Re: Effe Apeldoorn bellen
Geplaatst: 04 mei 2017 21:11
Was indertijd leerlingwtk a/b Straat Algoa
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.
Heb alvast een paar foto's handmatig gescand en geprobeerd iets te verbeteren, door de dichte mist zijn ze niet zo duidelijk.
Hieronder de enige foto die ik nog heb direct tijdens aanvaring in dichte mist.
Op 16-02-1976 's-middags onderweg van Hongkong naar Japan met bijna volle kracht zijn we in dichte mist in aanvaring gekomen
met de tanker Nanyang.
We raakten hem net voor de opbouw van het achterschip, waarbij hoogstwaarschijnlijk het machinekamerschot is geraakt waardoor de machine kamer vrij snel is ondergelopen en heeft geleid tot vergaan van het schip.
Doordat wij met onze neus in zijn hoofddek zaten, moest er behoorlijk lang hard achteruitgeslagen worden voordat we loskwamen.
Het had echter wel het voordeel dat de bemanning van de Nanyang tijd genoeg had om gebruik te maken van de reddingsloepen.
Zij konden via de gangway bij ons aan boord komen.
Als laatste werd de kapitein van de Nanyang aan boord gehaald, hij zat op een omgeslagen reddingsvlot.
Ik meen dat de Nanyang in charter voer voor een Chinees, hierdoor waren al snel een klein Chinees marine schip en -sleper aanwezig.
De bemanning is later op een van deze schepen overgestapt
De volgende dag rustig teruggevaren naar Hong Kong alwaar het in totaal 5 weken duurde voordat we weer op weg konden
(Leegladen-brandstof overpompen naar barge - dokreparatie - opnieuw laden en vertrek)
Was jarig gedurende dokperiode, nog een 'officiele' apprentice helm gehad (nog steeds in bezit) en als aandenken een stuk staal van zowel
Straat Algoa als Nanyang (aan elkaar gelast) gehad.