Mooie Kontjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 29 dec 2017 19:02

De Tina Star 1962.

Tina Star.jpg
Tina Star.jpg (211.85 KiB) 3351 keer bekeken
IDNo: 5027819 Year: 1962
Name: ASTRID BRES Type: Cargo ship Flag: DNK DWT: 697
Country of build: DEU Builder: Sietas Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-9.5
72 KIM - 84 IDA BAAGO - 88 TINA STAR - 99 TOBAGO STAR
Total loss at Georgetown, Guyana 2010 & abandoned on Essequibo River
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 27 jan 2018 22:02

Het mooie kontje van de Ocean Blue, de ex-Geertje Buisman, hier ook wel bekend als de "Reus van Zwartsluis". :wink:

Ocean Blue.jpg
Ocean Blue.jpg (167.05 KiB) 3174 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 31 jan 2018 14:35

De fruitjager Toltec 1947, ik heb geen idee waar die uitsteeksels voor dienden.


Toltec-1.jpg
Toltec-1.jpg (189.33 KiB) 3061 keer bekeken
Toltec-2.jpg
Toltec-2.jpg (125.67 KiB) 3061 keer bekeken
IDNo: 5270703 Year: 1947
Name: PARISMINA
Type: Cargo ship (ref)
Flag: USA
DWT: 6148
Ship Design: R2-ST-AU1
Country of build: USA
Builder: Newport News SB
Location of yard: Newport News
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2ST-18
70 TOLTEC
BU Kaohsiung 31.3.76
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jinny » 31 jan 2018 16:41

Misschien ter bescherming van de schroeven?
Het was een dubbelschroever en gezien het spitse kontje kon het best wel eens zijn dat de voortstuwing ver uitstak...
Laatst gewijzigd door Jinny op 01 feb 2018 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2474
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Kontjes

Bericht door K.Brouwer » 31 jan 2018 23:52

Volgens mij is dat juist. Er hoeft maar iets verkeerd te gaan bij aankomst of vertrek en je schroef raakt de kade met de nodige schade aan de schroef. Even afdraaien op het achterspring is hier een duidelijke no-no 8) .

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6459
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos » 01 feb 2018 00:29

Klopt...
Bij leeg schip komt al gauw het toppie van de gehaktmolens boven water, en dan is een gevallen-, of iets te laag hangend touwtje ineens een flink probleem: zo'n touwtje wordt dan keurig netjes opgerold. Maar niet netjes op de haspel...
Een sleepboot, of een roeiersvlet, maakt redelijk snel een reisje richting bodem, na onvoorzien ff te dichtbij geweest te zijn...
En de rest zei Koert al...

Je moet goed uitkijken met een schroef: die dingen nemen alles mee wat binnen bereik komt....ze zuigen dingen zelfs aan

Vroeger vond ik zo'n kruiserhek niet mooi....maar nu.... ja! heeft wel wat...
Ze zijn altijd wel mooi scherp, en flink geveegd..... Ja, zo'n kontje laat het water gemakkelijk los...
Maar om diezelfde redenen zit er ook niet veel drijfvermogen in, dus neemt wel snel water over bij zeegang....
Lijkt me geen fijn kontje bij lensen....maar dat is mijn gedachte....

Op de binnenvaart al jaren verplichte kost...maar wat mot zo'n ghv-reefer nou met een hekanker...gezien het kluisgat...?? Iemand ???
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 01 feb 2018 12:15

Jinny, Koert en Jan, bedankt voor het meedenken! :-D
Heel logisch eigenlijk. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 feb 2018 12:32

wat mot zo'n ghv-reefer nou met een hekanker.
Ankeren op rivieren om daar op stroom te laden, of op andere plaatsen waar de ruimte beperkt is en het schip niet dwars in het vaarwater mag komen te liggen.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6459
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos » 01 feb 2018 14:26

Daar heb je een punt.... Zelfde redenen als in de binnenvaart dus, waar het ook als noodstopper is toebedacht.
Maar een ghv-boot heeft behoorlijk wat m2 op haar flankjes, zou dan zo'n hekanker voldoende houvast hebben in (vaak) het slib van de rivier ?
Ik moet bekennen dat ik me niet 1 ghv- óf khv-schip echt kan herinneren uit mien tiet met een hekanker....behalve de kruiplijners die de rivieren op-en-afvoeren (binnenvaartregels)
In (bijv.) Palembang (Sumatra) of Whangarei (NZ) lagen we ook altijd up-river, en daar werd bij kentering de mk st-by gehouden, en soms ff een klein klappie vooruit gegeven om het roer en schroef even vrij te houden van de oever
Tegenwoordig zie je ook op grote schepen het hekanker regelmatig op de shipspotter-topics....
Is het tegenwoordig eveneens een voorschrift bij de bouw ? (als parkeeranker en noodstopper)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 feb 2018 15:14

------------------
Als je de St. Lawrence Seaway op wil en je bent langer dan 350 voet, dan moet je een hekanker hebben.

Afbeelding

Als Spliethoff naar de Great Lakes gaat, hangen ze er alsnog een hekanker achter.

Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Erikdepooter » 05 feb 2018 12:26

K. Brouwer schreef:
Even afdraaien op het achterspring is hier een duidelijke no-no 8)
Die Toltec was een dubbelschroefs schip. De uitsteeksels waren dus om juist wél op een achterspring te kunnen afdraaien.
ik heb ook wel eens gehoord, dat zo'n speciaal hek ook was bedoeld om geen water in je gezicht te krijgen als je bij voor-en-achter in ballast vanuit stilstand vol voor- of achteruit ging draaien. Maar dat zal wel lariekoek zijn: bemanning werd destijds niet in de watten gelegd . . . :wink:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6459
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos » 05 feb 2018 13:36

Met een lege bak heb ik dat slagroomkloppergebeuren 1 x meegemaakt; op de Nedlloyd Freetown werd de mk gevraagd om niet te ballasten (wat je zonder vraag of opdracht vanaf de brug zowiezo niet deed), en om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoeveel brst, smo, en andere vloeistoffen aan boord was, wat voor gewicht we aan onderdelen en andere spullen in de mk (buiten de standaardonderdelen zoals res. zuiger met drijfstang, res zuiger, 2x res voering, res. cil.kop, (afh van de motor) X x res.kleppen, enz... Dat op zich was toch nog een grotere klus als je in eerste instantie zou denken !
Men wilde eens goed uitrekenen wat ze leeg aan water opzij douwde...
Bij vertrek kon je goed voelen wat het effect is als zo'n blad op het water klapte. Je verbaast je dan over de hoeveelheid bladen die zo'n schroef nog schijnt te hebben: het geklapper én het geschudder, ging minstens een half uur door....
Er liep een leerling apart wacht in de tunnel om de tunnelblokken, kokergland en tunnelafdichting in de gaten te houden.
Maar bij vertrek begon het ballasten, en eerst achterin om die klopper te laten doen waarvoor hij gemaakt is: water weg te duwen, ipv lucht het water in te pompen....

Maar in m'n jeugd zag ik dat slagroomkloppen op elke ouwe vooroorlogse al-dan-niet stoom-voortgedreven tramper: van die ellenlange hele smalle bladen die (bijv) haar de sluis van IJmuiden doorklapperden.
Tijdens het schutten van zo'n eeuwenoude tramper met lange rechte schoorsteen in de buurt gaan staan van de mk (ingang of thv de koekoek) en dan te wachten op het rinkelen van de telegraaf, gevolgd door "psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"....
Bij een stoomschip was het afwachten na de telegraaf: bij turbine hoorde je alleen maar de schroef, bij een machine hoorde je -als je goed luisterde en het een beetje stil was om je heen-"pssspfoehhpssspfoehh"...
Prachtig, vond ik dat als jochie....keek ze dan ook na totdat ze achter forteiland verdwenen (oke-oke-oke: of de bocht bij de Velsertunnel omgingen, natuurlijk... :-D )
...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden, samen met de stoomfluiten van de Goedkoop-boten, geroep van vletters en vlotters, geroep of gefluit vanaf de brugvleugels....
Ik ruik de luchten gewoon weer...
Dit soort kapitein-Walrus-bootjes, bedoel ik...
Bijlagen
Paaltje.jpg
Paaltje.jpg (86.68 KiB) 2723 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 05 feb 2018 17:36

...ik wou dat die geluiden opgenomen hadden kunnen worden... psssst-boenkah-kedakkekedakke" meteen gevolgd onder de kont van het "gorgelklaperdeflapflapflap"..."pssspfoehhpssspfoehh"...
Ach, zo is het toch ook mooi, Jan? :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6459
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Kontjes

Bericht door jdbvos » 05 feb 2018 22:43

:lol: :lol: :lol:
Ik kan zó achter de piano bij een stomme film voor de geluidseffecten... :-D
Alleen speel ik geen piano...maar als er niet teveel 'dull moments' zijn, zijn de geluiden voldoende
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Erikdepooter » 07 feb 2018 13:48

Over geluiden gesproken: Ik word en werd altijd blij van het geluid van dit soort motortjes.
De foto had natuurlijk van de achterkont moeten zijn, anders verplaatst Jos dit zomaar als "off topic. "
Al staat er toch "Stern" op vermeld, dat lijkt me toch voor voorkant. Maar misschien staat er wel aan de andere kant "Stem" en was dit geen opduwertje, maar een optrekkertje? :-D
Bijlagen
Opduwer met Deutz.jpg
Opduwer met Deutz.jpg (233.03 KiB) 2555 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Kontjes

Bericht door Jos Komen » 08 feb 2018 15:49

Mooi scheepje, Erik! :-D

De Maria Cristina Benelli 1957.

Maria Cristina Benelli.jpg
Maria Cristina Benelli.jpg (68.54 KiB) 2448 keer bekeken
IDNo: 5222586 Year: 1957
Name: VICTRIX Type: Cargo ship Flag: ITA Tons: 499 DWT: 813
Country of build: ITABuilder: Navalmeccanica Location of yard: Senigallia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
61 MARIA CRISTINA BENELLI - 68 MARIA CRISTINA - 70 MARIALELLA - 74 OSJAK
BU Kardeljevo 12.79 [Angrosirovina] - stranding damage
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie