Mooie Kontjes
Re: Mooie Kontjes
De Trafford Hall 1905
IDNo: 1120906 Year: 1905
Name: TRAFFORD HALL Type: Passenger/cargo Flag: GBR Tons: 5321
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12.5
BU Trieste 28.9.34
IDNo: 1120906 Year: 1905
Name: TRAFFORD HALL Type: Passenger/cargo Flag: GBR Tons: 5321
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12.5
BU Trieste 28.9.34
Re: Mooie Kontjes
Een dikke tankerkont.
IDNo: 6414459 Year: 1964
Name: MOBIL ASTRAL Type: Tanker Flag: GBR DWT: 95713
Country of build: JPN Builder: Sasebo H.I. Location of yard: Sasebo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
[1974 Lg 321.0/308.0m, 81515gt/149269dw]
BU Kaohsiung 31.1.79
IDNo: 6414459 Year: 1964
Name: MOBIL ASTRAL Type: Tanker Flag: GBR DWT: 95713
Country of build: JPN Builder: Sasebo H.I. Location of yard: Sasebo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
[1974 Lg 321.0/308.0m, 81515gt/149269dw]
BU Kaohsiung 31.1.79
Re: Mooie Kontjes
Helaas ben ik zelf niet handig genoeg, maar misschien kan iemand het kontje van de Zeemeeuw fotoshoppen bij de foto van de Mobil Astral hierboven.
Jan van der Pluijm
Er staat ook een aardig verhaaltje bij de Zeeumeeuw
groetenJan van der Pluijm
Re: Mooie Kontjes
------------------------
"Gewaagde manoeuvre" en een bord bij het museum? Hoe vaak zouden we - ik bedoel ik en anderen - dat kunstje vroeger wel niet in het Amsterdam-Rijnkanaal hebben geflikt als we met een 500-tonner hout in Utrecht hadden gelost en in ballast teruggingen naar Amsterdam? Dat was voordat alle bruggen werden verhoogd. Er was dan één brug - ik weet niet meer welke - waar je net niet onderdoor kon, Tank 5 deels leegtrekken; kop onder de brug schuiven. Doorschuiven tot net voor het stuurhuis. Niet te veel afstand, hooguit een halve meter tot de voorste rand van het stuurhuis, anders zag je niet wanneer je er onderdoor kon. Het ging om centimeters. Een stuurman waar ik mee voer zou gezegd hebben: "Een sigaretje kan er net tussen, maar een bolknakje net niet." Tank 5 weer vol, voorpiek een beetje leegtrekken en ook de anders nooit gebruikte achterpiek vullen. Soms was het dan nodig om voor de laatste centimeters met de dekwasslang ook de man-over-boord-boot nog te vullen. Anderen probeerden het met persennings in de gangboorden en die dan deels met water vullen. Je was zomaar een halfuur of drie kwartier bezig met die "gewaagde manoeuvre". En al die tijd moest je gaande houden onder die brug en het andere verkeer beduiden dat ze vooral kalm aan moesten doen. Meestal ging het goed. Tot ik een keer net zover was dat we vooruit konden komen en net met het stuurhuis onder de brug zaten, toen een tanker zich van de hele klerezooi niks aantrok en met een hoop vaart van de andere kant langs kwam raggen. Dak van het stuurhuis aan splinters. Houten stuurhuis, met zeildoek gedekt. In Amsterdam in het Westerdok waren ze er helemaal in gespecialiseerd. Die fiksten dat in een poep en een zucht. Staat me toch bij dat Gerard "Tenerife" daar ook een keer bij was toen ik dat kunstje weer eens flikte, maar ik kan me vergissen. We spreken tenslotte van meer dan vijftig jaar geleden.
