Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 04 mar 2017 23:24

Hier liep het minder goed af met de opvarenden.
Kalantiaw.jpg
Kalantiaw.jpg (226.24 KiB) 1061 keer bekeken
https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... rocks.html
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 mar 2017 01:23

ff een arctic cruisje maken.....
Ietsie verder om De Zuid Jan, net FF voorbij Kaap Hoorn! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 05 mar 2017 11:04

Ok, Harry, ANT-arctic dan maar ? :-D
Definitief niet de baltic, het tegenovergestelde daarvan..... euhhh is dat dan niet antbaltic, zoals Antipode-Island de tegenpool is van GB/NL ??? :lol:

Iig ff zuidelijker dan een eilandje waar we (met de Noordzee ?) ooit met heel veel moeite één containertje hebben gelost, en waar zelfs Floortje Dessing nog nooit van heeft gehoord....
Maar ik vond het de meest desolate plek die ik ooit zag.....Het Franse Ille d' Amsterdam en Ille Saint George....er zat eoa weerstation met bemanning op Ille d' Amsterdam; "locals", hebben ze daar nooit aangetroffen, meen ik....
De brugwachters kennen ze ongetwijfeld: flink grootcircelend van Kaapstad naar Sydney vaar je er tussendoor....althans: dat deden we met de Abel Tasman....de hoogste golven die ik ooit zag, was in die contreien ! De kapitein noteerde hoogstpersoonlijk (hij vond ze eveneens errug hoog) "30m gemiddeld" in het wachtboek.
Niet dat we er veel last van hadden hoor: op 1 mijl maar een paar toppen, maar na het ontwaken en het openen van de gordijntje schrok ik er onwillekeurig even van. Mezelf tegelijk realiserend dat we de hele nacht al over die dingen heen waren gekomen, en degene die ik als eerste zag dan ook wel genomen zou worden....
De hoogste golven die ik zelf ooit heb gezien: ook bij Kaap Hoorn en (vooral !) nét na de Pacific-kant daarvan, waar het pas écht spookt, niet...
...en gezien het feit dat ik dit hier nu zit in te kloppen op de slagletterbak van muh peesee..... :mrgreen:
King George Isl en de Falklands waren al behoorlijk desolaat, maar hun equivalenten in het zuiden van de Indische Oceaan waren zelfs van God verlaten....
Overeenkomsten tussen die eilanden waren er -behalve de verlatenheid- ook : per 24 uur had je minimaal 2 x alle 4 jaargetijden gehad: het ene moment loop je in blote bast, en 2 uur later zit je zowat in poolpak te klappertanden in een sneeuwstorm :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 mar 2017 18:23

ook bij Kaap Hoorn
Ik ben nooit zover " om de Zuid" geweest Jan en jammer genoeg dus niet " om Kaap Hoorn".Met de " Reus van Heusden" maakten we ooit een geladen reis van de PG naar Montevideo en dan kom je via de GC in de buurt van Tristan da Cunha, waar het toendertijd al baaie slecht genoeg was toen we daar een pikheetje gestopt lagen te rollebollen met muchas problemas met die MAN van Ome Cor.GROTE bulten water daar in die wereld waar ze vroegaah met de windjammers - met name die moffen met die P-liners- door heen rosten alsof het op het Tjeukermeer was. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Boots

Bericht door Boots » 22 apr 2017 13:05

Yn hytrach pin o yfed, yna lwmp o weithio!!

leo-shof

Bericht door leo-shof » 22 apr 2017 15:22

Maar hij ligt wel mooi afgemeerd Dat dan weer wel :roll:
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Boots

Bericht door Boots » 22 apr 2017 16:19

En hier zijn nog een paar filmpjes te zien:https://m.youtube.com/watch?ebc=ANyPxKo ... IlgrfoXfDk
Yn hytrach pin o yfed, yna lwmp o weithio!!

Plaats reactie