Mooie Kontjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een van de vele KNSM-kustertjes uit de jaren 60.
Ook het betere kontjeswerk.
All the best
Jos

Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En een Grunnigse kont uut 1929.
Prachtig toch?
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Mooi Potje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Jos!

Kijk ZO"N scheepje bedoel ik nou!! Om een beetje op te poetsen en dan Expedities mee te gaan varen met een stelletje speciale en flink betalende gasten!!
Gewoon "Conventioneel Koopvaardij" Chef Ruud in de Kombuis (geen geneuzel over voedingscijfer OF we missen 3 pilsjes in de koelkast, WIE heeft er niet afgetekend???!!) een ouwe beknijsde stuurman met zo'n sex dingus op de brug (zodat we 'snachts rustig kunnen pitten onder de vette lappe'n! EN een machinist (geen wtk!) met een vette lap in z'n kontzak EN zwarte randjes onder z'n nagels EN een petje op z'n kale kop!!

Alleeh Mannuh!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ai ai Ai
Die Geertruida uut Grunning'n!!

Broodwagen achterop, handstuur spulletje en een ouwe Brons onderin! met zo'n grote stang op een Brevo koppeling!

Breek mien de bek niet los Koomen! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ruud (R.I.P.)

Re: Mooi Potje

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Harry G. Hogeboom schreef:Ha die Jos!

Kijk ZO"N scheepje bedoel ik nou!! Om een beetje op te poetsen en dan Expedities mee te gaan varen met een stelletje speciale en flink betalende gasten!!
Gewoon "Conventioneel Koopvaardij" Chef Ruud in de Kombuis (geen geneuzel over voedingscijfer OF we missen 3 pilsjes in de koelkast, WIE heeft er niet afgetekend???!!) een ouwe beknijsde stuurman met zo'n sex dingus op de brug (zodat we 'snachts rustig kunnen pitten onder de vette lappe'n! EN een machinist (geen wtk!) met een vette lap in z'n kontzak EN zwarte randjes onder z'n nagels EN een petje op z'n kale kop!!

Alleeh Mannuh!
Wanneer gaan we????? :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Drooomen!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :roll:

Ha Ruud,

Dromen kosten geen geld Ruud en het zou een goed idee zijn toch?

As t'ie Komen nou eens een beetje opschoot met de loterij winnen DAN kwam d'r misschien nog wat fan!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Flink betalende passagiers Harry, wat mag de gage dan wel wezen ?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier een kont uit 1902. De "New York".
Toen zorgden ze er echt wel voor dat die kontjes geen water maakte als er van die grote jongens van achter inkwamen.
Maar dan kwamen ze ergens anders wel aan dek wandelen.
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo dus, foto van Pete op de Stad Haarlem.


Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een kontje kan er wel mooi uitzien, maar moet wel functioneel zijn.
Ik heb bovenstaande foto's dus geplaatst als voorbeeld van een kontje wat lekker voor het zeetje wegkachelt.
(denk ik tenminste omdat het kontje door het zeetje wordt opgewipt).
Maar later zag je de vorm van de kontjes veranderen.
De Scherpe kontjes, ook fraaie exemplaren! Ook deze kontjes leken me prima geschikt om een achteroplopend zeetje als een soort scherpe boeg uitstekend te kunnen weerstaan.
Toen kwamen die dikke ronde konten. Prima, veel drijfvermogen.
Maar de laatste jaren wordt er met de lengte van het schip rekening gehouden en dat gaat dus ten koste van de kont. De gewoon tot hier en niet verderkont en daarmee vaart men hedentendage mee rond.
De kont onderwater met van die grote gaten zal wel functioneel zijn, maar ik denk niet dat dit echt de oplossing is.
We moeten eigenlijk met ons allen als kontenkenner en kontenliefhebber een ideale kont voor het schip van de toekomst maken.
Met de optie dat de kont ook nog eens multifunctioneel moet zijn, dus met laad en losklep en eventueel ook nog een lift.
Ach, laat een ouwe ex-stuurman ook eens lekker dagdromen, al doe ik dit alleen maar 's avonds.
All the best
Jos


Plaats reactie