Effe Apeldoorn bellen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Ja dat dacht ik ook, Robert, maar vlgs mij is er geen enkele tros met zoveel rek...
Ik denk daarom dat dit tensionwinches zijn, en die ene lijn die breekt (aan bb-zij), zal wel nét niet lang genoeg geweest zijn...
Maar trossen die hier tegen kunnen, bestaan volgens mij niet..een andere verklaring dan die tensionwinches zou ik niet weten...
Ik heb ook eens een geval als dat gezien, met kleinere schepen welliswaar, maar dat schip (+ 2 die daar weer voor in een rij lagen !) lag voor de kant met polyproptrossen én cobra's (staaldraad in/met touw geslagen).
Op een zondagochtend lagen we met de Alert (ik dacht Hamburg) op de kop van een kade, en langs de lange kant lagen 2 ghv en 1 khv schepen, en een ghv Deen/Zweed/Noor (Scandinavie iig) wilde daarrachter plaatsnemen aan een vrije ligplaats. Ik slenterde net even over die rustige kade en keek naar 'het gebeuren'...
Ze kwam aansluiten met een motor die achteruit niet startte; een hoop gesis, maar geen "gehobbeldebommel" en geen schroefwater als gevolg, en knalde zo op dat achterste schip in de rij. Het was echt nét wat je wel eens op tv ziet hoe vrachtwagons worden gerangeerd: de een stoot de ander door naar een volgend plekje...
De cobra's werden geluidloos uitelkaar getrokken op de splits rond de (wal-)bolder of braken met een korte 'tsják', de polyprops stonden te trillen en rekten met knallen op de (boord-)bolders (later bleek dat sommige zelf door die wrijving deels smolten) en braken met een harde knal en sloegen als zwepen terug.
Een indrukwekkende gebeurtenis als je er bij staat, geloof me. Alleen het laatste schip in de rij, een flinke coaster, kwam (zichtbaar op 1e oog) met weinig schade vrij: een kleine deuk in de achterverschansing, en verbogen railing op een dek hoger...
De schepen weer vastkrijgen, was een heel probleem: zoveel trossen heb je nou ook weer niet aan boord. de coaster had aardig snel z'n motor aan de praat en lag al snel weer voor de kant, 2 andere lieten zich afdrijven en gingen ten anker. De ene havensleepboot die die Deen/Zweed/Noor even tegen de kant zou helpen had het er maar druk mee: zwarte wolken uitbrakend was ze bezig...
De kade liep inmiddels aardig vol, dus ik ging maar weer naar boord. Met pikheet lag het hele zwikkie weer keurig in gelid langs de kade. Alleen een stuk-of-wat Polizei-Streiffenwagens verraadden nog enige anomaliteit
Ik denk daarom dat dit tensionwinches zijn, en die ene lijn die breekt (aan bb-zij), zal wel nét niet lang genoeg geweest zijn...
Maar trossen die hier tegen kunnen, bestaan volgens mij niet..een andere verklaring dan die tensionwinches zou ik niet weten...
Ik heb ook eens een geval als dat gezien, met kleinere schepen welliswaar, maar dat schip (+ 2 die daar weer voor in een rij lagen !) lag voor de kant met polyproptrossen én cobra's (staaldraad in/met touw geslagen).
Op een zondagochtend lagen we met de Alert (ik dacht Hamburg) op de kop van een kade, en langs de lange kant lagen 2 ghv en 1 khv schepen, en een ghv Deen/Zweed/Noor (Scandinavie iig) wilde daarrachter plaatsnemen aan een vrije ligplaats. Ik slenterde net even over die rustige kade en keek naar 'het gebeuren'...
Ze kwam aansluiten met een motor die achteruit niet startte; een hoop gesis, maar geen "gehobbeldebommel" en geen schroefwater als gevolg, en knalde zo op dat achterste schip in de rij. Het was echt nét wat je wel eens op tv ziet hoe vrachtwagons worden gerangeerd: de een stoot de ander door naar een volgend plekje...
De cobra's werden geluidloos uitelkaar getrokken op de splits rond de (wal-)bolder of braken met een korte 'tsják', de polyprops stonden te trillen en rekten met knallen op de (boord-)bolders (later bleek dat sommige zelf door die wrijving deels smolten) en braken met een harde knal en sloegen als zwepen terug.
Een indrukwekkende gebeurtenis als je er bij staat, geloof me. Alleen het laatste schip in de rij, een flinke coaster, kwam (zichtbaar op 1e oog) met weinig schade vrij: een kleine deuk in de achterverschansing, en verbogen railing op een dek hoger...
De schepen weer vastkrijgen, was een heel probleem: zoveel trossen heb je nou ook weer niet aan boord. de coaster had aardig snel z'n motor aan de praat en lag al snel weer voor de kant, 2 andere lieten zich afdrijven en gingen ten anker. De ene havensleepboot die die Deen/Zweed/Noor even tegen de kant zou helpen had het er maar druk mee: zwarte wolken uitbrakend was ze bezig...
De kade liep inmiddels aardig vol, dus ik ging maar weer naar boord. Met pikheet lag het hele zwikkie weer keurig in gelid langs de kade. Alleen een stuk-of-wat Polizei-Streiffenwagens verraadden nog enige anomaliteit
Oost, west...ook best
Re: Effe Apeldoorn bellen
"China Steel Indentator" zou een betere naam zijn
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Effe Apeldoorn bellen
Name: DRAYTON GRANGE Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 6592
Country of build: GBR Builder: Workman Clark Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-12
12 TYRONE
wrecked 1nm S Taiaroa Head 27.9.13 [UK-New Zealand, general]
Re: Effe Apeldoorn bellen
SS OHIOAN 1914 - Grounded 08-10-1936 near Seal Rock - Golden Gate - San Francisco
Owner: American - Hawaiian Steamship Company.
Builder: Maryland Steel Company Sparrows (Bethlehem Sparrows Point Shipyard)
Yard number: 133
Launched: 18-04-1914
Number: 212314
Type: cargo ship
Tonnage: 6,649 GRT 9,920 LT DWT
Length: 407 ft 7 in (124.23 m) 428 ft 8 in (130.66 m) (overall)
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine, 1 × screw propeller
Speed: 12 knots (22 km/h)
Capacity: Cargo: 438,154 cubic feet (12,407.1 m3)
Crew: 18 officers, 40 crewmen
>>> HIER
Lijkt mij eerder een walvis.
Owner: American - Hawaiian Steamship Company.
Builder: Maryland Steel Company Sparrows (Bethlehem Sparrows Point Shipyard)
Yard number: 133
Launched: 18-04-1914
Number: 212314
Type: cargo ship
Tonnage: 6,649 GRT 9,920 LT DWT
Length: 407 ft 7 in (124.23 m) 428 ft 8 in (130.66 m) (overall)
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine, 1 × screw propeller
Speed: 12 knots (22 km/h)
Capacity: Cargo: 438,154 cubic feet (12,407.1 m3)
Crew: 18 officers, 40 crewmen
>>> HIER
Lijkt mij eerder een walvis.
Grtn @Allen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Positie hebben we al, doe ik er nog een paar plaatjes bij. 2000. Met de bus door Haight-Ashbury, lopend door het Golden Gate park naar de kust, via een hobbelig kustpad langs o.m. de seal rocks en Point Lobos naar de brug. Dwarsaf.
René
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Effe Apeldoorn bellen
Het lijn- en wippertoestel dat gebruikt werd om de bemanning van de Ohioan van boord te piekelen.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Effe Apeldoorn bellen
Volgens mij was hij nog niet helemaal opgegeven,en was het zwarte koor nog
steeds beneden bezig Ik dacht nog een rookpluimpje uit de schoorsteen te zien komen
steeds beneden bezig Ik dacht nog een rookpluimpje uit de schoorsteen te zien komen
Re: Effe Apeldoorn bellen
Aan de naam te oordelen is ze geen Italiaan, want daar is het gebruikelijk dat de ouwe en z'n mannen al in de boten zitten, en van daaruit- of nog liever vanaf de wal- hun commando's overschreeuwen naar dat zwarte koor en de passagiers, en erg boos worden als aan boord niemand reageert...
En uiteraard de roerganger de schuld geven, want die heeft niet op tijd gereageerd op de nadrukkelijke commando's van de ouwe...
En idd: er staat een klein pluimpje op de schoorsteen.... ze lijkt me geen kolenboot meer, dus het vuurtje is uit als je het kraantje dichtdoet...
Dus als de mk aan het volstromen is, ontwijkt de lucht óók door de schoorsteen, en wordt er op natuurlijke wijze voor de laatste keer roet geblazen...
Op filmbeelden van getorpedeerde schepen in ww1 of ww2 zie je dat fenomeen ook wanneer ze de kelder induikt...
Bij het wippertoestel heerst rust. Dus ik neem aan dat die lucht met dat roet uit een inmiddels verlaten laboratorium komt...
Daarentegen: als het nog wél een kolenboot is, én de mk is nog droog, dan ettert zo'n vuurtje nog wel effe door...
Maar zolang er leven is in de mk, verlaat je zo'n boot toch niet in "de broek" ?
En uiteraard de roerganger de schuld geven, want die heeft niet op tijd gereageerd op de nadrukkelijke commando's van de ouwe...
En idd: er staat een klein pluimpje op de schoorsteen.... ze lijkt me geen kolenboot meer, dus het vuurtje is uit als je het kraantje dichtdoet...
Dus als de mk aan het volstromen is, ontwijkt de lucht óók door de schoorsteen, en wordt er op natuurlijke wijze voor de laatste keer roet geblazen...
Op filmbeelden van getorpedeerde schepen in ww1 of ww2 zie je dat fenomeen ook wanneer ze de kelder induikt...
Bij het wippertoestel heerst rust. Dus ik neem aan dat die lucht met dat roet uit een inmiddels verlaten laboratorium komt...
Daarentegen: als het nog wél een kolenboot is, én de mk is nog droog, dan ettert zo'n vuurtje nog wel effe door...
Maar zolang er leven is in de mk, verlaat je zo'n boot toch niet in "de broek" ?
Oost, west...ook best
Re: Effe Apeldoorn bellen
Propulsion: oil-fired boilers, 1 × quadruple-expansion steam engine
Re: Effe Apeldoorn bellen
Yep, dank je Jos. Eerst beter lezen, nietwaar ?
M'n vrouw vraagt net "dat heet toch machinekamer, en niet laboratorium ? " Dus ik raadde haar aan eens te zoeken naar de vertaling van het Latijnse woord 'labora'...
M'n vrouw vraagt net "dat heet toch machinekamer, en niet laboratorium ? " Dus ik raadde haar aan eens te zoeken naar de vertaling van het Latijnse woord 'labora'...
Oost, west...ook best