Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Compass »

Hallo Harry,
schreofdraad
Is dat links draad ? :lol: :wink:

Groeten,
Bert de Beor

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bert et all,

Tja " de vingertjes gaan wel eens wat te vlug :lol: soms pruttelt m'n " Engelstalige Kompu" ook wel een wat tegen "al die tikfouten" in het Nederlands :roll:

Voor de bovenstaande kleponderdeeltjes , hier geplaats met medewerking van de dekdienst, :lol: heb ik even een schoon vel pakkingpapier ingeschoren :mrgreen: :lol:

Interessant is de " RVS-Boven-nozzle" die dus van de bovenkant af in het huis past en waar ook weer zo'n verstelbare ring aan zit - zie de borg kartels- zodat het hele zaakie mooi kan worden gebalanceerd en egaal gelicht blijft door de passerende stoom. Rechts onderaan is het eigelijke "kleppie" welke met een dun RVS staafje - flexibel- aan de erboven gelegen "schotel" is verbonden. Deze " balanceer-schotel" zit in feite als een zuiger zonder veren in het onderste deel van de nozzle en fungeert om het " stotteren" van de klep te voorkomen, het ligt het kleppie mee omhoog door de grotere diameter, wardoor de "openhoudende kracht" tegen de kracht van de veer in , in eerste instantie groter wordt.
Ik kan er nog een heel verhaal over ophangen maar ik ben FF erg druk, de Airco in de midscheeps is uitgepikt door een rotte solenoid :wink: en ik zal eens even kijken of we die dek-knakkers niet wat af kunnen koelen :lol: :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Gerard »

ollah Treb.

ki kned teh tein. sneglov jim si teh esthcer daard.
polk polk....traaaawk revo nevez eiknab....
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door K.Brouwer »

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,
Ik heb net via het IT communicatie centrum in de Midscheeps enkele tekeningen gestuurd welke ik hier binnenkort hopelijk zie.

Ondanks dat ze beiden nu 44 jaar oud zijn, vrijwel "tot op de dag", toch nog wel steeds relevant en "het maken van een ouderwetse tekening" is niet alleen "leuk voor later" het zit OOK gelijk tussen de oortjes :roll:

Misschien is er wel interesse in een onderwerp:

" Tekeningen uit het Memoriaal van de 7de Machinist" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tekeningen uit het Memoriaal van de 7de Machinist.
Bijlagen
memoriaal.jpg
memoriaal.jpg (77.5 KiB) 2608 keer bekeken
memoriaal1.jpg
memoriaal1.jpg (71.87 KiB) 2608 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kombuis,
De "tafel" welke boven de klep zit op de bovenstaande tekening heeft dus dezelfde funktie als de " balanceer zuiger" tesamen met de bovenste stelring op de foto's, namelijk het " Hoog lichten van de klep" zodat de druk snel zakt in de ketel en de klep niet ligt te stotteren :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Ik lees dat je in 1965 een stuk vloerplaat uit de machinekamer van de Forest Hill hebt gebrand. :roll:
Je begon er al vroeg mee......
Neem aan dat dit nu ook in het Halifax Shippingmuseum te bewonderen is? :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Neem aan dat dit nu ook in het Halifax Shippingmuseum te bewonderen is?
Ai ai JossieUno :cry: :cry:

Ik moet het eerlijk toegeven, m'n inzicht was toen beperkt. WEL ben ik het bezit van een gedeukte koperen vaan van het log van de " Forest Hill" waarvan ik nog net kon voorkomen dat "ene stuurman" dat over de muur zou zieken als zijnde "waardeloos" ( wat het ook was als log!!) maar het siert nu al weer 40 + jaren mijn "diverse onderkomens" en ik heb het al eens hier getoond meen ik me te herinneren.

WEl heb ik een stukkie "originele huidplaat" van het Canadese korvet " Sackville" welke in WW2 aan de Battle of the Atlantic mee deed, toen er een stuk in de kop moest worden gezet, heb ik een stukkie ouwe plaat ge-arresteerd " for the memories" :wink: :wink:

WAT mot een mens met die ouwe troep???? Kwait nait!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kombuis,

Een van de laatste " Grand Bank Schooners" de " Theresa Connors" welke bij het Maritieme Museum van Lunenburg haar laatste levensjaren ligt te slijten ( 70 jaar oud geloof ik) krijgt momenteel nogal een paar nieuwe huidgangen in de kop. Da's al met al een vrij authentiek gebeuren en ik vraag me af of er interesse is om dat hier een beetje in beeld te brengen. Het is hout en " gien iezer" :lol: maar dat ge-eikel over Veiligheidskleppen krijg je ook een kunstkop van :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie