Oud Nedlloyd schip de "Maassluis"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Huibje

Oud Nedlloyd schip de "Maassluis"

Bericht door Huibje »

Beste mensen,

Ikzelf ben momenteel bezig met de opleiding HBO Marof aan de Hogeschool voor de Zeevaart te Rotterdam. Voor het vak "engels" moeten we een scheepsramp beschrijven, geheel in het engels. Wie kan mij helpen aan zoveel mogelijk informatie over de scheepsramp met de "Maassluis" in 1989?

Bijvoorbaat dank,

Huib.

Tino Karunding

Bericht door Tino Karunding »

Daar moet als 't goed is nog een oude uitspraak van de raad voor de scheepvaart van zijn.
Huibje

Bericht door Huibje »

Hallo Willem,

Bedankt alvast voor deze info! Meer info zeer welkom! :lol:

Groeten,

Huib.
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Maassluis ramp

Bericht door Gert-jan »

Huib.
Nedlloyd heeft n.a.v. deze ramp een speciale uitgave van hun maandblad gemaakt. Misschien kan een andere Kombuizenaar je daar aan helpen. Ben aan het zoeken geweest maar heb de mijne nog niet gevonden.
Groet, Gert-jan.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verslag uit de "SCHUTTEVEAR" 25- 2 -1989

Bert.Romeling.
Huibje

Bericht door Huibje »

Bert,

Heel hartelijk bedankt! Hier heb ik zeker weten wat aan! :lol:

Groetjes, Huib.
Huibje

Bericht door Huibje »

Gert-jan,

Ook hier zie ik graag naar uit!

Groet,

Huib
Huibje

Bericht door Huibje »

Bert bedankt! :D

Wie kan mij verder helpen aan de Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart betreffende deze scheepsramp met de Maassluis in '89?

Groet,

Huib.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit stond in 2004 op Kombuispraat over deze ramp.
All the best
Jos

Naam Bericht
Willem Visser

15/2/2004
12:21:17 Scheepsramp Maassluis 1989
In Memoriam.

In de nacht van 15 februari 1989 ging de

"MAASSLUIS"

voor de kust van Algerije ten onder en verloren wij

27 VAN ONZE COLLEGA'S.

ZIJ STAAN IN ONZE HERRINERING GEGRIFT.

P&0 Nedlloyd



De vergeten scheepsramp met de Maassluis 1989

De chemicaliëntanker Maassluis kwam dinsdag 14 februari 1989 aan bij de rede van Skikada in Algerije. De kapitein liet het anker vallen op korte afstand van het havenhoofd, omdat hij dan de volgende dag snel de haven binnen zou kunnen lopen. Het schip heeft 29 mensen aan boord, waaronder de echtgenotes van de kapitein en de hoofdwerktuigkundige.

Aan het eind van de avond steekt een zware storm op, windkracht tien. Er ontstaan golven van 9 tot 12 meter. Het schip wordt naar de strekdam geschoven. De kapitein probeert om elf uur met volle kracht het schip van de pier te keren, maar tevergeefs. De stuurman springt bij, maar ook hij kan de ramp niet voorkomen. Om half twaalf raakt het schip de pier en wordt de schroef beschadigd. Het schip wordt heen en weer tegen de pier gesmakt. Om half twee, met alle mensen aan dek, ligt het schip al deels over de pier en maakt het slagzij. Het schip wordt langzamerhand vermorzelt. Er is niemand om te helpen. Het water loopt het schip binnen. Van de 29 opvarenden komen 27 om. Van 23 van de getroffen zijn nooit de resten gevonden.
In het hal van het Nedlloyd gebouw in Rotterdam is een gedenkteken geplaatst voor de omgekomenen.

LATEN, WIJ KOMBUIZERS, HIER OOK EVEN BIJ STILSTAAN.
willem

arij

15/2/2004
13:06:33 Scheepsramp Maassluis 1989
Je hebt gelijk
Ik zat het net te lezen op http://www.w8.nl/scheepsrampen.htm
gr arij


Gerard Vons

15/2/2004
16:16:50 Scheepsramp Maassluis 1989
De avond tevoren waren de eerste berichten al op het NOS -Journaal: Een Nederlands schip in moeilijkheden: de Maassluis. Je had er een vreemd gevoel bij maar je stelde jezelf gerust. Zo'n schip.... De volgende morgen drong het meest verschrikkelijke tot je door. De toenmalige directeur rederijdiensten, dhr van Maanen, kwam het vertellen....schip was vergaan; voor de levens van de 29 opvarenden moest het ergste worden gevreesd. Er waren slechts twee overlevenden.
Op 1 maart was er die indrukwekkende herdenking in een stampvolle Grote of Sint Laurenskerk. Soms als ik op Willemswerf ben dan daal ik nog weleens een trap naar beneden om bij de gedenksteen even stil te staan bij één van de ernstigste na-oologse scheepsrampen die de Nederlandse koopvaardij heeft getroffen. Vergeten ? Nooit!

Goed van je Willem dat je dit in herinnering hebt gebracht.

Willem Visser

15/2/2004
17:15:48 Scheepsramp Maassluis 1989
Hallo Gerard.

Ik vind dat wij dit niet mogen vergeten, ook al is het vandaag 15 jaar geleden. Deze ramp heeft toendertijd veel indruk op mij gemaakt en dit zal mij dan ook altijd bijblijven.

Gr Willem

Harry Hogeboom

15/2/2004
19:25:07 Scheepsramp Maassluis 1989
Allemaal,

Had toevallig deze trieste gebeurtenis pas geleden nog weer eens doorgelezen en even in gedachten "aan de pet getikt" voor die collega's.
Het is ook altijd een goede zaak om van dat soort zaken wat te leren. Dit soort stormen komt in dat gebied vaker plotseling op en het is dus goed zeemanschap niet zo dicht bij de pier te meren en je schip "slaags" te kunnen houden.ALTIJD. De eerste stuurman werd postuum tot gezagvoerder gepromoveerd toen de ontwikkeling van de ramp duidelijk werd.
Ik heb nog in de ouwe tijd gevaren toen de wijsheid van de beslissingen afhing van de dikte en de hoeveelheid strepen op de mouw!! een instelling die veelal, MAAR NIET ALTIJD!! juist is. We hebben daar OOK de rampzalige gevolgen van gezien bij de KLM jumbo ramp op het vliegveld van Tenerife.

In Memoriam onze collegae, de mannen en vrouwen van de "Maassluis" dat jongere collega's er maar wat van mogen leren!
mvg HH
NJSCHIPPER

Bericht door NJSCHIPPER »

Crewlijst-ms"Maassluis". Tankervaart.


H.P.M. Rutten(55).- Gezagvoerder.
Mevr. A.H.W.P. Rutten-Koenders(50).-
P.R. Korsen(47).- 1e Stuurman.
N.L. Klop(33).- 2e Stuurman.
A.J. van Roosmalen(35).- 3e Stuurman.
E.H.Budwilowitz(44).- Radio-Officier.
R.J. Kessen(20).- Stagiair Mar.Officier.
C.A. de Bruine(50).- HWTK.
Mevr. J.A. de Bruine-van de Vreugde(50).-
K.Krijger(55).- 2e WTK.
P.C. de Klerk(40).- 3e WTK.
A.Hartman(42).- 4e WTK.
H.C.M. Donders(55).- Hoofd-Verzorging.
Halipah bin Ladri(36).- AB Sailor.
M.Bardi(33).- AB Sailor.
Sjarip Emen(47).- AB Sailor.
Bustami(43).- AB Sailor.
Achmad bin Martiken(33).- AB Sailor.
B.Sutrisno(39).- AB Sailor.
J.Tutuarima(50).- Sailor.
A.Soejono(39).- Fitter.
Maot(32).- Wiper.
M.Ali(32).- Wiper.
Munir bin Adnawi(46).- 2e Cook/Baker.
O.Ahmad(42).- Assistent Messman.
M.Said(44).- Crewboy.
Machrub(33).- Laundryman/Steward.

Woensdag 15 februari 1989.

SCHEEPSRAMP MAASSLUIS KOST ZEVENENTWINTIG LEVENS.

In de vroege ochtend van woensdag 15 februari is de produktentanker Maassluis met 29 opvarenden,in een vliegende storm op de strekdam van de Algerijnse haven Skikda geslagen en tenonder gegaan.er zijn slechts twee overlevenden.Tot nu toe zijn vier stoffelijke overschotten geborgen.Er zijn nog 23 vermisten.


Plaats reactie