De "Pendrecht"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Ms PENDRECHT
Rapport opgemaakt door vertegenwoordigers van WILTON-FIJENOORD na de explosie
B60382A57F394AB697BAD7C55B57E41D.png
B60382A57F394AB697BAD7C55B57E41D.png (474.87 KiB) 2771 keer bekeken
402EE45656C9438EB036C646FB127F86.png
402EE45656C9438EB036C646FB127F86.png (143.74 KiB) 2771 keer bekeken
Sheet 2 en 3 (Persoonlijke Opmerkingen:) (2)

d Dat er voor een”klapje lucht” de Telegraaf op HK Vooruit staat zal te maken hebben met het in “geel” gemarkeerde op Sheet 1 = door de explosie verplaatst, en dat wordt in dit punt nogmaals opgemerkt.
Ook de Kapitein beweerde dat de Telegraaf op de Brug op “STOP” is blijven staan.
Normaal overigens daar men voor het “klapje lucht” aan de Brug vraagt of dit kan, dus de schroef vrij is en er verder geen bezwaren zijn.
De Telegraaf wordt daarbij niet verplaatst en blijft in STOP stand.

Wel vind ik het vreemd dat er in dit rapport helemaal niet gesproken wordt over de stand van het “Omkeerhandel”
Dit staat op de foto in Achteruit stand, daar “van je af” altijd de vooruit stand was, waarin normaliter de “klap lucht” werd gegeven.
Kan inderdaad ook verplaatst zijn door de knik in de stang wat tussen dit handel zit en de vork aansluiting op de voorste nokkenas? X
Maar waarom is daar geen melding van gemaakt in dit rapport??

3E7B9B81F3994D75A79D114D913ACE3F.png
3E7B9B81F3994D75A79D114D913ACE3F.png (146.67 KiB) 2771 keer bekeken

e Daar de brandstofdruk manometer op 500 kg/cm2 stond is niet zo verwonderlijk als men in het R v/d S leest dat er zoveel en zo lang en nog wel tegen een zeer hoge druk “geprimd” is.

Dit was in geen geval de normale procedure op de van Ommeren DOXFORD schepen waarop ik heb gevaren.
Door deze handelswijze lijkt het erop dat de common rail druk moeilijk te bereiken was, dus ergens weg lekte?

f Dat de hoodschakellaar nog "bij" stond wil niets zeggen dat de priming-pomp tijdens het aanzetten van de motor ook heeft bijgestaan.
Daar deze wel of niet tijdens het aanzetten heeft gedraaid is nadien niet meer te controleren.
Het aanzethandel van deze gelijkstroom starterkast loopt over een contactbrug en schakelt daardoor de aanloopweerstand voor de electromotor uit.
Maar aangezien er een "black out" is geweest is dit handel weer teruggevallen in de "nul" stand.
Normaliter wordt dit in de eindstand vast gehouden door een spoel als er spanning is, valt de netspanning weg valt ook de starterschakelaar uit.


Ook na de explosie bleek er nog steeds dieselolie in cilinder 6 aanwezig te zijn.

III Ik hoop het rapport P 1444, waarover hier gesproken wordt nog eens te kunnen lezen.

IV Vlampunt van de Dieselolie was in orde dit mag aan boord van schepen geen lager vlampunt hebben dan 55° C
Benzine is helemaal niet toegestaan!

Verder wordt opgemerkt dat inderdaad grote hoeveelheden dieselolie langs de zuigerveren in het carter kunnen lekken, zelfs bij nieuwe veren.
De R v/d S merkt nog op dat de “LB” machines, dus zonder zuigerstang werkbus in het nadeel zijn t.o.v diegene die wel een zuigerstang werkbus hebben “LBD”
Maar dit zal iedereen wel begrijpen.

Mvg
alfons

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

ms Pendrecht

Enkele fragmenten uit het verslag van de “RAAD VOOR DE SCHEEPVAART” in verband met het noodlottig ongeval van het “ms PENDRECHT” op 18 April 1960
Waaruit ik meen te lezen het overmatig “primen” = de gezamenlijke brandstofleiding op druk brengen, en tevens op een te hoge druk

