Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10974
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 mei 2017 00:29

met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
Zeer interessante foto's en verslaggie. Dat " Volle kracht in dichte mist" weeet wat!! :lol: Ik kan me NU nog herinneren dat we met de " Forest Hill" geladen met heerlijke snuivende en gassende crude, zal wel Ras Tanuhrah zijn geweest :lol: , VOLLE kracht in dichte mist het Engelse Kanaal in kachelden, ik- toen dus 7e massinist- zie nu nog in gedachten die 1e stuurman " op de kop" in dat Radar mellochumpie kijken EN hoorde links en rechts hoeterende en toeterende schepen en dacht bij mezelf toen iets van : "DIT is gekkenwerk en MOET linke soep zijn"....aaahwel " was het geluk???...OF was het wijsheid??" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7766
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten » 05 mei 2017 07:21

Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Ik zei het immers...
Dat is typisch zo'n aanvaringsschade waarbij de boeg wordt ingesneden door het hoofddek van de andere partij.
Ik heb zelf ook een keer een fractie van zo'n geintje aan de hand gehad. Ik knalde in potdichte mist - zonder radar - in het Skagerrak op een gloednieuwe Deense viskotter die net uit Skagen was vertrokken om voor de eerste keer te gaan vissen. Onze overhangende steven boorde zich in zijn stuurhuis en de enorme stapel viskisten die daar net achter lagen. Die schade zou - voor mij - aardig beperkt zijn gebleven, maar ik voer op een zestig centimeter boven de waterlijn op zijn hoofddek een gaatje in de steven. Zo'n hoofddek is sterk en dat kan door je steven gaan als een warm mes door een pakje boter.

Ik moest met zout naar Sarpsborg en daar had je in Fredriksstad een werf, de Fredrikstad Mekaniske Verksted, die in die tijd van Verolme was. Die maakten, terwijl wij zout lagen te lossen een keurige plaat voor dat gat en een betonbekisting erachter waarna we van BV door mochten tot de eerstvolgende werfbeurt. Dat viel dus nogal mee. Laat die Nanyang die door de Straat Algoa in de grond werd geboord nou toevallig in 1957 als Horn Crusader bij diezelfde Fredrikstad Mekaniske Verksted zijn gebouwd...

Ik hoefde niet voor de Raad te verschijnen. Ik werd alleen gehoord door de scheepvaartinspectie. Dat was een gedenkwaardig verhoor dat eens te meer bewees dat je gewoonlijk het beste uit bent met gewoon eerlijk te zijn.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Kleppentrekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Kleppentrekker » 05 mei 2017 11:37

Aan de scheepsbouw fetisjisten op dit forum,

Die scheepsontwerpers van toen hadden toch wel wat in hun mars. Een scheepsboeg ontwerpen met het alom bekende stampverband maar tevens voorzien van KREUKELZONE. :-D

Begrijp als ex vetputter (nog) niet waarom die Ouwe door de RvS een vaarverbod opgelegd kreeg! Op de foto is toch duidelijk zien dat dat oliebootje bemand door Dim Sum vreters van BB inkomt. Of het is, dat de foto in spiegelbeeld gescand.

Groet,
Henk.

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH » 05 mei 2017 22:15

Naar aanleiding van bovenstaande opmerking over kreukelzone kun je aan onderstaande foto's duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al
duidelijk rekening mee is gehouden.
Blijkt maar weer dat de KJCPL zijn tijd ver vooruit was, zelfs vergeleken met de toenmalige autoindustrie.
Stond de K niet voor kreukelzone? :lol:
Bijnaam: Straat Knalgoa
StraatAlgoa197602_007.jpg
StraatAlgoa197602_007.jpg (146.21 KiB) 1888 keer bekeken
StraatAlgoa197602_008.jpg
StraatAlgoa197602_008.jpg (138.11 KiB) 1888 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10974
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 mei 2017 01:35

duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al duidelijk rekening mee is gehouden.
Kom kom kom TBH.......da's natuurlijk wel behoorlijk oud nieuws en daar loop je mooi mee achter de feiten aan met die " Knalgoa".De beroemde passagiers liner "Oranje", welke een uniek ontwerp was van " Vooooor de Oorlog" :roll: had al een ingebouwde kreukelzone ontworpen in de boeg direct van de tekenborden van de ADM van de laat 1930tiger jaren, speciaal voor " doordouwerige schippers in de dikke mist" :lol: Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht op klaarlichte dag, tesamen met de " Willem Ruys" in 1953 in de Rode Zee om te bewijzen dat "het" zou functioneren zoals bedacht.Zoiets moet je dan goed aanpakken en geen lullige vrachtbootjes of kleine potjes of zo voor inscheren toch, maar serieuze passagiers schepen met voldoende en comfortabele accommodatie voor de zodoende ruimschoots aanwezige getuigen en waarnemers ? :lol: Voor de cruise line advertenties zorgden "ze" ervoor dat er dus EN voldoende passagiers waren die dit feit dan persoonlijk konden aanschouwen " ter leeringhe ende vermaaeck" zullen we maar zeg'n EN tevens de Nautische bloem van de Nederlandse Christelijke Koopvaardij in de vorm van " Commodores van de Vloot" op de wederzijdse scheepsbruggen van zowel de "Oranje" van de Koninklijke Nederland als ook de "Willem Ruys" van de Rotterdamse Lloyd met de navigatie werden belast om met wat extra goud op de mouw gelijk wat extra Cachet aan de affaire te geven.....het oog wil uiteindelijk ook wat in de passagiers vaart, omdat dit een " full scale test was in volle en open zee met beide schepen van een " vooroorlogs en ouder ontwerp" en dat kan je natuurlijk niet aan het toeval en " de eerste de beste stuurman" met een eenvoudig al of niet zwarte of witte uniform mouw met een enkel lullig streepie met een krul overlaten. :lol:
Vele jaren later was er zelfs een Italiaanse Operette zanger, ook met zo'n " Gouwuh Mouw" uitgerust, die zo'n proefkreuk wat efficienter met slechts een enkel passagierschip voor zijn kluppie wilde doen- over de jaren had ook de kosten beperking zijn intrede gedaan in de scheepvaart- en hij deed dat dus met slechts een enkel passagiers schip en een reeds sinds mensen heugenis aanwezige rots, maar dan wel weer met VEEL meer passagiers als getuige. Maar de choreografie klopte niet helemaal en dat ging net ietsie mis en hij miste de kreukelzone in de boeg met als gevolg dat de hele handel zonk en er nogal wat passagiers bij verzopen :oops: zelfs ondanks dat hij er perssonlijk WEL als de zgn. kippen bij was om de reddingsoperatie himzelf en persoonlijk vanaf de wal te co-ordineren.DAT hattie weer van een Griekse kollega afgekeken op een ander passagiers schip, maar dat gaat nu even te ver om er hier en detail op in te gaan. Ik wil maar zeggen die Nautici wisselen dat soort ervaringen uit en houden elkaar op de hoogte.....DUS " kreukelzones in de boeg".......oud nieuws!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5819
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 06 mei 2017 10:06

Toch zitten er, en met name in die wowo's (walkon/walkoff=transportschepen voor levende have) wel degelijk een soort kreukelzone's, alleen dienen die de kreukels tgv uitzetting/inkrimping op te vangen, ofwel: te compenseren...
Heel toepasselijk heet dat dan ook compensatiestukken...in die zitten in de opbouw--niet in de romp...
Een scheepsromp die in "constante" zeewatertemperatuur doet wat die moet doen, heeft daarom een andere (thermische) uitzetting/inkrimping als de opbouw, die het ene moment zó heet kan zijn dat je er een ei op kan bakken, en een paar uur later het vriespunt kan benaderen (zo extreem zal het wel niet zijn, maar ik noem het als voorbeeld.
Ik heb altijd begrepen dat de Titanic juist is gebroken op zo'n compensatiestuk...

Maar uiteraard valt die Straat Algoa -ondanks dat ze een lust voor het oog was- buiten de categorie wowo
En ja...die Shit-tino....waar zou die nou zijn, en wat zou die nou doen ?
Maar hij was er in z'n primetime 'als de klippen bij'....

Nou ik er zo even m'n gedachten over laat gaan: hoe zit dat eigenlijk met die VLCC's, ULCC's, of andere HGT's (Hail Groode Tènkerz) in ballast (of met warmgestookte inhoud). Hoe vangen die dergelijke thermische spanningsverschillen op ? Die moeten -en ik denk het meest in ballast- toch zowat kromstaan van de stress...

Een dek van pakkumbeet 300 m wordt met elke graad Celcius of per Kelvin per meter (was het niet:) 0,000012m langer
Zeg maar: bij 25 graden temp.verschil is dat dek een 10 cm langer/korter, en dat is nogal wat....stresskundig bekeken...
Leidingen aan dek worden mbv U-bochten in toom gehouden, maar het dek, en hele stukken huid...???
Iemand een idee ???
en wat dan bij dubbelwandige tankers ????
Oei....ik voel een dispuutje opkomen.... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31079
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 06 mei 2017 14:38

Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht
:lol: :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH » 06 mei 2017 16:10

@ Kleppentrekker
Weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het met volle kracht varen hem ernstig werd kwalijk genomen.
Heb op een of andere manier nooit het verslag/de uitspraak van de RVS gehad.
Mocht iemand die hebben zou ik hem graag alsnog willen hebben.
Internet gaat helaas niet zover terug.

GRT
Thomas

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7766
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten » 06 mei 2017 17:07

Die uitspraak heeft, merkwaardig genoeg, ook nooit in de kranten gestaan. Dat krantenbericht dat ik eerder plaatste is het enige dat ik vond. Zo'n uitspraak kun je aanvragen, maar ik zal eens bij de buren informeren. Misschien heeft Ben Gernaat het in zijn uitgebreide archief zitten.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Patru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Patru » 06 mei 2017 19:47

Harry G. Hogeboom schreef:
06 mei 2017 01:35
De beroemde passagiers liner "Oranje", welke een uniek ontwerp was van " Vooooor de Oorlog" :roll: had al een ingebouwde kreukelzone ontworpen in de boeg direct van de tekenborden van de ADM van de laat 1930tiger jaren,
Harry,
Het ontwerp van de Oranje was van het Bouwbureau van de SMN. De werktekeningen zullen wel door de NSM zijn gemaakt.
Mooie samenwerking. :)

SMN-NSM.jpg
SMN-NSM.jpg (25.61 KiB) 1551 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10974
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 mei 2017 01:28

Het ontwerp van de Oranje etc.etc.
Bedankt Paul, ik wist dat het een " Amsterdammertje" was, maar ik had mijn afkortingen verkeerd :lol: Ik zal m'n geheugen weer eens wat opfrissen met het mooie boek van Paul Grund :roll:
en wat dan bij dubbelwandige tankers ????
@JandbVos uut Grunning'n. Ik heb mijn ouwe versleten rekenlatje nou net FF nait bie de haand Jan, maar jij kunt dat uitzettingsco-efficient gesnor vast net zo goed of beter uitreeeek'n als ik. Wat ik je zomaar uit eigen persoonlijke en praktische ervaring kan mededelen is het feit dat die dubbelwandige tankers zo flexible zijn als de "Joe name IT". Ik heb persoonlijk ooit eens zo'n lege loeres ZO zwaar in de kop laten trimmen (en DUS ook binnen de maximale toegestane stress in dek blijvend!), dat de schroefas behoorlijk boven water kwam ( om een schroefas-lager te kunnen inspecteren zonder dokking!)Als een banaan meneer EN met het blote oog waarneembaar.We hebben uiteindelijk de schroef van pak weg 60 ton er af gepompt, de staartas naar binnen getrokken, het gehele lager vernieuwd, de hele hap weer in elkaar gesleuteld en die pot weer recht getrimd vanzelf.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2423
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door K.Brouwer » 07 mei 2017 02:13

Thomas, die uitspraak van de Raad kun je aanvragen. Of het nog op het internet staat weet ik niet. Men heeft dit eens verwijdert vanwege privacy reden. Heb toen zelf bij het secretariaat v/d scheepvaart het verslag op gevraagd en kreeg dit netjes opgestuurd. Je moet wel de naam van het schip en het jaartal etc. opgeven zodat
men zich niet een rotje hoeft te zoeken.Vergeet niet jouw adres te vermelden waar ze het naar toe moeten sturen. Google maar even op Raad van de Scheepvaart voor tel/faxnr. en e-mail adres. Men kan het ook per scan naar jouw e-mail adres scannen als je dat opgeeft.Succes gewenst.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7766
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten » 07 mei 2017 08:18

Harry schreef:het feit dat die dubbelwandige tankers zo flexible zijn als de "Joe name IT".
Je weet en begrijpt hoe voorzichtig deze oude potjesschipper is met het in twijfel trekken van je uitspraken laat staan dat ik de treurige moed zou opbrengen om je tegen te spreken. Toch moet ik in dit verband wel even kwijt dat ik bij mijn studiën in verband met het zomaar breken van zeer grote ertscarriers ook nogal wat stuff van technische bollebozen heb gedownload en gelezen over de constructie van en de mogelijk te verwachten problemen met dubbelwandige tankers. We moeten niet vergeten dat er we nog geen of nauwelijks vijfentwintig jaar ervaring hebben met dubbelwandige tankers en dat is nu net de leeftijd - of eigenlijk al veel eerder, laten we zeggen na vijftien of twintig jaar - dat er gebreken naar voren kunnen komen die aanvankelijk niet waren voorzien.

Zo verklaren die eerdergenoemde bollebozen eensgezind dat dubbelwandige tankers aanzienlijk stijver zijn dan enkelwandige. Dat heeft dan weer spanningen tot gevolg die je bij enkelwandige tankers niet of in veel mindere mate hebt, spanningen die aanleiding kunnen zijn tot "fatigue cracks". Had je je bananentruc uitgehaald met een dubbelwandige tanker van, pakweg, twintig jaar oud waar ze het de laatste tien jaar wat minder nauw hadden genomen met inspectie en onderhoud, dan mocht de kans dat een paar van die fatigue cracks zomaar "krak" hadden gezegd, niet uitgesloten worden geacht. Maar zulke oude dubbelwandige tankers zijn er nog niet zoveel. Dat zijn of worden problemen voor de jongere generatie constructeurs, surveyors en superintendents. Daar hoeven oude knarren als wij zijn ons niet meer druk over te maken.
Hier is een stukkie uit zo'n boek voor grote geleerden, een handzaam werkje van krap 300 pagina's dat als paperback 64 dollar moet kosten, wat zeker geen garantie is voor de kwaliteit, maar dat wordt uitgegeven door een eerbiedwaardig instituut, dus daar zullen we dan maar op vetrouwen.
Although the structural design concept of a double-hull tanker is essentially the same as that for a single-hull tanker, the structural response of a double-hull tanker exhibits some distinctive features that may warrant special consideration. In particular, a double hull tends to be stiffer than its single-hull counterpart, and this can affect residual stresses induced during construction and local stresses induced by operational loads, both of which may initiate fatigue cracks. There are also concerns over high still-water bending moments, although their impact on ship structure is unclear.
Er komen nog meer problemen naar voren die eerder niet waren voorzien en waar je ook niet onmiddellijk aan denkt. Zo schijenn dubbelwandige tankers veel gevoeliger te zijn voor microbiologische corrosie dan enkelwandige tankers. Daar denkt een eenvoudig mens natuurlijk niet direct aan als je naar zo'n monster kijkt. Maar ook dat komt nu juist na vijftien of twintig jaar tevoorschijn. Dat het bij dubbelwandige tankers belangrijker - en dus gevaarlijker - is dan bij enkelwandige, komt door de hogere temperaturen in die dubbelwandige tankers. Die corrosie moet worden voorkomen door goede coatings, maar ook die gaan niet langer dan tien tot vijftien jaar mee, dus vandaar mijn opmerking dat als het een schip van vijfentwintig jaar oud is en ze hebben het de laatste tien jaar niet meer zo nauw genomen...
Coating failures on relatively new vessels have been attributed to poor workmanship during construction. Some owners of 15- to 20-year-old doublehull tanker fleets have reported significant corrosion in double-hull spaces. Corrosion problems have led to major steel replacement in some double-hull vessels and have contributed to the scrapping of a number of double-hull vessels. Some tanker operators have detected “microbial-influenced corrosion” in the uncoated bottom plating of cargo tanks. Microbes present in the settled water and sludge in cargo tanks are believed to cause accelerated rates of corrosion. Although microbes have been present in tank sludge in the past, there is speculation that the higher temperature and other conditions found in some double-hull oil tankers foster explosive growth of the microbe population (Marine Log, 1996). This phenomenon is being studied, but its impact is not yet clear (Huang, 1996). Shipowners have made estimates of coating life. Many expect coatings to last throughout the life of the vessel; others expect coatings to last 10 to 15 years. All survey respondents emphasized the importance of surface preparation and adequate coating thickness in prolonging coating life. Coating replacement is expensive, and a replaced coating is generally less durable than the original. Some owners and operators believe that mandatory requirements for coating application are necessary to prevent owners from specifying low-quality coatings at the time of construction. The classification societies do not inspect coatings to verify application, and it is the owner’s responsibility to see that a coating is applied in accordance with the manufacturer’s recommendations.

Dat vind ik dan weer merkwaardig, dat de klasse niet op de coatings hoeft te letten. Misschien is dat ook volkomen begrijpelijk, ik weet het niet. Maar al met al lijken me de temperatuurverschillen en daarmee het uitzetten en krimpen van die monsters een probleem van mindere orde.

Hull stress door temperatuurverschillen wordt al sinds de vijftiger jaren van de vorige eeuw bestudeerd. Met de tegenwoordige hull stress monitoring systems is dat goed te meten, maar daarbij doet zich dan ook gelijk het probleem voor dat het systeem dan wel uit de voeten moet kunnen met temperatuurverschillen die zich op hetzelfde moment op hetzelfde schip kunnen voordoen. Ook daar zijn leerzame artikelen over te vinden en te downloaden. Ook die kwam ik tegen bij mijn studiën in verband met het breken en zinken van de Stellar Daisey.
Ach, het houdt een mens van de straat en uit de kroeg, zullen we maar denken. :wink:
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5819
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 07 mei 2017 10:14

ik doelde ook met name op die verschillende wandtemperaturen van grote vlakken...zoals ik al in extremen zei: eibakkende- tot voetaanvriezend- temperaturen in enkele uren tijd voor het buitenste 'huis', maar dat geldt niet voor het binnenste 'huis' vanwege het niet met-de-elementen-in contact-komen, en m.n. op die hele grote tankers..
Tussen die 'parallelle' vlakken op dergelijke groottes moeten toch gigantische verschillen ontstaan, en dus eveneens gigantische stress.
Ik kan me het verhaal van de Gastor (Nedlloyd) herinneren, waarbij de binnentanks niet alleen van zeer speciaal materiaal waren, maar ook nog eens geribbeld ivm de temperatuurverschillen (!).Een foto daarvan stond eens op de cover van een Nedlloyd Parade...
Toen ik op school zat, was een schip van 150m lengte al aardig groot, hoewel tankers daar al iets boven kwamen, maar op mijn zeevaartscholen over tankers eigenlijk niet veel geleerd; destijds liep het gerucht al dat zvs Vlissingen (zat vlgs datzelfde verhaal geld van de Shell in) op tankers was "gespecialiseerd"... Het gerucht ging dat als je hard "Shell" riep in Vlissingen, 75% van alle voordeuren opengingen... :-D

En ja, Harry: iets dergelijks heb ik ook eens gezien...
een zwaar voorover-getrimde (in mijn ogen) flinke tanker, en ik zag eveneens de gekromde lijn. De 2e strm, met wie ik dat fenomeen aanschouwde, zag dat niet, maar mij viel het enorm op. De volgende dag lag het geheel weer 'normaal', en dieper ingezonken, dus overduidelijk "in ballast"
Wat daarvoor de reden was, weet ik niet, maar ik herinner me wel dat de schroef niet geheel uit het water was.
Maar nu heb ik het over schepen die al bijna voor de 3e keer gereincarneerd zijn... :roll:
...Kaapstad....komt ineens opborrelen....maar 'no guarantee'...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH » 07 mei 2017 10:50

K.Brouwer, bedankt voor de tip, ga hier zeker achteraan.

GRT
Thomas

schokker
Berichten: 238
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door schokker » 07 mei 2017 23:37

Voor alle nieuwbouw is, ik meen sinds 2010, tankcoating verplicht en een klasse item. Er is tegenwoordig een klasse certificaat met alle tanken erop vermeld en de staat van de coating.

Groeten

Henk

Plaats reactie