Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof »

http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/1051 ... ij_zwolle/

Hier het verhaal met een filmpje
Ik begrijp al die drukte niet hoor
Dat zand moest toch in die schuit !!!!!!! :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Ach Leo, die chauffeur is niet geslaagd voor de hellingproef :wink:
Goed afgelopen deze keer!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Soms gebeuren er toch leuke dingen. Het is alweer een poosje geleden dat ik vertelde van de tanker Robert I die we in Triëst gereed moesten maken voor zijn laatste reis naar Taiwan. Met 80.000 dwt de kleinste tanker die we deden en tevens het enige motorschip. Dat was het schip dat in Skikda op het strand was gewaaid en daarna van de plaatstelijke surveyor van ABS een certificaat had gekregen om een reis te maken met gasolie van Skikda naar New York en in ballast terug naar Triëste.
    • Afbeelding
Op dat cerificaat stond: "Slight damage to rudder en propeller not hampering the normal operation of the vessel."
Toen ik in Triëste een (Nederlandse) duiker naar beneden stuurde om te kijken hoe het met de aangroei gesteld was, kwam die meteen weer boven en zei: "Er is helemaal geen roer meer!"
Onder water troffen we tot onze grote verrassing dit aan ...

--------------------------Afbeelding

Hij lag toch al bij de werf, bij Arsenale, en dus zijn we gaan dokken en hebben de zaak geschikt gemaakt voor die laatste reis. Maar dat was dus in 1985 of daaromtrent. Laat ik gisteren nou toch via Shipspotting het volgende bericht krijgen...
    • Theo,

      After one year not entering Shipspotting I read your message regarding the involuntary "beaching" of Roberta I in Skikda.

      Yes, there were no light damages. They were EXTENSIVE damages in the rudder and propeller.
      I personally was on the wheel when we sailed Skikda and I can tell you that even with hard a port the poor Roberta couldn't sail steady.
      We took some days to reach Algeciras. The rudder hard a port all the trip and she could go steady with full ahead. Nice.
      20 crew members, including me, left the vessel in Algeciras. No way crossing the Atlantic in that conditions, specially in winter time.

      I would appreciate very much if you can provide me some pictures of her.

      Thank you!

      Kind regards

      Alfredo
Kijk, dat zijn toch leuke dingen! Het internet is toch prachtig. De roerganger van de Roberta I :-D
Ik heb me altijd afgevraagd hoe die boot in godsnaam in de winter in die toestand over de Atlantic is gekomen, en wat meer is: in ballast weer terug! In de winter. Dat was toen de tweede keer dat mijn vertrouwen in surveyors van gerenommeerde classificatiebureaus ernstig werd geschokt. De eerste keer was het Lloyd's en bij de Roberta ABS. Er was een enorme schade aan de stuurboordskim doordat hij dwars op het strand was gewaaid, maar die werd gemakshalve helemaal niet genoemd. Die hebben we natuurlijk mooi laten zitten voor die laatste reis.

Ik zal Alfredo wat mooie foto's sturen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Da's zeker wat !
Tsjonge, wát een schade ! En dat mocht rustig 2 x een oceaan over van de Surveyor......
Ik vraag me nu wel af hoeveel die penis (om het netjes te zeggen) daarvoor heeft ontvangen, want zelfs z'n chauffeur, of schoonmaakster op z'n kantoor, hadden die taak van hem beter verricht....

En schitterend dat zoveel jaar na dato er nog steeds wordt gereageerd door betrokkenen !
Je hebt blijkbaar een flinke indruk gemaakt.....

Skikda......
....of all places.....putdiepe zucht....
Daar hebben 2 bekenden (ouwe scheepsgenoten) van me het leven gelaten met de Maassluis.....
RIP
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Ach met een wat zware lading en ballast ver naar achteren moet je toch nog een beetje hebben kunnen sturen. Aangekomen bij de bestemming bestel je wat sleepbootjes en niets aan de hand :lol:
Ik vind dat jullie die surveyors wel erg negatief beoordelen, het zijn maar gewoon mensen ondanks hun spierwitte ketelpakken en hun vermogen over water te lopen :wink:

Maar inderdaad geweldig dat internet, zo is het leuk!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

en hun vermogen over water te lopen
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ook dat, ja. Hij moet getrild hebben als een wilde. Wij hebben de schroef gecropt, dus alle bladen gelijk gemaakt. Daarmee liep hij economischer dan ooit. We maakten een prima reis naar Kaohsiung.

Nou zeg. Daar stond zojuist nog een reactie van H. Robbers over de schroef!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

H.Robbers heeft deze reactie zelf weer verwijderd.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat was toen de tweede keer dat mijn vertrouwen in surveyors van gerenommeerde classificatiebureaus ernstig werd geschokt. De eerste keer was het Lloyd's en bij de Roberta ABS.
Ach Theo........"ernstig geschokt" :lol: :roll: .die beste mensen wilden je waarschijnlijk gewoon " ten dienste zijn"...........en een beetje schade aan het roer en een deuk in de schroef, 'tis net wat Jan zegt, je legt die boot wat meer op z'n kont en " weg gaattie" :roll: :mrgreen: Je wordt een beetje " harsh" op je ouwe dag schipper :roll: :mrgreen: :lol:

Trouwens kimmen hebben naks met de sturcturele sterkte van de romp te maken, die mag je d'r rustig afbranden, zolang je de huidplaten ( of de dubbelers!) maar niet beschadigt!!

Anywaaaay...ik zou hier nog wel enkele zeer fraaie verhalen af kunnen steken, maaaaar vroegaah in Sallaaaand heppik geleerd " Do NOT bite the hand that feeds you" :lol: :lol: en als het aan mij ligt dan gaan "ze" nog een pikheetje door met het storten van begonia's :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

hun spierwitte ketelpakken
Ik neem aan dat je nog wel een voorraadje hebt, Harry. :lol:


Plaats reactie