FE8159FA4E4848D1BC17AD97E3DE8BFC.png
FE8159FA4E4848D1BC17AD97E3DE8BFC.png (99.92 KiB) 2770 keer bekeken
AC7EE7E419E342EC9FCB7968B2D17BE2.png
AC7EE7E419E342EC9FCB7968B2D17BE2.png (23.22 KiB) 2770 keer bekeken
FC86E95E3C45441BA1756340CBA6D135.png
FC86E95E3C45441BA1756340CBA6D135.png (82.57 KiB) 2770 keer bekeken
Eind conclusie van de grote baas van DOXFORD Sunderland die speciaal is overgekomen naar Rotterdam
A26E77A34ACD4D6AB4EE3298B1D69726.png
A26E77A34ACD4D6AB4EE3298B1D69726.png (835.5 KiB) 2770 keer bekeken
P.Jackson de ontwerper van de “P” en ”J” DOXFORD Motoren
Mvg
alfons
Gebruikersavatar
kunstenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2008 21:09
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: De "Pendrecht"

Bericht door kunstenaar »

Naar aanleiding van een bericht op 27 april waarop een bouwtekening te zien was van de Pendrecht,deel ik mede dat ik in bezit ben van de complete modelbouw tekeningen.
Naar de hand van deze tekeningen ben ik het model aan het bouwen, zie ook mijn webside ab-schoonbeek.nl
pendrecht10.jpg
pendrecht10.jpg (142.81 KiB) 5190 keer bekeken
Gebruikersavatar
kunstenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2008 21:09
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: De "Pendrecht"

Bericht door kunstenaar »

Hier nog een foto van het model v/d Pendrecht (nog niet af)
Bijlagen
m.t.s. Pendrecht
m.t.s. Pendrecht
pendrecht.jpg (20.58 KiB) 5147 keer bekeken
Gebruikersavatar
kunstenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2008 21:09
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: De "Pendrecht"

Bericht door kunstenaar »

Machine kamer mts Pendrecht foto genomen in 1959
4e WTK Colvoort aan de start Handels,Colvoort was ook betrokken bij de carter explosie op de Pendrecht in 1960,doch heeft het er wel levend afgebracht,aan de telegraaf mijn persoontje
4e WTK Colvoort aan de start Handels,Colvoort was ook betrokken bij de carter explosie op de Pendrecht in 1960,doch heeft het er wel levend afgebracht,aan de telegraaf mijn persoontje
pendrecht machinekamer.jpg (36.96 KiB) 5066 keer bekeken
arjen1

Re:

Bericht door arjen1 »

Willem v/d Harst jr schreef:Hoi Harry,
De avedrecht heb ik nooit van gehoord, maar de dordrecht wel, is toch het verhaal over de buitenboord afsluiter??
Heb met de bootsman gevaren die toendertijd aan boord zat, ze hebben toen 3 weken kunnen barbequeen.
Doei Willem
toon houd nog steeds niet van bbq.
grt arjen
averheijden

Re: "De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Joop Kieviet schreef:Meester Alfons,
Was het niet zo dat op de Scherpendrecht een keer de ketting overbrenging naar de nokkenas is gebroken en de schakels toen klem zaten tussen het tandwiel en motorbehuizing?
Gr. Joop
Hallo Joop en andere belangstellenden,

Na je bericht, inmiddels 4½ jaar geleden, ontving ik vandaag een telefoon van een ex Bankwerker die op de SCHERPENDRECHT had gevaren toen dat ketting probleem zich voordeed van de DOXFORD ,waar je over sprak

Hij had mijn telefoonnummer opgevraagd, nadat hij de belevenissen van de DOXFORD MOTOR op Kombuispraat had gelezen.

Zijn verhaal:
Op reis van Zuid-Amerika naar Bombay (India) stopte de Hoofdmotor plotseling op de Indische Oceaan. (± 800 mijl van Bombay)
Het schip was geladen, volgens hem in de periode 1960/1961

Bij een carter onderzoek bleek het kettingwiel voor aandrijving van de brandstofpompen er scheef bij hing, doordat de gietijzerenbus waarop dit kettingwiel met pasbouten is bevestig gebroken was.

Er werd Scheepsberaad gehouden en goede raad was duur, wat nu gedaan, trachten te repareren , maar hoe, of een sleepboot bestellen ?.

Om een nieuwe gietijzerenbus te draaien van die afmeting was –dacht men in 1ste instantie – geen materiaal aan boord.

Totdat de bootsman (een Duitser?) op het idee kwam om een zuiger van een winch te nemen
Die bleek 2 cm boven de grootste maat te zijn dus geschikt en de bankwerker heeft die gedraaid

Gietijzeren bus weer gemonteerd en het kettingwiel - wat bij wonder niet beschadigd was – met pasbouten weer gemonteerd

(Van te voren was met behulp va de dekdienst het brandstofpompblok opzij getakeld zodat men terplaatste meer ruimte had)

Er moest tevens een nieuwe ketting worden gemonteerd, daar van de oude enkele meters opgerekt waren en onbruikbaar.
Men heeft de reis verder zonder problemen kunnen vervolgen

(Wat de reden van de opgerekte ketting over enkele meters was, hierover later meer)


Voorlopig tot zover zijn verhaal
MVG
Alfons
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Ton de draaier »

Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig...Alphons.. :-D
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Roy »

Dat zulke informatie na 4½ jaar toch nog boven water komt !.
Zeer interessant allemaal. Door dat Doxford topic is een kompleet archief ontstaan !.
Mottuh wuh sunig op zijn. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

roy schreef:Dat zulke informatie na 4½ jaar toch nog boven water komt !.
Roy
Ton, Roy e.a,

Als het inderdaad zoals hij zegt omstreeks 1962 is gebeurd is dat wel na ± 50 jaar.
Kleine oorzaken hebben soms hele grote gevolgen, wat blijkt uit het onderstaande.

Door de BB nokkenas (achterste) worden buiten de verstuiver, welke alleen bij vooruit draaien inspuit, ook de cilinder smeertoestellen bediend.
Die worden elke wacht door de olieman met een oliekan bijgevuld.
Van automatisch bijvullen, dus direct aangesloten op de cilinder smeerolietank of meettank, via een vlotter in elk toestel was toen nog geen sprake.

Er zit dus op elk smeertoestel een dop, voorzien van een kettinkje, welke normaal vastgemaakt zit aan het smeertoestel zelf, maar in de loop van de jaren geraakt de ketting stuk en wordt niet altijd gerepareerd.

Er was een losse dop achter het smeertoestel gevallen en onder de nokkenas terecht gekomen die probeerde deze dop hier onderuit te persen, wat ook blijkt te zijn gelukt maar met het bekende gevolg.

De nokkenastafel minstens een duim (2½ cm) dik, zeer goed ondersteund geeft niet mee, en ook de nokkenas niet met een diameter van ± 25 cm, eveneens om de ±1½ meter goed gelagerd.

Het blijkt dat de nokkenas enkele seconden bij volle kracht draaiende motor heeft stil gestaan of in elk geval sterk afgeremd is, en er een enorme spanning op het “trekkende gedeelte” van de ketting is gekomen is komen te staan, en daardoor de ketting over een bepaalde lengte werd opgerekt.

Als men het bijgevoegde schema bekijkt is dat dus tussen “A” en “B”

En wat men ook direct ziet is dat het kettingwiel op de krukas, het kettingwiel voor aandrijving brandstofpompen, mede door het korte kettingstuk daar tussen, in één lijn probeert te trekken, wat uiteindelijk een enorme kracht op de gietijzeren bevestigingsbus heeft veroorzaakt en is gebroken.

Voor de duidelijkheid: gemerkt “Draairichting vooruit” is het TREKKENDE PART
85EC62BCD83D4F1A96EA1B901737E26E.png
85EC62BCD83D4F1A96EA1B901737E26E.png (954.34 KiB) 2768 keer bekeken
8FCBE305729C4CBBB3D5CB09AD1EB209.png
8FCBE305729C4CBBB3D5CB09AD1EB209.png (359.99 KiB) 2768 keer bekeken
U zal zich afvragen, hoe heeft men ontdekt dat de ketting door een gedeelte van oprekking onbruikbaar was geworden?

Toen alles weer gemonteerd was heeft men uiteraard een paar slagen getornd met de bestaande ketting
Toen kwam men er achter dat de ketting op bepaalde gedeelte de neiging had tegen de kettingwieltanden op te klimmen, mijn informant dacht dat het soms wel ± 5 cm bedroeg.

Toen dit duidelijk was, zat er niets anders op dan ook een nieuwe ketting te monteren.
Conclusie: Nu was het de gietijzeren bus die brak, het had ook de ketting zelf kunnen zijn.
(Petje af voor die mannen die dat in orde gebracht hebben)

Herinnert U zich nog het verhaal van het ms ELDERS EBOE, die een GEBROKEN KETTING had
Kettingen en tandwielen zijn zonder meer een zwak punt aan een motor

Mvg
Alfons


Plaats reactie