Pagina 64 van 67

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 08 okt 2017 22:06
door Patru
Union Moon. Een beschadigd neusje...
De neus van het cruiseschip "Norwegian Dream" lag op 24 augustus 1999 ook aardig in de prak. :(
Na een aanvaring met de Panamese doosjesboot "Ever Decent" had de Noor weliswaar 5 containers overgenomen, maar het schip kon toch op eigen kracht Dover bereiken. :)


Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg
Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg (425.58 KiB) 1790 keer bekeken
Gelukkig hield niemand ernstig letsel over aan de aanvaring.
Een krantenknipsel hierover zag ik vorige maand hangen in het Juttersmuseum op Texel.
Groet, Paul G.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 12:59
door Jos Komen
De sleepboot Humber was hier ook bij betrokken.

Maria Althoff.jpg
Maria Althoff.jpg (199.41 KiB) 1567 keer bekeken

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 13:27
door jdbvos
...die Maria Althoff...
Wedden dat "de tijd" haar inmiddels tóçh heeft omgedoopt in Maria Friedhof ??

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 19:31
door peelander
Is dat de Bruinvisch langszij de Maria Althof?
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG (140.11 KiB) 1472 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 19:47
door Gert Schouwstra
Jazeker Jan, dat is de BRUINVISCH, 7 oktober 1964.
Op watererfgoed.nl stond in de nieuwsbrief van de BRUINVISCH het volgende verhaal:
Op 7 oktober 1964 in de middag kwam het 999 ton metende Duitse vrachtschip MARIA ALTHOFF, onderweg van Polen naar Frankrijk met een lading graan in moeilijkheden op 40 mijl west-noord-west van Hoek van Holland. Ten gevolge van de zware najaarsstormen ging de lading schuiven en kreeg het schip slagzij. De sleepboot HUMBER van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst was op dat moment slechts 12 mijl van het in nood verkerende schip verwijderd en zette onmiddellijk koers naar de vrachtvaarder, waarvan de bemanning, behalve de kapitein in de sloepen was gegaan. De kapitein verliet later ook het schip vanwege de verslechterende omstandigheden. Gelukkig werden de schipbreukelingen gered door de PRINSES BEATRIX van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die onderweg was naar Hoek van Holland. Bij de MARIA ALTHOFF aangekomen werd ,ondanks het zeer slechte weer, de sloep van de HUMBER gestreken en enkele bemanningsleden van de sleepboot wisten aan boord van het in nood verkerende schip te komen. Om kwart over zes 's avonds kon kapitein Groen aan het hoofdkantoor melden, dat de MARIA ALTHOFF was vastgemaakt. De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen. De Europoort sleepboot STEENBANK maakte achter op het schip vast en de BRUINVISCH, die ook ter assistentie was uitgevaren, meerde langszij af. Ter hoogte van Rood 3 werd de HUMBER afgelost door de havensleepboten KIJKDUIN en KAPELLE. Bij Schiedam namen de
havensleepboten PHOENIX en POSEIDON de taak van de STEENBANK over. De BRUINVISCH bleef langszij totdat het schip veilig was afgemeerd in de Maashaven Rotterdam.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 21:01
door Jos Komen
Bedankt voor de aanvullingen, Jan en Gert! :-D

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 21:45
door Drentenier
De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen.
En hier dan nog een tweede foto waarbij het schip toch echt naar bakboord helt :shock:
Tja...
Maria Althoff.PNG
Maria Althoff.PNG (876.02 KiB) 1396 keer bekeken

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 12 okt 2017 23:20
door Jos Komen
Scherp gezien, Hans. :-D
Daar heb ik helemaal overheen gelezen. :|

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 13 okt 2017 20:50
door Jos Komen
Zelandia bouwjaar 1883.


Zelandia.jpg
Zelandia.jpg (196.3 KiB) 1184 keer bekeken
IDNo: 1089637 Year: 1883
Name: PARADOX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 594
Country of build: GBR Builder: Millwall GD Location of yard: Blackwall
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1C-
[engine from LADY ANN of 1878, fitted 1.85] - [LD as SWILLINGTON by Wm Gilbert & Co, #2 & completed by the executors of Wm France at Millwall] - 04 ZELANDIA
wrecked Warkworth 31.10.05 [Ghent-Warkworth, ballast]

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 16 okt 2017 14:28
door Jos Komen
De C.A.Bancks 1913


C.A.Banck.jpg
C.A.Banck.jpg (252.34 KiB) 981 keer bekeken
C.A. Banck-1.jpg
C.A. Banck-1.jpg (151.04 KiB) 981 keer bekeken
IDNo: 3007459 Year: 1913
Name: LIBRA Type: Cargo ship Flag: NOR Tons: 1838
Country of build: NOR Builder: Sorlandets Location of yard: Fevig
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9.5
[cpl by Fredriksstad MV, Fredrikstad] - 15 GOGSJO - 19 KAPOLNA - 28 C.A.BANCK
wrecked 4nm S Ijmuiden 1.3.49 & BU Hendrik-Ido-Ambacht 8.49

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 16 okt 2017 16:13
door rspeur
Dit heeft Beeld en geluid van die stranding in 1949. Overigens is dat nogal een leeftijd. 1913 - 1949!
René
https://www.beeldengeluid.nl/en/media/9 ... -weer-vlot

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 16 okt 2017 16:44
door Jinny
Misschien dat ie daarom direct afgevoerd is?

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 16 okt 2017 17:05
door Jos Komen
Mooi René, bedankt! :-D

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 27 okt 2017 22:32
door Jos Komen
De Feltore (1917-1930).

Feltore-1.jpg
Feltore-1.jpg (170.13 KiB) 583 keer bekeken
Feltore-2.jpg
Feltore-2.jpg (132.29 KiB) 583 keer bekeken
IDNo: 2215733 Year: 1917
Name: FELTORE Type: Ore carrier Flag: USA Tons: 7117
Country of build: USA Builder: Bethlehem SB Corp Location of yard: Sparrows Point
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-10
wrecked Cruz Grande 1.8.30 [Sparrows Point-Cruz Grande, ballast]

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 09:47
door jdbvos
Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
En waarom staan ze op ruim 1 na allemaal open ? Ze voer in ballast, dus 'ruimen ff geruimd door de locals' gaat hier niet op...en varen met open luiken was ook niet bepaald 'as usual'...
Aan het water te zien, lekt ze behoorlijk olie....

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 11:35
door peelander
Laat ik nou gedacht hebben, dat die luiken de voorlopers waren van het huidige laadsysteem van doosjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: .
groeten
Jan van der Pluijm