Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: doxford

Bericht door averheijden »

john.marlit schreef:Hallo meester verheijden,wat ik mij wel eens heb afgevraagd met betrekking tot deze motor ,had je nou ook veel(carter) dampen aan de bovenkant v/d motor vanwege de altijd wel iets doorblazende gassen langs de bovenzuigers,temeer omdat hij daar behoorlijk open is.of zat daar een ventilatiesysteem op.
Hallo John,
Nee er zat geen afzuigsysteem op, wel werd de afdichting daar ter plaatse verzorgd door een werkbus bestaande uit 2 helften die met een krans met bouten gemonteerd was op het motorframe
In deze werkbus zaten 2 afdichtingsringen die voor afdichting zorgden rondom het hemd van de bovenzuiger.
Zij moesten dus afdichten tegen de geringe overdruk in de uitlaatgassenleiding.
Wat verder naar beneden in de cilindervoering zaten de uitlaatpoorten zie hiervoor een eenvoudige doorsnee van een Doxford.
http://www.sunshiporg.homestead.com/dox ... d.73bu.jpg
De bovenzuiger deed dus ook dienst als uitlaatschuif

Wel was het zo als er een zonnestraal door de skylights (schijnlichten)scheen er een blauwe walm in de Machienekamer hing, maar dat was op elk motorschip zo.
Of dat nu bepaald gezond was betwijfel ik, maar ik haal nog steeds adem en ben er toch inmiddels 73 jaar met geworden
Hopenlijk heb ik aan je vraag voldaan
A.V.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Co en meester Verheijden. Ben zeer geïnteresseerd in twee dingen: Een doorsnede of uitleg van dat drukvat (,,accumulator bottle"), zat daar een zuiger met drukveer in om de druk er op te houden, en hoe werd de hoeveelheid ingespoten brandstof geregeld? Vr.gr.Gerard.

Tekening van Co.
Afbeelding 6
Afbeelding 6
933D6F05AECE4C00805DF5C3B5B0606B.jpg (81.04 KiB) 2796 keer bekeken
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Zo te zien was hij nu niet aan het zuigertrekken.

Groeten,

Harry
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Doxford

Bericht door Gert-jan »

Hier de door mij gemaakte foto's van een Doxford hoofdmotor. Als je ziet is het knap "dampig" boven de koppen. Op het forum "dwarsdoorsnede" staat meer.
Afbeelding 7
Afbeelding 7
D1A0B817D058401397E11B5F8E021E77.jpg (67.26 KiB) 2795 keer bekeken
Afbeelding 8
Afbeelding 8
E14C290856A74E5DAF2E27DF946D9406.jpg (86.47 KiB) 2795 keer bekeken
Groet, Gert-jan.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

doxford

Bericht door john.marlit »

Meester verheijden,alvast bedankt voor uw duidelijke antwoord,en Gerard ik denk dat er in die accumulator in iedergeval iets moet zitten dat de drukstoten van de plungerpomp en de drukstoten ontstaan door het inspuiten kan opvangen(afvlakken)als dat alleen maar lucht is dan lost dat na enige tijd op in de brandstof denk ik ,dus een flexible scheidingswand met aan een kant een gas of een samenpersbaar lichaam
verwacht ik daar wel ,en voorzover als ik kan zien zit die lever onder de brandstofklep ,aan een exentrische as die er bij verdraaing voor zorgt dat
de brandstofklep langer of korter openstaat waardoor er meer of minder brandstof ingespoten wordt,maar daar kan dhr Verheijden ons vast meer over vertellen.


Afbeelding
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Dat exentriekje bij die klephevel heb jij verrekkes scherp gezien. Ik keek er glad overheen. In die druktank moet iets zitten ja, maar geen membraan, dat gaat maar tot een 30-40 bar, te weinig voor de inspuitdruk. En lucht kan nooit, dan zie je hem door de koekkoek naar buiten vliegen haha. Ben ook benieuwd wat meester Verheijden er van zegt, hij zal die dingen wel ooit gereviseerd hebben. Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

What motor

Bericht door john.marlit »

Nou Gerard in de hydrauliek (splijthoppers)werkten wij met membraan accumulatoren in systemen die wel tot 400 bar gingen ,dus dat gaat wel maar de vorm van dit accumulatortje leent zich daar niet zo voor.
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Ha die John, en natuurlijk ook Gerard.
Goed gezien! John, van dat excentrische asje.
In de beschrijving in mijn Motorship staat ook dat de opbrengst van de commonrail pompen (vliegwiel zijde) ook iets kon worden bijgregeld.
Als je goed kijkt zit er een helix in de plunjer, de pomp cilinder barrel is met een stelschroefje onderaan de pomp te verdraaien.

Groeten van Co.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Membranen tot 400 bar? Kan, maar heb jij daar een tekening van en waar werden die voor gebruikt? Vr.gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

loosdrecht

Bericht door Rob van Leeuwen »

Nog even iets over de genoemde liberty met de naam "Loosdrecht". Dit was de "Vernon L.Parrington"


Plaats reactie