Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Bericht door Bob »

Een vraag over kompassen.

Als een kompas langere tijd op een plek ligt waar het een afwijking krijgt, bijv. door de aanwezigheid van ijzer, krijgt het dan een permanente afwijking?

Ik vraag dit omdat ik een kompasje heb in de caravan om te zien hoe de caravan het beste geplaatst kan worden. Deur op het oosten voor de ochtendkoffie of zetten we de deur op het westen voor de barbeque 's avonds. De caravan staat nu op stal maar ik heb gemerkt dat het stalen geraamte een flinke afwijking kan veroorzaken.

In afwachting

mvg

Bob

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Bob,

De afwijking van het kompas wordt veroorzaakt door het metaal in de omgeving en niet in het kompas zelf. Zodra het kompas in een vrije omgeving wordt geplaatst geeft hij weer goed aan.
Maar je caravan (waarschijnlijk het stalen draagframe) wordt tijdens stalling wel langdurig in dezelfde richting door het aardmagenetischveld geinduceerd en bouwt daardoor een semi-permanent veld op en dat veld veroorzaakt dus een afwijking (deviatie) van je kompas als je het kompas in de caravan zet.

Dus gewoon zonder caravan je richting uitzetten (touwtje of id) en dan plaatsen.

En anders een kompassteller boeken :) (tarieven op aanvraag :shock: )

Groeten,
Bert de Boer
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Bert,

quote anders een kompassteller boeken (tarieven op aanvraag ) unquote

Bedankt voor je antwoord.
Maar je denk toch niet dat een gepensioneerd vonkentrekker zoiets kan en wil betalen. Liever een keer in de verkeerde richting staan dan een klein vermogen uitgeven aan iemand die zegt "daar is het noorden". :cry: :wink:

mvg

Bob
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Bob :) :)

Jammer dan :cry: , want naast het uur- en kilometertarief is er ook nog de hoogstnoodzakelijke 'temperatuursvergelijkingstest' die ik dan mispeil. Daarbij wordt een 'representatief monster' uit de koelkast genomen en aan een nauwkeurige test onderworpen om vast te stellen dat vooral de koelkast aan zo weinig mogelijk nadelige zonnestraling wordt blootgesteld. :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Bob,

Nog even iets wat me te binnen schiet. Als vonkentrekker ken je toch het verschijnsel 'RDF' ?
Een draagbare radio met ferietstaaf antenne, een station met bekende richting, minimale sterkte richting bepalen en klaar is kees (bob)

Groeten,
Bert de Boer
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Bert,
Natuurlijk ken ik RDF.
Maar wie heeft er nog een M.G. radiootje?

Dat er ook nog een temperatuursvergelijkingstest bij hoort wist ik niet. Dat is dan meteen de reden om de hulp van een richtingwichelaar in te roepen af te blazen. Mijn koelkast werkt n.l. niet. Koeling gebeurt langs natuurlijke weg. Onder de caravan met een natte doek er over. Prima temperatuurtje, maar dan moet ik wel weten hoe de zon staat. Ik zit dus werkelijk voor een kapitaal probleem zonder kompas. :) :)

mvg

Bob
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alternatieve koersbepalers

Ook de natuur kan je een handje helpen als je wilt weten waar het noorden of het zuiden is. Deze zijn niet zo nauwkeurig als de andere hulpmiddelen, maar kunnen je in geval van nood toch van dienst zijn.

Vogelnesten
Veel vogels bouwen hun nesten op een plekje dat niet pal in de wind ligt. Als je dus weet wat de meest voorkomende windrichting in een gebied is, kun je aan de hand van vogelnestjes bepalen waar het noorden of het zuiden is.

Bomen met naalden
Omdat deze bomen veel zon willen, zullen zij vaak met hun top richting de zon groeien.

Gekapte bomen of boomstronken
Ligt er een omgekapte boom in de buurt of steekt er nog ergens een boomstronk uit de grond, dan kun je op de jaarringen zien waar de wind het meest vandaan komt. De jaarringen van bomen zijn vaak aan een kant dikker dan aan de rest van de stam. Deze dikkere ringen geven echter niet altijd het noorden aan (je behoort dus te weten uit welke richting de wind in je wandelgebied meestal komt). De dikkere jaarringen noemen we reactiehout. Reactiehout word gevormd als een boom langdurig in een richting belast wordt. Dit kan b.v. komen door de windbelasting in de top van de boom. Om recht te blijven staan gaat de boom als gevolg van de windbelasting reactiehout vormen. De dikkere ringen geven dus de windrichting aan.

Mos
Op veel bomen en in valleien groeit mos. Mos houdt niet echt van zon en zal dus vooral gedijen aan de vochtige kant van een boom of aan de schaduwzijde van een vallei.

