Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door HENK HERMANNS » 22 nov 2017 20:32

Hoi Bob. ALS de eerste foto goed is dan is de tweede foto spiegelverkeerd afgedrukt en geplaatst.

Groetjes, Pedro.
SPIEGELVERKEERD GEPLAATST.jpg
SPIEGELVERKEERD GEPLAATST.jpg (289.39 KiB) 921 keer bekeken

Lemans
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Lemans » 22 nov 2017 22:06

maar waar is dan de sloep gebleven?.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 22 nov 2017 23:05

Bob en Pedro, goed dat jullie zo opmerkzaam zijn, ik heb daar niet bij stilgestaan, ging er vanuit dat het schip gezwaaid zou zijn. :wink:
Maar ergens blijf ik toch mijn bedenkingen houden...

Lemans, die sloepen zijn zo te zien gewoon thuis gehieuwd

Coolebar-1.jpg
Coolebar-1.jpg (181.38 KiB) 836 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door HENK HERMANNS » 22 nov 2017 23:53

Voor de bedenkingen van Jos.

Maar ergens blijf ik toch mijn bedenkingen houden..

Als er 'n leesbare naam op 't schip had gestaan was 't meteen opgevallen.

Groetjes, Pedro.
SB BB SPIEGELVERKEERD.jpg
SB BB SPIEGELVERKEERD.jpg (290.67 KiB) 810 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 23 nov 2017 00:35

Ik weet het niet, Pedro, maar misschien heeft een sleepboot het schip slaags getrokken, gezwaaid en zo te zien vaart ze daar rustig onder stoom weer verder.
Maar dat klopt dan weer niet met de stand van de voorste laadbomen... :wink:
Bomen toppen heeft niet echt prioriteit als je bijna op de rotsen zit.
Wie het weet mag het zeggen. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1065
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Henk van der Moolen » 23 nov 2017 13:26

En ze hebben de huid ook even van grijs naar zwart geschilderd.

vr gr Henk

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5735
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 23 nov 2017 13:38

Ja.... ik ben er ook niet helemaal zeker van....
Ik heb dat stukkie waar 'iets staat' dan maar ff uitgesneden...
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (116.41 KiB) 671 keer bekeken
In de ovaal meen ik als begin iets als COO te zien, keurig netjes links beginnend...
Dan zou de foto niet gespiegeld zijn...maar errug duidelijk is het niet....

Een indicatie dat de foto niet gespiegeld is, zie je ook nog aan het polshorloge aan de linkerhand van de man-met-het-hoedje boven de pijl.... :lol:
Goed kijken, hoor ! :lol: :lol:
Hoe dan ook: prachtige fotootjes !

...en je kijkt van die man-met-hoedje overduidelijk naar diens linkeroor....
Zoals mijn pake vroeger een vuistregel gaf voor links en rechts: "leg je handen op tafel met de nagels naar boven en kijk: dáár waar je duim aan de linkerkant zit, is je rechterhand..."
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1517
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Drentenier » 23 nov 2017 14:12

Misschien is dit de oplossing:
De Coolebar is in 1949 gestrand (de tweede foto van Jos) maar is pas in 1958 in stukkies van die plaats verwijderd. Dat staat ook in het bijschrift dat Jos plaatste: foundered at Stockton, Newcastle NSW 25.9.49 awaiting scrapping - removed 4.58.
en op de Wrecksite: Sank at her moorings in Newcastle harbour, 29 September 1949. She was raised in pieces and finally broken up in 1958
In de tussenliggende jaren kan het schip dus wel eens gedraaid zijn door een storm of bij een mislukte poging om hem los te trekken is 'ie doorgezwaaid, is de mooie zwarte verflaag grijs geworden en zijn de netjes getopte bomen ook enigszins losgeschoten (zie de eerste foto).
En wie zegt dat die twee foto's in dezelfde tijd gemaakt zijn? Daar kan dus volgens bovenstaande informatie jaren tussen zitten.
Het is maar een idee maar dat zou het raadsel wel oplossen.
Groet,
Hans

peter arendz
Berichten: 116
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peter arendz » 26 nov 2017 14:58

Drentenier schreef:
23 nov 2017 14:12
Misschien is dit de oplossing:
De Coolebar is in 1949 gestrand (de tweede foto van Jos) maar is pas in 1958 in stukkies van die plaats verwijderd. Dat staat ook in het bijschrift dat Jos plaatste: foundered at Stockton, Newcastle NSW 25.9.49 awaiting scrapping - removed 4.58.
en op de Wrecksite: Sank at her moorings in Newcastle harbour, 29 September 1949. She was raised in pieces and finally broken up in 1958
Moi Hans,
Sank at her moorings, daar lijkt me dat niet echt een plek voor.

