Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparks
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door sparks » 25 jun 2017 11:21

Waarom doen ze zo geheimzinnig? Foutje software zoemt rond.

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 25 jun 2017 13:55

Zou niet geheel onmogelijk kunnen zijn.
En zeker bij een werfafbouw waar allerlei partijen hun werk aan het doen zijn met uittesten etc. gebeurt er inderdaad nog wel eens wat.
En heb je zo een miscommunicatie en kan de elektronica winkel tijdens het afstellen/inregelen ook wel eens onverwachts een verkeerde kant uitschieten.
Ergo: Niet alle elektronica is zaligmakend, maar wel productie verhogend en arbeidskosten drukkend.
Indien het de afsluiter besturing zou zijn dat is het wel zaak dat in dergelijke gevallen bij demontage pijpen nabij de zandpomp er altijd voor de zekerheid een blindflens wordt geplaatst.
Maarja veel mensen op de spot wil nogal eens miscommunicatie in de hand werken.
Was er niet bij maar gezien het filmpje er wel erg op te lijken.
De "Oranje" (nu "Phoenix") ook door eenzelfde oorzaak destijds met haar gatje op de bodem gaan zitten bij DD.
Heb daar nog een aantal foto's van.
Wel jammer van zo'n mooi en aparte bouw schip.
Koos

Breeze
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Breeze » 25 jun 2017 20:32

Bij de zelfvarende cz Oranje trok de klink een scheur in het vlak bij de tewaterlating, dus hij ging gelijk rechtdoor naar de bodem. Merwede directeur Schlömann had toen wat uit te leggen aan de doopvrouwe prinses Beatrix (feb '78).
En de cz Sliedrecht 33 had een luikje teveel open staan tijdens zijn eerste klus in Jubail ('77). Toen de cutterladder werd gevierd kwam dat luikje net onder water en vonden ze de volgende ochtend de cz op de bodem van de Golf, goed zichtbaar in het heldere water ddww.
Bij die IHC hz in aanbouw zou theoretisch er nooit een dusdanige afsluiterconfiguratie mogen bestaan, dat het buitenwater binnen kan stromen. Maar net wat Koos zegt, bij de afbouw zijn er veel partijen betrokken en werkt de elektronika wellicht nog niet helemaal feilloos.

Adri

Mathieu
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Scharnegoutum

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Mathieu » 25 jun 2017 21:24

@Adri,

De SL 33 is daarna toch van naam veranderd naar SL35? Het verhaal wat ik gehoord heb toen ik op de 35 werkte was dat men steeds problemen had met de wielen van de spudwagen. Op een gegeven moment heeft men in de generatorkamers een stuk uit de wand gebrand zodat men goed kon kijken/ werken bij die wielen. 's avonds iedereen van boord en in de haast vergeten de waterdichte deur tussen het generatorhok en de machine kamer dicht te doen. De volgende dag lag ie onder water. Ach ja, kleinigheidtjes blijf je houden zij een hwtk altijd als er wat mis ging!

Groet,

Mathieu.

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 25 jun 2017 22:00

Hoi Mathieu,
Kan ik je alles uit de 1e hand over vertellen.
Was daar destijds zeer nauw bij betrokken.
Maar daar toen menselijke fouten en dus geen software failure.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 25 jun 2017 22:35

Brieze/Adri.
Inderdaad "Oranje" gelijk al bij tewaterlating problemen.
Maar waar ik op doel is het evenement bij Dubai Drydocks.
Mbt. Sld.31 was inderdaad een mangat wat open stond en op een gegeven moment water begon te happen.
Omtrent het hoe en wat en hoe dat allemaal gekomen is, kan ik je alles over vertellen (om ook maar eens een keer "ik" te gebruiken).
En ook de functie van die mangaten.
Heb nog foto's van de zuiger in gezonken toestand en ook van het lichten.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 25 jun 2017 22:40

Mathieu,
Bemanning was gewoon aan boord.
Dag en nacht shift en gebeurde s'nachts en ook nog eens op carnavalsavond(wat een toeval).
Om exact te zijn op 10 februari 1977.
Als je hele verhaal en de juiste toedracht wilt weten geef je maar een gil.
Gr. Koos

Breeze
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Breeze » 25 jun 2017 23:12

@Mathieu, @Koos,
Bij mijn weten was het toch echt de Sl 33, die inderdaad na het zinken en lichten is hernoemd tot Sl 35. Mijn verhaal over het luikje was 2e of 3e hands, dus het mangat klinkt zeer plausibel.
Het vervolgverhaal, ook uit de 2e hand, was dat de Bolnesmotoren hergebruikt zijn door het zeewater er uit te spoelen met zoet water. Als ze overdag lekker hadden doorgespoeld keken ze de volgende ochtend hoopvol hoe het inwendige van de motor er bijlag. En vele ochtenden lang vonden ze weer zoutkristallen. Uiteindelijk is het goedgekomen, geloof ik.
Het bouwverhaal van de Sl 33 is ook apart en dit keer uit de eerste hand. De NL aannemers hadden de gewoonte om elkaar op de hoogte te houden van grote potentiële klussen, uiteraard in het pre-ACM tijdperk. Toen de grote Adriaan V. de Jubail-klus voor een giga haven plus industriegebied had gekregen, ging hij bij zijn concullega's langs voor samenwerking en lenen van baggermateriaal. Maar omdat hij had verzuimd om vooraf te overleggen, was er helemaal niemand genegen om lief te zijn voor Adriaan. Daar was dus een gigantisch probleem en het precieze verhaal ken ik niet, maar wel dat ze zelfs van GLD&D de grootste en sterkste cutterzuiger ter wereld hebben geleend, de Jim Bean. Een grote stoomturbine aandrijving, maar volgens de NL baggerschippers sloeg hij nog geen deuk in een pakje boter. Extra complicatie, het was een klus met veel keiharde caprock en de Saudi's zijn niet zo genegen om werken met springstof toe te laten, dus grote sterke cutterzuigers waren hard nodig.
Ze stonden ook voor de poort van IHC Smit met de vraag hoe snel een grote cutterzuiger kon worden geleverd. Antwoord: normale doorlooptijd 2 jaar en met veel piepen en kraken 1,5 jaar. De opdracht werd alleen verleend bij oplevering binnen 1 jaar. Verleidelijk natuurlijk om zo'n uitdaging aan te gaan, zelfs voor zo'n oerconservatieve werf als Smit. Na het jawoord was het plan van aanpak als volgt. In één gebouw werden de beste ontwerpers, tekenaars, inkopers en werkvoorbereiders van de werf bij elkaar gezet. Onder een éénhoofdige leiding werden alle afdelingen met uiteraard ook de productie, geprest om behalve de beste mensen ook alle medewerking te verlenen voor een soepel project. En ziet, binnen een jaar lag de Sliedrecht 33 geproefbaggerd en al voor de wal.
De éénhoofdige leider heet Stigter, dus het gebouw heette de Stigterstichting.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 jun 2017 01:25

Misschien zou ik dit op de bagger bladzijde moeten plaatsen, maaaar zigzaggen mag van Martje in Braziel!
sterkste cutterzuiger ter wereld hebben geleend, de Jim Bean.
Jim Bean........laaa me nou jaaa nait lachuh!!
Toen ik die Yankee zuiger daar in Jubail voor het eerst zag –en niet beter wetende- zou je bekant staande de bagger vergadering een minderwaardigheidskomplex van heppik jou daar oplopen als je naar die relatief “kleine bakkies” van Werf van Rees keek, je kon d’r bekant 2 stuks van daar bij die Bean aan dek leggen. Ik herinner me dat de Jim Bean toen ook plat lag i.v.m. een gebroken spudpaal.De caprock harde Jubail werkelijkheid veranderde dat “ niet beter weten” trouwens redelijk snel en ook nog wel behoorlijk in het voordeel van de Werf van Rees produkten. ZEKER als er in die overweging wordt meegenomen dat destijds de “ harde caprock bagger ervaring in de Lage Landen” nou niet direct “ vele duimen dik was”.( Waarbij ik vanzelf niet voorbij ga aan cutters zoals de “ Aquarius” –waar ik later veeel mee heb gewerkt offshore in de Canadese Beaufort, echter slechts diep zaaaand daar!- en haar zuster de “Libra” , om het nu maar even kort te houden.
Met de wijsheid van vooral “veel achteraf” kan ik wel stellen dat Werf van Rees- met haar ook bijzonder platte organisatie- toendertijd ook druk bezig was om zichzelf van " Standaard en Demontabele zand/cutterzuigers" bij de broekriem en de baggerlaarzen uit het zaaand omhoog te trekken en “al druk doende” onderweg was naar het bouwen van zwaardere en mono hull cutterzuigers die wel of beter geschikt waren voor dit hardere werk.Ik zeg ook geen woord teveel dat ik daar persoonlijk en ook zeer nauw bij bouw-inbedrijfstellen en garantiezaken betrokken was en tevens de enige produktie medewerker in de toendertijd Werf van Rees produktie organisatie was zich in’t verre buut’nlaand verstaanbaar kon maaak’n en zogezeid " om de klipklap" daar ergens in die zandbak in Verweggistan en omstreken naar een Werf van Rees zuiger toeging en terug naar Sliedrecht kwam met “ bevindingen from THE field”
Zo schreef ik d.d. Augustus 1976 een bezoek-rapport van een zgn. dienstreissie naar Jubail en Abu Dhabi en omstreken, een zanderige regio die me vanuit mijn voorgaande PG tanker-dagen vertrouwd was ( rapport is trouwens mede onder-tekend door mijn Adriaan Volker TD reisgenoot/bouw-kollega!) met de volgende produktie cijfers aan de Werf van Rees direktie ( R.I.P.). ( mijn eigen kopietje...wie schrijft die blijft!...ligt hier NU naast me) ik kopieer er uit:

3 Koreanen liggen vrijwel continue stil.

Beverwijk 31
Adamas Lage produktie, veel schade, Adamas wacht op nieuwe ladder.

Jim Bean 350 tot 400m3/hr. grondsoort idem als Sl. 31 of misschien ietsie harder.

Sliedrecht 11 250 tot 400m3/hr. zachtere grondsoorten.

Sliedrecht 31 750 tot 800m3/hr. harde caprock en lime stone.

Sliedrecht 30 350 tot 500m3/hr. vrij harde caprock.

Sliedrecht 28 1400 m3/hr. gepakt zand ( lag vlak bij de 209)

H.A.M. 209 700 m3/hr. vast gepakt zand.

Einde Kopie.
Notitie: Van de genoemde cutterzuigers op dit lijssie lagen de eerste zuigers t/m Sl.31 in Jubail en de Sl. 30 & 28 en ook de HAM 209 in Abu Dhabi.
De Sliedrecht 31-mono-hull was toendertijd net opgeleverd en de Sliedrecht 28 was een van Rees Standaard en de-montabele zuiger met stappalen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 26 jun 2017 07:54

Att.Breeze/Adrie.
Met.tot het nummertje was het natuurlijk de Sld.33 (en na oplappen genaamd Sld.35).
Onbewust even een verkeerd cijfertje ingedrukt op het toetsenbord.
Sld.33/35 en Sld.31 lijken total niet op elkaar en zouden zelfs nu nog, indien nog "in leven" nog goeiedag tegen me zeggen om het maar evens heel popular te verwoorden.
Gr.Koos

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 26 jun 2017 08:13

Jim Bean heeft bij mijn weten in de Jubail periode nimmer een gebroken spudpaal gehad.
Wel een hele boel andere problemen.
Koos

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1308
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door john.marlit » 26 jun 2017 12:39

Ik heb nog een tijdje op de Sld 35 gewerkt als 2e machinist ,en dat was in 1998 in Dar es Salaam Tanzania . het schip was toen al verbreed omdat de eerdere stabiliteit nogal te wensen overliet ,zo men mij vertelde . de hoofdmotoren waren Bolnessen van het laatste uur terwijl, zo mijn toenmalige 1e machinist Cor van Wijngaarden mij verteld heeft ,stonden in de Sld 31 alleen Caterpillar motoren (tandemsets van het type D 399 ) . Of dat juist weten
andere mensen beter dan ik ,maar zover mijn informatie over het verschil tussen beide cutterzuigers.O ja en de 35 had ook een zgn cuttermanipulator die de 31 schijnbaar niet had .
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 jun 2017 13:52

stonden in de Sld 31 alleen Caterpillar motoren (tandemsets van het type D 399 )
Dat klopt ook als de befaamde zwerende vinger John, ik wazzuh d'r bie toen we ze d'r in plaatsten.
Bij die Cat Tandem sets- zowel bij de D398 als ook de D399- komt het er " precies" op aan om beide motoren " in de juiste verbrandings volgorde" aan elkaar te koppelen, want de achterste kar levert het vermogen via de krukas van de voorste kar.Doe je dat niet goed DAN gaat er "iets" helemaal fout en moet je al snel " Apeldoorn bellen".Het staat me bij dat dit op de Sliedrecht 31ooit is gebeurd.
Jim Bean heeft bij mijn weten in de Jubail periode nimmer een gebroken spudpaal gehad.
Ik heb er naast gestaan Koos toen "ze" de paal/delen aan de wal hadden gesleurd.

Hieronder een plaatje van de Sliedrecht 31 in haar jonge jaren.
Bouwnummer 738.Aldus mijn archief notities: Na 1991 was H.A.M. eigenaar. In 1996 verkocht naar Maleisie en doorverkocht naar Shanghai Waterway Bureau China als Hang Jao 1008.Daarna??
Bijlagen
Sliedrecht-31-Bouwnummer-738-vanRees-1976.jpg
Sliedrecht-31-Bouwnummer-738-vanRees-1976.jpg (79.43 KiB) 803 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 26 jun 2017 17:07

Sld.31 caterpillar tandem koppeling.
Kan een ieder verzekeren dat er althans in de 1e Jubail periode er pertinent nooit een Cat.als beweerdelijk gevolg van onjuiste koppeling in elkaar zou zijn gelopen.
Om maar een zinsnede te pasten "Was er met dat soort wzh. altijd zelf bij" En stond er zelf bovenop.
Het ooit in elkaar draaien van een 399 had een heel andere oorzaak.
Koos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 27 jun 2017 14:17

Jim Bean heeft bij mijn weten in de Jubail periode nimmer een gebroken spudpaal gehad.
Uit de ouwe schoenendoos,Jim Bean in Jubail 1976.
Bijlagen
JimBean-Jubail-1976-SpudpaalReparatie.jpg
JimBean-Jubail-1976-SpudpaalReparatie.jpg (76.3 KiB) 547 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Koos
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Koos » 27 jun 2017 16:53

Tja, kan er gezien de foto's dit keer niet omheen.
Was ik zeker toen zandrozen aan het zoeken in de woestijn of iets dergelijks
En dat terwijl ik daar toen in het zand heb gespeeld vanaf okt. 1975 (dus al voor opstarten project en aanvoer/opvangen materieel) t/m eind dec.1978 en mij daar toen weinig is ontgaan als ik dat mag noemen.
Lange tijd de enigste TD-er op site vanaf de begin periode en daarna uitgebreid met meer TD collega's en tussenkader vanwege het steeds intensievere karakter en aanvoer additioneel aantal schepen en verder materieel en mede agv. variaties in caprock movements.
Ben ook wel eens af en toe met verlof geweest en moet het dan denkelijk hebben plaats gevonden.
Aldus.
Koos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doppie, timtim, v+d, Yahoo [Bot] en 15 gasten