Mooie Kontjes
Re: Mooie Kontjes
De Tina Star 1962.
IDNo: 5027819 Year: 1962
Name: ASTRID BRES Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 697
Country of build: DEU Builder: Sietas Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
72 KIM - 84 IDA BAAGO - 88 TINA STAR - 99 TOBAGO STAR
Total loss at Georgetown, Guyana 2010 & abandoned on Essequibo River
IDNo: 5027819 Year: 1962
Name: ASTRID BRES Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 697
Country of build: DEU Builder: Sietas Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
72 KIM - 84 IDA BAAGO - 88 TINA STAR - 99 TOBAGO STAR
Total loss at Georgetown, Guyana 2010 & abandoned on Essequibo River
Re: Mooie Kontjes
Het mooie kontje van de Ocean Blue, de ex-Geertje Buisman, hier ook wel bekend als de "Reus van Zwartsluis".
HIER de gegevens van Marhisdata.

HIER de gegevens van Marhisdata.
Re: Mooie Kontjes
De fruitjager Toltec 1947, ik heb geen idee waar die uitsteeksels voor dienden.
IDNo: 5270703 Year: 1947
Name: PARISMINA
Type: Cargo ship (ref)
Flag: USA
DWT: 6148
Ship Design: R2-ST-AU1
Country of build: USA
Builder: Newport News SB
Location of yard: Newport News
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2ST-18
70 TOLTEC
BU Kaohsiung 31.3.76
IDNo: 5270703 Year: 1947
Name: PARISMINA
Type: Cargo ship (ref)
Flag: USA
DWT: 6148
Ship Design: R2-ST-AU1
Country of build: USA
Builder: Newport News SB
Location of yard: Newport News
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2ST-18
70 TOLTEC
BU Kaohsiung 31.3.76
Re: Mooie Kontjes
Misschien ter bescherming van de schroeven?
Het was een dubbelschroever en gezien het spitse kontje kon het best wel eens zijn dat de voortstuwing ver uitstak...
Het was een dubbelschroever en gezien het spitse kontje kon het best wel eens zijn dat de voortstuwing ver uitstak...
Laatst gewijzigd door Jinny op 01 feb 2018 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.
Re: Mooie Kontjes
Volgens mij is dat juist. Er hoeft maar iets verkeerd te gaan bij aankomst of vertrek en je schroef raakt de kade met de nodige schade aan de schroef. Even afdraaien op het achterspring is hier een duidelijke no-no
.
Groeten, K.Brouwer.

Groeten, K.Brouwer.
Re: Mooie Kontjes
Klopt...
Bij leeg schip komt al gauw het toppie van de gehaktmolens boven water, en dan is een gevallen-, of iets te laag hangend touwtje ineens een flink probleem: zo'n touwtje wordt dan keurig netjes opgerold. Maar niet netjes op de haspel...
Een sleepboot, of een roeiersvlet, maakt redelijk snel een reisje richting bodem, na onvoorzien ff te dichtbij geweest te zijn...
En de rest zei Koert al...
Je moet goed uitkijken met een schroef: die dingen nemen alles mee wat binnen bereik komt....ze zuigen dingen zelfs aan
Vroeger vond ik zo'n kruiserhek niet mooi....maar nu.... ja! heeft wel wat...
Ze zijn altijd wel mooi scherp, en flink geveegd..... Ja, zo'n kontje laat het water gemakkelijk los...
Maar om diezelfde redenen zit er ook niet veel drijfvermogen in, dus neemt wel snel water over bij zeegang....
Lijkt me geen fijn kontje bij lensen....maar dat is mijn gedachte....
Op de binnenvaart al jaren verplichte kost...maar wat mot zo'n ghv-reefer nou met een hekanker...gezien het kluisgat...?? Iemand ???
Bij leeg schip komt al gauw het toppie van de gehaktmolens boven water, en dan is een gevallen-, of iets te laag hangend touwtje ineens een flink probleem: zo'n touwtje wordt dan keurig netjes opgerold. Maar niet netjes op de haspel...
Een sleepboot, of een roeiersvlet, maakt redelijk snel een reisje richting bodem, na onvoorzien ff te dichtbij geweest te zijn...
En de rest zei Koert al...
Je moet goed uitkijken met een schroef: die dingen nemen alles mee wat binnen bereik komt....ze zuigen dingen zelfs aan
Vroeger vond ik zo'n kruiserhek niet mooi....maar nu.... ja! heeft wel wat...
Ze zijn altijd wel mooi scherp, en flink geveegd..... Ja, zo'n kontje laat het water gemakkelijk los...
Maar om diezelfde redenen zit er ook niet veel drijfvermogen in, dus neemt wel snel water over bij zeegang....
Lijkt me geen fijn kontje bij lensen....maar dat is mijn gedachte....
Op de binnenvaart al jaren verplichte kost...maar wat mot zo'n ghv-reefer nou met een hekanker...gezien het kluisgat...?? Iemand ???
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: Mooie Kontjes
Jinny, Koert en Jan, bedankt voor het meedenken!
Heel logisch eigenlijk.

