Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
leo-shof

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof » 09 okt 2015 14:34

http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/1051 ... ij_zwolle/

Hier het verhaal met een filmpje
Ik begrijp al die drukte niet hoor
Dat zand moest toch in die schuit !!!!!!! :lol:
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

v+d

Bericht door v+d » 09 okt 2015 15:38

Ach Leo, die chauffeur is niet geslaagd voor de hellingproef :wink:
Goed afgelopen deze keer!

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 24 okt 2015 18:20

Soms gebeuren er toch leuke dingen. Het is alweer een poosje geleden dat ik vertelde van de tanker Robert I die we in Triëst gereed moesten maken voor zijn laatste reis naar Taiwan. Met 80.000 dwt de kleinste tanker die we deden en tevens het enige motorschip. Dat was het schip dat in Skikda op het strand was gewaaid en daarna van de plaatstelijke surveyor van ABS een certificaat had gekregen om een reis te maken met gasolie van Skikda naar New York en in ballast terug naar Triëste.
    • Afbeelding
Op dat cerificaat stond: "Slight damage to rudder en propeller not hampering the normal operation of the vessel."
Toen ik in Triëste een (Nederlandse) duiker naar beneden stuurde om te kijken hoe het met de aangroei gesteld was, kwam die meteen weer boven en zei: "Er is helemaal geen roer meer!"
Onder water troffen we tot onze grote verrassing dit aan ...

--------------------------Afbeelding

Hij lag toch al bij de werf, bij Arsenale, en dus zijn we gaan dokken en hebben de zaak geschikt gemaakt voor die laatste reis. Maar dat was dus in 1985 of daaromtrent. Laat ik gisteren nou toch via Shipspotting het volgende bericht krijgen...
    • Theo,

After one year not entering Shipspotting I read your message regarding the involuntary "beaching" of Roberta I in Skikda.

Yes, there were no light damages. They were EXTENSIVE damages in the rudder and propeller.
      I personally was on the wheel when we sailed Skikda and I can tell you that even with hard a port the poor Roberta couldn't sail steady.
      We took some days to reach Algeciras. The rudder hard a port all the trip and she could go steady with full ahead. Nice.
      20 crew members, including me, left the vessel in Algeciras. No way crossing the Atlantic in that conditions, specially in winter time.

I would appreciate very much if you can provide me some pictures of her.

Thank you!

Kind regards

Alfredo
Kijk, dat zijn toch leuke dingen! Het internet is toch prachtig. De roerganger van de Roberta I :-D
Ik heb me altijd afgevraagd hoe die boot in godsnaam in de winter in die toestand over de Atlantic is gekomen, en wat meer is: in ballast weer terug! In de winter. Dat was toen de tweede keer dat mijn vertrouwen in surveyors van gerenommeerde classificatiebureaus ernstig werd geschokt. De eerste keer was het Lloyd's en bij de Roberta ABS. Er was een enorme schade aan de stuurboordskim doordat hij dwars op het strand was gewaaid, maar die werd gemakshalve helemaal niet genoemd. Die hebben we natuurlijk mooi laten zitten voor die laatste reis.

Ik zal Alfredo wat mooie foto's sturen.
Omnia transit sed navigare necesse est

jdbvos

Bericht door jdbvos » 24 okt 2015 19:07

Da's zeker wat !
Tsjonge, wát een schade ! En dat mocht rustig 2 x een oceaan over van de Surveyor......
Ik vraag me nu wel af hoeveel die penis (om het netjes te zeggen) daarvoor heeft ontvangen, want zelfs z'n chauffeur, of schoonmaakster op z'n kantoor, hadden die taak van hem beter verricht....

En schitterend dat zoveel jaar na dato er nog steeds wordt gereageerd door betrokkenen !
Je hebt blijkbaar een flinke indruk gemaakt.....

Skikda......
....of all places.....putdiepe zucht....
Daar hebben 2 bekenden (ouwe scheepsgenoten) van me het leven gelaten met de Maassluis.....
RIP
Greetz!
Jan DB Vos

v+d

Bericht door v+d » 24 okt 2015 19:15

Ach met een wat zware lading en ballast ver naar achteren moet je toch nog een beetje hebben kunnen sturen. Aangekomen bij de bestemming bestel je wat sleepbootjes en niets aan de hand :lol:
Ik vind dat jullie die surveyors wel erg negatief beoordelen, het zijn maar gewoon mensen ondanks hun spierwitte ketelpakken en hun vermogen over water te lopen :wink:

Maar inderdaad geweldig dat internet, zo is het leuk!

jdbvos

Bericht door jdbvos » 24 okt 2015 20:03

en hun vermogen over water te lopen
:lol: :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 24 okt 2015 20:27

Ook dat, ja. Hij moet getrild hebben als een wilde. Wij hebben de schroef gecropt, dus alle bladen gelijk gemaakt. Daarmee liep hij economischer dan ooit. We maakten een prima reis naar Kaohsiung.

Nou zeg. Daar stond zojuist nog een reactie van H. Robbers over de schroef!

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 okt 2015 21:38

H.Robbers heeft deze reactie zelf weer verwijderd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 okt 2015 23:56

Dat was toen de tweede keer dat mijn vertrouwen in surveyors van gerenommeerde classificatiebureaus ernstig werd geschokt. De eerste keer was het Lloyd's en bij de Roberta ABS.
Ach Theo........"ernstig geschokt" :lol: :roll: .die beste mensen wilden je waarschijnlijk gewoon " ten dienste zijn"...........en een beetje schade aan het roer en een deuk in de schroef, 'tis net wat Jan zegt, je legt die boot wat meer op z'n kont en " weg gaattie" :roll: :mrgreen: Je wordt een beetje " harsh" op je ouwe dag schipper :roll: :mrgreen: :lol:

Trouwens kimmen hebben naks met de sturcturele sterkte van de romp te maken, die mag je d'r rustig afbranden, zolang je de huidplaten ( of de dubbelers!) maar niet beschadigt!!

Anywaaaay...ik zou hier nog wel enkele zeer fraaie verhalen af kunnen steken, maaaaar vroegaah in Sallaaaand heppik geleerd " Do NOT bite the hand that feeds you" :lol: :lol: en als het aan mij ligt dan gaan "ze" nog een pikheetje door met het storten van begonia's :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 okt 2015 00:04

hun spierwitte ketelpakken
Ik neem aan dat je nog wel een voorraadje hebt, Harry. :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 25 okt 2015 00:57

Trouwens kimmen hebben naks met de sturcturele sterkte van de romp te maken
Dan bedoel je waarschijnlijk de kimkielen, Harry. Ik bedoel de kim, je weet wel die ronding waar de huid overgaat in het vlak. :-D
Die was aan stuurboord over meer dan de helft van de scheepslengte aardig in elkaar gefrommeld. Maar nergens was lekkage. Ik moet toch nog eens kijken of ik de negatieven nog heb. De foto's heb ik 30 jaar geleden "even" uitgeleend en nooit meer teruggezien.

Nee, hoor. Geen van beide keren had ik iets van die surveyors nodig. Daar in Triēst geloofde ik dat certificaat uit Skikda aanvankelijk, dus ik zei tegen de ABS surveyor in Triēst: "Die boot is met dat beetje schade heen en weer naar New York geweest, dus dan kun je mij moielijk een certificaat voor een enkele reis Taiwan weigeren." Daar was hij het mee eens, maar toen hadden we nog niks gezien. Ik weet niet of hij, nadat we de schade hadden gezien, nog contact heeft opgenomen met zijn collega in Skikda. Ik denk het niet.
In Piraeus gaf de LR surveyor voor 500 dollar alle certificaten af zonder een voet aan boord te hebben gezet. Die bood ik hem niet aan. Dat zou nog niet bij me zijn opgekomen. Voor mezelf was het schip helemaal klaar voor de reis en dat vond ik het belangrijkste. Ook de Salvage Association was tevreden en die waren wél aan boord geweest. Het was een idee van mijn Griekse agent, zo van: voor alle zekerheid, dan hebben we verder geen gezeur over certificaten. De drie mannen in het hagelwit met goud op de schouders van de Griekse marine moesten ook een papier tekenen. Die kregen met zijn drieēn 500 dollar, dus dat was een koopje. Ik wilde daar niets me te maken hebben; ik vond het schaamachtig. Maar het schokte me wel.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 okt 2015 03:48

In Piraeus gaf de LR surveyor
Piraeus ligt toch IN Griekenland Theo?? :lol: :mrgreen:

Ja ik doelde op de kimkielen Theo :oops: sorry ik was niet duidelijk genoeg........maar jaaa " as tie niet lekte" :lol: :lol:

Tjaaa..........HET slijk der aarde, dat wil wat weet'n!! :roll:
Ik neem aan dat je nog wel een voorraadje hebt, Harry
Ik heb- for the memories- ketelpakkies bewaard die terug gaan naar De Reus van Heusden tijd Jos :lol:
De oudere pakkies zitten tegenwoordig ietwat an de strakke kant en ik ga er ook met een hoog toontje van praten, al naar gelang ze meer recenter zijn,zijn ze ook witter gebleven en zitten ook wat ruimer in het kruis, na 1995 " hagelwit meneertje" :roll: :lol:
Bij tijd en wijle meen ik ze tot poetslappen te verknippen, maar dan nemen de emoties weer de overhand..........ze blijven m'n symbool van " kaas op de boterham" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Eivogel
Contacteer:

Bericht door Eivogel » 25 okt 2015 20:43

... het excuus is de verhuizing (alle foto's en dia's in dozen) dus ben effe afwezig geweest ... maar nu is de scanner weer in bedrijf en de dozen met foto's en dia's staan weer een beetje vooraan op zolder ... dus bij deze maar weer eens een (raad)plaatje :?: voor de liefhebbers (als goedmakertje) :roll:
Bijlagen
0000-043 resized.jpg
0000-043 resized.jpg (268.16 KiB) 2327 keer bekeken

proet
Contacteer:

Bericht door proet » 25 okt 2015 23:25

Eivogel ga door dit moet de EMPIRE JAMAICA zijn IMO 5090957 1945
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 26 okt 2015 02:47

"Slight damage to rudder en propeller not hampering the normal operation of the vessel."
Hier ook een roer probleempje:
Begin 2007, ik was net gepensioneerd, werd ik door de eigenaar van een 102.000 DWT crude tanker gevraagd om de supervisie uit te voeren van een stuurmachineklus, dit in samenwerking met een reparatiewerf uit Texas City.
Het schip lag in Port Arthur voor de kant, de roerkoning was 30 graden getordeerd, in dit geval moest de stuurmachine naar 30 graden port om het roer midscheeps te krijgen. Dat is lastig manoevreren. Het is niet bevestigd maar het gerucht ging dat het schip met het roer nogal hardhandig contact gemaakt had met de bank van het kanaal van Port Arthur - Beaumont.

De hydraulische rammen en alle aanverwante ongein werd losgemaakt en verwijdert om de tiller van de roerkoning af kunnen te tillen. De spiebaan in de roerkoning werd ter plekke opgevuld en een nieuwe spiebaan, 30 graden verder, werd in de roerkoning gefrased, dit alles met de goedkeuring van Class. Daarna alles weer terug gebouwd, dit ging niet direct van een leien dakje met beurteling dry ice en verhitting en onder het geweld van honderden tonnen druk werd de tiller en key weer op de roerkoning geperst. Daarna een hele dag proefgevaren en het stuurgerei uitgebreid getest, waarna DNV goedkeuring gaf.

Kawasaki electro-hyrdraulic steering gear.
IMG_0457a.jpg
IMG_0457a.jpg (176.95 KiB) 2215 keer bekeken
Rudder angle indicatie op stuurgerei.
IMG_0489a.jpg
IMG_0489a.jpg (116.79 KiB) 2215 keer bekeken
Rudder angle indicators wheelhouse.
IMG_0493a.jpg
IMG_0493a.jpg (141.5 KiB) 2215 keer bekeken
Top tiller met key.
IMG_0463a.jpg
IMG_0463a.jpg (189.3 KiB) 2215 keer bekeken
Roer midscheeps met stuurmachine op 30 graden port.
IMG_0495a.jpg
IMG_0495a.jpg (101.71 KiB) 2215 keer bekeken
Het schip heeft hier nog vier jaar mee gevaren en is in 2011 gesloopt.

v+d

Bericht door v+d » 26 okt 2015 08:02

Mooi verslag, aparte manier om een roerkoning te bewegen,Japanse eenvoud, twee rollen die in een uitsparing glijden. Nooit gezien zo.
Maar ik heb ook nog nooit klimplanten op de brug zien groeien :lol:

Plaats reactie