& wat het spiegelen betreft, op de ene foto ligt een schip met de kont naar zee en op de andere een schip met de kop naar zee, onder stoom. Ik vraag me sowieso af of het wel dezelfde schepen zijn trouwens.
Dat er in mei 1917 een Coolebar aan de grond is gelopen blijkt wel uit deze kranteberichten:
The Coolebar ashore.
The North Coast Co.'s steamer Coolebar went ashore at the Bellinger River entrance on Sunday, and she is in a serious position. Her stern lies on the breakwater, whilst the bow rests on the beach. The propeller and rudder have been carried away, and the vessel is leaking. Salvage-oporations are in progress, and there are prospects of saving the boat. The Coolebar is a new steamer, built of steel, of 479 tons gross, and was built at Ardrossan in 1911

&
The North Coast Company's steamer Coolebar, which was floated off the bar at the Bellinger Friday, arrived in Sydney last night in tow of the steamer Tambar
& dan is er nog deze foto, van de Himitangi, zoals ze van 1930 tot 1938 zou hebben geheten, lijkt me een heel ander schip.
MVG,
---Peter.
Bijlagen
Himitangi_gepavoiseerd.jpg
Himitangi_gepavoiseerd.jpg (46.7 KiB) 401 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 26 nov 2017 18:47

Moi Peter,
de Himitangi is inderdaad een heel ander schip, de Coolebar heette van 1929 tot 1937 Himatangi.
Wat het kleurverschil betreft, ik denk dat het aan de lichtinval ligt, op de ene foto zijn zowel de masten als de romp grijs, op de andere is alles zwart, zelfs tegenwoordig zien we dat nog b.v. bij de Splietschepen.
Donkerbruin of geel/bruin glanzend. :wink:
Maar dat het schip onder stoom zo vlak onder de rotsen langs vaart...
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4819
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d » 26 nov 2017 19:04

Als je naar het schoorwerk (noem je dat Zo? ) van de schoorsteen kijkt, dan is het gestrande schip een ander schip dan het schip dat onder stoom langs vaart.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5735
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 26 nov 2017 19:18

Maar dat het schip onder stoom zo vlak onder de rotsen langs vaart...
Hij vaart daar (voor mij) voor 99,9% zeker niet, en ligt daar dan op z'n zachtst gezegd geboeid.
En ja ! Er wordt gestookt....dat zou in die tijd in een droogdok waarschijnlijk ook het geval zijn...
Het is een stoomschip, manne !! Kijk naar de lampjes die nog in de mast gehesen moesten worden: dat deden ze echt niet met electrische lampjes en verlengsnoertjes.
Op dit schip komt alle benodigde energie, dus óók de kok's fornuissie, uit kolen....héél misschien al olie, maar dat betwijfel ik ook.
Wellicht dat een klein generatortje voor wat verlichting binnen zorgde, omdat ik de indruk heb dat ik een marconie-antenne tussen de masten zie, maar dat zal wel het enige electrische geweest zijn op dat schip.... Misschien is die 'antenne' alleen maar een tussenstag (bras) met daaraan een signaalvlaggenlijntje, maar een Sparks zal daar wel meer over kunnen zeggen.
Een ankerspil, en wellicht een stuurmachine, zullen waarschijnlijk nog onder stoom zijn, evenals de voorwarming op een mooi triepeltje, ofzoot, en voor instandhouding van het vacuum...
En op een stoomschip moet je dan wél stoken.... :-D

En als ik nu naar dat zwarte en dat grijze schip kijk, lijkt het wel of het over 2 verschillende schepen gaat: kijk bijv eens naar de zeeglijn (vooral achter en de bak lijkt een verhoging te zijn op het grijze schip), en naar de beugels (?) van het grijze schip bij de davits...Dat zwarte schip lijkt met z'n hak op de stenen te zitten, de grijze lijkt daar nét iets voorbij te zijn....
Ook de positie van de sloepen komt niet helemaal overeen, lijkt me....
Greetz!
Jan DB Vos

peter arendz
Berichten: 116
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peter arendz » 26 nov 2017 21:15

Die grijze komt wel wat overeen met het stukje in de krant, kont op de golfbreker & kop int zand
& ook de brug lijkt me verschillend van de grijze en de zwarte
& wat die Himitangi betreft, er was ook een eerdere, dus dat zou die foto ook kunnen zijn: http://clydeships.co.uk/view.php?year_b ... =HIMITANGI

MVG,
---Peter.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1614
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door cor » 26 nov 2017 21:57

Op deze link staan meer schepen die op de Coolebar lijken maar
ook van de Coolebar
https://www.flotilla-australia.com/ncsnc.htm

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

peter arendz
Berichten: 116
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peter arendz » 26 nov 2017 22:49

cor schreef:
26 nov 2017 21:57
Op deze link staan meer schepen die op de Coolebar lijken maar
ook van de Coolebar
https://www.flotilla-australia.com/ncsnc.htm
Dat is dezelfde foto die ik hier ook al had neergezet Cor :wink:

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen » 26 nov 2017 23:01

Hij vaart daar (voor mij) voor 99,9% zeker niet, en ligt daar dan op z'n zachtst gezegd geboeid.
Nu je het zegt, Jan. :wink:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden...maar het is maar net wat je wilt zien.
Ik zag steeds een schip onder stoom, dacht zelfs schroefwater te zien en dan vaart dat schip. :wink:
Eigenlijk net zoiets als je bevooroordeeld iets leest van bepaalde mensen....

Bedankt voor de link, Cor, maar ik ben bang dat we er niet echt uit zullen komen.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten