schepen van een " vooroorlogs en ouder ontwerp" en dat kan je natuurlijk niet aan het toeval en " de eerste de beste stuurman" met een eenvoudig al of niet zwarte of witte uniform mouw met een enkel lullig streepie met een krul overlaten. :lol:
Vele jaren later was er zelfs een Italiaanse Operette zanger, ook met zo'n " Gouwuh Mouw" uitgerust, die zo'n proefkreuk wat efficienter met slechts een enkel passagierschip voor zijn kluppie wilde doen- over de jaren had ook de kosten beperking zijn intrede gedaan in de scheepvaart- en hij deed dat dus met slechts een enkel passagiers schip en een reeds sinds mensen heugenis aanwezige rots, maar dan wel weer met VEEL meer passagiers als getuige. Maar de choreografie klopte niet helemaal en dat ging net ietsie mis en hij miste de kreukelzone in de boeg met als gevolg dat de hele handel zonk en er nogal wat passagiers bij verzopen :oops: zelfs ondanks dat hij er perssonlijk WEL als de zgn. kippen bij was om de reddingsoperatie himzelf en persoonlijk vanaf de wal te co-ordineren.DAT hattie weer van een Griekse kollega afgekeken op een ander passagiers schip, maar dat gaat nu even te ver om er hier en detail op in te gaan. Ik wil maar zeggen die Nautici wisselen dat soort ervaringen uit en houden elkaar op de hoogte.....DUS " kreukelzones in de boeg".......oud nieuws!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Toch zitten er, en met name in die wowo's (walkon/walkoff=transportschepen voor levende have) wel degelijk een soort kreukelzone's, alleen dienen die de kreukels tgv uitzetting/inkrimping op te vangen, ofwel: te compenseren...
Heel toepasselijk heet dat dan ook compensatiestukken...in die zitten in de opbouw--niet in de romp...
Een scheepsromp die in "constante" zeewatertemperatuur doet wat die moet doen, heeft daarom een andere (thermische) uitzetting/inkrimping als de opbouw, die het ene moment zó heet kan zijn dat je er een ei op kan bakken, en een paar uur later het vriespunt kan benaderen (zo extreem zal het wel niet zijn, maar ik noem het als voorbeeld.
Ik heb altijd begrepen dat de Titanic juist is gebroken op zo'n compensatiestuk...

Maar uiteraard valt die Straat Algoa -ondanks dat ze een lust voor het oog was- buiten de categorie wowo
En ja...die Shit-tino....waar zou die nou zijn, en wat zou die nou doen ?
Maar hij was er in z'n primetime 'als de klippen bij'....

Nou ik er zo even m'n gedachten over laat gaan: hoe zit dat eigenlijk met die VLCC's, ULCC's, of andere HGT's (Hail Groode Tènkerz) in ballast (of met warmgestookte inhoud). Hoe vangen die dergelijke thermische spanningsverschillen op ? Die moeten -en ik denk het meest in ballast- toch zowat kromstaan van de stress...

Een dek van pakkumbeet 300 m wordt met elke graad Celcius of per Kelvin per meter (was het niet:) 0,000012m langer
Zeg maar: bij 25 graden temp.verschil is dat dek een 10 cm langer/korter, en dat is nogal wat....stresskundig bekeken...
Leidingen aan dek worden mbv U-bochten in toom gehouden, maar het dek, en hele stukken huid...???
Iemand een idee ???
en wat dan bij dubbelwandige tankers ????
Oei....ik voel een dispuutje opkomen.... :-D
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

@ Kleppentrekker
Weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het met volle kracht varen hem ernstig werd kwalijk genomen.
Heb op een of andere manier nooit het verslag/de uitspraak van de RVS gehad.
Mocht iemand die hebben zou ik hem graag alsnog willen hebben.
Internet gaat helaas niet zover terug.

GRT
Thomas


Plaats reactie