Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 18 aug 2007 11:32

Ik had gisteravond mijn buurman op bezoek en vertelde mij dat hij het eind van het jaar naar Korea moest,in opdracht van STRUKTON,om tunnelbakken aftelaten zinken met behulp IXSEA gyro compas en ik vroeg hem waarom dan niet met GPS.?IXSEA is veel nauwkeuriger,zelfs op de centimeter.
IXSEA is de tweede generatie GYROCOMPASSEN zonder bewegende delen waar ik nog nooit van gehoord heb en vroeg aan mij of ze die ook aan boord van de huidige schepen grbruiken,ik zei dat ik dat niet weet ,maar zal deze vraag op het forum zetten,daar zijn vast wel mensen die daar wat van af weten,van daar deze vraag.


Het systeem werkt globaal met een wikkeling van glasvezel waar aan beide kanten een lichtsignaal wordt ingestuurd,door bewegin van de spoel gaat het lichtsignaal aan de ene kant er later of eerder uit dan aan de andere kant en dat vershil wordt dan gemeten en omgezet voor navigatie.

Het systeem is al een uitvinding van ene SAGNAC in 1913 ,maar dan met spiegels.Waarom heeft men daar dan niet eerder gebruik van gemaakt?

Gr.Joop

Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 18 aug 2007 11:39

Even terug komen op de bovenste vraag .

IXSEA is het merk en het apparaat heet SEAOCTANS.

Gr Joop

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Octans

Bericht door ferryvaneeuwen » 18 aug 2007 16:09

Hallo Joop,

Het apparaat heet volgens mij Octans. Het is inderdaad een Fiber Optic Gyro (FOG) voor onderwatergebruik tot 3000 meter. Het is een zeer nauwkeurig gyrokompas met daarbij nog een uitgebreide bewegingsdetector.

http://www.oceanscan.net/db_documents/OCTANSGYRO.PDF

Ik vermoed dat het apparaat aan de tunnelbakken bevestigd wordt en mee afgezonken wordt. Zo kan onderwater heel nauwkeurig de richting en snelheid over de grond van de tunnelbak bepaald worden en dat is in stromend water natuurlijk nooit weg.

Ferry

Kapitein Rooibos
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 dec 2006 20:30
Locatie: Arnemuiden

Bericht door Kapitein Rooibos » 18 aug 2007 17:07

Het zal wel een beetje van beiden zijn.

De richting waarin je die tunnelstukken legt is natuurlijk erg belangrijk. Een GPS systeem kan alleen een richting bepalen als je ook een snelheid hebt, tenzij je van meerdere GPS ontvangers gebruik maakt en het dan uitrekent. Maar dan zit je inderdaad met een vrij grote fouten marge. Dus dan is zo'n laser apparaat natuurlijk veel beter.
Blaffende blowers bijten niet!

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Octans

Bericht door ferryvaneeuwen » 18 aug 2007 18:00

De nauwkeurigheid van het GPS-systeem is onvoldoende voor dit soort projecten, althans de nauwkeurigheid die ons gegund is door de Amerikaanse overheid. Voor boven water zullen misschien wel de zeer nauwkeurige landmeetmethoden worden toegepast.

Verdwijnen de tunnelbakken onder water dan worden ze een prooi van stroom, stromingen of wervelingen en wordt het een heel ander verhaal. Het Octans-systeem is dan een uitkomst denk ik. Door de extra ingebouwde bewegingsdetector die zaken zoals Roll, Pitch, Surge, Sway, Heave, Speeds en Accelerations vrij exact aangeeft wordt het een soort navigatiesysteem. Voor een nauwkeurige line-up van de tunnelsegmenten is de FOG natuurlijk een ideaal apparaat.

Ferry

Nog even een weetje: Het gyrokompas werd voor het eerst gepatenteerd in 1885 door de Nederlander Marinus Gerardus van den Bos!

Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 18 aug 2007 18:58

Ze gebruiken voor het boren in de diepe zeebodem ook sensoren voor de positie bepaling,zijn dat ook Octans?Het zijn wel dure dingen hiervoor,ze kosten rond de zeventigduizend euro en als men een kwijt raakt of beschadigd is het een dure grap.

Gr.Joop

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

DP

Bericht door ferryvaneeuwen » 20 aug 2007 00:30

Hallo Joop,

Ooit, begin 70-er jaren was ik betrokken bij de inbedrijfstelling van het dynamic positioning systeem van Alcatel op de DP boorschepen Pelican en Havdrill die door de werf Gusto in Schiedam gebouwd werden. Dat was weer eens iets anders dan een radiostation of radar in bedrijfstellen!

In die tijd werd de positie van dit soort DP-schepen verkregen door continue metingen van akoestische transponders die rond de wellhead in een vijfhoek (pentagoon) op de zeebodem geplaatst werden. Afwijkingen van het hart van de vijfhoek werden gecorrigeerd door de drie voorwaartse geplaatste thrusters, twee achterwaartse geplaatste thrusters alsmede ook de twee voorstuwingsschroeven te regelen. De juiste dosering van de krachten van de thrusters en schroeven om het schip op zijn plaats te houden werd door de computer berekend en door middel van de variable pitch op de juiste waarde ingesteld.

Afbeelding

Pelican 1972

Er was nog een tweede computer die continue synchroon meedraaide en de zaak zonodig naadloos kon overnemen als de hoofdcomputer zou uitvallen. Beide computers draaiden op grote batterijsystemen zodat bij spanningsuitval de zaak nog een enige tijd zou blijven functioneren. De nauwkeurigheid van de station keeping bedroeg ongeveer 6% van de waterdiepte. Om de uitwendige krachten die op DP-schepen worden uitgeoefend te minimaliseren wordt er weather-vaning toegepast. De computer zorgt ervoor dat het schip altijd met de kop in de wind ligt. Het systeem kijkt ook naar het golfjes en soms wordt berekend dat het gunstiger is om aan swell-vaning te doen.

Als reserve waren er twee taut-wire systemen die in de periode daarvoor gebruikt werden op dergelijke schepen. Een stuk primitiever en onnauwkeuriger. Door een kraan met een automatische winch werd een staalkabel altijd strak gehouden. De kabel was bezijden het schip op de zeebodem verankerd. De positie en hoek van de draad werd continue gemeten en gaf zo informatie over eventuele drift.

Moderne boorschepen, die veel dieper kunnen boren dan toen mogelijk was, gebruiken voor de plaatsbepaling DGPS of Differentiële GPS met een nauwkeurigheid van 1 - 3 meter. Gewone GPS is te onnauwkeurig voor de huidige generatie DP-schepen.

Bij DGPS worden op bepaalde vaste punten referentiestations geplaatst. Deze meten continue de afwijkingen tussen de berekende GPS-positie en de bekende positie van het station en zenden via een telemetrie-verbinding de berekende verschillen naar het boorschip. Daar worden deze gebruikt om een zo exact mogelijk positie te berekenen

Ferry
Laatst gewijzigd door ferryvaneeuwen op 21 aug 2007 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 10581
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 20 aug 2007 17:58

Dit is wel een heel mooie uitleg over D.P. Ferry !.
Zowel de 1e generatie t.m. de huidige passeren de revue.Reuze interessant !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 21 aug 2007 01:14

Ja Ferry,zo leren we nog eens wat met deze manier van uitleggen,heel duidelijk.

Gr.Joop

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

DP

Bericht door ferryvaneeuwen » 21 aug 2007 14:37

Hallo Roy en Joop,

Bedankt voor het compliment! Ik denk nog altijd met genoegen terug aan die periode omdat het toch pionieren was. Bij Gusto was een apart bouwbureau bemand door jonge en enthousiaste ingenieurs, zo weg van de tiet van de prof. Bij het installeren en inbedrijfstellen van radio- en radarapparatuur had je alleen in de tekenfase kontakten met de werf en later hooguit met een bedrijfsleider als je bijvoorbeeld een ijzerwerker of timmerman nodig had. Hier was je onderdeel van een heel team. Het bouwteam van de werf had min of meer carte blanche, want niemand wist iets deze materie af. Bijna dagelijks met z'n allen biefstuk met champignons eten bij een kroeg in de buurt. Niks werfkantine. De naam van die kroeg ben ik vergeten, maar je moest over de brug over de haven en dan liep je er recht tegenaan.

Afbeelding

De proefvaart en station keeping proeven werden in dieper water in de buurt van Noorwegen gehouden. Het was wel leuk om met de hand de DP te besturen. Dat kon met een joy stick in de DP-ruimte. Met een klein draaiknopje op de stick kon je het hele schip op de plaats laten draaien. Zijdelings wegvaren kon ook. Er was nog een joy stick met een tijdsafhankelijke besturing. Wel apart om zo in 'control' te zijn. De brug kon alleen maar toekijken wat er allemaal met het schip gebeurde.......

