Doxford Scheepsmotor
Re: doxford
Hallo John,john.marlit schreef:Hallo meester verheijden,wat ik mij wel eens heb afgevraagd met betrekking tot deze motor ,had je nou ook veel(carter) dampen aan de bovenkant v/d motor vanwege de altijd wel iets doorblazende gassen langs de bovenzuigers,temeer omdat hij daar behoorlijk open is.of zat daar een ventilatiesysteem op.
Nee er zat geen afzuigsysteem op, wel werd de afdichting daar ter plaatse verzorgd door een werkbus bestaande uit 2 helften die met een krans met bouten gemonteerd was op het motorframe
In deze werkbus zaten 2 afdichtingsringen die voor afdichting zorgden rondom het hemd van de bovenzuiger.
Zij moesten dus afdichten tegen de geringe overdruk in de uitlaatgassenleiding.
Wat verder naar beneden in de cilindervoering zaten de uitlaatpoorten zie hiervoor een eenvoudige doorsnee van een Doxford.
http://www.sunshiporg.homestead.com/dox ... d.73bu.jpg
De bovenzuiger deed dus ook dienst als uitlaatschuif
Wel was het zo als er een zonnestraal door de skylights (schijnlichten)scheen er een blauwe walm in de Machienekamer hing, maar dat was op elk motorschip zo.
Of dat nu bepaald gezond was betwijfel ik, maar ik haal nog steeds adem en ben er toch inmiddels 73 jaar met geworden
Hopenlijk heb ik aan je vraag voldaan
A.V.
//
Ahoy Co en meester Verheijden. Ben zeer geïnteresseerd in twee dingen: Een doorsnede of uitleg van dat drukvat (,,accumulator bottle"), zat daar een zuiger met drukveer in om de druk er op te houden, en hoe werd de hoeveelheid ingespoten brandstof geregeld? Vr.gr.Gerard.
Tekening van Co.
Tekening van Co.
- john.marlit
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
- Locatie: zwartsluis
doxford
Meester verheijden,alvast bedankt voor uw duidelijke antwoord,en Gerard ik denk dat er in die accumulator in iedergeval iets moet zitten dat de drukstoten van de plungerpomp en de drukstoten ontstaan door het inspuiten kan opvangen(afvlakken)als dat alleen maar lucht is dan lost dat na enige tijd op in de brandstof denk ik ,dus een flexible scheidingswand met aan een kant een gas of een samenpersbaar lichaam
verwacht ik daar wel ,en voorzover als ik kan zien zit die lever onder de brandstofklep ,aan een exentrische as die er bij verdraaing voor zorgt dat
de brandstofklep langer of korter openstaat waardoor er meer of minder brandstof ingespoten wordt,maar daar kan dhr Verheijden ons vast meer over vertellen.
verwacht ik daar wel ,en voorzover als ik kan zien zit die lever onder de brandstofklep ,aan een exentrische as die er bij verdraaing voor zorgt dat
de brandstofklep langer of korter openstaat waardoor er meer of minder brandstof ingespoten wordt,maar daar kan dhr Verheijden ons vast meer over vertellen.
Gr John M
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
//
Ahoy John. Dat exentriekje bij die klephevel heb jij verrekkes scherp gezien. Ik keek er glad overheen. In die druktank moet iets zitten ja, maar geen membraan, dat gaat maar tot een 30-40 bar, te weinig voor de inspuitdruk. En lucht kan nooit, dan zie je hem door de koekkoek naar buiten vliegen haha. Ben ook benieuwd wat meester Verheijden er van zegt, hij zal die dingen wel ooit gereviseerd hebben. Gr.Gerard.
- john.marlit
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
- Locatie: zwartsluis
What motor
Nou Gerard in de hydrauliek (splijthoppers)werkten wij met membraan accumulatoren in systemen die wel tot 400 bar gingen ,dus dat gaat wel maar de vorm van dit accumulatortje leent zich daar niet zo voor.
Gr John M
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Ha die John, en natuurlijk ook Gerard.
Goed gezien! John, van dat excentrische asje.
In de beschrijving in mijn Motorship staat ook dat de opbrengst van de commonrail pompen (vliegwiel zijde) ook iets kon worden bijgregeld.
Als je goed kijkt zit er een helix in de plunjer, de pomp cilinder barrel is met een stelschroefje onderaan de pomp te verdraaien.
Groeten van Co.
Goed gezien! John, van dat excentrische asje.
In de beschrijving in mijn Motorship staat ook dat de opbrengst van de commonrail pompen (vliegwiel zijde) ook iets kon worden bijgregeld.
Als je goed kijkt zit er een helix in de plunjer, de pomp cilinder barrel is met een stelschroefje onderaan de pomp te verdraaien.
Groeten van Co.
- Rob van Leeuwen
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
- Locatie: Echteld
loosdrecht
Nog even iets over de genoemde liberty met de naam "Loosdrecht". Dit was de "Vernon L.Parrington"