Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Jolly Sailor, prachtige foto's van een stuk historie dat zelfs in Japan als waardevol wordt beschouwd.
Wat mij opvalt zijn de motoren die volgens het logo op de carterdeksels van B&W zijn. De foto van de koppen laat iets anders zien dan ik van een B&W gewend ben. Wie weet hier meer van?
Groeten,
Robert
Wat mij opvalt zijn de motoren die volgens het logo op de carterdeksels van B&W zijn. De foto van de koppen laat iets anders zien dan ik van een B&W gewend ben. Wie weet hier meer van?
Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
HIKAWA MARU 1930
Er stonden in dit schip 2 motoren 4tact dubbel werkende 8 cil. B&W (680x1600). Totaal 11.000 rpk.
Groet
Jaap
Er stonden in dit schip 2 motoren 4tact dubbel werkende 8 cil. B&W (680x1600). Totaal 11.000 rpk.
Groet
Jaap
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Lees ik dat goed?? DUBBEL werkende VIER takt karren???2 motoren 4tact dubbel werkende 8 cil. B&W (680x1600).
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Ik vind dat onderhoud nu juist een tikkie tegenvallen, voor een museumschip.Jan schreef:Alles ziet er keurig onderhouden uit.
Je zou denken dat ze daar in de loop der jaren wel eens een legertje Japanse werktuigkundigen-in-opleiding op los hadden kunnen laten.
Van dat "dubbelwerkend" heb ik, als eenvoudig schipper, weinig verstand, maar zou het ook een vertaalfout kunnen zijn? Er wordt in verband met de Hikawa Maru op verschillende sites namelijk gesproken van "reciprocating" engines, een uitdrukking die je - zo meen ik me althans te herinneren - bij dieselmotoren niet zo vaak gebruikt. Waarom zou je ook? Een diesel is per definitie "reciprocating".
Maar ik praat natuurlijk naar ik verstand heb, dus ik kan het best helemaal fout hebben. In dat geval zwijg ik beschaamd en ga ik mijn koperen knopen en mijn gouden strepen poetsen want ook ik sta al jaren in het museum.
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
HIKAWA MARU
Dit staat in Lloyds Register 1933/34:
Op de deze site staat ook nog wat over de 4T dubbel werkende motor:
http://encyclopedia.stateuniversity.com ... ngine.html
m.vr.gr.
Jaap
Dit staat in Lloyds Register 1933/34:
Op de deze site staat ook nog wat over de 4T dubbel werkende motor:
http://encyclopedia.stateuniversity.com ... ngine.html
m.vr.gr.
Jaap
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Ja, verdomd zeg: 4-takt dubbelwerkend.
Hikawa Maru. Prent of klassiek stoompassagiersschip int.?
Ik zag dat op deze topic men zich niet zo stoort aan de uitgangspunten “prenten” en “stoom”. Het zijn vaak allemaal foto’s en waar, terugkijkend, klassiek begint is ook niet zo duidelijk maar je verzeilt in een aardige serie van het museumschip te Yokohama, een motorschip uit 1930 dat op Yamashita ligt.
Zie: http://www.ssmaritime.com/hikawamaru2.htm (en tientallen ander sites waar het schip genoemd wordt).
Ik bezocht het ms. Hikawa Maru op 19 januari 1978. Ze was toen, als op mijn foto, witgeschilderd. De later ingebouwde roltrap ten behoeve van de bezoekers in de machinekamer bedierf veel en zoals Theo Horsten al opmerkt is het onderhoud, het oog wil tenslotte ook wat, ook niet door echte liefhebbers gepleegd. Die roltrap in die machinekamer tussen de motoren, had hetzelfde effect als het vele beton en de liftschachten in het herbouwde Nagoya Castle, dat zogenaamd 16e eeuws of ouder moest lijken. Het bekende filmpje op YouTube met de Dubbelwerkende 2 tact B&W zal wel ongeveer een indruk geven hoe het daar in die machinekamer toeging.
http://www.youtube.com/watch?v=unAsUugK9zw
De machines op de Hikawa Maru hadden uiteraard luchtverstuiving en mechanisch bewogen aanzetkleppen.
De Hikawa Maru, geen prent en geen stoomschip wel een museumschip en klassiek met 79 jaar?
En de Oranje? Wel een prent, geen stoomschip, zou inmiddels 71 jaar zijn.
Nico
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.
een foto reportage van Threebs met mooie foto's van de Lusitania op de werf van John Brown Company Limited