Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kompassie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als een kompas langere tijd op een plek ligt waar het een afwijking krijgt, bijv. door de aanwezigheid van ijzer, krijgt het dan een permanente afwijking?
Hallo Bob, Bert et all,

Het Sestrel Kompas wat boven m'n buro zit gemonteerd, onder de stoffige Paralel-latten, ligt al jaren 60 graden voor, waaaar zit um dat nou in Bert :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Kompassie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zoals misschien bekend ligt de magnetische noordpool zo'n 950 km verwijderd van de geografische noordpool. De magnetische pool beweegt zich trouwens als een dwaallicht over de Canadian Arctic. Canadese wetenschappers die de locatie van de magnetische noordpool na WWII vaststelden - Allen Lake on Prince op Wales Island - vonden dat deze sinds de meting van Amundsen in 1903 ongeveer 250 kilometer in noordwestelijke richting was verschoven. Dagelijks beweegt de magnetische noordpool zich in een elliptische baan rond het magnetische noorden met afwijkingen tot 80 km bij verstoringen van het aardmagnetisch veld. Het aardmagnetisch veld is de optelsom van de velden gegenereerd door convectiestromen van vloeibaar ijzer onder onze aardkorst.
It was determined that the average position of the North Magnetic Pole in 1994 was located on the Noice Peninsula, southwest Ellef Ringnes Island, at 78.3 degrees North, 104.0 minutes West. The yearly motion of the pole has increased, and is now 15 kilometers per year.
In Montreal bedraagt momenteel de variatie, het verschil tussen de geografische en magnetische noordpool 16° West, dus geen 60°! In Anchorage, Alaska is de variatie 23° Oost! Omdat ik niet weet waar je precies in Canada woont kan de afwijking wel groter zijn, maar bij 60° heb je geen internet- en telefoonverbinding meer of misschien via de satelliet.

Theoretisch maakt het volgens mij niets uit of een kompas kortere of langere tijd onder invloed is geweest van een permanent, ander veld. Zodra dit verwijderd is moet het goede ding weer meteen parmantig de oorspronkelijke richting gaan aanwijzen. De richting die het in jouw geval aanwijst is de richting van het terplaatse vervormde magnetische veld. Waardoor de vervorming, waarschijnlijk door een nabijgelegen (ferro)metalen object, wordt veroorzaakt is niet zo maar te aan te geven. Neem het ding eens mee naar buiten in het vrije veld en observeer nu de stand van de kompasnaald. Door met het kompas in de hand in huis rond te lopen kan je denk ik al gauw het verstorende object vinden. Verdacht zijn in ieder geval de zeer sterke magneten die in luidsprekers worden toegepast. Wellicht staat er een radio onder het kompas of woon je zonder het te weten op een ijzermijn. In het laatste geval krijg ik wel 10% van de netto opbrengst......

Ferry
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Harry, Ferry ea.
ligt al jaren 60 graden voor
:shock: :shock:

Denkfoutje dus. Wat een kompas voorligt bepaal je helemaal zelf. Als je het kompas (het schip en daarmee dus de ketel) verdraait dan gaat de zeilstreep mee en geeft dus een andere koers aan. Tenzij de zaak (pen en steen) zo vast gerot zitten dat mét de ketel óók de roos meedraait. Maar in dat geval heb je geen kompas maar hooguit een decoratieve presse-papier :shock:

Waar het om gaat is in welke richting het noorden van de roos wijst :!: :!:

Dat het magnetisch noorden niet samen valt met het geografische noorden is algemeen bekend en de grootte van die afwijking staat in elke zeekaart. Ook op het internet http://www.ngdc.noaa.gov/seg/geomag/jsp ... cPointIGRF zijn allerlei gegevens betreffende het magnetisch veld te vinden.
Dus als Harry even zijn geografische locatie in voert dan kan hij dus zo opzoeken hoeveel de variatie ter plaatse is.

Ik heb hem al eens aangeboden om op zijn kosten zijn particulier museum met een bezoek te vereren, zijn voorraad oude rommel van 'twelve years old' eens op te ruimen en dan gelijk zijn kompas even controleren. Maar hij geeft er geen sjoege op. De krent :wink:

En zoals Ferry al zegt. Gewoon buiten in het gras geeft hij goed aan. Magnetische na-ijleffecten kunnen in een kompas niet optreden omdat er per definitie geen magnetisch materiaal inzit anders dan de eigen magneten.

Wat wel kan gebeuren is dat naaldmagneten die in een vekeerde richting staan (dus bij vastgerotte roos) zichzelf ompolen onder invloed van het aardmagnetisch veld en dat het kompas na reparatie vrolijk 180 graden verkeerd aanwijst. Maar daar komen de meeste stuurlui vroeger of later wel achter :? :shock:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Bij het lezen van het woord "noodstuurinrichting" schoot mij het volgende
te binnen.

Zat zo'n 40 jaar geleden op de Westzaan en voeren wilde vaart in de
Carib en westkust Centraal Amerika. Je kan het als vrijgezel slechter treffen nietwaar?

Op een gegeven moment lagen we ten anker in die baai bij P.Barrios te
wachten tot de staking in Mattias de Galves over was.Daar moesten we
zakken veevoer lossen.

Had het niet druk dus ging eens uitvogelen hoe dat noodstuurgerei werkte. Nu werd er normaal altijd hydraulisch gestuurd ook op de automaat (Arkas). Die bracht de beweging via een tandwiel over op het quadrant.

Had nu uitgevogeld dat aan beide uiteinden van het quadrant een vierloper bevestigt moest worden waarvan de loper dan via geleideblokken door het mangat naar de kaapstander moesten lopen waarvan dan de ene loper linksom en de en de andere loper er rechtsom
op die kaapstander gezet moesten worden (hoe bedenk je zoiets
:shock: !).

Dus als je de ene kant op hieuwde ging het roer s.b. uit en als je de kaapstander de andere kant uit liet lopen ging je b.b. uit. Simpel niet??

Zo,dit was de theorie :shock: :lol: .

Nu de praktijk 8) , De kaapstander die zoals gewoonlijk op het achterdek stond werd aangedreven door een ( als ik het goed heb) een 2 cil. luchtgekoelde 10 pk Armstrong Siddenley welke een enorme teringherrie
maakte als hij bijstond doordat de knalpot er al sinds jaren er niet meer tussen zat :lol:, dus de eventuele "geschreeuwde" aanwijzingen om
s.b. of b.b. uit te gaan kon je toch niet horen :roll: .

Waar verder ook nooit iemand bij dit ontwerp heeft stilgestaan is dat
die kaapstander MAAR ÉÉN KANT uitdraaide!!

Dus je kon er maar een loper tegelijk op zetten en als je "de andere kant"
op moest moest je de ene losgooien en de andere er op zetten :evil: .

Dat dit dan wel een hele grove manier van koershouden lijkt mij.

Ik durf wel te bekennen dat ik het verder nooit getest heb, mij te link :shock:. Wist nu wel hoe het theoretisch moest werken en hoe het
in de praktijk zou werken,dat wel. :roll: .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kompassie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeeeeren Kompas Specialisten.

Met GGGGrooote dank heb ik jullie bijzonder intelligente verhandelingen betreffende aard magnetische velden etc. etc. gelezen het geen me te kennen geeft daat mijn kennis omtrent kompassen, alhoewel uiteraard niet ZOOO gedetaileerd als die van jullie! er toch nog wel mee door kan!!!

We hebben dit onderwerp betreffende mijn "Vastgeboutuh Kompassie Boven M'n Buro" al eens eerder aangesneden en ik wordt dus nog steeds voor krent versleten omdat ik "zeer selektief" van OF Consultants OF onderaannemers gebruik maak :wink: :wink: :roll: :-D

Ik bracht het onderwerp alleen maar op om jullie een beetje te pesten en had " om eerlijk te zijn" slechts kommentaar op "knakkers uit de vetput" verwacht. DES-AL-NIET- TEmin; mijn hartelijke dank voor de uitleg en als ik OOOOOOOOOOOOIT weer een bootje koop waarop mijn ouwe Sestrel weer moet worden ingeschoren, DAN........................... :wink: :wink: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Heb dank, hartelijk dank....

Bericht door ferryvaneeuwen »

Tjee Harry,

Dat ge bedang wor dat weettege...... Dat overkom me nie weerom, ik wor er flauw van. Ge zoek ut self maa uut voortaen. Wille binne neit meer thuus.......:oops:

AR SK

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry en Bert
Dat kompas van Harry G.H. is al een pikheetje algemeen bekend, hij is er zo zuunig op, dat hij alles, zelfs de kompasroos heeft vastgeschroefd. :wink:
Zoals de waard is.... :lol:
Maar uiteraard ontzettend bedankt voor de bijdrages, het blijft interessant. :wink:
En Koert, je noodstuurinrichting van 40 jaar geleden, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer! :-D
Prachtig verhaal!
Het was een kwestie van een direkte aansluiting op de roerkoning en hoe je dat deed, of hoe het systeem in elkaar geflanst was, dat mocht je zelf in de praktijk maar uitzoeken. :wink:
All the best
Jos
Walter

Goeie tip

Bericht door Walter »

Inderdaad fijn boekje, bedankt! Ik heb er een hangen van Observator, met klompen ijzer tegen het plafond geschroefd...Misschien laat ik die nu toch maar zitten... ;) Walter
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kompassie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat kompas van Harry G.H. is al een pikheetje algemeen bekend, hij is er zo zuunig op, dat hij alles, zelfs de kompasroos heeft vastgeschroefd
Hallo Ferry et all,

Ik heb in het verleden er al diverse keren een "beetje van langs gekregen" :oops: omdat ik een " Kompas Boven m'n buro" heb en zodoende had ik niet op een zodanig gedetaileerde uitleg gerekend, zoals hierboven reeds vermeld.
Ik dacht dus "een grappie" te maaaak'n, desalniettemin wordt je vakkundige bijdrage gewaardeerd en zeker niet door mij alleen, dus niet al te vlug naar de zijlijn Ferry.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik had de scans al verwijderd maar voor Walther nog maar even tijdelijk terug gezet. Ik hoop dat hij zuiniger op zijn kompas is dan Harry G. :wink:

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie