Chief Pilot Office Lagos

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

Chief Pilot Office Lagos

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kanaal 16 op Lagos Road.

Hier heb ik als je alles bij elkaar optelt maandenlang voor anker gelegen.
Met de Sarghoda, van EAC de eerste keer en dat duurde niet zo lang, slechts een week want we hadden containers aan dek, dus waren we een containerschip.
Met de Sibonga was het 6 weken en later met de Klipper duurde het drie weken voordat we de bevroren makrelen konden lossen.
En toen had ik het wel helemaal gehad.
Je lag daar met zo'n 100 schepen voor anker en allemaal wilden ze graag naar binnen om snel te lossen en wegwezen..
Alsof het daar zo leuk was.
Dus op de brug was het uitluisteren, want je wist maar nooit.
Op kanaal 16
24 uur per dag een geschreeuw van jewelste.
CHIEF PILOT OFFICE
En dan begon er soms een grappenmaker uit verveling te antwoorden:
Hello I am Chief pilot
Heave aweigh your anchor and proceed to outer buoy, the pilot is waiting for you.
En dat tegen ieder schip wat vroeg wanneer ze naar binnen konden.
Mooie puinhoop bij de outer buoy, want op die schepen moesten de wtk's het bedrijf opstarten en je zag ze van alle kanten op de buoy afstomen.
Het meest luidruchtig waren de Grieken. ELLA ELLA MEACOUS ETIMOS of zoiets.
Wat dit betekent weet ik nog steeds niet, maar het werkte wel aanstekelijk en iedereen begon dan zijn woordje te doen.
Het wordt een beetje laat, dus ik maak er nu een eind aan, maar ik had twee maanden lang op de Sibonga iedere dag op de VHF contact met die ouwe van de Holland, een potje die vlakbij de uiterboei lag en op de VHF overal bovenuitkwam.
Op zondagavond kreeg ik de voetbaluitslagen van hem door.
Dus ik noemde hem Frits.
Vond hij leuk.
Uiteraard waren we alert op de piraten die toen al driftig bezig waren.
Ook dat kreeg je bijna iedere nacht te horen: we are attacked .
Ik lag voor de kant en toen kwam er een Duitse kuster achter ons liggen.
Kwam er een Duitser in zijn pendek bij ons aan boord.
Dat was die ouwe, piraten hadden zijn schip overvallen en alles wat los zat leeggeroofd en of we misschien wat kleren etc voor hem hadden.
Hij had 4 uur in zijn pendek toen hij voor de kant lag officieel verslag moeten maken van de overval en daarna waren de Nigeriaanse autoriteiten, die zagen dat er niks te halen viel op die boot pas van boord gegaan.
Ga nu me kooi in
Wordt vervolgd
All the best
Jos

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ELLA ELLA MEACOUS ETIMOS
Hallo, hallo, ontvangt u mij, over. :D

Ik heb dat daar gelukkig niet meegemaakt, maar ik weet wel dat er Grieken waren die daar zogenaamd lagen te wachten om een lading cement te lossen en dus een volgnummer hadden gekregn, maar ondertussen nog een paar andere reizen deden.

Mijn ervaringen met de Argungu in Lagos waren van dien aard dat ik daar nooit meer terug hoef te komen. Wat een pestland.
K.B.

Lagos

Bericht door K.B. »

Lagos,

Lagen daar weer eens vis te lossen met de Majestic. Voor ons lag de Inca ook vis te lossen. Kwam op een gegeven moment die kapitein bij on a/b om met z'n eigenaar te bellen in Duitsland
K.B.

Lagos

Bericht door K.B. »

Vervolg op het bovenstaande (ging fout...).

Dus die kapt. komt a/b om te bellen en vertelde het volgende verhaal....

Een Philippijnse matroos was 's middags de wal op geweest en had daar op de markt een vogeltje in een kooitje gekocht,je kent het type vogel wel,zo'n geel geschilderde mus die voor kanarie doorgaat.

Net even na zessen een bestorming van die boot door de politie en de gehele bemanning wordt gearresteerd m.u.v. de kapt. en 1e stmn die
zich net op tijd in de vetput konden verstoppen. Nadat de rust was teruggekeerd dacht die kapt. niets meer te zien dus laat ik even naar de Majestic lopen om daar via de Satcom A even met de rederij te bellen.
En ja hoor....halverwege wordt ook hij gearresteerd!

Tja,wat was nu de aanklacht??? Simpel,die matroos was aan het proberen om een "uiterst zeldzaam beschermd vogeltje" het land uit te
smokkelen...... Kortom,de reder was weer enkele duizenden dollars lichter en de bemanning kon weer aan boord.

Tja,ze kijken daar ook t.v. en leren dan heel snel,voorbeeld???
Waren weer eens vis daar aan het lossen en hadden wachtslui in het
ruim met zwepen en als er gejat werd sloegen ze er ook wel eens mee.

Op een gegeven moment 4 ploegen in staking...reden????
=== Police Brutality===!!!!!

Mvg,K.B.


Plaats reactie