Pagina 101 van 176

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 09:47
door jdbvos
Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
En waarom staan ze op ruim 1 na allemaal open ? Ze voer in ballast, dus 'ruimen ff geruimd door de locals' gaat hier niet op...en varen met open luiken was ook niet bepaald 'as usual'...
Aan het water te zien, lekt ze behoorlijk olie....

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 11:35
door peelander
Laat ik nou gedacht hebben, dat die luiken de voorlopers waren van het huidige laadsysteem van doosjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: .
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 21:15
door Gert Schouwstra
Een bijzonder bootje die Feltore. Ik lees dat ze drie ruimen had en vijf luikhoofden. In de oorlog gebouwd als erts-carrier, maar toen ze in 1917 van de Bethlehem-werf kwam werd ze ontdekt voor het transport van oorlogsmaterieel. Europa was in oorlog en er moesten o.a. locomotieven geleverd worden. Die werden tot dan altijd gedemonteerd en in onderdelen geleverd en vervolgens in Europa weer in elkaar gezet. De Feltore had zulke grote luiken dat de locomotieven in 1 keer geladen konden worden. In 1918 werd een succesvolle proefreis gedaan met 33 locomotieven, die in het ruim op rails werden geladen, met bijbehorende tenders en los materieel. Daaromheen werden strobalen ter bescherming geplaatst. Ze had ook passagiersaccomodatie, dat zie je nu niet meer op een bulkfiets.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 28 okt 2017 22:44
door Jos Komen (R.I.P)
Waar heb je dat gelezen, Gert?
Ik ben wel benieuwd naar meer gegevens van dit schip, maar kon het nergens vinden.
Leeg naar zee met de ruimen open is, zoals Jan Vos al stelde, niet de gewoonte.
Maar mooi weer en voldoende vrijboord, die klapluiken dichtgooien en openen zal 100 jaar geleden niet zo makkelijk gegaan zijn. :wink:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 08:51
door Patru (R.I.P)
jdbvos schreef: 28 okt 2017 09:47 Nou hebben bulkboten wel vaker vreemde luiken, maar dit soort zie je ook niet vaak: een "kastdeurtjes-systeem"...
De tankers "Joseph Frering" (1936, Skaraas) en "Louis Lantz" (1931, Skotaas) van WmH Müller&Co hadden ook zulke klapluiken. Deze waren er denk ik op geplaatst bij de aankoop uit Noorwegen en de verbouwing bij de Howaldtswerke in 1956 t.b.v. het ertsvervoer uit Monrovia.
Alleen de Joseph Frering had rolluiken op het ruimhoofd vóór de brug. In 1962 heb ik op dit schip gevaren.
Op deze wat wazige plaat, gemaakt bij de Hoogovens, zijn de opgeklapte luiken te zien.

Joseph Frering-4.jpg
Joseph Frering-4.jpg (44.36 KiB) 6068 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 10:41
door jdbvos
Dank je Paul..
Idd een opvallend, niet veel gebruikt systeem, dus...
En dat in tijden dat de Ellebogen-McGregor nog volop in gebruik was.
Men experimenteerde blijkbaar al met systeemluiken.....zou die Feltore ook een Norsk produkt zijn ?
Ik heb er nog geen gegevens van gevonden, en zit net als Jos daar een beetje op te wachten...
Zou best wel eens willen weten hoe het systeem heet, en vooral: hoe dat uitgevoerd was; die middennaad afdichten zal niet eenvoudig zijn geweest, denk ik zo....

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 11:12
door Theo Horsten (R.I.P.)
Maar wat willen jullie dan voor bijzonderheden vinden van de FELTORE?
Gebouwd in 1917 bij de Bethlehem Fairfield Shipbuilding Corp. Ltd., Sparrows Point MD, het vroegere Maryland Steel. Het schip werd op 30 oktober 1917 opgeleverd. Het was bouwnummer 161. IMO/Off. nr. 215733
Ten tijde van de ramp op 1 augustus 1930 was het eigendom van de Ore Steamship Corp.
7117 brt
Hoofdafmetingen 136,9 x 17,4 x 10,4 m
General electric stoomturbine van 556 nhp dat is ongeveer 3300 bhp, hoewel daar allerlei verschillende berekeningen voor zijn.
Het schip werd gebouwd als ertscarrier en nergens wordt iets vermeld over een verbouwing, dus die luiken zaten er van het begin af aan op.

In 1946 bouwde diezelfde werf een nieuwe ertscarrier Feltore, nu van 24250 dwt. In 1967 omgebouwd tot containerschip en in 1971 in Kaohsiung gesloopt.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 12:20
door Bob R.I.P.
Misschien had er vismeel in de ruimen gezeten en was men nu de ruimen aan het luchten. :roll:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 20:39
door Gert Schouwstra
Jos, ik vond dat op http://www.ourstory.info/library/2-ww1/ ... idge3.html
In October, 1917, General W. W. Atterbury, Director-General of Transportation in France, cabled Mr. S. M. Felton, Director-General of Military Railways, in Washington, stating that England was shipping locomotives, already assembled, across the channel to France. However, they were being shipped across a channel only twenty-miles wide, which was an easy task compared with shipping American locomotives of standard size across the Atlantic Ocean. General Atterbury pointed out the advantages afforded by having these English engines ready to be put into service when they arrived in France, stating: "We can see no good reason why locomotives being sent us from America cannot be shipped in as complete condition as those being shipped to France from England. If this can be done, it will very materially reduce the time and labor required for getting these locomotives into service; and it is especially important that, if possible, this be arranged for, as our facilities at St. Nazaire for doing this work are extremely limited at best, and it is going to be a very difficult matter under present conditions to assemble these locomotives and get them out of the way quickly enough to avoid congestion at the port."

Felton set about this difficult task with a thorough knowledge of the requirements, and with such determination that results he accomplished constitute one of the greatest engineering and transportation achievements of the war.

The first difficulty we encountered was in finding a single-deck steamer, with large open holes and at least four hatches of sufficient size to admit locomotives thirty-five feet eight inches long and nine feet wide. We combed the tonnage market of the world for vessels of this type. It was discovered that the Bethlehem Steel Company had just completed the building of a fleet of four ships, which it intended to use in carrying cargos of iron ore from Cuba to Baltimore in order to feed the Bethlehem Steel Works. These vessels were the Feltore, Cubore, Santore and Firmore.

In the meantime, Felton had contemplated an investigation of the available derricks, and selected one which could lift one of the standard locomotives from the railroad tracks and deposit it safely in the hold of the steamer. When it is realized that those engines weighed 150,500 pounds each, it may be readily understood that the job was a difficult one. It was somewhat of an experiment; but the care with which Felton worked out the details made it a successful one from the start. The first engines arrived, on their own wheels, at the Bush Terminal in New York and on April 30, 1918, the loading of the Feltore was begun. Thirty-three locomotives, and their tenders, practically ready for steam, were placed in the hold of the vessel, between great quantities of tightly compressed bailed hay. The steamer made her voyage from New York to St. Nazaire without mishap and discharged her valuable cargo. Later an economy of space was affected so it was possible to load thirty-six locomotives, including their water tanks, in the holds of each of these four vessels. Thus the time required in getting an engine in operation after its arrival at St. Nazaire was reduced from thirty-three days to eight hours. Subsequently, Felton was able to obtain twelve other vessels capable of handling locomotives on their wheels.

When the first engine was swung over the side of the Feltore and gently came to rest on the railroad tracks at St. Nazaire, a French stevedore climbed to the top of the cab and read, in broken but eloquent English, the inscription marked thereon in chalk by an enthusiastic American workman----"Berlin Express. No stop this side of the Rhine."
In het blad "Electrical experimenter" staat een artikel over het transport op blz. 765 en 810. De tekening erbij is een artist impression en laat niet de echte Feltore zien. Van de luikhoofden is aangegeven dat de kleinste 33 x 37 voet was en de grootste 39 x 37 voet.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Geplaatst: 29 okt 2017 22:07
door Jos Komen (R.I.P)
Bedankt, Gert. :wink: