TENTOONSTELLING: Varen bij de NEDERLAND

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

TENTOONSTELLING: Varen bij de NEDERLAND

Bericht door Winston »

Afbeelding

Ik heb over dit onderwerp al een bijdrage geplaatst bij Maritieme Musea.
Om te voorkomen dat iemand dit zou missen maak ik er een apart onderwerp van.

Van 18 februari t/m 8 oktober wordt in de nieuwe tentoonstellingszaal van het IJmuider Zee- en Havenmuseum een foto-expositie gehouden over de geschiedenis van de Stoomvaartmaatschappij "Nederland" tussen 1945 en 1970.

VAREN bij de "NEDERLAND"

De tentoonstelling is een hommage aan de opvarenden bij de SMN, die in deze periode in dienst waren van de maatschappij.
Zij stelden honderden foto's ter beschikking, die een boeiend beeld geven van het leven aan boord van deze eens zo belangrijke vloot.

De Stoomvaart Maatschappij "Nederland"( SMN ) werd op 13 mei 1870 opgericht. Het was de eerste Nederlandse rederij die tussen Nederland en Nederlands-Indië een geregelde lijndienst onderhield.

Het eerste stoomschip van de SMN was de Willem III. Het schip voer in 1871 naar Indië.
De vloot werd al snel uitgebreid en voer eens per maand, daarna vaker op deze lijn.
In 1887 kwam er een wekelijkse afvaart vanuit Amsterdam en Rotterdam. De samenwerking met de Rotterdamsche Lloyd werd een feit.

Deze mailschepen voeren op dit schema tot aan de Tweede Wereldoorlog. De passagiersdiensten kwamen in beeld met het in de vaart nemen van de "REMBRANDT"in 1906 en de "VONDEL" en "GROTIUS"in 1907.

De periode tussen de twee wereloorlogen vormde het hoogtepunt uit de SMN-geschiedenis.
Aan de vloot werden grote mailschepen toegevoegd, zoals de "Johan van Oldenbarneveldt"en de "Oranje".
Laatst genoemde werd het grootste en snelste schip van de SMN.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog beschikte de SMN over 26 vrachtschepen en 6 passagiersschepen.
In 1945 bleken er 13 vrachtschepen en 3 passagiersschepen verloren te zijn gegaan.

Na de oorlog werd de lijndienst gerenoveerd, totdat Indonesië er in 1960 via een vaarverbod voor alle Nederlandse schepen, een einde aan maakte.

De SMN werkte nauw samen met RL aan de uitbreiding van haar mondiale lijnennet, dat in 1963 leidde tot de oprichting van de Nedlloyd Lijnen, waarbij elke rederij 25 schepen inbracht.


Hoop een ieder in het museum te ontmoeten. Kijk ook op www.zeehavenmuseum.nl

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Winston,

Ik heb de site van het Museum bekeken maar kan geen openingstijden en dagen vinden.
Of ligt dit aan mij ?.
Ik wilde n.l. graag met een mede Nieuwe Dieper naar Ijmuiden komen, vandaar !.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Ha Roy de openingstijden staan wel op de site.

woens-, zater-, en zondag middag van 13.00 tot 17.00 uur.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Roy.

Staat er toch echt op hoor!!.

Bij informatie... dan naar...Openingstijden.

Maar voor de goede orde, het museum is op elke [b]Woensdag, Zaterdag en Zondagmiddag geopend van 13.00 - 17.00 uur.[/b].

Denk er om de tentoonstelling over de Nederland begint 18 FEBRUARI 2006.

Groeten

Winston

(p.s. Kosten entree, 4,00 Euro p.p., kinderen en 65+ ... 2,00 Euro.
(museum jaarkaart is NIET geldig)
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Bedankt Winston,

Het blijkt maar weer, ik ben nu eenmaal geen internetter.
Toch zal ik een poging wagen de shit uit m'n ogen te halen...............

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

De tentoonstelling is net geopend!!!! (17-02)

Vanaf morgen is dit feest van herkenning en herinnering elke zaterdag, zondag en woensdag van 1300-1700 te zien.
(Voor de kosten hoeft u het niet te laten. Toegang : 4 Euro per persoon, 65+ : 2 Euro per persoon en dan heeft u gelijk toegang tot het museum).

Voor een ieder die bij de Nederland gevaren heeft van 1945-1975 is dit eigenlijk een "must".

Zelfs deze oud KHL'er heeft er van genoten ( en zijn vrouw ook!!)

Mocht u geweest zijn, laat dan even een berichtje achter op dit topic, dan staat de aankondiging gelijk weer bovenaan.

Groeten en geniet ervan,

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Wijnand

de Nederland

Bericht door Wijnand »

Het is hardstikke mooie tentoonstelling geworden en hij loopt als een tiet, veel bezoekers genieten er van Gr. Wijnand
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Ik kwam van de week een aantal oud Nederland mensen tegen, die niet op de hoogte waren van deze tenstoonstelling.
Om te voorkomen dat mensen straks teleurgesteld zijn, haal ik dit Topic maar even naar boven.

Voor Oud KNSM'ers, is er waarschijnlijk goed nieuws. Er wordt nl. overwogen om over één of twee jaar ook zo'n tentoonstelling over de KNSM te houden.

Mocht hier meer nieuws over zijn, dan laat ik het natuurlijk weten.

Gr.

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Ik wilde dit onderwerp toch nog even onder de aandacht brengen, omdat het einde van deze zeer succesvolle tentoonstelling begint te naderen.

Wekelijks komen er nog oud Nederland mensen, die zich vergapen aan alle oude foto's die er te zien zijn. Mocht u nu van plan zijn om te komen kijken, kom dan in iedergeval vroeg, want de ervaring leert dat men minimaal een uurtje of 2 nodig heeft om alles rustig te bekijken.

Op 8 oktober gaat de tentoonstelling dicht, dus wacht niet te lang

Het Zee en Haven Museum in IJmuiden is geopend op Woensdag, Zaterdag en Zondag middag van 13.00 tot 17.00 en voor groepen op aanvraag.
Zie www.zeehavenmuseum.nl .

Het ligt in de bedoeling dat er over een jaar of 2 een soort gelijke tentoonstelling over de KNSM zal worden ingericht.
Ik hou u hiervan op de hoogte via Kombuispraat.

Groeten
Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Bericht door wil »

winston wiij hebben vorig jaar met een stel kroonvaarders het museum bezocht meer als de moeite waard en hoop ook zeker dat de tentoonstelling van de knsm over 2 jaar dorgaat is met ons bezoek ook al aangekaart en weet zeker dat er op het forum van kroonvaarders hel veel mooi matriaal en fotos beschikbaar zullen zijn .

Afbeelding.

Afbeelding
waar een wil is is een weg en wil wil wel


Plaats reactie