Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Scheepvaartmuseum jaar langer gesloten.
maandag 21 januari 2008 14:15

(Novum) - Liefhebbers van de scheepvaart kunnen een jaar langer niet het Scheepvaartmuseum bezoeken. Het Amsterdamse museum wordt momenteel opgeknapt en moet de opening een jaar voor zich uitschuiven. Het gerenoveerde museum zou zijn deuren oorspronkelijk in de herfst van volgend jaar weer openen, maar dat wordt voor de zomer van 2010, meldt directeur Willem Bijleveld. Het Scheepvaartmuseum is dicht sinds januari vorig jaar.
Onderzoek naar de palen onder het monumentale gebouw is de reden van de vertraging. Het gebouw uit 1656 staat op tweeduizend houten palen. In eerste instantie werden twintig palen onderzocht. Toen een ervan 'in mindere staat' bleek te verkeren, besloot het museum tweehonderd palen te onderzoeken. Verder hebben uitgebreide discussies met Monumentenzorg volgens Bijleveld voor de vertraging gezorgd.
Het museum werd in eerste instantie opgeknapt om de bezoekersaantallen beter aan te kunnen. Bij de oprichting in de jaren zeventig werd rekening gehouden met jaarlijks veertigduizend bezoekers. De afgelopen jaren lag dat aantal op tweehonderdduizend bezoekers per jaar. Bij de herinrichting gaat men uit van een groei naar driehonderdduizend bezoekers.
Het museum kreeg op de laatste dag voor de sluiting nog een recordaantal bezoekers te verwerken. Ruim tweeduizend mensen, vier keer zoveel als op een normale zondag, maakten gebruik van de gratis toegang op de laatste dag. Tijdens de verbouwing is het VOC-schip 'Amsterdam' wel toegankelijk. Het schip ligt bij wetenschapsmuseum Nemo.
Het zeventiende-eeuwse gebouw was oorspronkelijk het magazijn voor de marine. In 1973 werd het museum door de toenmalige prinses Beatrix geopend.

Bron: Elsevier.
Eat your pie, before you die !

Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritime Museum nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nieuws van het scheepvaartmuseum in Halifax. :lol:
All the best
Jos

DE entreeprijs voor m'n museum moet worden verhoogd met 10% om de investering in een nieuwe Hooglichtende veiligheidsklep weer terug te verdienen, want voor niets gaat slechts de zon op!!

Het is een waar kunststuk en ik heb grote moeite om me voor te stellen dat niet iedere rechtgeaarde Nederlandse Christelijke Koopvaardij officier zo'n ornament in z'n huiskamer heeft staan. Uiteraard is het " Monument van de Stoom" geheel van roest en andere trammelant ondaan en netjes blak gelakt zodat de minder begaafden onder ons zich kunnen verdiepen in de werking van dit essentiele stukkie vernuft.

Voor slechts een kleine vergoeding is de museumbeheerder bereidt om een verhandeling te houden over de funktie van deze klep en het zal ongetwijfeld een geliefde attraktie worden voor dagreisjes voor de Plattelandse Vrouwenklub, de Visvereniging, de Wandelklub en andere kulturele hoekstenen van de Maritieme beschaving.

ait vedan
mvg HH
Bijlagen
Veiligheidsklep_001.jpg
Veiligheidsklep_001.jpg (67.22 KiB) 2911 keer bekeken
Gerard

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Gerard »

Ahoy Harry. Ik ben een van die minderbegaafden die zeer gaarne in het genot gesteld wenste te worden van de wetenschap of die hendel niet een kwart slag gedraaid worden mot om die ontlastnippel vrij te houden... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Jos Linders »

zodat de minder begaafden onder ons zich kunnen verdiepen in de werking van dit essentiele stukkie vernuft.
om je goed te kunnen verdiepen in de werking zou je er een mooi opengewerkt kleppie van kunnen maken, dus de slijptol te hand en een kwart uit het huis slijpen. Zie het resultaat wel als het af is. :-D :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de minder begaafden onder ons
Hier worden natuurlijk stuurlui en andere dekhengsten mee bedoeld. :lol:
Maar zelfs ik kan zien dat een stukkie zeekaart geen kwaad kan als pakking. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Jos Linders »

Een interessanten site voor alle techneuten of degenen die er voor door willen gaan. :lol:
Een museum zo op je eigen PC.

http://www.stoommachine.info/index.html

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gerard

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Gerard »

dus de slijptol te hand en een kwart uit het huis slijpen. Zie het resultaat wel als het af is.


Ben jij nou helemáááál!! :-D
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Winston »

Ik wil even de aandacht vestigen op de tijdelijke expositie in het Zee en Havenmuseum te IJmuiden.

HONDERD JAAR SPORTVISSERIJ IN NEDERLAND.

Het laat de geschiedenis zien van de sportvisserij in Nederland gedurende de laatste 100 jaar.
De expositie is ingericht door de heer Bert Schouten van Handyfish Heilo.

Het is museum is geopend op woensdagmiddag, zaterdagmiddag en zondagmiddag van 13.00-17.00.
Groepen kunnen op afspraak in princiepe op elke dag terecht.

Zie ook http://www.zeehavenmuseum.nl en ga naar onderwerp "Nieuws".

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Bram

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Bram »

Hallo HH techneuten en aanverwante artikelen, het mooie antieke veiligheids ornament,wat dus bij onze technies museum directeur staat te pronken ,daar hoort natuurlijk ook een antieke beschrijving :shock: :roll: bij van een zeer bekende antieke auteur cq leraar van de Amsterdamsche kweekschool der machinisten :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enne Harry :ik zit niet onder je duiven te schieten,maar het leek me toch wel even leuk om deze overbekende(en door menig aankomend machinesie toendertijd vervloekt werd) deze toch nog meneer Morre maar even naar voren halen,veel plezier van je veiligheids toestel :)

GRoets BRam
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bram, Bankie, Jossies en ander volk.

Ik ben zoo ondersteboven van de reakties dat ik er over nadenk om toch m'n eerder gestelde entree-prijzen maar zonder deze hoogstnoodzakelijke verhoging te handhaven in deze "spannende economische tijden" terwille van " de leeringhe ende vermaek"

DAT er individuen zijn, die met een gerust hart een slijptol in zo'n kunstwerk willen zetten maakt mij onmiddellijk emotioneel onstabiel. Inderdaad Bankie de laatste leerling heeft de lichthendel er verkeerd weer opgezet.

Om even verder te gaan op Bram z'n ietwat eenvoudiger versie van mijn " HoogLichtende" veiligheidsklep zal ik hier binnenkort, uiteraard met medewerking van JossieUno, wat meer gedetaileerde foto's plaatsen van dit belangrijke werktuig waarvan de juiste werking nog steeds voor velen onder ons een " mistory" is.

Ik mot nou eerst FF pikheet houwuh en een bakkie doen. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie