De "Pendrecht"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (11)

De ravage in de Machinekamer (5)

145A30FA1BBE4837A74807E83A779770.jpg
145A30FA1BBE4837A74807E83A779770.jpg (216.76 KiB) 2127 keer bekeken
Zonder commentaar.

Mvg
Alfons

Fuel Supply

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Fuel Supply »

"Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei Cruyff eens. Omdat ik tijdelijk in de lappenmand zit heb ik enkele topics eindelijk eens vanaf pagina 1 helemaal doorgelezen, waaronder deze.

Beste Alfons, zag dat jij op pagina 4 van dit topic jouw visie al eens gegeven had over de explosie van de Doxford op de Pendrecht, die later na de Kombuis-switch verdwenen bleek! Ben toch wel nieuwsgierig daarnaar, of komt die alsnog na de foto's??
En begrijp ik goed dat deze machine toen op MDO liep?? Vandaag de dag amper voor te stellen ivm met enorm prijsverschil t.o.v. stookolie maar anno 1960 was dat een iets ander verhaal natuurlijk, maar toch ....??

Groetjes, Willem
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Fuel Supply schreef:"Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei Cruyff eens. Omdat ik tijdelijk in de lappenmand zit heb ik enkele topics eindelijk eens vanaf pagina 1 helemaal doorgelezen, waaronder deze.

Beste Alfons, zag dat jij op pagina 4 van dit topic jouw visie al eens gegeven had over de explosie van de Doxford op de Pendrecht, die later na de Kombuis-switch verdwenen bleek! Ben toch wel nieuwsgierig daarnaar, of komt die alsnog na de foto's??
En begrijp ik goed dat deze machine toen op MDO liep?? Vandaag de dag amper voor te stellen ivm met enorm prijsverschil t.o.v. stookolie maar anno 1960 was dat een iets ander verhaal natuurlijk, maar toch ....??

Groetjes, Willem
Willem,

Die visie is jammer genoeg verdwenen, met het veranderen van Provider met de "Kombuispraat"
Onbegrijpelijk, want er blijft toch altijd een volledige kopie over op de PC van de Kombuispraat Webmaster.
Niet de volledige "bijdrage" was verdwenen, maar een belangrijk stuk ervan, zodat het geheel waardeloos is geworden.

Er had veel tijd en denkwerk in gezeten, en omdat weer opnieuw op te zetten zal de tijd leren of ik dat nog kan opbrengen.
In de laatste bladzijden over de Pendrecht heb ik al eens zo nu en dan mijn visie gegeven

De Doxford's in die tijd, de jaren "50 verbruikten bij "van Ommeren" uitsluitend MDO= "Marine Diesel oil", wat inderdaad niet goedkoop was.
Na mijn tijd op het "ms Loosdrecht" is deze nog omgebouwd voor "zware olie".
Hoe dat verder verlopen is weet ik niet, ik denk van goed want heb geen nare dingen hierover gehoord.

Ik neem aan dat ze toen de verstuivernaalden, ramcilinders en brandstoppompplungers "gelapt" hebben, is meer ruimte gegeven, daar deze anders eerder vast zullen lopen.
En er zal wel gemanoeuvreerd zijn op MDO wat soms ook een risico inhoud bij overgaan i.v.m. temperatuursverandering, vooral bij de MAN motor kwam dat geregeld voor.
De dikke zware brandstofpompplunjer koelde minder snel af als de betrekkelijk dunne voering hiervan.

Tot zover

Mvg
Alfons
8429551761C44CE097800DC1AA725EC3.png
8429551761C44CE097800DC1AA725EC3.png (11.46 KiB) 2126 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
er blijft toch altijd een volledige kopie over op de PC van de Kombuispraat Webmaster
Het Bestandstype van de back-u is: gzip.
Is de standaard backup van phpBB als forumsoftware.
Helaas is het toen niet helemaal goed gegaan en ik bewaar altijd alleen de laatste back-up versie; ik vind het onterecht dat ik er steeds van verdacht word stukken topic te hebben verwijderd.
All the best
Jos
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Sorry Jos,
Blijkbaar heb ik me weer eens ontactisch uitgedrukt, en dat is me al meer gebeurt in mijn leven en zal nog wel eens gebeuren, zo zit ik blijkbaar in mekaar.
Maar van mijn kant vond ik het vervelend dat vele stukken, en niet alleen van het topic Pendrecht gedeeltelijk verdwenen waren, waar toch veel werk en aandacht door mij aan was besteed.
Ik weet niet of andere medewerkers dit ook hebben ondervonden, maar misschien waren zij meer begripvol en nimmer een aanmerking gemaakt.
Nogmaals sorry, ik waardeer "kombuispraat" overigens wel

Mvg
Alfons
15DEA1E04FEF4B80BBB55B5C6444140E.png
15DEA1E04FEF4B80BBB55B5C6444140E.png (1.81 KiB) 2125 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
Ik mis ook stukken uit het topic Wonen in Warffum, helaas, het zij zo.. :(
Het beste kan iedereen van zijn favoriete onderwerpen zelf een copy maken, maar gelukkig komen diskcrashes etc. tegenwoordig steeds minder voor. :)
All the best
Jos
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Na een klein oponthoud het vervolg:

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (12)

De ravage in de Machinekamer (6)

4F4CD00DBD404F398A82853198A9554A.jpg
4F4CD00DBD404F398A82853198A9554A.jpg (279.35 KiB) 2164 keer bekeken
Zonder commentaar.

Mvg
Alfons
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (13)

De schijnlichten zijn uit hun verband gerukt.

De “Van Ommeren” schoorsteen met inlaat lucht roosters voor de Machinekamer ventilatoren.

Ook de laadboom is te zien om zware machinedelen in en uit de Machinekamer te transporteren en waarschijnlijk ook voor Proviand.
2E93F38B4A72490F9A71EF54AA8BC72B.jpg
2E93F38B4A72490F9A71EF54AA8BC72B.jpg (277.52 KiB) 2163 keer bekeken
Mvg
Alfons
Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
de laadboom
Die waren op dat plekkie inderdaad multifunctioneel. :)
We hebben ze een keer gebruikt om er in de Suezbaai de sloepen mee aan boord te piekelen omdat de winch op het sloependek niet werkte, geen lucht aan dek of zoiets... :)
Met zuigertrekken lijkt het ook wel handig....
All the best
Jos
Gerard

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Gerard »

Ik denk als je met dat boompie een zuiger trekt dattie dubbel knikt.... :mrgreen:


Plaats reactie