Ferry

roy
Berichten: 10581
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 21 aug 2007 23:00

En de "echte" "Prins der Nederlanden" nog voor de afbouwkaai....................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Prins der Nederlanden

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 aug 2007 00:16

Hallo Roy,

Op deze pagina kan je de tewaterlating in juli 1972 zien van de Prins der Nederlanden. Zelf was ik er ook, maar dat is niet te zien.....

Tewaterlating Prins der Nederlanden

Wel het geluid aanzetten!

Is dit trouwens wel de 'echte' Prins? En hoe zit dat met die onechte?

Ferry

roy
Berichten: 10581
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 22 aug 2007 00:33

Hallo Ferry,

Eigenlijk geef je het zelf al aan; dit is de tewaterlating van de 2e "P.d.N.". De 1e was immers qua lijn veel en veel mooier !.
Ik vind het ook jammer dat door die bulbsteven een schip bij haar tewaterlating geen buiging meer voor haar doopvrouwe maakt...........
Persoonlijk vond ik altijd wel dat dit iets had..............
Toch bedankt voor het filmpje en de bijbehorende tophit !!!.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Bulb

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 aug 2007 00:50

Hallo Roy,

Je hebt gelijk, zo'n bulb lijkt zelfs een obsceen gebaar richting doopvrouwe te maken.....

Zo'n bulb is ook alleen maar nuttig op de grote reis, dus op weg naar een nieuw project. Het voegt voor het baggeren niets toe dacht ik. Misschien was het wel een modieus verschijnsel in die dagen.......;-)

Ferry

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Fluxgate

Bericht door ferryvaneeuwen » 27 aug 2007 19:02

Hallo Albert,

Eerder vroeg je iets over je nieuwe fluxgate kompas. De rib uit je lijf......;-) De fluxgate is een magnetometer die de afwijking meet van de horizontale component van magnetische noorden. De fluxgate moet in Cardanische ringen hangen zodat de verticale component van het aardmagnetisch veld, die afwijkingen veroorzaakt, zo klein mogelijk gehouden wordt. Toch zal bij snelle bochten en rollend schip afwijkingen optreden. Bij een fluxgate wordt vloeistof of electronische demping toegepast om het apparaat zo 'rustig' mogelijk te houden.

Een fluxgate kompas heeft geen last van spin, swirl, doorschieten en traagheid zoals bij een magnetisch kompas het geval is.

Een moderne fluxgate werkt heel prettig in combinatie met een ingebouwd solid state gyro kompas. De processor monitort de Coriolis-kracht en stabiliseert de kompasuitlezing voor short term afwijkingen veroorzaakt door rollen, stampen en scherpe bochten.

De nieuwste fluxgates zijn in staat om automatisch een deviatietabel te genereren. Het schip moet daartoe twee of drie rondjes draaien met een constante draaisnelheid. Een eventuele bochtaanwijzer kan hierbij goede diensten bewijzen.

Het plaatje hieronder laat een andere toepassing zien van een fluxgate. Deze meet op de twee plaatsen juist de verticale veldcomponent. Hiermee verricht men (niet-destructief) archeologisch onderzoek. In het ene geval kan de plaats van opgraving bepaald worden. In het andere kan aangegeven worden waar niet gegraven of gebouwd mag worden

Afbeelding

Ferry

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 27 aug 2007 21:41

Hallo Ferry, :-D

Bedankt voor je uitleg.
Nu snap ik ook waarom er nu ook nog een giro bij zit (ziet er uit als een spoel).
Bij de oude autopilot was dat dus niet het geval.
Bij deze zit de giro in de navigatie-computer, dus kon ik de oude fluxgate laten zitten en moest alleen de bedrading verleggen en heb dus een fluxgate in reserve.
En inderdaad moet ik, zodra we op open water zitten, het spul kalibreren.
Dat laatste gaat vrijdag op het IJsselmeer gebeuren, want we gaan weer twee weekjes met de boot weg, waarschijnlijk naar de Duitse Wadden.
Gelukkig zit er een foolproof handleiding bij de nieuwe pilot. :wink:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Plaats reactie