Windrichting
In Nederland is de voornaamste windrichting tijdens regenbuien NW. Aan deze kant van de stam van een boom is dan ook het meest bedekt met met groene aanslag (van micro-organismen en mossen ed.) Zo kun je snel, zei het niet echt nauwkeurig het noorden bepalen.

ZonVia de zon is het mogelijk te bepalen waar het westen en oosten zijn. Neem hiervoor een stok van minimaal 75 cm en zet deze rechtop neer en markeer de plaats waar de schaduw van de stok stopt. Wacht ongeveer een half uur of meer en kijk waar de schaduw van de stok valt. De denkbeeldige lijn door van het 2e naar het eerste punt loopt van oost naar west. Deze methode werk goed, maar is alleen geldig overdag. Aan het eind van de middag en in de vroege ochtend staat de zon namelijk teveel in het oosten of westen.

Het horloge als navigatie-instrument

Hoe raar het ook klinkt, het horloge kan makkelijk worden gebruikt om je koers te bepalen. Voorwaarde is dan echter wel dat de zon schijnt, want daar maak je in dit geval namelijk gebruik van.

Allereerst moet je zeker weten dat je horloge op tijd loopt. Een uur verschil met de werkelijke tijd kan namelijk een behoorlijk verschil in koers opleveren.

Deze methode gaat uit van het principe dat de zon altijd hetzelfde verloop vertoont: opkomst in het oosten, hoogste punt in het zuiden en ondergang in het westen. Door dit vervolgens te vergelijken met de tijd die je horloge weergeeft kun je dus bepalen waar het zuiden (en dus ook de andere windstreken) is.

Het werkt als volg:

Zorg dat je je horloge plat voor je hebt en dat de kleine wijzer naar de zon wijst

Neem nu precies het middelste punt tussen de kleine wijzer de twaalf op de wijzerplaat (in de zomer neem je de elf, omdat er dan zomertijd geldt). Dit punt geeft je de richting aan naar het zuiden.

De sterren als navigatiehulp

Ook in de nacht kun je navigeren zonder apparatuur. Namelijk door gebruik te maken van de sterren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het niet al te bewolkt is en je dus een goed zicht hebt op de sterrenhemel.

Noordelijk halfrond
Wandel je op het noordelijk halfrond, dan moet je zoeken naar de Grote Beer. Heb je die gevonden, trek dan een denkbeeldige lijn tussen de onderste twee sterren en verleng deze ongeveer 4 tot 5 keert tot je een grote helder ster tegenkomt; de poolster: door vervolgens dezelfde hoek te nemen als op de afbeelding is aangegeven, weet je waar het noorden is.
Met dank aan http://home.wanadoo.nl/colfoort/pagina38.html

Misschien zie je medekampeerders buiten op een kleedje bidden. In de richting waarin ze dat doen, ligt Mekka, dus dat geeft ok een aardige indicatie. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

HET Oosten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Misschien zie je medekampeerders buiten op een kleedje bidden. In de richting waarin ze dat doen, ligt Mekka, dus dat geeft ok een aardige indicatie.
Hallo Theo,

Komt OOK hier steeds meer van :wink: , ik ga een paar daagies kreperen zal eens goed opletten :cry: :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar ook al? Hier niet. Die zijn al geweest, vroeger. :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Noorden

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik herinner me nog een methode met een naald uit moeder's naaidoos die op het water drijft. De naald moet wel magnetisch zijn, hoewel goed gebruikte naalden deze eigenschap al vanzelf vertonen. Ik heb het na al die jaren net nog even geprobeerd - ik lijk wel gek - en het werkt nog steeds! Het was een nieuwe naald en ik moest 'm eerst even langs een magneet strijken. Ruim invetten in boter of margarine en voorzichtig op het wateroppervlak in een kommetje leggen. Een klein kompasje erbij voor controle en ja hoor, als een speer draaide de naald naar het noorden. Water voorzichtig rondroeren en de naald verzet zich en wijst uiteindelijk toch weer naar het noorden. Een dun stukje kurk afsnijden, op het water leggen en daarop de naald deponeren moet het ook doen. Maar ik ga er nu geen fles wijn voor openmaken.....

Er is ook nog een methode om met behulp van de maan oost of west te bepalen. Ik geloof dat van een niet volle maan die voor zonsondergang te zien is de belichte kant West is. En na middernacht is de verlichte kant Oost. Of zoiets.

Afbeelding

Zelf vertrouw ik voor het gemak maar op mijn GSM met kompasprogramma. Ik kan 'm ook op de Mekka-mode zetten voor de juiste richting naar die plek. Dat komt binnenkort wellicht nog van pas.....;-)

Ferry


Plaats reactie