Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
aegis
Berichten: 367
Lid geworden op: 20 mei 2006 23:54
Locatie: Epe

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door aegis » 12 aug 2015 18:40

Waarom niet di bak met de steunen niet aan de andere kant met het hijsen dit voorkomt de zwaai over de pontons en de balans.
Men had de bak met de steunen weg kunnen varen en de zaak naar de brug kunnen brengen men voorkomt de zwaai dan is het dus alleen maar omhoog

Als leek hoor ik wel de commentaren van de experts onder ons :!: :) :?:

Groet Feike.
Varen of rijden met stoom cool!

louis holleman

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door louis holleman » 12 aug 2015 20:09

Hierover zijn hier al eerder vragen gesteld. Het belangrijkste is m.i. dat je natuurlijk niet met de last buitenboord naar de zaklokatie had kunnen varen, dus je had minstens meer binnenboord moeten takelen en dan heb je nog steeds een ballast- en stabiliteitsprobleem.
De tweede reden gaf Ron al aan: nu konden ze in 1 rechte lijn naar de zaklokatie varen. Dat je dan nog steeds ballast- en stabiliteitsproblemen hebt... want je moet eerst naar het midden en daarna door dat midden.
Het onderzoek loopt, Peinemann zelf zegt vaak genoeg met kranen vanaf pontons te hebben gewerkt, of dat exakt identieke situaties waren valt misschien te betwijfelen, maar we zullen het zien.

PS: wat ik zelf toch nog wel graag zou willen weten: wat WOOG die brugklep nou eigenlijk? Ik meen ergens een keer gehoord/gezien te hebben iets van 55 ton, maar is er iemand die het WEET?

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door hondasevenfifty » 12 aug 2015 20:23

Is het daar zo diep ,gewoon de bak op de bodem van die sloot ballasten en je ligt stabieler dan gewoon op het water. brug deel over nemen in de midden houden en naar de brug varen en daar als het kan weer de bak op de bodem zetten en de brug er in hangen.

Ach het is misschien niet zo handig op een bak zonde pompkamer.

Hans de Haan
gastanker man en geen zware lading freak
Nemo me impune lacessit

Ron H
Berichten: 645
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Ron H » 12 aug 2015 20:47

Louis, ik lees elders 187 ton.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

louis holleman

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door louis holleman » 12 aug 2015 21:17

Tks, Ron 8)

louis holleman

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door louis holleman » 12 aug 2015 21:52

hondasevenfifty schreef:Is het daar zo diep ,gewoon de bak op de bodem van die sloot ballasten en je ligt stabieler dan gewoon op het water. brug deel over nemen in de midden houden en naar de brug varen en daar als het kan weer de bak op de bodem zetten en de brug er in hangen. ...en geen zware lading freak
Reuze oplossing! Dat ze daar niet aan gedacht hebben. Met je kraan en kraanhuis onder water. En lig je dan in de bagger stabieler? Kun je daar dan nog bijballasten????

Gert Schouwstra
Berichten: 112
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 12 aug 2015 22:15

Volgens het boekje is de bodemdiepte ter plaatse 3,30 meter. Max toegelaten diepgang is 2,80. Dus de diepte is niet het probleem. Maar hoe krijg je de zaak ooit stabiel daar in die prut?
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten » 20 aug 2015 13:12

Kijk eens aan...
    • Afbeelding
Doet me toch goed, dat van die stabiliteitsberekeningen. Die mensen begonnen dus aan iets zonder te weten waar ze eigenlijk mee bezig waren. Dat anderen dat hadden moeten weten dat ze daar de ballen verstand van hadden of dat toch in elk geval hadden moeten controleren is een andere zaak. Wat ik in dit verband alleen nog wil toevoegen, waarna het me worst zal wezen hoe dat daar in Alphen aan de Rijn verder gaat, is dat Ferry van Eeuwen - zeer terecht - schreef dat je hier nogal snel gekapitteld wordt als je een mening verkondigt en ik schreef zelf HIER: Het zou niet best zijn als ik geen enkele kijk zou hebben op, en geen mening zou hebben of mogen geven over, de stabiliteit van een simpele, platte bak zoals de bak die ik daar heel duidelijk kan zien. En ook: Vandaar dat ik hier wel durf te stellen dat de mensen die de leiding van deze operatie hadden, echt helemaal niets van stabiliteit wisten.

Op dit goede forum is echt wel enige kennis, ervaring en expertise aanwezig. Men moet dat niet zo snel in twijfel trekken of afkatten met dat afgezaagde, telkens weer herhaalde: "De beste stuurlui staan aan wal," vooral niet als men zelf niets ter zake doende kan aandragen.

En gaan over tot de orde van de dag. :wink:
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
kees
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door kees » 20 aug 2015 18:17

Als je een smal ponton wil gebruiken, kan dat.
In de bagger gebruiken ze dan opdruk spuds aan beide zijden van ponton.
Bij de grote gaat er dan boom, stick, bucket en de lading van de ene naar andere kant. Het gewicht kan wel totaal 150 of meer ton zijn! Bij het weg zetten van de lading strek je geheel uit tot somige wel 20mtr.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=6iCGLL-TEmg



Gaat ook wel eens fout, als BV een draad breekt of spud ineens wegzakt.
Kan er geen plaatje van vinden(???) weet zeker dat er zijn met Backakter vlak bij een Sluis of zo.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door K.Brouwer » 20 aug 2015 19:53

Denk niet dat zijn verzekeringmaatschappij erg gelukkig met zijn uitspraak zal zijn.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 969
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander » 20 aug 2015 21:04

De verzekeringsmij. zeker niet; maar de gedupeerden zeker wel!!!!~~~
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
Boots
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 jan 2015 10:26
Locatie: Maassluis

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Boots » 24 aug 2015 22:50

"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) :-D

v+d
Berichten: 4744
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d » 09 okt 2015 11:35

In de IJssel bij Zwolle is een vrachtwagen in een binnenvaartschip gevallen, gelukkig geen gewonden.
Een tijdelijke laadbrug stortte in elkaar. We hebben vandaag de dag te veel opperhoofden en te weinig indianen geloof ik, waar is ons gewone boerenverstand toch heen gedreven?
Te lezen op: www.destentor.nl/regio/zwolle en op u-tube natuurlijk

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Leo Bokkum » 09 okt 2015 13:20

v+d schreef:waar is ons gewone boerenverstand toch heen gedreven?
Verdampt in een dikke soep van eisen, protocollen, veiligheidsinstructies, regelementen, milieu-eisen, etc etc.
Als je die nou maar allemaal braaf opvolgt, kan je niks gebeuren.
Dénken ze... :?
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1958
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof » 09 okt 2015 14:34

http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/1051 ... ij_zwolle/

Hier het verhaal met een filmpje
Ik begrijp al die drukte niet hoor
Dat zand moest toch in die schuit !!!!!!! :lol:
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

v+d
Berichten: 4744
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d » 09 okt 2015 15:38

Ach Leo, die chauffeur is niet geslaagd voor de hellingproef :wink:
Goed afgelopen deze keer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arno, Jos Linders, v+d en 31 gasten