---------------------
"Gewaagde manoeuvre" en een bord bij het museum? Hoe vaak zouden we - ik bedoel ik en anderen - dat kunstje vroeger wel niet in het Amsterdam-Rijnkanaal hebben geflikt als we met een 500-tonner hout in Utrecht hadden gelost en in ballast teruggingen naar Amsterdam? Dat was voordat alle bruggen werden verhoogd. Er was dan één brug - ik weet niet meer welke - waar je net niet onderdoor kon, Tank 5 deels leegtrekken; kop onder de brug schuiven. Doorschuiven tot net voor het stuurhuis. Niet te veel afstand, hooguit een halve meter tot de voorste rand van het stuurhuis, anders zag je niet wanneer je er onderdoor kon. Het ging om centimeters. Een stuurman waar ik mee voer zou gezegd hebben: "Een sigaretje kan er net tussen, maar een bolknakje net niet." Tank 5 weer vol, voorpiek een beetje leegtrekken en ook de anders nooit gebruikte achterpiek vullen. Soms was het dan nodig om voor de laatste centimeters met de dekwasslang ook de man-over-boord-boot nog te vullen. Anderen probeerden het met persennings in de gangboorden en die dan deels met water vullen. Je was zomaar een halfuur of drie kwartier bezig met die "gewaagde manoeuvre". En al die tijd moest je gaande houden onder die brug en het andere verkeer beduiden dat ze vooral kalm aan moesten doen. Meestal ging het goed. Tot ik een keer net zover was dat we vooruit konden komen en net met het stuurhuis onder de brug zaten, toen een tanker zich van de hele klerezooi niks aantrok en met een hoop vaart van de andere kant langs kwam raggen. Dak van het stuurhuis aan splinters. Houten stuurhuis, met zeildoek gedekt. In Amsterdam in het Westerdok waren ze er helemaal in gespecialiseerd. Die fiksten dat in een poep en een zucht. Staat me toch bij dat Gerard "Tenerife" daar ook een keer bij was toen ik dat kunstje weer eens flikte, maar ik kan me vergissen. We spreken tenslotte van meer dan vijftig jaar geleden.
---------------------
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Kontjes
Neem me nou niet kwalijk Theodorus, maar moet dat niet " een poep en een scheet" zijn misschien??.......Maar jaaa 'tis Zondag dus je komt waarschijnlijk net terug van de kerkdienst en dan staat "zucht" wel ZOOO netjes!dat in een poep en een zucht
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Kontjes
-------------------------
Die betweters ook altijd...
Nee, het is niet in een poep en een scheet. Oorspronkelijk is het "In een vloek en een zucht", soms "in drie vloeken en een zucht" en een enkele keer "op een vloek en een zucht".
Maar in de wandeling wordt daar vaak "in een poep en een zucht" van gemaakt. Dit laatste is zelfs verwerkt tot een zeer verheffend lied dat bij voorkeur met z'n allen moet worden gezongen. Klik voor dat typisch Nederlandse stukje cultuur HIER.
Kinderen worden soms in een poep en een zucht geboren. Klik HIER.
---------------------
Die betweters ook altijd...
Nee, het is niet in een poep en een scheet. Oorspronkelijk is het "In een vloek en een zucht", soms "in drie vloeken en een zucht" en een enkele keer "op een vloek en een zucht".
Maar in de wandeling wordt daar vaak "in een poep en een zucht" van gemaakt. Dit laatste is zelfs verwerkt tot een zeer verheffend lied dat bij voorkeur met z'n allen moet worden gezongen. Klik voor dat typisch Nederlandse stukje cultuur HIER.
Kinderen worden soms in een poep en een zucht geboren. Klik HIER.
---------------------
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Kontjes
oeioei.......
- Bijlagen
-
- taal.jpg (69.79 KiB) 3745 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Mooie Kontjes
jdbvos : mooi maar er worden nog een paar plaatjes bij he
dit is niet compleet oh nee
dit is niet compleet oh nee
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Kontjes
Een oud geklonken Haags kontje, made in Germany, zowel nat als droog. foto's hh
- Bijlagen
-
- Bark-Europa-helling28-08-2017 (1).JPG (173.18 KiB) 3623 keer bekeken
-
- Bark-Europa-helling28-08-2017 (4).JPG (413.27 KiB) 3623 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"