Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Telegrafisten

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos en Jos,

Ik viel over het zinnetje over de 'zonderlingen' omdat er geen enkele smiley oid in voorkwam..... Ik ben blij dat het toch als grapje, jennen bedoeld was, waarvan acte!

Nu nog even de uitleg over de verschillende geheime, nou ja geheime, tekens:

AR aan elkaar geseind is het zogenaamde sluitteken. Je sluit er een bericht mee af. SK aan elkaar geseind betekent einde uitzending. Een uitzending kan een aantal berichten bevatten. Het zijn officiële tekens. Voor SK wordt ook wel eens VA geschreven, wat hetzelfde teken oplevert.

Toch werden hierna dikwijls als een soort informele afscheidsgroet nog de I (twee punten) geseind, waarna de andere kant nog één punt seinde (E) als groet terug. De I en E waren onofficiële en ongeschreven tekens die je ook op school niet leerde maar die in de praktijk gebruikt werden.

Ferry

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Ferry,

Alvorens mij te roeren heb ik eerst even de laatste twee pagina's van dit topic weer doorgelezen en ik kan eigenlijk niet goed volgen wat er nu mis is. :?
De betekenis van (codes??) AR SK en E ontgaat mij ook geheel en dan weet je dat dit op een multi-disciplinair forum als kombuispraat vragen, al dan niet in een satirische vorm, opwerpt. :?:
Ook het in een zelfde satirische vorm hekelen van elkanders beroepsgroepen is eerder regel dan uitzondering; traditioneel zelfs :!: en zal door niemand echt serieus genomen worden.
Dus een korte uitleg van wat er mee bedoeld wordt kan verhelderend werken. :)

Heb overigens altijd gedacht dat telegrafisten codes altijd uit 3 tekens bestonden (Q-codes) :oops:

Groeten,
Bert de Boer


Had dit bericht gekruisd met het laatste van Ferry geplaatst, snel verwijderd maar het toch maar even terug gezet. In elk geval lucht geklaard, goed zicht en forecast favourable :lol: :)

Nogmaals Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
het in een zelfde satirische vorm hekelen van elkanders beroepsgroepen
Waarom denk je dat er twee ex-wtk's moderator zijn ? :-D
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mariner schreef:
(Uit: Zeemanschap voor de Grote Handelsvaart, K. Glas en J.W. Schutte, zevende geheel herziene en verbeterde druk, 1975)
Laat ik daar nu alleen deel 2 van hebben, omdat daar de stabiliteit en sterkteleer in wordt behandeld, reden waarom ik het destijds kocht als aanvulling op de schooldictaten.

Bedankt, Mariner!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Ankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo, Mariner et all,

Ik heb vandaag eens met wat meer "aandacht voor detail" bij een anker staan kijken en inderdaad zag ik wat vage stempeltjes op de door Theo genoemde bultjes staan, dus het kon best eens wezen dat Mariner het bij het goede eind heeft, ik heb gewoon nog niet de tijd gehad om er "op papier" naar te kijken, maar " wat in't vet zit!!" :lol:

PS.je: Terwijl ik altijd een fototoestel in m'n zak heb, NET vandaag niet natuurlijk :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kompasleer

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bert de Boer is een paar weekies op vakantie en meteen is er een tekort aan kompasstellers. :)
HIER meer hierover.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: Kompasleer

Bericht door Jaco »

Jos Komen schreef:.............een tekort aan kompasstellers. :)...................
Kan het zijn omdat tegenwoordig op nieuwe schepen een 2e Magnetisch kompas verplicht is. Staat dan wel in de kast,maar toch............ :lol: :shock: :P :-D
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Wieb Roffel

Re: Kompasleer

Bericht door Wieb Roffel »

Ik lees de eerste posting in dit topic d.d. 25.12.2005 waarin het gaat over het stellen van kompassen. Mij viel op :

Maar om dus even op het kompasstellen terug te komen; Voordat ik ook maar iets begreep van het hele gebeuren kreeg ik het advies om eens in de bibliotheek van de zeevaartschool in Delfzijl te zoeken naar het boekje "Kompasleer voor de Kleine handelsvaart" door bovengenoemde Ph. R. Huizing.
En ziedaar, daarin wordt de hele materie zonder ook maar één enkele formule te gebruiken op een glasheldere manier duidelijk gemaakt op 28 A4'tjes. Dit was de basis waarop ik toen eindelijk mijn studie kon opbouwen en ook iets begon te begrijpen van de hele formule handel.


De bovengenoemde schrijver van het boekje "kompasleer voor de kleine Handelsvaart", dhr. Ph. R. Huizing was mijn leraar wiskunde aan de Hogere Zeevaartschool te Groningen.
Ik zat op die school om er marconist te worden en had af en toe nogal moeite met de aangeboden wiskunde. In het eerste jaar van de radio-opleiding had ik wiskunde van ene heer Suer, een fenomeen op zijn werkterrein. De man was een en al wiskunde. Een genie.
Maar.............had je iets van zijn uitleg niet direct begrepen en je vroeg hem e.e.a. nog eens uit te leggen, dan zat je al gauw met een probleem. "Ik snap gewoonweg niet dat je mijn uitleg niet snapt" zei dhr. Suer al gauw na twee of drie pogingen ietwat duidelijker te zijn. De man kon zich amper in het gebrek aan snapvermogen van zijn leerlingen verplaatsen.

Ik het tweede jaar op die school gaf Phillip R. Huizing wiskunde aan zowel stuurlui, wtk's als radiomensen. Ik vond hem een geweldige leraar.
Elk lesuur begon met een verhaal uit zijn zeevaartverleden: Huizing had het tot eerste stuurman gebracht.
Prachtige verhalen!!
Wanneer ik weer eens niets van zijn wiskunde had begrepen en ik dat liet merken, dan begon hij eerst eens diep na te denken, fronste zijn wenkbrauwen, kuchte eens en begon aan zijn hernieuwde uitleg: Stel je hebt een appel en je hebt een peer.......enz. enz.

Ongelooflijk veel van mijn wiskundeproblemen heeft Huizing met appels en peren opgelost. Wat kon die man goed uitleggen!! Wat een simpelheid, soms ! Ik geloof daarom ook direct dat de hele materie van kompasleer door Huizing is teruggebracht tot appel/perenproporties waardoor iedereen onmiddellijk de meest ingewikkelde zaken kan begrijpen.
Op wiskundegebied heb ik veel aan Phillip Huizing te danken!
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Kompasleer

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Vandaag hebben alle kompasstellers een vrije dag.Vanmiddag zal een zonnestorm ons land aan doen en met een beetje veel geluk zullen we het noorderlicht zien.Ik heb hetzelf maar 'e'en keer in Nederland gezien in de 80er jaren.Mooi gezicht.
Harry


Plaats reactie