Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hier zeggen wij "veel lawaai en weinig wol."
Was dat niet " veel geblaat & weinig wol" Jan?? :lol: ......hier zeggen we dan " FULL of HOT air" :roll:
Dat teiltje van Co gebruikten we vroegaah om op te vullen met ijs en koud bier :lol: .....NU....deel ik graag een pilsje met iemand.......je wordt er anders maar slaperig van :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jancorjoh »

Schip bij IHC in Kinderdijk loopt vol met water na fout met afsluitklep.

KINDERDIJK – In het nieuwe baggerschip bij scheepsbouwer IHC in Kinderdijk zijn dinsdag 20 juni 2017 vele duizenden liters water naar binnen gestroomd. Dit gebeurde tijdens een test, waarbij een afsluitklep niet was afgesloten. Het water kwam naar verluidt tot ongeveer anderhalve meter hoog in de sleephopperzuiger, de Shanti Sagar 17, te staan. Medewerkers wisten op tijd te vluchten voor het opkomende water.
IMG_6672-Medium.jpg
IMG_6672-Medium.jpg (172.96 KiB) 5514 keer bekeken
Door de grote hoeveelheid water die naar binnen kwam, is het schip gaan hellen. De bedrijfsbrandweer van IHC kwam ter plaatse om voor hulp en om de evacuatie in goede banen te leiden.

Uiteindelijk lukte het om de afsluiter af te sluiten. Vervolgens is met een aantal pompen het water uit het schip gepompt. De ontstane schade is volgens de werknemers van IHC ‘gigantisch’.

IHC is dinsdag om een reactie gevraagd. Woensdag liet het bedrijf weten dat het niet inhoudelijk in wenst te gaan op de zaak. Wel benadrukte een woordvoerster van het bedrijf dat het in ieder geval geen sabotage betreft: “We hebben inmiddels wel een idee hoe het is ontstaan.” Hoe het dan precies is gegaan, wil de zegsvrouw niet zeggen. “Helaas gaat er tijdens het werk wel eens wat mis, maar meestal niet met zulke dramatische beelden.”

De sleephopperzuiger werd eind maart 2017 te water gelaten bij de werf in Krimpen aan den IJssel en wordt afgebouwd in Kinderdijk.

Bron: Alblasserdamsnieuws.nl
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door sparks »

Waarom doen ze zo geheimzinnig? Foutje software zoemt rond.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos »

Zou niet geheel onmogelijk kunnen zijn.
En zeker bij een werfafbouw waar allerlei partijen hun werk aan het doen zijn met uittesten etc. gebeurt er inderdaad nog wel eens wat.
En heb je zo een miscommunicatie en kan de elektronica winkel tijdens het afstellen/inregelen ook wel eens onverwachts een verkeerde kant uitschieten.
Ergo: Niet alle elektronica is zaligmakend, maar wel productie verhogend en arbeidskosten drukkend.
Indien het de afsluiter besturing zou zijn dat is het wel zaak dat in dergelijke gevallen bij demontage pijpen nabij de zandpomp er altijd voor de zekerheid een blindflens wordt geplaatst.
Maarja veel mensen op de spot wil nogal eens miscommunicatie in de hand werken.
Was er niet bij maar gezien het filmpje er wel erg op te lijken.
De "Oranje" (nu "Phoenix") ook door eenzelfde oorzaak destijds met haar gatje op de bodem gaan zitten bij DD.
Heb daar nog een aantal foto's van.
Wel jammer van zo'n mooi en aparte bouw schip.
Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Breeze »

Bij de zelfvarende cz Oranje trok de klink een scheur in het vlak bij de tewaterlating, dus hij ging gelijk rechtdoor naar de bodem. Merwede directeur Schlömann had toen wat uit te leggen aan de doopvrouwe prinses Beatrix (feb '78).
En de cz Sliedrecht 33 had een luikje teveel open staan tijdens zijn eerste klus in Jubail ('77). Toen de cutterladder werd gevierd kwam dat luikje net onder water en vonden ze de volgende ochtend de cz op de bodem van de Golf, goed zichtbaar in het heldere water ddww.
Bij die IHC hz in aanbouw zou theoretisch er nooit een dusdanige afsluiterconfiguratie mogen bestaan, dat het buitenwater binnen kan stromen. Maar net wat Koos zegt, bij de afbouw zijn er veel partijen betrokken en werkt de elektronika wellicht nog niet helemaal feilloos.

Adri
Mathieu
Berichten: 198
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Mathieu »

@Adri,

De SL 33 is daarna toch van naam veranderd naar SL35? Het verhaal wat ik gehoord heb toen ik op de 35 werkte was dat men steeds problemen had met de wielen van de spudwagen. Op een gegeven moment heeft men in de generatorkamers een stuk uit de wand gebrand zodat men goed kon kijken/ werken bij die wielen. 's avonds iedereen van boord en in de haast vergeten de waterdichte deur tussen het generatorhok en de machine kamer dicht te doen. De volgende dag lag ie onder water. Ach ja, kleinigheidtjes blijf je houden zij een hwtk altijd als er wat mis ging!

Groet,

Mathieu.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos »

Hoi Mathieu,
Kan ik je alles uit de 1e hand over vertellen.
Was daar destijds zeer nauw bij betrokken.
Maar daar toen menselijke fouten en dus geen software failure.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos »

Brieze/Adri.
Inderdaad "Oranje" gelijk al bij tewaterlating problemen.
Maar waar ik op doel is het evenement bij Dubai Drydocks.
Mbt. Sld.31 was inderdaad een mangat wat open stond en op een gegeven moment water begon te happen.
Omtrent het hoe en wat en hoe dat allemaal gekomen is, kan ik je alles over vertellen (om ook maar eens een keer "ik" te gebruiken).
En ook de functie van die mangaten.
Heb nog foto's van de zuiger in gezonken toestand en ook van het lichten.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos »

Mathieu,
Bemanning was gewoon aan boord.
Dag en nacht shift en gebeurde s'nachts en ook nog eens op carnavalsavond(wat een toeval).
Om exact te zijn op 10 februari 1977.
Als je hele verhaal en de juiste toedracht wilt weten geef je maar een gil.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Breeze »

@Mathieu, @Koos,
Bij mijn weten was het toch echt de Sl 33, die inderdaad na het zinken en lichten is hernoemd tot Sl 35. Mijn verhaal over het luikje was 2e of 3e hands, dus het mangat klinkt zeer plausibel.
Het vervolgverhaal, ook uit de 2e hand, was dat de Bolnesmotoren hergebruikt zijn door het zeewater er uit te spoelen met zoet water. Als ze overdag lekker hadden doorgespoeld keken ze de volgende ochtend hoopvol hoe het inwendige van de motor er bijlag. En vele ochtenden lang vonden ze weer zoutkristallen. Uiteindelijk is het goedgekomen, geloof ik.
Het bouwverhaal van de Sl 33 is ook apart en dit keer uit de eerste hand. De NL aannemers hadden de gewoonte om elkaar op de hoogte te houden van grote potentiële klussen, uiteraard in het pre-ACM tijdperk. Toen de grote Adriaan V. de Jubail-klus voor een giga haven plus industriegebied had gekregen, ging hij bij zijn concullega's langs voor samenwerking en lenen van baggermateriaal. Maar omdat hij had verzuimd om vooraf te overleggen, was er helemaal niemand genegen om lief te zijn voor Adriaan. Daar was dus een gigantisch probleem en het precieze verhaal ken ik niet, maar wel dat ze zelfs van GLD&D de grootste en sterkste cutterzuiger ter wereld hebben geleend, de Jim Bean. Een grote stoomturbine aandrijving, maar volgens de NL baggerschippers sloeg hij nog geen deuk in een pakje boter. Extra complicatie, het was een klus met veel keiharde caprock en de Saudi's zijn niet zo genegen om werken met springstof toe te laten, dus grote sterke cutterzuigers waren hard nodig.
Ze stonden ook voor de poort van IHC Smit met de vraag hoe snel een grote cutterzuiger kon worden geleverd. Antwoord: normale doorlooptijd 2 jaar en met veel piepen en kraken 1,5 jaar. De opdracht werd alleen verleend bij oplevering binnen 1 jaar. Verleidelijk natuurlijk om zo'n uitdaging aan te gaan, zelfs voor zo'n oerconservatieve werf als Smit. Na het jawoord was het plan van aanpak als volgt. In één gebouw werden de beste ontwerpers, tekenaars, inkopers en werkvoorbereiders van de werf bij elkaar gezet. Onder een éénhoofdige leiding werden alle afdelingen met uiteraard ook de productie, geprest om behalve de beste mensen ook alle medewerking te verlenen voor een soepel project. En ziet, binnen een jaar lag de Sliedrecht 33 geproefbaggerd en al voor de wal.
De éénhoofdige leider heet Stigter, dus het gebouw heette de Stigterstichting.

Adri


Plaats reactie