Heel logisch eigenlijk.

- Theo Horsten
- Berichten: 7788
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
- Locatie: N.Griekenland
- Contacteer:
Re: Mooie Kontjes
Ankeren op rivieren om daar op stroom te laden, of op andere plaatsen waar de ruimte beperkt is en het schip niet dwars in het vaarwater mag komen te liggen.wat mot zo'n ghv-reefer nou met een hekanker.
If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
Re: Mooie Kontjes
Daar heb je een punt.... Zelfde redenen als in de binnenvaart dus, waar het ook als noodstopper is toebedacht.
Maar een ghv-boot heeft behoorlijk wat m2 op haar flankjes, zou dan zo'n hekanker voldoende houvast hebben in (vaak) het slib van de rivier ?
Ik moet bekennen dat ik me niet 1 ghv- óf khv-schip echt kan herinneren uit mien tiet met een hekanker....behalve de kruiplijners die de rivieren op-en-afvoeren (binnenvaartregels)
In (bijv.) Palembang (Sumatra) of Whangarei (NZ) lagen we ook altijd up-river, en daar werd bij kentering de mk st-by gehouden, en soms ff een klein klappie vooruit gegeven om het roer en schroef even vrij te houden van de oever
Tegenwoordig zie je ook op grote schepen het hekanker regelmatig op de shipspotter-topics....
Is het tegenwoordig eveneens een voorschrift bij de bouw ? (als parkeeranker en noodstopper)
Maar een ghv-boot heeft behoorlijk wat m2 op haar flankjes, zou dan zo'n hekanker voldoende houvast hebben in (vaak) het slib van de rivier ?
Ik moet bekennen dat ik me niet 1 ghv- óf khv-schip echt kan herinneren uit mien tiet met een hekanker....behalve de kruiplijners die de rivieren op-en-afvoeren (binnenvaartregels)
In (bijv.) Palembang (Sumatra) of Whangarei (NZ) lagen we ook altijd up-river, en daar werd bij kentering de mk st-by gehouden, en soms ff een klein klappie vooruit gegeven om het roer en schroef even vrij te houden van de oever
Tegenwoordig zie je ook op grote schepen het hekanker regelmatig op de shipspotter-topics....
Is het tegenwoordig eveneens een voorschrift bij de bouw ? (als parkeeranker en noodstopper)
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
- Theo Horsten
- Berichten: 7788
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
- Locatie: N.Griekenland
- Contacteer:
Re: Mooie Kontjes
------------------
Als je de St. Lawrence Seaway op wil en je bent langer dan 350 voet, dan moet je een hekanker hebben.

Als Spliethoff naar de Great Lakes gaat, hangen ze er alsnog een hekanker achter.

Als je de St. Lawrence Seaway op wil en je bent langer dan 350 voet, dan moet je een hekanker hebben.

Als Spliethoff naar de Great Lakes gaat, hangen ze er alsnog een hekanker achter.

If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
We'd smile at one another and we'd say
Those were the days my friend...
- Erikdepooter
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Kontjes
K. Brouwer schreef:
ik heb ook wel eens gehoord, dat zo'n speciaal hek ook was bedoeld om geen water in je gezicht te krijgen als je bij voor-en-achter in ballast vanuit stilstand vol voor- of achteruit ging draaien. Maar dat zal wel lariekoek zijn: bemanning werd destijds niet in de watten gelegd . . .
Die Toltec was een dubbelschroefs schip. De uitsteeksels waren dus om juist wél op een achterspring te kunnen afdraaien.Even afdraaien op het achterspring is hier een duidelijke no-no![]()
ik heb ook wel eens gehoord, dat zo'n speciaal hek ook was bedoeld om geen water in je gezicht te krijgen als je bij voor-en-achter in ballast vanuit stilstand vol voor- of achteruit ging draaien. Maar dat zal wel lariekoek zijn: bemanning werd destijds niet in de watten gelegd . . .

"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Kontjes
Met een lege bak heb ik dat slagroomkloppergebeuren 1 x meegemaakt; op de Nedlloyd Freetown werd de mk gevraagd om niet te ballasten (wat je zonder vraag of opdracht vanaf de brug zowiezo niet deed), en om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoeveel brst, smo, en andere vloeistoffen aan boord was, wat voor gewicht we aan onderdelen en andere spullen in de mk (buiten de standaardonderdelen zoals res. zuiger met drijfstang, res zuiger, 2x res voering, res. cil.kop, (afh van de motor) X x res.kleppen, enz... Dat op zich was toch nog een grotere klus als je in eerste instantie zou denken !
Men wilde eens goed uitrekenen wat ze leeg aan water opzij douwde...
Bij vertrek kon je goed voelen wat het effect is als zo'n blad op het water klapte. Je verbaast je dan over de hoeveelheid bladen die zo'n schroef nog schijnt te hebben: het geklapper én het geschudder, ging minstens een half uur door....
Er liep een leerling apart wacht in de tunnel om de tunnelblokken, kokergland en tunnelafdichting in de gaten te houden.
Maar bij vertrek begon het ballasten, en eerst achterin om die klopper te laten doen waarvoor hij gemaakt is: water weg te duwen, ipv lucht het water in te pompen....
Maar in m'n jeugd zag ik dat slagroomkloppen op elke ouwe vooroorlogse al-dan-niet stoom-voortgedreven tramper: van die ellenlange hele smalle bladen die (bijv) haar de sluis van IJmuiden doorklapperden.
Tijdens het schutten van zo'n eeuwenoude tramper met lange rechte schoorsteen in de buurt gaan staan van de mk (ingang of thv de koekoek) en dan te wachten op het rinkelen van de telegraaf, gevolgd door "psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"....
Bij een stoomschip was het afwachten na de telegraaf: bij turbine hoorde je alleen maar de schroef, bij een machine hoorde je -als je goed luisterde en het een beetje stil was om je heen-"pssspfoehhpssspfoehh"...
Prachtig, vond ik dat als jochie....keek ze dan ook na totdat ze achter forteiland verdwenen (oke-oke-oke: of de bocht bij de Velsertunnel omgingen, natuurlijk...
)
...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden, samen met de stoomfluiten van de Goedkoop-boten, geroep van vletters en vlotters, geroep of gefluit vanaf de brugvleugels....
Ik ruik de luchten gewoon weer...
Dit soort kapitein-Walrus-bootjes, bedoel ik...
Men wilde eens goed uitrekenen wat ze leeg aan water opzij douwde...
Bij vertrek kon je goed voelen wat het effect is als zo'n blad op het water klapte. Je verbaast je dan over de hoeveelheid bladen die zo'n schroef nog schijnt te hebben: het geklapper én het geschudder, ging minstens een half uur door....
Er liep een leerling apart wacht in de tunnel om de tunnelblokken, kokergland en tunnelafdichting in de gaten te houden.
Maar bij vertrek begon het ballasten, en eerst achterin om die klopper te laten doen waarvoor hij gemaakt is: water weg te duwen, ipv lucht het water in te pompen....
Maar in m'n jeugd zag ik dat slagroomkloppen op elke ouwe vooroorlogse al-dan-niet stoom-voortgedreven tramper: van die ellenlange hele smalle bladen die (bijv) haar de sluis van IJmuiden doorklapperden.
Tijdens het schutten van zo'n eeuwenoude tramper met lange rechte schoorsteen in de buurt gaan staan van de mk (ingang of thv de koekoek) en dan te wachten op het rinkelen van de telegraaf, gevolgd door "psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"....
Bij een stoomschip was het afwachten na de telegraaf: bij turbine hoorde je alleen maar de schroef, bij een machine hoorde je -als je goed luisterde en het een beetje stil was om je heen-"pssspfoehhpssspfoehh"...
Prachtig, vond ik dat als jochie....keek ze dan ook na totdat ze achter forteiland verdwenen (oke-oke-oke: of de bocht bij de Velsertunnel omgingen, natuurlijk...

...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden, samen met de stoomfluiten van de Goedkoop-boten, geroep van vletters en vlotters, geroep of gefluit vanaf de brugvleugels....
Ik ruik de luchten gewoon weer...
Dit soort kapitein-Walrus-bootjes, bedoel ik...
- Bijlagen
-
- Paaltje.jpg (86.68 KiB) 958 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: Mooie Kontjes
Ach, zo is het toch ook mooi, Jan?...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden... psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"..."pssspfoehhpssspfoehh"...

Re: Mooie Kontjes



Ik kan zó achter de piano bij een stomme film voor de geluidseffecten...

Alleen speel ik geen piano...maar als er niet teveel 'dull moments' zijn, zijn de geluiden voldoende
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
- Erikdepooter
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Kontjes
Over geluiden gesproken: Ik word en werd altijd blij van het geluid van dit soort motortjes.
De foto had natuurlijk van de achterkont moeten zijn, anders verplaatst Jos dit zomaar als "off topic. "
Al staat er toch "Stern" op vermeld, dat lijkt me toch voor voorkant. Maar misschien staat er wel aan de andere kant "Stem" en was dit geen opduwertje, maar een optrekkertje?
De foto had natuurlijk van de achterkont moeten zijn, anders verplaatst Jos dit zomaar als "off topic. "
Al staat er toch "Stern" op vermeld, dat lijkt me toch voor voorkant. Maar misschien staat er wel aan de andere kant "Stem" en was dit geen opduwertje, maar een optrekkertje?

- Bijlagen
-
- Opduwer met Deutz.jpg (233.03 KiB) 790 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Kontjes
Mooi scheepje, Erik!
De Maria Cristina Benelli 1957.
IDNo: 5222586 Year: 1957
Name: VICTRIX Type: Cargo ship Flag: ITA Tons: 499 DWT: 813
Country of build: ITABuilder: Navalmeccanica Location of yard: Senigallia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
61 MARIA CRISTINA BENELLI - 68 MARIA CRISTINA - 70 MARIALELLA - 74 OSJAK
BU Kardeljevo 12.79 [Angrosirovina] - stranding damage

De Maria Cristina Benelli 1957.
IDNo: 5222586 Year: 1957
Name: VICTRIX Type: Cargo ship Flag: ITA Tons: 499 DWT: 813
Country of build: ITABuilder: Navalmeccanica Location of yard: Senigallia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
61 MARIA CRISTINA BENELLI - 68 MARIA CRISTINA - 70 MARIALELLA - 74 OSJAK
BU Kardeljevo 12.79 [Angrosirovina] - stranding damage