Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 13 jul 2018 23:32

17 bemanningsleden, toch wel weinig voor een stoomschip destijds.
Tremmers, stokers en weet ik veel wat er verder nodig was om het stoommachientje aan de praat te houden.
Waarschijnlijk hadden ze twee machinsten?
Een kapitein en twee stuurlui.
Chef en tweede kok.
En toch minstens 6 matrozen of lichtmatrozen en niet te vergeten: de ketelbink. :wink:

Als je nagaat dat in de jaren 50-60 ongeveer 30 koppen aan boord zaten op een motorschip van vergelijkbare grootte.
Dan ga ik toch denken dat de reden van de stranding was dat er te weinig stokers aan boord waren om voldoende stoom te produceren.

En als de hoofdmachinist dan aan dek staat om te kijken of alles wel goed gaat... :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 13 jul 2018 23:40

Broodje Aap verhaal dus.
Ben het met je eens Jos !
Er stonden destijds bij mijn weten -onder de kust komend- 2 petten op de brug, 2 uitkijken om de brugvleugels vrij te houden van al te brutale zeekippen, en een roerganger...
En minimaal 1 heeft ongetwijfeld die branding gezien. Bij mij wil het er ook niet in dat 1 pet in die situatie nét de laatste BaZ aan het verwerken was, de andere pet nét in z'n oktant een sterretje op de horizon aan het zetten was, de uitkijken simultaan nét een loszittende veter strikten, en een roerganger die nét in een zware niesbui over z'n stuurwiel hing....
Een beetje teveel afleiding op die brug om geloofwaardig te zijn
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 jul 2018 01:45

Een beetje teveel afleiding op die brug om geloofwaardig te zijn
En ZOOooooo kon het gebeuren dat ondergetekende op zijn eerste grasgroene reis op de " Forest Hill" naar Nippon de ervaring " Klaar met machines in de Straat van Malakka" mee maakte :lol: ....ooit vroegaah in de dagen dat de Kombuis nog met kolen werd gestookt hier eens vermeld.Misschien weet Ome Jossie nog wel waar ergens?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 jul 2018 10:32

waar ergens??
HIER

Straat van Malakka, een blikken windhapper en “Klaar met Machines”
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Geep
Berichten: 555
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Geep » 14 jul 2018 11:06

Nog een mooie, even buiten IJmuiden, de Boskoop; ,, We zijn op weg naar Suriname''
Vrgr. Geep

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 jul 2018 15:08

Straat van Malakka, een blikken windhapper en “Klaar met Machines”
Yup Jossie ....dat is hum.......THEM were the days! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

peter arendz
Berichten: 128
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peter arendz » 18 jul 2018 14:32

Vanochtend vroeg is de Priscilla omhoog gelopen op een van de Pentland Skerries.
Vanmiddag zullen ze proberen haar er weer af te trekken. Zal wel een klus worden, van ze klom er zo'n beetje rond hoogwater op. & het hoogwater vanmiddag zal zo'n halve meter lager zijn. Gelukkig hebben ze er mooi weer bij.
Foto genomen vanaf de reddingboot van Thurso, The Taylors.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Priscilla_3.jpg
Priscilla_3.jpg (32.48 KiB) 2274 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 21 jul 2018 12:18

...met lege containers, zo te zien !
"...managers...." putdiepe zucht....
Hij scoort iig goed op de snelheid van lossen....
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra » 21 jul 2018 13:46

Hij dacht zeker dat er bij lege containers in de haven geen stabiliteitsproblemen konden ontstaan. En ze waren dus nog niet gelockt.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

v+d
Berichten: 5441
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d » 21 jul 2018 14:07

Een foutje moet kunnen, je zal er naast liggen met je bunkerbootje.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 24 jul 2018 20:46

Ook in de binnenvaart heb je slaapkoppen...
https://drive.google.com/open?id=1HguBu ... ZZwj0OFRtg
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 26 jul 2018 14:31

Ocklinge.jpg
Ocklinge.jpg (100.31 KiB) 1614 keer bekeken
IDNo: 1162098 Year: 1923
Name: GAVY Type: Cargo ship Flag: FRA Tons: 2335
Country of build: FRA 13.1 Builder: St Nazaire (Penhoet) Location of yard: St Nazaire
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
31 OCKLINGE
wrecked Lowland Point, near Coverack 4.3.32 [Bilbao-Port Talbot, iron ore]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 26 jul 2018 14:51

Voorop probeert de stuurman de diepgang af te lezen of zoiets....

Hier zojuist binnengekomen van m'n neefie (from the tug with jaccuzi and room for a speedboat) ontvangen..
https://drive.google.com/open?id=1z4Vow ... 7Yd9jIPUjZ
Een gevalletje "a bridge too….." low !

brughoogtegegeven IN de kaart en IN talmanak (vlgs dhr Tjepkema, oud leraar van m'n vader, die dan vroeg " 't Staat in de kast, en begint met een T"), plus een peilschaal ergens aan de kant vóór de brug, en vaak een schaalverdeling vanaf brughoogte tot waterpeil geschilderd op een brugpijler tbv de brugpeiler, en nóg schuren ze de jeuk op de rug ff weg.... Een optelsommetje NAP-KP-brughoogte is toch 'een brug te ver'...
Maar ghoet, m'n vechtgenote merkte al op "...er staan borden voor wzh aan de brug of zo...misschien is die brug niet hoog genoeg geheven..."
Zeer juist door haar opgemerkt !
geef ut niet graag toe, maar ze kan gelijk hebben.... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

peter arendz
Berichten: 128
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peter arendz » 26 jul 2018 15:03

Ik ben er op de heenweg ook onderdoor gekomen, dan moet het op de terugweg ook willen :wink:
(Aduard zo te zien)
MVG, Peter.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos » 26 jul 2018 15:13

Vlgs mij ook Aduard....
Wat er in die stuurhut allemaal gezegd is, weet ik niet, maar op het bord staat duidelijk:
Bijbelsignaal
brugvrijhouden
(Althans vlgs m'n schoonmoeder bij de Paddepoelsterbrug, een jaar of wat geleden...)
Dus het was vast een "bijbels gesprekje'' , want de brug werd niet vrijgehouden... :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Jacob Bothof
Berichten: 441
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jacob Bothof » 26 jul 2018 15:51

Wat waren de laatste woorden van de skipper , mannu , bukku 8)
In de salon gingen ze rustig door met tafeldekken :lol:

Plaats reactie