Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 1660
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Patru » 08 okt 2017 22:06

Union Moon. Een beschadigd neusje...
De neus van het cruiseschip "Norwegian Dream" lag op 24 augustus 1999 ook aardig in de prak. :(
Na een aanvaring met de Panamese doosjesboot "Ever Decent" had de Noor weliswaar 5 containers overgenomen, maar het schip kon toch op eigen kracht Dover bereiken. :)


Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg
Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg (425.58 KiB) 1766 keer bekeken
Gelukkig hield niemand ernstig letsel over aan de aanvaring.
Een krantenknipsel hierover zag ik vorige maand hangen in het Juttersmuseum op Texel.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 12 okt 2017 12:59

De sleepboot Humber was hier ook bij betrokken.

Maria Althoff.jpg
Maria Althoff.jpg (199.41 KiB) 1543 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5742
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 12 okt 2017 13:27

...die Maria Althoff...
Wedden dat "de tijd" haar inmiddels tóçh heeft omgedoopt in Maria Friedhof ??
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 971
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander » 12 okt 2017 19:31

Is dat de Bruinvisch langszij de Maria Althof?
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG (140.11 KiB) 1448 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gert Schouwstra
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 12 okt 2017 19:47

Jazeker Jan, dat is de BRUINVISCH, 7 oktober 1964.
Op watererfgoed.nl stond in de nieuwsbrief van de BRUINVISCH het volgende verhaal:
Op 7 oktober 1964 in de middag kwam het 999 ton metende Duitse vrachtschip MARIA ALTHOFF, onderweg van Polen naar Frankrijk met een lading graan in moeilijkheden op 40 mijl west-noord-west van Hoek van Holland. Ten gevolge van de zware najaarsstormen ging de lading schuiven en kreeg het schip slagzij. De sleepboot HUMBER van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst was op dat moment slechts 12 mijl van het in nood verkerende schip verwijderd en zette onmiddellijk koers naar de vrachtvaarder, waarvan de bemanning, behalve de kapitein in de sloepen was gegaan. De kapitein verliet later ook het schip vanwege de verslechterende omstandigheden. Gelukkig werden de schipbreukelingen gered door de PRINSES BEATRIX van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die onderweg was naar Hoek van Holland. Bij de MARIA ALTHOFF aangekomen werd ,ondanks het zeer slechte weer, de sloep van de HUMBER gestreken en enkele bemanningsleden van de sleepboot wisten aan boord van het in nood verkerende schip te komen. Om kwart over zes 's avonds kon kapitein Groen aan het hoofdkantoor melden, dat de MARIA ALTHOFF was vastgemaakt. De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen. De Europoort sleepboot STEENBANK maakte achter op het schip vast en de BRUINVISCH, die ook ter assistentie was uitgevaren, meerde langszij af. Ter hoogte van Rood 3 werd de HUMBER afgelost door de havensleepboten KIJKDUIN en KAPELLE. Bij Schiedam namen de
havensleepboten PHOENIX en POSEIDON de taak van de STEENBANK over. De BRUINVISCH bleef langszij totdat het schip veilig was afgemeerd in de Maashaven Rotterdam.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 12 okt 2017 21:01

Bedankt voor de aanvullingen, Jan en Gert! :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1517
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Drentenier » 12 okt 2017 21:45

De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen.
En hier dan nog een tweede foto waarbij het schip toch echt naar bakboord helt :shock:
Tja...
Maria Althoff.PNG
Maria Althoff.PNG (876.02 KiB) 1372 keer bekeken
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 12 okt 2017 23:20

Scherp gezien, Hans. :-D
Daar heb ik helemaal overheen gelezen. :|
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 13 okt 2017 20:50

Zelandia bouwjaar 1883.


Zelandia.jpg
Zelandia.jpg (196.3 KiB) 1160 keer bekeken
IDNo: 1089637 Year: 1883
Name: PARADOX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 594
Country of build: GBR Builder: Millwall GD Location of yard: Blackwall
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1C-
[engine from LADY ANN of 1878, fitted 1.85] - [LD as SWILLINGTON by Wm Gilbert & Co, #2 & completed by the executors of Wm France at Millwall] - 04 ZELANDIA
wrecked Warkworth 31.10.05 [Ghent-Warkworth, ballast]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 16 okt 2017 14:28

De C.A.Bancks 1913


C.A.Banck.jpg
C.A.Banck.jpg (252.34 KiB) 957 keer bekeken
C.A. Banck-1.jpg
C.A. Banck-1.jpg (151.04 KiB) 957 keer bekeken
IDNo: 3007459 Year: 1913
Name: LIBRA Type: Cargo ship Flag: NOR Tons: 1838
Country of build: NOR Builder: Sorlandets Location of yard: Fevig
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
[cpl by Fredriksstad MV, Fredrikstad] - 15 GOGSJO - 19 KAPOLNA - 28 C.A.BANCK
wrecked 4nm S Ijmuiden 1.3.49 & BU Hendrik-Ido-Ambacht 8.49
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2882
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door rspeur » 16 okt 2017 16:13

Dit heeft Beeld en geluid van die stranding in 1949. Overigens is dat nogal een leeftijd. 1913 - 1949!
René
https://www.beeldengeluid.nl/en/media/9 ... -weer-vlot
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny » 16 okt 2017 16:44

Misschien dat ie daarom direct afgevoerd is?
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 16 okt 2017 17:05

Mooi René, bedankt! :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 27 okt 2017 22:32

De Feltore (1917-1930).

Feltore-1.jpg
Feltore-1.jpg (170.13 KiB) 559 keer bekeken
Feltore-2.jpg
Feltore-2.jpg (132.29 KiB) 559 keer bekeken
IDNo: 2215733 Year: 1917
Name: FELTORE Type: Ore carrier Flag: USA Tons: 7117
Country of build: USA Builder: Bethlehem SB Corp Location of yard: Sparrows Point
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-10
wrecked Cruz Grande 1.8.30 [Sparrows Point-Cruz Grande, ballast]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5742
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 28 okt 2017 09:47

Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
En waarom staan ze op ruim 1 na allemaal open ? Ze voer in ballast, dus 'ruimen ff geruimd door de locals' gaat hier niet op...en varen met open luiken was ook niet bepaald 'as usual'...
Aan het water te zien, lekt ze behoorlijk olie....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 971
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander » 28 okt 2017 11:35

Laat ik nou gedacht hebben, dat die luiken de voorlopers waren van het huidige laadsysteem van doosjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: .
groeten
Jan van der Pluijm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jeroen en 26 gasten