Smitlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Ook dit waren de werkzaamheden aan boord van de SMITLLOYD 32.


Afbeelding

Afbeelding

gr Arie Ros
The Best of Good Luck !!!

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

De Smitlloyd 102 passeert de sluis in Vlissingen.

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Foto's van de "102" zijn d'r niet veel.
Ze heeft ook maar kort in dienst mogen zijn. Overvallen door achterop lopende golven, is het schip in luttele momenten onder water verdwenen. Vijf van de zeven opvarenden met zich meesleurend. De stuurman en een matroos zijn uit het water gered. Dit speelde zich in Walvis Bay af.
Bij elke Smit Lloyder doet dit nog steeds pijn.

m.v.g. Roy
mist

Bericht door mist »

hoi roy,

zijn hier ook zijtanken aangezet het lijkt mij niet origineel.

groet mist,
J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

Nostalgie.

Bericht door J.C.Willemsen »

Hallo Frank.Wat een nostalgische plaatjes van die SMIT-LLOYD boot
in de sluis van Vlissingen.
Als ik de site van Jaap Kooy bekijk moet deze foto rond 1970
gemaakt zijn.
Nostalgie in verband met het verdwenen sluiswachtershuisje,de
oude PSD boot op de achtergrond en de plankjes op de sluisdeuren
die zo lekker rammelden als je eroverheen reed, omdat ze loslagen.
Wat me boeit is wat deze boot in Vlissingen te zoeken had, terwijl zijn
werkgebied aan de andere kant van de wereld was.
Mischien weet iemand meer.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

De "aanhangsels" in de zij zijn geen sponsons of wingtanks, maar is ijsversterking.
De "101", "102" & "103" waren zeer zwaar gebouwde schepen, ze zouden aanvankelijk alle drie naar New Foundland gaan.
Dat is voor de "102" niet opgegaan. Ze is juni 1970 opgeleverd en op 31 dec.'70 vergaan.
Dat was niet in Walvisbay zoals ik aanvangelijk stelde, maar tussen Mosselbay en Port Elizabeth. De zee staat daar bekend als zeer onberekenbaar. Freakwaves zijn daar dan ook geen uitzondering.........

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Roy, toen ik de foto plaatste had ik al gezien dat de 102 niet in het overzicht stond van Bram, enkele bladzijden terug.

Er moest wel iets van een verhaal achter zitten. Dat weten we nu, bedankt.

Groet Frank
Groet Frank
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Bericht door Wim Plukker »

Roy,

Er staat mij bij dat de Smit Lloyd 102 ondersteboven is gegaan door het aan dek lopen van zeeen achterop en dat daarbij de deklading boorpijpen vervuld raakten want niet afgeblind met een desastreus verlies aan stabiliteit. Ik heb vanmiddag nog even gezocht naar de uitspraak Rvd Scheepvaart maar kon het zo gauw niet vinden. Ze hebben ook lang niet alles digitaal dus als iemand nog wel die uitspraak heeft... Of collega's uit die tijd die van de hoed en de rand weten. Sedertdien worden alle pijpen vervoerd per supplier afgeblind.

En dan nog een vraag aan Arie Ros. die makreel rokende meneer op de Smit Lloyd 32 lijkt wel heel erg op Hans Rietdijk? Klopt dat?

M.vr.gr.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Zoals ik al eerder aangegeven heb, het vergaan van de "Smit Lloyd 102" heeft diepe wonden in de zielen van Smit Lloyders geslagen. Dit geld voor de mensen op de vloot maar ook voor het kantoor personeel.
Ook ik heb geen behoefte aan een discussie over het vergaan van de "102".

Casingpipe wordt nog steeds on-afgeblind vervoerd. Drillingcollars en smalle casingpipe worden wel afgeblind. De reden hiervoor is echter dat men wil voorkomen dat de draad, waarmee ze aan elkaar geschroeft worden, komt te beschadigen.
We haalden ze er zelf ook wel eens een af als we weer eens een bel voor de bar aan boord nodig hadden. De onbeschadigde gaven een vrij realistisch geluid als er een hengst op gegeven werd...............

De man die makrelen staat te roken en die op de rug gezien wordt tijdens manouvreren bij een rig, zou Bert Vlierman kunnen zijn.
Die ken ik nog als stuurman. We gaan nu wel terug naar 1979.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Smit Loyd deed het ook wel eens met Wijsmuller

Bericht door proet »

Samen met de Smit Loyd 8 een booreiland verslepen vanuit Stavanger

Afbeelding


Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl


Plaats reactie