Smitlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Smitlloyd

Bericht door Bob » 30 jan 2006 22:07

Hallo mensen,

Het valt me eerlijk gezegd tegen dat over Smit zo weinig te vinden is. Wijsmuller wel. Goed ze gaan nu samen maar van voor die tijd is er weinig uit de Rotterdamse hoek.
Maar waarom het gaat is, ik zoek het boek "Bergers van de lange deining", geschreven door Oene van Dijk en Hans van Hoek.
Heeft iemand dit boek misschien dubbel of zien liggen bij de Slechte of op een rommelmarkt. Ik houd me aanbevolgen voor reacties

Alvast bedankt

Groeten Bob.

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 30 jan 2006 22:35

Hallo Bob,

Je hebt volkomen gelijk dat op deze site weinig over Smit & Co te vinden is. Mogelijk zijn weinig forumleden bij Leen de Zaaier werkzaam geweest.
Misschien zitten ze meer bij Tugspotters of zo.

Ondanks dat ik de nodige jaren bij Smit-Lloyd heb mogen varen, heb ik absoluut niets met Leen Smit.
Ergo, een rechtaarde Smit Lloyder wilde eigenlijk zo min mogelijk met Smit & Co te maken hebben. Zelfs waren er de nodige die bij Smit & Co vandaan kwamen die er eigenlijk niets meer mee te maken wilde hebben.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Er waren d'r ook bij die Hollands Glorie hoog in het vaandel hadden, maar toch bij Smit Lloyd kwamen varen. How can !?. Gewoon omdat bij S.L. meer verdiend werd en er een veel betere verlofregeling was.

En dan nog eens wat; als er een nieuwe matroos van Leen de Zaaier bij S.L. kwam varen, waren bij ze Smit altijd "bootsman" geweest. Een gevleugelde uitdrukking bij S.L. was dan ook, "O, kom je bij Smit & Co vandaan, zeker bootsman geweest !?".
Naar ons gevoel hadden bij Smit dan ook meer bootslieden dan matrozen gevaren.................
Dat gaf in het begin van de carriere van zo'n figuur nog wel eens wat strubbelingen. Bij S.L. voeren aan dek alleen twee matrozen die gelijkwaardig in functie waren. Van bootsman spelen kon dan ook absoluut geen sprake zijn. Dat werd wel eens verkeerd begrepen..........
Daar is overigens wel h.e.e.a. over te vertellen. Misschien doen we dat later nog wel eens.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30027
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 30 jan 2006 22:50

Hallo Bob,
We kunnen het ook omdraaien:
Ik ben blij dat er nu zoveel over de sleepvaart van vroeger geschreven wordt. (Wijsmuller). :D :D

Op Scheepspraat en Kombuispraat staan ook verhalen van Smit, maar een beetje verspreid.
Rotterdammers, hé?
Mannen van weinig woorden. :lol: :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Ab Plugge
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jul 2004 13:59
Locatie: Krommenie

Bericht door Ab Plugge » 30 jan 2006 22:53

Hallo Bob,
Oene van Dijk woont vlak bij me in de buurt. Als je wil kan ik je zijn telefoonnummer mailen.
Ab

Gerard

//

Bericht door Gerard » 30 jan 2006 23:03

En anders even op het internet (google?) naar A`dam ,,boekenantiquariaten" (of boekenantikwariaten) en daar eens rondbellen, 80% kans en vaak niet duur. Gr.Gerard.

Gebruikersavatar
willem v arendnet
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet » 31 jan 2006 09:34

Hallo Gerard
kwam nog een filpje yegen op het forum van de KNSM

http://www.pa3gzt.nl/DreamHC/Pagina18.html
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Bob

Bericht door Bob » 31 jan 2006 09:57

Ik wist niet dat er wrijving was (is) tussen S.L. en Smit en Co. Zelf heb ik daar niet bij gevaren. Dan ontgaat je natuurlijk een hoop. Altijd tankers en pakkiesboten. Iedereen alvast bedankt voor de tips.

Groeten
Bob

Dirk Dijksman
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Bericht door Dirk Dijksman » 31 jan 2006 11:15

Wat afgunst was er zeker. Bij Smit vonden ze dat ze het "echte" werk deden i.p.v. pakjesboot spelen en 's avonds binnenliggen. Terwijl de Sl mensen dat simpelwerk vonden. Sleepvastmaken de halve wereld rond en weer losmaken. Dat kon iedereen volgens hun. Anderzijds hadden de sl-mensen het idee dat het geld wat zij verdienden in de bodemloze put zeesleepvaart gestopt werd.

Toen ik indienst kwam werd ik voor twee reizen bij Sl gedetacheerd. Vervolgens moest ik dus naar de sleepdienst toe. Bij het aanboord komen van de Smit Rotterdam vroegde HWTK waar heb je gevaren? Bij SL twee reizen meester. Oké, geen vaar ervaring dus, want daar varen ze niet.

Hetzelfde verhaal maar dan weer andersom toen ik enkele jaren later weer naar SL ging.

Dirk

Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 875
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Smitlloyd

Bericht door Nick » 31 jan 2006 12:21

Morge
Ja er was altijd een beetje wrijving
Tussen L.Smit & Co. en SL.
En dat is gebleven zelfs nadat de hele
zooi in een pot gegooid was.
Maar echte sleep ervaring zoals bij Leen
kregen de SL ers niet. Maar daar in tegen
waren de SL boten ook niet echt voor gebouwd.
Hou me te goede dat de Sl schepen weldegenlijk
konden slepen. Maar ze waren gewoon eingenlijk voor
het Anchor werk bedoeld Offshore.
Dat de SL schepen ook konden slepen is bewezen met de
SL 103 in New Foundland.
Vedere afgunst kwam toen de Stuurman van de SL 103
een Medaille kreeg voor zijn Heldendaad.
Groetjes Nick

Gerard

//

Bericht door Gerard » 31 jan 2006 14:31

Ahoy Willem van Arendnet. Heeel mooi!! Vooral die tweede! Je ziet eerst de toren van een duikboot bovenkomen, en dan zit er een sleper aan vast :D . Heb dat maar één of twee keer meegemaakt, maar dan in een cycloon. Maar dit filmpje is het echte werk natuurlijk :wink: Vr.gr. Gerard.

Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 875
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Smitlloyd

Bericht door Nick » 31 jan 2006 15:17

Hallo Gerad
Varen en werken op de sleepboten :wink:
Was het echte werk :lol: :lol: :lol:
Je kent het spreekwoord toch nog wel.
Houten schepen IJzere mannen.
Zie de filmpjes maar die liegen er niet om hoor.
Wij van de zeeslepdienst of het nu
L.Smit & co, Smit Lloyd Smit Internationale
en Wijsmuller was.
Het waren allemaal Ijzere mannen en Houten schepen. :lol: :lol:
LANG LEVE DE SLEEPVAART. :lol: :lol: :lol: :P :wink: :wink:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 31 jan 2006 18:27

Zo is het maar net; stalen schepen, ijzeren mannen en met blikken verdommenissies.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2102
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 12 jul 2006 22:52

Alsjeblieft Roy,
Hier wat van je oude liefjes.
Gr. Arie.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/img]

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 12 jul 2006 23:03

Hallo Arie,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Inderdaad de "2 "& de "5" zijn oude liefdes van me.
Ik was even vergeten dat dit topic er nog was.
Waar ben ik toch zo vergeetachtig door geworden ...........................

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 12789
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 12 jul 2006 23:06

Afbeelding
Type...PSV.
Dob...04/1998......Builder...Ysselwerf.
Loa...58.04m...Beam...13.52m...Draught...5.05m....Grt..1222t.
Flag...Bahamas........Port of Registry...Nassau.
Owner...Seacor Smit Fleet Services.......Aquired...1998.
Picture Date...31/12/2003.
Location....Yarmouth.
Afbeelding

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 12 jul 2006 23:11

Hallo Joost,

Die foto moet een paar maanden nadat ze Den Helder verlaten had genomen zijn. De laatste Hollanders mochten hier in Holland afscheid nemen.
Wat wij met 7 man deden gebeurde nu met een man of 11 a 12.......... Nu onder de kleuren van Seacore.

m.v.g. Roy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Martinus en 19 gasten